Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Japp, Kemikalieskatten tex. 166kr/kg (ex moms?) och maxbelopp 457kr exkl moms, Men jag vet inte om PS5 har några 50% eller 90% avdrag som sänker skatten.

Jag antar att samma skatter och avgifter gäller även för Xbox som ligger närmare rekommenderat försäljningspris.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av nu1mlock:

Jag antar att samma skatter och avgifter gäller även för Xbox som ligger närmare rekommenderat försäljningspris.

Ja det gäller alla konsoller. Kemikalieskatten är en av orsakerna till prisnivån på hemelektronik i Sverige.

Vi får se om MS väljer att agera på försvagad EURO och SEK eller behåller nuvarande RRP i icke-dollar länder. Sen har MS klart större kassa än Sony och därmed större möjlighet att hantera tappad marginal. Och tex fokusera på fortsatt tillväxt istället för bibehållen vinst på affärsområde xbox.

Svag krona påverkar all hemelektronik just nu. En dollar idag kostar 10,59kr, för ett år sedan 8,71kr. +21,6%.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X/Arya Stealth, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Fidelio X2, B&W P7, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Om PS5 Pro kommer. Tror ni den kommer med större lagring och hur stor isf? Sen undrar jag om den har plats för mer lagring som med PS5, kommer det vara PCIe 5.0 eller kommer den stanna på PCIe 4.0? Sen undrar jag även när det kan tänkas lanseras och vilka förbättringar kommer den komma med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Om PS5 Pro kommer. Tror ni den kommer med större lagring och hur stor isf? Sen undrar jag om den har plats för mer lagring som med PS5, kommer det vara PCIe 5.0 eller kommer den stanna på PCIe 4.0? Sen undrar jag även när det kan tänkas lanseras och vilka förbättringar kommer den komma med?

Väldigt svårt att spekulera i då inga större rykten finns ute ännu.

Man skulle kunna tänka sig att den kommer med:

- Zen4 processer med potentiellt stöd för PCIe 5.0-lagring
- RDNA 3-baserad GPU
- Sannolikt större intern lagring (1TB som standard) plus att den givetvis behåller expansionsplatsen för NvMe.

Jag gissar absolut tidigast launch kring vår / sommar 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Inte sett några rykten som verkar trovärdiga och min spåkula är trasig :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Det kommer högst troligt inte komma någon pro modell denna generation då baslinjen är satt av Xbox series S som redan är subpar.

Skrivet av edson:

Väldigt svårt att spekulera i då inga större rykten finns ute ännu.

Man skulle kunna tänka sig att den kommer med:

- Zen4 processer med potentiellt stöd för PCIe 5.0-lagring
- RDNA 3-baserad GPU
- Sannolikt större intern lagring (1TB som standard) plus att den givetvis behåller expansionsplatsen för NvMe.

Dom kommer framför allt inte byta arkitektur på konsolen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av socsoc:

Priserna på lagring är väl en av få grejer som fortfarande går ner i pris och likt tidigare så lär det komma nya ps5-modeller på större lagring än vid releasen. Är helt säker på att det kommer 2tb lagring framöver.
Ser man på Ps4 så kom det 500gb på releasen. Ca 2 år efter kom det 1tb och sen nått år senare kom ps4 pro på också den 1tb.

Så skulle dom göra samma så skulle en 2tb-modell komma snart och följt av en 2tb ps5 pro om ca 2 år.

Lite beroende på hur mycket vassare en ev ps5pro blir och vad dessa komponenter kostar då( gissar mycket) så måste dom göra allt för att hålla nere priserna så inte omöjligt att det kommer en pro som isf är på mindre än 2tb. Men vi kan ju bara spekulera. 🤷🏻‍♂️

Edit: Ej att glömma att det är fastlödda minnen direkt på kortet denna generationen så är väldigt svårt att veta hur dom kommer göra med allt, plus läget i världen. Jag gissar på nån version med mer minne och ingen ”pro” modell.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 55” LG G4 OLED TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Dum fråga kanske, men vad gäller för spel som "claimats" via Playstation Plus när PP går ut? Köpte 12 månader för 310kr förra året och det gick uppenbarligen ut idag vilket sonen surt upptäckte när han ville spela Sonic Racing. Om jag nu köper mer Plus-tid, återfår jag då dessa spel eller behöver jag skaffa dem på nytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Dum fråga kanske, men vad gäller för spel som "claimats" via Playstation Plus när PP går ut? Köpte 12 månader för 310kr förra året och det gick uppenbarligen ut idag vilket sonen surt upptäckte när han ville spela Sonic Racing. Om jag nu köper mer Plus-tid, återfår jag då dessa spel eller behöver jag skaffa dem på nytt?

Du får åter tillgång till de spel du tidigare "claimat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av muddiz:

Du får åter tillgång till de spel du tidigare "claimat"

Tack, synd att det inte verkar finnas några bra erbjudanden på det nu. Men vad gör man inte för barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Tack, synd att det inte verkar finnas några bra erbjudanden på det nu. Men vad gör man inte för barnen.

Köper du 3 månader nu bör du rimligtvis kunna förlänga det 1 år vid black Friday
https://link.getgifted.com/t7nd

Permalänk
Medlem

PULSE 3D Wireless Headset (PS5) vit
689 kr
https://www.amazon.se/dp/B08H99878P/

697 kr nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Visade sig att jag hade konsolen upp och ner. Så discen hamnade upp och ner.

