TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fecko:

32LQ63006LA

UE32T4305AKXXC

Media Markt uppger att Samsung har hela 3840 x 2160 i skärmupplösning i pixlar. Vad innebär det? Den "vanliga" siffran är 1366x768. HD-Ready är ju den senare siffran vilket överensstämmer med specifikationen.

LG har uppger Full-HD vilket är korrekt med 1920×1080 i specifikationen.

Överlag tycker jag att LG ger mer TV för pengarna sett till skärmupplösning samt att jag föredrar webOS 22.

Maxgräns 3000 kronor.

32-tummare är svårt för det kan vara genuin skit till något som faktiskt är rimligt. Det sker i princip ingen modern TV-panelstillverkning på 32 tum och därför är det vanligt med gammal panelteknik. Därav 1366x768-paneler som om det fortfarande vore 2008.

Mycket som avgör är hur de utrustar apparaten i övrigt med funktioner. Finns det moderna tecken som att apparaten har HDR så pekar det åt rätt håll. Saknas HDR pekar det åt fel håll. Det är också värt att se hur gränssnitten beter sig. Små TV är ofta OEM-modeller och kan ha andra gränssnitt, andra menyer och andra fjärrkontroller än det normala utbudet. Det är tecken på en sämre modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

32-tummare är svårt för det kan vara genuin skit till något som faktiskt är rimligt. Det sker i princip ingen modern TV-panelstillverkning på 32 tum och därför är det vanligt med gammal panelteknik. Därav 1366x768-paneler som om det fortfarande vore 2008.

Mycket som avgör är hur de utrustar apparaten i övrigt med funktioner. Finns det moderna tecken som att apparaten har HDR så pekar det åt rätt håll. Saknas HDR pekar det åt fel håll. Det är också värt att se hur gränssnitten beter sig. Små TV är ofta OEM-modeller och kan ha andra gränssnitt, andra menyer och andra fjärrkontroller än det normala utbudet. Det är tecken på en sämre modell.

Utifrån det du beskriver så är Samsung och LG ovan likvärdiga förutom skärmupplösningen.

Snäppet ovanför dessa två är ju till exempelvis Samsungs The Frame som ligger på 3990 kronor. Samt QLED Q50 för samma pris. Då var det fjärrkontrollen som var likvärdig som de dyrare modellerna/de större modellerna.

Om man bara rent tittar på gränssnitt och funktioner så ser jag ingen skillnad på någon av de tre. (LG, Frame och Q50). Jag förstår dock vad du menar med hur man ska titta på hur tillverkarna har tänkt ut de olika kostnadsbesparingarna.

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av fecko:

Utifrån det du beskriver så är Samsung och LG ovan likvärdiga förutom skärmupplösningen.

Snäppet ovanför dessa två är ju till exempelvis Samsungs The Frame som ligger på 3990 kronor. Samt QLED Q50 för samma pris. Då var det fjärrkontrollen som var likvärdig som de dyrare modellerna/de större modellerna.

Om man bara rent tittar på gränssnitt och funktioner så ser jag ingen skillnad på någon av de tre. (LG, Frame och Q50). Jag förstår dock vad du menar med hur man ska titta på hur tillverkarna har tänkt ut de olika kostnadsbesparingarna.

The Frame och och Q50 är på sina sätt säkrare val eftersom de är upptagna i det reguljära och årligen uppdaterade utbudet. Det lär också finnas mer omdömen om dem, särskilt The Frame. En T-modell brukar betyda 2020. Här brukar de små modellerna leva utanför detta utbud och kan tekniskt vara fler år efter.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ungefär samma modeller. Troligtvis rätt stor skillnad mellan exemplar dock då detta brukar vara vanligt i den här klassen. Angående ljusstyrkan så är den inte jättehög hos någon modell i den här klassen. Med dagens mått då. Det lär fortfarande vara rejält mycket ljusstarkare än din gamla Sony LV5500 som var en dåtida budgetmodell med CCFL-belysning. .:)

Alltså, ja, min gamla trogna 32V5500 var en budgetmodell, men jag är väldigt säker på att jag betalade ganska bra för den. Någonstans mellan 8 000 och 9 000 kanske. Ganska sjukt vad man kan få idag för 2/3 av vad jag spenderade 2009.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterTipp:

Jag måste förtydliga för er att jag är en fattig student, och att spendera över 6000 på en TV är en väldigt stor deal för mig, och något som är svårare att motivera eftersom jag inte ser fruktansvärt mycket på TV.

