Telia mobilt bredband - ska det vara så här dåligt?

Permalänk

Telia mobilt bredband - ska det vara så här dåligt?

Hej!

Har skaffat Telia mobilt brand och jag måste bara fråga? Ska det vara så här kasst och dåligt?

Laddad ned en uppdatering på BF 2042 på 50 gb som tog 12-15 timmar. Min högsta hastighet var cirka 1,8 mb per sekund men oftast var den nere på 400-700 kb/s...

Internet lägger även av ibland så jag måste starta om hela routern.

Ska det vara så här illa?

Dock är det inga problem att streama film etc.

Vad ska jag göra?

Har två stationära datorer uppkopplade (via nätverkssladd in i routern), har 2 iPads uppkopplade samt 2 stationära datorer och en mobiltelefon...

Permalänk
Medlem

Problemet med mobilt bredband är ju att det fluktuerar. Som en total lösning för ett hem så ser jag det som den absolut sista alternativet. Det går ju att göra en bättre installation, men utanpåliggande antenner för att få en starkare signal dit du bor, men det kostar ju $$$

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soldierofwar1985:

Hej!

Har skaffat Telia mobilt brand och jag måste bara fråga? Ska det vara så här kasst och dåligt?

Laddad ned en uppdatering på BF 2042 på 50 gb som tog 12-15 timmar. Min högsta hastighet var cirka 1,8 mb per sekund men oftast var den nere på 400-700 kb/s...

Internet lägger även av ibland så jag måste starta om hela routern.

Ska det vara så här illa?

Dock är det inga problem att streama film etc.

Vad ska jag göra?

Har två stationära datorer uppkopplade (via nätverkssladd in i routern), har 2 iPads uppkopplade samt 2 stationära datorer och en mobiltelefon...

Sett till nuvarande (in)stabilitet:
Gissar att en router med lite qos-inställningar skulle kunna hjälpa om det nu fungerar okej tills du belastar anslutningen.
En annan variant på en workaround kan då förstås även vara att sätta en lägre maxhastighet i steam/origin/... för att istället inte belasta lika hårt.

Sett till att förbättra situationen totalt sett:
Om möjligt förbättra signalen (ordentlig antenn?).

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Sett till nuvarande (in)stabilitet:
Gissar att en router med lite qos-inställningar skulle kunna hjälpa om det nu fungerar okej tills du belastar anslutningen.
En annan variant på en workaround kan då förstås även vara att sätta en lägre maxhastighet i steam/origin/... för att istället inte belasta lika hårt.

Sett till att förbättra situationen totalt sett:
Om möjligt förbättra signalen (ordentlig antenn?).

Antenn? Har bara en router. Hur fixar jag en antenn?

Permalänk
Medlem

En del 4G-enheter (oavsett om de är en usb-dongel, en fristående router eller något annat) har antennuttag (ibland dolt bakom någon liten lucka). På enheter som har detta så går det att koppla in en ordentlig antenn.

Dvs något sånt här: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Bäst är väl någon form av riktantenn pekad i rätt riktning.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

En del 4G-enheter (oavsett om de är en usb-dongel, en fristående router eller något annat) har antennuttag (ibland dolt bakom någon liten lucka). På enheter som har detta så går det att koppla in en ordentlig antenn.

Dvs något sånt här: https://www.kjell.com/se/produkter/mobilt/mobilt-bredband/ant...

Bäst är väl någon form av riktantenn pekad i rätt riktning.

Hur vet man i vilken riktning man ska ha antennen?

Permalänk
Medlem

Den HÄR körde jag med i väntan på att få fiber indraget. Funkade alldeles utmärkt och låg mellan 90-180mbit med 2-3km till masten (fri sikt).

Det kräver ju dock att du har uttag för en extern antenn på din router samt kan placera routern inom 5 meter från antennen så du slipper förlänga kablarna. Samt att du bor så till att du får sätta upp en egen antenn.

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Sen tror jag också du kan ringa operatören och fråga vilken riktning det är bäst att rikta antennen.

