AMD avtäcker Ryzen 7000 "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och sockel AM5

Permalänk
Melding Plague

AMD avtäcker Ryzen 7000 "Raphael" med arkitekturen Zen 4 och sockel AM5

Den nya processorfamiljen Ryzen 7000 "Raphael" blir AMD:s första på 5 nanometer, vilket sällskapas av en ny sockel, nya finesser och integrerad grafik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Snabbläste så jag reagerade inte på ev. stavfel.
Men jag tyckte det såg bra ut!

Permalänk
Medlem

Blir nog ingen uppgradering för min del tills 3D-Vcachen kommer.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Blir nog ingen uppgradering för min del tills 3D-Vcachen kommer.

Samma här.
Det ger mig även chansen att studera vilka moderkort som faktiskt är bra, inte bara vad launch recensionerna hävdar.
Plus att tillgången på EXPO minnen borde vara bra.

Permalänk
Medlem

kul med nytt men stannar kvar på 5800X ett tag till, kanske testar 5800X3D för lite extra spelprestanda framöver, så kan man sitta med AM4 några år till, RAM minnena har följt med sedan första Ryzen 1700, går fint i 3600 CL14.

Visa signatur

GAMING
271QRX QD-OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Så var ordningen återsälld med det gamla radarparet Jacob och Lisa. 👍

Permalänk
Medlem

Tillägger att 7950X kan gå upp till 5.1GHz all core turbo enligt Ian Cutress (som refererade till en slide han tidigare såg)
källa https://youtu.be/XiHsEFpqCfk?t=400

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Mind blown, och jag har inte läst artikeln ännu. <3

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Spontant känns $399 för Ryzen 7 7700X prisvärt.
Men antar att $399 blir mer än runt 4000kr i Sverige?
Samt vad priser blir för moderkort och minnen.

Bra också att AMD har officiellt stöd för DDR5 5200.

Ser man till Alder Lake så kan även DDR5 4800 ge en ordentlig boost i vissa scenarion.
Men generellt verkar de lite för slött för att ge en reell boost mot DDR4.
Att man i många fall måste upp på DDR5 5200 eller högre för att DDR5 ska vara bättre än DDR4.

Så ändå bra att AMD kan ta det åtminstone ett litet steg längre.
Generellt kommer nog Zen 4 med DDR5 ge ett lite större övertag mot DDR4 baserade system än vad Alder Lake gör.

Permalänk
Testpilot

Detta kan vara rätt intressant faktiskt!

Personligen är jag mest nyfiken på hur prestandan runt Ryzen 5 7600X landar, samt dess mobila motsvarighet och hur det kommer te sig ihop med nästa generation av grafikkort. Tror det kan finnas rätt stor vinning i dessa ökade klockfrekvenser om de kan bibehållas skapligt även i bärbara datorer.

Dock är det framförallt Ryzen 3 "7300X" eller vad den nu kommer kallas jag inväntar med spänning. Vill bygga en mITX mediadator som ska husera ett RTX 2060S eller liknande, kunna fungera som PLEX-maskin och lite äldre RPG-titlar i soffan – börjar bli drygt att skyffla laptopen mellan skrivbordet och TV-möbeln

Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Inga konstigheter som jag tänkte på med texten!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GuessWho:

Men antar att $399 blir mer än runt 4000kr i Sverige?

Givetvis blir det det. Räknat rakt av idag så är 399USD 4254SEK och sen får du nog räkna med ett ordentligt Sverige-påslag också. Oavsett tycker jag det verkar billigt om man letar spelprestanda (Som jag hoppas dessa levererar).

Jag själv däremot kommer nog vänta på en vettig APU

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se testerna på dessa processorer i slutet av September och sen senare i höst vad Intel kontrar med.
Lutar starkt mot en uppgradering med AMD för min del, min Intel i7 9700k börjar kännas lite trött nu.

Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Du har fortfarande rätta knycken, bra uppställt och precis lagom information i varje stycke för att det ska vara lätt att tillgodo ta sig informationen. Kul att läsa nått från dig igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Spontant känns $399 för Ryzen 7 7700X prisvärt.
Men antar att $399 blir mer än runt 4000kr i Sverige?
Samt vad priser blir för moderkort och minnen.

Gissar att processorn kommer hamna nånstans runt 5500kr givet moms och kronans värde mot dollarn.

Moderkorten så gissar jag på att X670 (ej extreme) börjar strax under 3000kr och B650 runt en tusenlapp lägre, sen vad modellen med rätt features för dig hamnar på är en annan fråga.

Priset på DDR 5 minnen har gått ner en hel del sen i våras och nu när produktionen läggs över mer och mer på DDR 5 så räknar jag med att det kommer gå ner ännu mer, skulle gissa på att ett bra 32GB kit hamnar runt 3000kr vid release och kanske runt 2500kr i vinter.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av GuessWho:

Men antar att $399 blir mer än runt 4000kr i Sverige?

Räkna löst på 4 300 kronor i valutomvandling, sedan 25 moms på det och säkerligen någon procent till för vinstmarginal.

I bästa fall landar vi på 5 399 kronor, med någon hundring plus eller minus, beroende på marginalerna återförsäljare har att jobba med.