Jag har en Series S som jag brukar spela spel som Assassins Creed och andra spel på game pass som dyker upp.
Anledningen till att jag vill byta är för att jag helt enkelt vill ha en större TV med 4K och HDR.

Dom flesta förstår nog hur tajt det kan vara med ekonomin som student och att det är svårt att spendera många tusen på en TV. Tyvärr är det inte något som tillverkarna har i åtanke, och modellerna blir inte billigare bara för att man inte har råd med dyrare modeller.

Funktionerna man vill ha för att få bra bildkvalitet, låg responstid, stöd för VRR, eARC, ALLM, FALD m.m. återfinns inte i dom billigaste modellerna och bara vissa funktioner finns tillgängliga för mellansegmentet.

Likadant är HDR ganska irrelevant i det lägre segmentet då TVn ändå inte kan bli tillräckligt ljus eller tillräckligt mörk, så det blir bara en ruta som tillverkaren kan kryssa i - att TVn kan *ta emot* en HDR-signal. Det betyder inte att det blir bra.

Du nämner att du har en Xbox Series S och det är ganska sällsynt att den kör spel i 4K. Det är till och med ganska ovanligt att den når över 1080p. Dom flesta spelen använder dynamisk upplösning och körs oftast under 1080p.

Jag förstår att du kanske är inställd på att köpa ny TV snart och är taggad, men du skulle göra dig själv en väldigt stor tjänst om du ökade din budget och kanske sparade ett tag till. Spara tills du har råd med en LG B1 eller, om du verkligen inte bryr dig om spelfunktioner, en LG A1.

Skrivet av MisterTipp:

Alltså, ja, min gamla trogna 32V5500 var en budgetmodell, men jag är väldigt säker på att jag betalade ganska bra för den. Någonstans mellan 8 000 och 9 000 kanske. Ganska sjukt vad man kan få idag för 2/3 av vad jag spenderade 2009.

För två tredjedelar av det du betalade för din gamla TV får du fortfarande en ganska kass TV idag.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺

Backa till 2003 och det kostade 1000 kr per tum för en platt TV och det fanns inget egentligt budgetsegment. Bara gamla modeller som såldes ut, men inte var roliga för det gick så snabbt i utvecklingen då. Nu kan man fortfarande betala nära 1000 kr/tum men då är det istället riktiga toppmodeller. Man vet att man köper det bästa möjliga som finns just nu.

Runt 2007-2008 där började ett budgetsegment med basmodeller formas. Tröskeln och riktmärket har alltid hållit sig runt 10.000 kronor där utvecklingen har gett oss framför allt större apparater för samma pengar – eller till och med mindre pengar räknat på inflation.

Utbudet av basmodeller blir också mer och mer snarlikt. Har sett ett antal av senaste årens basmodeller i 43-, 50- och 55 tum med VA-paneler från olika tillverkare. Det är som att titta på samma TV ifråga om att bedöma bildkvalitet, vilket är en utveckling åt rätt håll eftersom basmodeller för bara 5–10 år sedan kunde vara riktigt usla och aldrig reproducera en enda färg på rätt sätt. Rätt bra bild i dag faktiskt på basmodellerna. Så länge man är i rätt vinkel vill säga!

Tusenlapparna hit och dit man betalar för stunden är mer ett resultat av hur priserna dagligen glider upp och ned.

En budget runt 10.000 kr är en bra tumregel för när man har en budget som räcker för att kunna välja en "normalstor" TV och samtidigt kunna välja produkten utifrån egenskaper som gör att de särskiljer sig från övriga basutbudet. 10 000 kronor ger rejäl räckvidd för 55 tum, lite mindre räckvidd för 65 tum och vill man ha 75 tum och större är 10 000 kronor för klen budget för att kunna välja annat än snarlika basmodeller.

Permalänk
Medlem

Väger mellan Samsung Q70A (7000kr, 55 tum) och Hisense UG7 (5500kr, 50 tum). Ej högre budget på TV:n på grund av viss risk för skador som kan åsamkas från ett litet barn i hemmet.

Spel (Series X och Nintendo Switch) är det jag främst bryr mig om när det kommer till funktioner/kvalitet). Är hyfsat känslig för ghosting/overshooting och liknande effekter. Har inte riktigt lika höga krav på film som på spel.