Samma sak hände mig. Extremt frustrerande. Väldigt märklig industridesign.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredl:

Samma sak hände mig. Extremt frustrerande. Väldigt märklig industridesign.

Jag kör stående där har man ju logon iaf. Men jag stoppade ändå in skivan åt fel håll känns onaturligt som det är nu av någon anledning.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Jag kör stående där har man ju logon iaf. Men jag stoppade ändå in skivan åt fel håll känns onaturligt som det är nu av någon anledning.

Jag håller med, jag kör också stående (har bytt ut skalen mot dBrands första Darkplate så att det inte syns bland svarta tapeter) och sätter alltid in skivan åt fel håll. Helt onaturligt!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Med tanke på marknadsläget och inflation ser jag noll möjlighet att släppa en ny konsol närmsta åren.
Nu har de höjt priset med 500kr för de får inte ihop lönsamheten och konsolerna är ändå knappt tillgängliga på markaden.
Vem ska betala +14000 kr för en konsol?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Lyckades nyligen få tag på en PS5 Horizon Edition på Webhallen. Höll på att bli tokig över att den vägrade läsa mina PS4 spel och trodde verkligen dem var trasig och såg inte fram emot att krångla med att reklamera och greja när man äntligen fått tag på en.

Visade sig att jag hade konsolen upp och ner. Så discen hamnade upp och ner.

Jag har den liggandes och var verkligen inte tydligt vad som var upp och vad som var ner på den. Antingen hamnade konsolen upp och ner eller så behöver man sätta i skivorna upp och ner vilket känns märkligt.

Överlag tycker jag designen och storleken är kass jämfört med både PS4 och Xbox Series X men väl inte hela världen och man vänjer väl sig.

Edit: ställt den rätt nu och ser loggan uppe nu så var väl för ivrig innan man trodde verkligen att skivköpare skulle sitta uppe inte nere och nu vobblar den mer än när den var upp och ner.

Haha rolig läsning 😃

Men stödet kan väl bara sitta på en sida? Men håller med den är inte gjord för att ligga

Permalänk
Skrivet av Jimmiq:

Haha rolig läsning 😃

Men stödet kan väl bara sitta på en sida? Men håller med den är inte gjord för att ligga

Den har stora likheter med vita tubsockor (skalen) och sandaler (stativet)...

Permalänk
Medlem

Ja, det känns ju definitivt som att det först och främst är tänkt att ha PS5:an stående, att möjligheten att ha den liggande bara var en eftertanke. Har själv min stående och den står hur stadigt som helst, inga missljud av vibrationer el.dyl. heller. Ang. det här med vilket håll skivan ska sättas in så fick man ju tänka sig för i början, men nu är det inget problem alls, när man vant sig.

Permalänk
Medlem

Jag har haft min liggande sedan releasedagen och upplever inga problem med vibrationer eller att den skulle vara ostabil. Nu har jag den disklösa versionen så den står så snällt i tv-bänken utan att röras för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Nu har jag den disklösa versionen

Nä du slipper du allt besvär förutom den högljudda fläkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har inga problem med en högljudd fläkt, min PS5 är nästan ljudlös.
Skillnaden mot när jag hade PS4 Pro är enorm.

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft PS5 i ungefär 1,5 år och spelat kanske 10 gånger totalt? Får inte tummen ur och hittar inget spel som jag ”fastnar” för, de flesta är ju remake/remaster dvs spel man redan spelat tidigare.

Visst tekniken och grafiken är riktigt bra men har tyvärr inte fått något ”wow” spel ännu som till förra generationen. Astro playroom var typ det bästa hittils och det var väl det första, säger ganska mycket.

Inväntar gta 6 och hogwarts legacy tills dess får den fortsätta samla damm

#onödigtköp

Permalänk
Medlem

PS5 Media Remote (PS5)
168,00kr

Ratchet & Clank: Rift Apart (PS5)
379,00kr

Demon's Soul Remake(PS5)
398,00kr

Gran Turismo 7 (PS4/)
379,00

https://www.amazon.se/deal/ee36b97d?showVariations=true&ref_=...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Skrivet av HKBY:

Har inga problem med en högljudd fläkt, min PS5 är nästan ljudlös.
Skillnaden mot när jag hade PS4 Pro är enorm.

Jag hade problem med min första version som jag fick på releasedagen. Fläkten orsakade vibrationer i chassit och ljudet var fruktansvärt irriterade, så till slut sålde jag den. Köpte en ny PS5 i slutet på 2021 och den låter lika lite som min Xbox Series X. Verkar som det är betydligt färre som klagar på fläkten i den nyare revisionen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Last of Us Part 1 såg bättre ut än jag trodde det skulle göra, men har svårt att motivera att betala mer än 400:-. 849:- för vanliga digitala utgåvan och 949:- för Deluxe-utgåvan när man nästan får ett år PS Plus Extra för samma summa känns helt verklighetsfrånvänt.

Permalänk
Medlem

Rån men de vänder sig väl till fans kommer betala oavsett. Sen reas det ut efter några månader till resterande dödliga så då har de fått ut max ekonomisk kompensation för liret.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x