Gällande moderkort och RAM är det svårt att säga på förhand, men X670 Extreme ser jag det svårt att landa på under 3 000 kronor. Vanliga X670 kommer säkert att finnas för allt mellan 2 200 - 3 500 kronor. Och RAM-priserna pendlar beroende på hur mycket översvämningar, jordbävningar och bränder vi får till hösten/vintern

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tycker det finns många bra deals på 6000mhz+ 32gb kits runt 2400-2900kr, även med tightare timings. Har sett värre under diverse DDR4 tider. Men såklart om minnen är "lite dyrare", om moderkort är "lite dyrare", kraftfullare psu "lite dyrare". Så är det många bäckar små. Men helt åt helvetet är det inte.

Permalänk
Snusfri

Ja, varför inte.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag tycker lite att 6/12 börjar kännas och börja komma ner mot Ryzen 3 med tanke på att Intel har höjt kärnantalet för i5.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Såg inte några tendenser till flygrost.

Kudos för att du offrat din nattsömn för att vi andra ska fått en dos skönhetssömn. <3

Tyvärr känns en uppgradering (eller snarare nybygge) allt längre bort med de ökande effektuttagen, stigande komponentpriserna och dagens elpris, detta trots att den nuvarande har ca 10 år på nacken.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk

Ryzen 9 7950X med 256 GB ram (som är maxstödet) och ett gäng supersnabba pci express 5.0 ssd, ihop med ett vettigt grafikkort är en riktig grym desktop som jag skulle vilja ha.
Men det blir för tok dyrt och jag avvaktar, jag har inget superbehov just nu.
Och på denna sida ligger Apple så otroligt långt efter så det inte är klokt, deras målgrupp är dock inte alls denna användargrupp.

När det gäller laptops så är strömförbrukningen ett större problem. Och Intel och AMD har problem här. Att få en brutalt snabb laptop som dessutom är supertyst vid lätt arbete är inte lätt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Helt lysande som vanligt!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag tycker lite att 6/12 börjar kännas och börja komma ner mot Ryzen 3 med tanke på att Intel har höjt kärnantalet för i5.

Zen 5 ryktas väl ha små kärnor likt intel så nästa x600 kanske kommer med 6+6c? Hoppas AMD ökar kärnantalet iaf, kommer bli löjligt med 13600k 14c/20t vs 6c12t 7600x.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Jacob:

Känner mig ringrostig. Blev det bra ändå?

Bra skrivet men skäll lite på korrekturläsaren

Fixa knorren? Ett å i när?

” SweClockers test som publiceras den 26 september, en dag innan processorerna med tillhörande moderkort när butikshyllorna.”

Visa signatur
Permalänk

Kommer nog dröja innan jag har tid att titta igenom hela, men gav de någon information om hur mycket kräm det är i integrerade grafiken?/om det finns någon G variant med fler GPU-kärnor?

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Spontant känns $399 för Ryzen 7 7700X prisvärt.
Men antar att $399 blir mer än runt 4000kr i Sverige?
Samt vad priser blir för moderkort och minnen.

Bra också att AMD har officiellt stöd för DDR5 5200.

Ser man till Alder Lake så kan även DDR5 4800 ge en ordentlig boost i vissa scenarion.
Men generellt verkar de lite för slött för att ge en reell boost mot DDR4.
Att man i många fall måste upp på DDR5 5200 eller högre för att DDR5 ska vara bättre än DDR4.

Så ändå bra att AMD kan ta det åtminstone ett litet steg längre.
Generellt kommer nog Zen 4 med DDR5 ge ett lite större övertag mot DDR4 baserade system än vad Alder Lake gör.

Ja, sannolikt. Eftersom dollarkursen ligger runt 10kr och sen ska vi lägga på momsen också. Räkna med runt 5000kr.

Det sägs att Zen4 gärna vill ha 6000MT/s.

Skrivet av Grilljohan:

Kommer nog dröja innan jag har tid att titta igenom hela, men gav de någon information om hur mycket kräm det är i integrerade grafiken?/om det finns någon G variant med fler GPU-kärnor?

Det är två gpu-kärnor, inte alls tänkt att användas till annat är att tända skärmen och för video-encoding, kommer absolut inte vara något man spelar på.

APUer brukar komma ett halvår-år senare.

Permalänk
Medlem

Har jag vaknat till goda nyheter? Verkar så..

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Äntligen ett datum! Så se till och köp nu alla så jag kan köpa era gamla 5800x till bra pris

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Trigger:

Bra skrivet men skäll lite på korrekturläsaren

Fixa knorren? Ett å i när?

” SweClockers test som publiceras den 26 september, en dag innan processorerna med tillhörande moderkort när butikshyllorna.”

Misstänker korrläsaren ligger skönt i sängen och korrar svensk arbetstid! 😁

(När det kommer till rättelser, skicka en rättelse på artikeln istället för att skriva i kommentarstråden, då kommer rättelsen in på rätt ställe i systemet). Jag har åtgärdat den förväxlade vokalen! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

De sa att 7950x är 13%(?) snabbare än 5950x i spel, men 5800x3d är väl redan mer än så mycket snabbare än 5950x i spel?

Det här floppar med tanke på att alla måste köpa nytt moderkort och ram den här gången. Det är inte värt det.

Permalänk
Medlem

Inte alls hängt med senaste året.
Men jäklar Zen 4 ser spännande ut

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.