Känns som att Samsung är ett säkrare kort? Finns det något annat i prisklassen <7000kr som slår Samsung Q70A när det kommer till gaming? Tror jag kan tänka mig att avstå 120hz om något annat väger upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

LG MiniLed eller OLED

Nu har jag haft 77" B1'an några dagar, och kört film några kvällar.

Jösses vad bra det blev.
Även när det är soligt, så, visst, solljus syns, men täcker man för så har inte ens B1'an med sin ljusstyrka några problem att synas. Har det ändå oftast mörkt; inga strålkastare i taket.

Trodde 77" skulle kännas stort, men sitter man på 4-5m distans så var det helt lagom för en filmkväll.
Eller att ta en lunch med ett Youtubeklipp.
Eller att krasha en stund framför lite nyheter eller liknande.

Så ville mest tacka @Laxpudding för de utförliga svaren och hela guiden, som jag ska erkänna, inte hittade till först. Hittade bara till video-versionen, inte textversionen.
Och tack till er andra som också röstade OLED. Det blev riktigt bra.

(Ursäkta viss oordning på bilderna, rummet är ännu inte helt färdiginrett, en del kabeldragning och lampuppsättning och liknande kvar att göra )

Linus Tech Tips i mörkret

DCS stream från Twitch på dagen

Filmkväll med belysning igång

Fokus med bilderna var mer att återge storleken, svårt att fota både rummet och att få skärpa i den fotade skärmen.

Nästkommande projekt blir väl att hitta på någon ljudlösning så att man inte behöver ha så hög volym för att höra tvärs över rummet, kanske, eventuellt

Visa signatur

Nostalgi; hittade första PC-spelet jag hade i min ägo, Totalt Mosade Frukter. Någon annan som känner igen detta reklamspel för Yoggi från ~1998?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mattedatten:

Även när det är soligt, så, visst, solljus syns, men täcker man för så har inte ens B1'an med sin ljusstyrka några problem att synas. Har det ändå oftast mörkt; inga strålkastare i taket.
[...]
Så ville mest tacka @Laxpudding för de utförliga svaren och hela guiden, som jag ska erkänna, inte hittade till först. Hittade bara till video-versionen, inte textversionen.
Och tack till er andra som också röstade OLED. Det blev riktigt bra.

Skönt att det gick vägen! Jag tror det är många som med "ljust rum" snarare tänker i banor om "...öppet möblerat, ljusa väggar och skandinavisk tradition..." snarare än faktiskt höga lux-nivåer med ljus in från fönster och belysning.

Stämmer att guiden är svårt att finna. Det är det strukturella problemet med Sweclockers. Den information och de artiklar som finns är begravda i sajten eftersom allt är byggt för ett kronologiskt flöde med fokus på nyheterna några dagar bakåt. Fliken "Artikelarkiv" där uppe är ju bara sorglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Skönt att det gick vägen! Jag tror det är många som med "ljust rum" snarare tänker i banor om "...öppet möblerat, ljusa väggar och skandinavisk tradition..." snarare än faktiskt höga lux-nivåer med ljus in från fönster och belysning.

Stämmer att guiden är svårt att finna. Det är det strukturella problemet med Sweclockers. Den information och de artiklar som finns är begravda i sajten eftersom allt är byggt för ett kronologiskt flöde med fokus på nyheterna några dagar bakåt. Fliken "Artikelarkiv" där uppe är ju bara sorglig.

Jag tycker att @enlightener borde skapa en sektion eller i alla fall annat sätt att visa dessa episka mästerverk. Vissa artiklar har ju livslängd och relevans även månader senare. Kanske ett avsnitt för större recensioner och guider, kanske den snurrar och visar nya förslag från dessa varje gång man öppnar sidan, eller miniatyrer av allt som finns? Något borde göras i alla fall, kan inte begrava dessa saker i arkivet, då måste man vara eldsjäl och veta redan vad som finns att leta efter

Permalänk

Har kikat igenom guiden och den är verkligen matnyttig men lätt att det blir mycket information för en oinsatt. Om man är ute efter en tv för under 6000:- på 55 tum finns det några rekommendationer.

TV:n kommer framförallt användas för att streama film och serier och användas för att spela musik (spotify) och bra bild är det viktigaste och 4K ett måste, kommer nog införskaffa en soundbar i framtiden så ljudet är inte prio. Kommer kanske spelas någon enstaka gång men inte heller det prio. Har haft LG C8 tidigare men köper nu ny pga flytt. Är det någon som är insatt som kan guida mig i rätt riktning? Länkar några jag tittat på

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... (lite över budget men den enda som jag hittat hyfsade recensioner på)

https://www.webhallen.com/se/product/350634-LG-2022-55-55UQ75...

https://www.webhallen.com/se/product/336237-Philips-2021-55-5...

https://www.webhallen.com/se/product/336247-Philips-2021-58-T...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tette1337:

Har kikat igenom guiden och den är verkligen matnyttig men lätt att det blir mycket information för en oinsatt. Om man är ute efter en tv för under 6000:- på 55 tum finns det några rekommendationer.

TV:n kommer framförallt användas för att streama film och serier och användas för att spela musik (spotify) och bra bild är det viktigaste och 4K ett måste, kommer nog införskaffa en soundbar i framtiden så ljudet är inte prio. Kommer kanske spelas någon enstaka gång men inte heller det prio. Har haft LG C8 tidigare men köper nu ny pga flytt. Är det någon som är insatt som kan guida mig i rätt riktning? Länkar några jag tittat på

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... (lite över budget men den enda som jag hittat hyfsade recensioner på)

https://www.webhallen.com/se/product/350634-LG-2022-55-55UQ75...

https://www.webhallen.com/se/product/336237-Philips-2021-55-5...

https://www.webhallen.com/se/product/336247-Philips-2021-58-T...

Alla du har listat är mycket sämre än den C8 du har haft. Jag skulle lätt behållt den om det är ett alternativ. Blir rejäl nergradering annars.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tette1337:

Har kikat igenom guiden och den är verkligen matnyttig men lätt att det blir mycket information för en oinsatt. Om man är ute efter en tv för under 6000:- på 55 tum finns det några rekommendationer.

TV:n kommer framförallt användas för att streama film och serier och användas för att spela musik (spotify) och bra bild är det viktigaste och 4K ett måste, kommer nog införskaffa en soundbar i framtiden så ljudet är inte prio. Kommer kanske spelas någon enstaka gång men inte heller det prio. Har haft LG C8 tidigare men köper nu ny pga flytt. Är det någon som är insatt som kan guida mig i rätt riktning? Länkar några jag tittat på

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe... (lite över budget men den enda som jag hittat hyfsade recensioner på)

https://www.webhallen.com/se/product/350634-LG-2022-55-55UQ75...

https://www.webhallen.com/se/product/336237-Philips-2021-55-5...

https://www.webhallen.com/se/product/336247-Philips-2021-58-T...

Alla kommer vara mycket sämre än din LG C8 du är van med. Överväg en modell som exempelvis OLED A1 eller B1 om de är nära i pris så får du alla funktioner du önskar och en kvalitet som är lika bra eller bättre än vad du är van med.

I övrigt handlar det främst om vilken försämring du är beredd att ta. LG UQ7500 bör vara en IPS och en rätt plastig mojäng. Den kommer ha bättre vinklar än övriga modeller men vara tröstlöst sämre i kontrastförhållande. Övriga tvärtom med sämre vinkel men bättre kontrast rakt framifrån.

Annars berättar guiden att Q70A är överlag den bättre modellen av de du tittar på. Skulle inte råda att välja en enklare Samsung ifall priserna är densamma. Fast Q70A kan ju fortfarande vara en försämring du inte är beredd på.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Alla du har listat är mycket sämre än den C8 du har haft. Jag skulle lätt behållt den om det är ett alternativ. Blir rejäl nergradering annars.

Om jag hade fått hade jag behållt C8 men den blir tyvärr kvar där, vet att alla alternativ är försämringar.

Skrivet av Laxpudding:

Alla kommer vara mycket sämre än din LG C8 du är van med. Överväg en modell som exempelvis OLED A1 eller B1 om de är nära i pris så får du alla funktioner du önskar och en kvalitet som är lika bra eller bättre än vad du är van med.

I övrigt handlar det främst om vilken försämring du är beredd att ta. LG UQ7500 bör vara en IPS och en rätt plastig mojäng. Den kommer ha bättre vinklar än övriga modeller men vara tröstlöst sämre i kontrastförhållande. Övriga tvärtom med sämre vinkel men bättre kontrast rakt framifrån.

Annars berättar guiden att Q70A är överlag den bättre modellen av de du tittar på. Skulle inte råda att välja en enklare Samsung ifall priserna är densamma. Fast Q70A kan ju fortfarande vara en försämring du inte är beredd på.

Hade gärna behållt C8:an men den blir tyvärr kvar där, kanske testar samsungen då. Är det generellt svårt att få en vettig 4K tv för under 6000:-? Tycker det borde ha kommit så långt på den fronten att man skulle kunna hitta någon vettig billigt :/

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Tette1337:

Om jag hade fått hade jag behållt C8 men den blir tyvärr kvar där, vet att alla alternativ är försämringar.

Hade gärna behållt C8:an men den blir tyvärr kvar där, kanske testar samsungen då. Är det generellt svårt att få en vettig 4K tv för under 6000:-? Tycker det borde ha kommit så långt på den fronten att man skulle kunna hitta någon vettig billigt :/

Skrev en tumregel några dagar tidigare: 10 000 kronor är gränsen där du kan börja välja en 55-tummare utifrån deras styrkor och egenskaper snarare än att rota runt bland anonyma och same-same-produkter som existerar främst för att matcha en lägre budget.

Svårt att finna gamla priser, men 55 tums C8 bör ha varit runt 15–16.000 kronor på höstreor. Så det går åt rätt håll ifall man dessutom väger in inflationen och ser att en C1:a – som är funktionellt betydligt mer kapabel – går för 9.500 kr på flera ställen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Jag tycker att @enlightener borde skapa en sektion eller i alla fall annat sätt att visa dessa episka mästerverk. Vissa artiklar har ju livslängd och relevans även månader senare. Kanske ett avsnitt för större recensioner och guider, kanske den snurrar och visar nya förslag från dessa varje gång man öppnar sidan, eller miniatyrer av allt som finns? Något borde göras i alla fall, kan inte begrava dessa saker i arkivet, då måste man vara eldsjäl och veta redan vad som finns att leta efter

Jag tycker också att han borde göra någonting åt det! Säg åt honom ordentligt så han får tummen ur!

Skämt åsido, mycket av arbetet för teknikavdelningen har gått åt till att förbereda och underlätta för framtida uppdateringar och förbättringar av gränssnitt och layout. Det är med på vår lista över saker som skulle må bra av att förbättras, men i och med att det antagligen kommer vara del av en större förändring i gränssnittet kan det ta lite tid innan vi har något konkret att presentera.

Vi kommer dock kolla om det finns någon smart och bra nödlösning tills dess. Kanske lyfta något bra djupgående, och fortfarande aktuellt, test per vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Jag tycker också att han borde göra någonting åt det! Säg åt honom ordentligt så han får tummen ur!

Skämt åsido, mycket av arbetet för teknikavdelningen har gått åt till att förbereda och underlätta för framtida uppdateringar och förbättringar av gränssnitt och layout. Det är med på vår lista över saker som skulle må bra av att förbättras, men i och med att det antagligen kommer vara del av en större förändring i gränssnittet kan det ta lite tid innan vi har något konkret att presentera.

Vi kommer dock kolla om det finns någon smart och bra nödlösning tills dess. Kanske lyfta något bra djupgående, och fortfarande aktuellt, test per vecka.

Jag ville bara att det skulle upp på agendan (igen), tror inte det finns någon extremt lätt lösning på detta, utan troligen något som får växa fram över tid

Tycker bara det är synd att allt är så sekventiellt, och sen kryddas med lite ’missa inte’-lyft manuellt här och där… borde gå att få till något, men detaljerna lämnar jag till läsaren

Jag tror absolut på något likt ’veckans test’ eller så, men kanske ha en manuell lista på 10-30 av de senaste artiklarna som är mer relevanta att snurra igenom på någon plats, sen får den listan ses över kanske varje dag eller så, någon in någon ut?

Sen allt ui och var det kan få plats är som sagt en uppgift jag lämnar åt läsaren

Permalänk
Medlem

Tja,

Är i valet och kvalet om nyköp.

Rättare sagt jag är i rätt omgående behov av 2st enheter.

En 75"
Ska användas i vardagsrum och det är rätt långt mellan soffa och TV (närmare 5 meter vägg till vägg) där soffan är på motsatt sida.
Lär köras med en Sonos ARC eller Beam soundbar.
Hade starkt föredraget en Google TV/Android TV.
Kan komma att användas med en konsol i framtiden.
eARC låter trevligt om den ska paras med en Sonos ARC

Budget 10-15 ish? Inte så noga med någon tusenlapp hit och dit.

En i 55-65" klassen
Ska användas framför en säng, behöver inte vara någon ball modell, lär få en Sonos Beam soundbar. Ska framförallt användas för att se lite serier och film i sängen eller om den andra TVn är upptagen.
Budget under 10, hade gärna hamnat i runt 20 snåret för båda två.
Google TV/Android TV hade vart att föredra.

Jag har kikat runt lite, men det verkar vara rätt så knivigt att avgöra bildkvalite baserat på internet. LG verkar vara i topp men Google TV verkar helt klart bäst, kids kommer använda enhterna för att streama youtube och annat så enkel castning och stort stöd för appar är definitivt att föredra. Kan vara värt att nämna att Sonos enheterna kommer framförallt spela musik, det är lite av en 2 in 1 lösning.

Någon som kan förse med heta jägartips här? Ge mig lite directions på hur jag borde tänka

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Tja,

Är i valet och kvalet om nyköp.

Rättare sagt jag är i rätt omgående behov av 2st enheter.

En 75"
Ska användas i vardagsrum och det är rätt långt mellan soffa och TV (närmare 5 meter vägg till vägg) där soffan är på motsatt sida.
Lär köras med en Sonos ARC eller Beam soundbar.
Hade starkt föredraget en Google TV/Android TV.
Kan komma att användas med en konsol i framtiden.
eARC låter trevligt om den ska paras med en Sonos ARC

Budget 10-15 ish? Inte så noga med någon tusenlapp hit och dit.

En i 55-65" klassen
Ska användas framför en säng, behöver inte vara någon ball modell, lär få en Sonos Beam soundbar. Ska framförallt användas för att se lite serier och film i sängen eller om den andra TVn är upptagen.
Budget under 10, hade gärna hamnat i runt 20 snåret för båda två.
Google TV/Android TV hade vart att föredra.

Jag har kikat runt lite, men det verkar vara rätt så knivigt att avgöra bildkvalite baserat på internet. LG verkar vara i topp men Google TV verkar helt klart bäst, kids kommer använda enhterna för att streama youtube och annat så enkel castning och stort stöd för appar är definitivt att föredra. Kan vara värt att nämna att Sonos enheterna kommer framförallt spela musik, det är lite av en 2 in 1 lösning.

Någon som kan förse med heta jägartips här? Ge mig lite directions på hur jag borde tänka

Din budget är i lägsta klassen för att nå toppklass, men det kan komma mer rea snart med lite tur

För stora TVn finns egentligen bara en modell flr min del, LG 77B1
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724842
Priset just nu lite högt för din budget, men varierar från dag till dag beroende på vilken butik

Motsvarande A1/B1 i 55/65 kostar mycket mindre och räcker till sovrummet, just nu är den bättre B-serien till och med bättre

Tyvärr blir ju totalen snarare 25-30k, men tror du får bättre upplevelse överlag

Finns såklart billigare modeller också, men då får man tumma både på bildkvalitet och funktioner

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Din budget är i lägsta klassen för att nå toppklass, men det kan komma mer rea snart med lite tur

För stora TVn finns egentligen bara en modell flr min del, LG 77B1
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724842
Priset just nu lite högt för din budget, men varierar från dag till dag beroende på vilken butik

Motsvarande A1/B1 i 55/65 kostar mycket mindre och räcker till sovrummet, just nu är den bättre B-serien till och med bättre

Tyvärr blir ju totalen snarare 25-30k, men tror du får bättre upplevelse överlag

Finns såklart billigare modeller också, men då får man tumma både på bildkvalitet och funktioner

Stora tack!

Kikat lite lätt på den modellen faktiskt men den har WebOS och inte Android TV.

Jag vet inte riktigt om jag inbildar mig men det känns som jag hade fått komplettera med en Google TV? Det blir lite komplicerat för kids tänker jag.

Har du möjligtvis någon erfarenhet av WebOS?

Airplay verkar smidigt faktiskt då dem har Ipads, jag får grotta lite i detta

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem

Stängs local dimming av på en LCD tv när man slår på "game mode"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Stora tack!

Kikat lite lätt på den modellen faktiskt men den har WebOS och inte Android TV.

Jag vet inte riktigt om jag inbildar mig men det känns som jag hade fått komplettera med en Google TV? Det blir lite komplicerat för kids tänker jag.

Har du möjligtvis någon erfarenhet av WebOS?

Airplay verkar smidigt faktiskt då dem har Ipads, jag får grotta lite i detta

Det jag utgår ifrån med den rekommendationen är bildkvalitet och egenskaper som bildvisare, går absolut att köpa en chromecast med google tv eller Nvidia Shield eller annat om man absolut vill ha android

Finns också många LCD-modeller som säkert duger för dina behov, men tror OLED skulle göra dig mer nöjd totalt sett

Många appar finns till webos med, men beror på exakt vad du är ute efter

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kvarnis:

Stängs local dimming av på en LCD tv när man slår på "game mode"?

Det varierar från modell, men ofta är dimmingen mer statisk eller mindre aktiv. En typisk FALD har en fördröjning på uppemot 1–2 sekunder som ofta märks i filmer som klipper mellan ljusare och mörkare bild. Det kan bli mer störande med spel och därför brukar det bli lugnare beteende.

Permalänk

Jävla helvete att välja TV när man hamnar mitt mellan pest och kolera a.k.a budget och behov.

Någonstans mellan 12-14k ser jag som max vad jag vill betala.

Sitter 3 meter från TV så 65" verkar bäst där. Men med min budget får jag då pruta på kvalitén, alternativt köpa 55" och således pruta på storleken.

Helvetes kval.

Mina val jag kommit fram till från min research senaste månaden eller så.

55" all-around: 55A80J (gillar sony mjukvareprocessering, android/google tv och generell kvalitet)
65" OLED: 65C1 (vad annars vid 65" OLED?)
65" LCD: 65X90J (ja, jag gillar sony)

What to do. Antingen hoppas jag att 55" räcker och då känns som a80j ett givet val. Om storleken är för liten så är valet mellan en sony LCD och LG OLED. Där LGns största problem är att den inte är en sony. Och Sonyns största problem är att det är en LCD.. Vet inte om jag skulle kunna låta bli att stirra på de där skuggorna i hörnen och allt annat FALD skit. Synd att X95K med miniLEDs verkar bli svindyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inalotofpain:

Jävla helvete att välja TV när man hamnar mitt mellan pest och kolera a.k.a budget och behov.

Någonstans mellan 12-14k ser jag som max vad jag vill betala.

Sitter 3 meter från TV så 65" verkar bäst där. Men med min budget får jag då pruta på kvalitén, alternativt köpa 55" och således pruta på storleken.

Helvetes kval.

Mina val jag kommit fram till från min research senaste månaden eller så.

55" all-around: 55A80J (gillar sony mjukvareprocessering, android/google tv och generell kvalitet)
65" OLED: 65C1 (vad annars vid 65" OLED?)
65" LCD: 65X90J (ja, jag gillar sony)

What to do. Antingen hoppas jag att 55" räcker och då känns som a80j ett givet val. Om storleken är för liten så är valet mellan en sony LCD och LG OLED. Där LGns största problem är att den inte är en sony. Och Sonyns största problem är att det är en LCD.. Vet inte om jag skulle kunna låta bli att stirra på de där skuggorna i hörnen och allt annat FALD skit. Synd att X95K med miniLEDs verkar bli svindyr.

Skall du köra på LCD och få motsvarande bild så får du gå upp till Sony's 95-klass. LG's OLED brukar få bästa price / performance. Räcker det med 2 eller mindre HDMI 2.1 platser så kör på B1, så liten skillnad mot C1 i prestanda så det är exemplar-variation som avgör vilken panel som är bäst.

Med LG ger du upp lite sämre förinställda paneler mot mer "spel-redo" TV, 2-4 HDMI 2.1. Sony är bra bakom på den fronten, om det nu spelar någon roll för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inalotofpain:

Jävla helvete att välja TV när man hamnar mitt mellan pest och kolera a.k.a budget och behov.

Någonstans mellan 12-14k ser jag som max vad jag vill betala.

Sitter 3 meter från TV så 65" verkar bäst där. Men med min budget får jag då pruta på kvalitén, alternativt köpa 55" och således pruta på storleken.

Helvetes kval.

Mina val jag kommit fram till från min research senaste månaden eller så.

55" all-around: 55A80J (gillar sony mjukvareprocessering, android/google tv och generell kvalitet)
65" OLED: 65C1 (vad annars vid 65" OLED?)
65" LCD: 65X90J (ja, jag gillar sony)

What to do. Antingen hoppas jag att 55" räcker och då känns som a80j ett givet val. Om storleken är för liten så är valet mellan en sony LCD och LG OLED. Där LGns största problem är att den inte är en sony. Och Sonyns största problem är att det är en LCD.. Vet inte om jag skulle kunna låta bli att stirra på de där skuggorna i hörnen och allt annat FALD skit. Synd att X95K med miniLEDs verkar bli svindyr.

65B1 är mitt tips, ingen stor skillnad alls mellan den och C1

Permalänk
Skrivet av Ibymafayhas:

Skall du köra på LCD och få motsvarande bild så får du gå upp till Sony's 95-klass. LG's OLED brukar få bästa price / performance. Räcker det med 2 eller mindre HDMI 2.1 platser så kör på B1, så liten skillnad mot C1 i prestanda så det är exemplar-variation som avgör vilken panel som är bäst.

Med LG ger du upp lite sämre förinställda paneler mot mer "spel-redo" TV, 2-4 HDMI 2.1. Sony är bra bakom på den fronten, om det nu spelar någon roll för dig.

Spel bryr jag mig inte om och den där grejen med massa 2.1 porter verkar bara vara för folk som har massa konsoller Har ingen just nu men om jag börjar spela så räcker det med en.

Vet att x90j förlorar i kvalitét mot en lg OLED men sony har andra fördelar enligt mig. Men är rädd för FALD paneler så det ska krävas mycket för att jag ska gå LCD-vägen.

Sedan B1 vs C1.. man ska inte underskatta prestanda.. bilderna är så mjukvarudrivna idag så det är viktigt med bra processor/processing. "Hänger" inte hårdvaran med så är det väl skit samma om panelen är fantastisk. Därför gillar jag sony för där vet jag att bilden matchar panelen.

Men jag kanske bara borde åka och köpa en 65B1 och vara nöjd med det. När det gäller OLED så 55" sony eller 65" lg borde väl extra storleken vara värt allt som sony erbjuder?

Permalänk

Hej, jag går i köptankar och så kom den här TV:n upp som reklam och tänkte att den verkade billig... men jag funderar på varför den har betäckningen Q95TD istället för Q95T... är det något som är knasigt? Man blir lite misstänksam när den är så billig, jag kan nästan ingenting om TV:n, mer än det jag har läst mig till här på forumet.

https://www.elon.se/samsung-qe65q95tdtxxc?fbclid=IwAR1bEb5suF...

Ska man slå?

Visa signatur

Mjölk är inte gott!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CptStewie:

Hej, jag går i köptankar och så kom den här TV:n upp som reklam och tänkte att den verkade billig... men jag funderar på varför den har betäckningen Q95TD istället för Q95T... är det något som är knasigt? Man blir lite misstänksam när den är så billig, jag kan nästan ingenting om TV:n, mer än det jag har läst mig till här på forumet.

https://www.elon.se/samsung-qe65q95tdtxxc?fbclid=IwAR1bEb5suF...

Ska man slå?

Q95T är en 2020-modell. Borde vara slutsåld, men någon kanske har rotat fram något bortglömt eller kursat lager och säljer. Samma modell, de extra siffrorna/bokstäverna brukar peka på vilken försäljningsregion det handlar om.

65-tums Q95T för 10kkr är annars ett väldigt bra pris för den kapaciteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Q95T är en 2020-modell. Borde vara slutsåld, men någon kanske har rotat fram något bortglömt eller kursat lager och säljer. Samma modell, de extra siffrorna/bokstäverna brukar peka på vilken försäljningsregion det handlar om.

65-tums Q95T för 10kkr är annars ett väldigt bra pris för den kapaciteten.

Elgiganten säljer nu Q95T 55" för 8000kr, 65" för 10000kr och 75" för 15000kr.
Står att de har över 100st i webblager för resp. storlek.
Tyckte att det var lite konstigt för en 2020-modell men bra priser.