Permalänk
Medlem

Ring till Telia så kan du få koordinater till närmsta/bästa mast

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk
Medlem

Operatören kan nog vara behjälplig med var det finns master för en grov idé om riktningen.
Men annars går det ju att prova sig fram helt och hållet (finns ju inte oändligt med riktningar, även om det blir en drygare process), finliret blir väl oavsett att prova sig fram lite.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Operatören kan nog vara behjälplig med var det finns master för en grov idé om riktningen.
Men annars går det ju att prova sig fram helt och hållet (finns ju inte oändligt med riktningar, även om det blir en drygare process), finliret blir väl oavsett att prova sig fram lite.

Jädrans dåligt att det inte fungerar när man betalar 299 kr i månaden för att det ska fungera!

Permalänk
Medlem

Jädrans dåligt att det inte fungerar när man betalar 299 kr i månaden för att det ska fungera!

Det är ju dessvärre problemet med mobilt bredband. Det finns ingen garanti att täckningen når just din bostad. Och att det är känsligt för belastning på nätet.

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985 är det så pass dåligt behöver du nog skaffa en extern antenn och montera.

Sedan behöver man kunna koppla in den till Routern man använder. Åtminstone så bör det ge dig en stabilare uppkoppling och förhoppningsvis lite mer fart. Finns på t.ex. Kjell.

Testa med din Iphone utomhus vad du får för fart, leta upp masterna som finns i ditt område och prova att förflytta dig närmare. Då bör du kunna få en uppfattning om vilka farter du kan förvänta dig. Om det inte blir så mycket bättre fast du provat på flera olika geografiska platser då blir det nog inte bättre än så.

Jag antar du inte kan få fiber och inga andra alternativ finns, som tur är kostar en extern antenn inte så mycket pengar så det är värt att prova om du redan nu har så pass usel mottagning.

Permalänk
Medlem

Ja, det kan man förstås tycka, med viss rätt, men det spåret är ju inte sådär särskilt konstruktivt sett till att förbättra situationen.
Själva grundförutsättningen för alla mobiltjänster är ju mer eller mindre att man köper sig tillgång till mobilnätet med de avsiktliga begränsningar som operatören lagt på för given abonnemangsform, och rent praktiskt så funkar det sedan så bra eller dåligt som det nu funkar på given plats och tid (sett till allmän belastning).

Möjligen då, som ett relaterat spår, om du kan testa andra operatörers nät på samma plats och se om du hittar någon operatör som fungerar klart bättre för dig, och isf byta. Det finns ju visserligen inga garantier för hur det fungerar långsiktigt då heller, men det kan ju vara värt det oavsett om det faktiskt är stor skillnad.

Tidigare inlägg är ju däremot mer fokuserade på lösningar som avser förbättra de tekniska förutsättningarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det kan man förstås tycka, med viss rätt, men det spåret är ju inte sådär särskilt konstruktivt sett till att förbättra situationen.
Själva grundförutsättningen för alla mobiltjänster är ju mer eller mindre att man köper sig tillgång till mobilnätet med de avsiktliga begränsningar som operatören lagt på för given abonnemangsform, och rent praktiskt så funkar det sedan så bra eller dåligt som det nu funkar på given plats och tid (sett till allmän belastning).

Möjligen då, som ett relaterat spår, om du kan testa andra operatörers nät på samma plats och se om du hittar någon operatör som fungerar klart bättre för dig, och isf byta. Det finns ju visserligen inga garantier för hur det fungerar långsiktigt då heller, men det kan ju vara värt det oavsett om det faktiskt är stor skillnad.

Tidigare inlägg är ju däremot mer fokuserade på lösningar som avser förbättra de tekniska förutsättningarna.

Tänk bara på att vissa operatörer delar 4g-nät, t.ex. Telia och Tele2

Permalänk
Inaktiv

Har du ingen möjlighet att avsluta skiten och skaffa riktigt internet?

Permalänk
Medlem

Börja med att flytta runt 4G-routern för att se var det blir bäst signal. Brukar vara vid något fönster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av toobypls:

Tänk bara på att vissa operatörer delar 4g-nät, t.ex. Telia och Tele2

Det är bara Tele2 och Telenor som bygger 4G täckningen tillsammans. Telia och 3 bygger egna 4G nät. För övrigt så även om Tele2 och Telenor bygger själva täckningen tillsammans, så är kapaciteten i nätet individuella, så hastigheten kan skilja sig även hos Tele2 och Telenor.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att titta på "bredband via mobilnätet" istället, du kan få hjälp med att installera antenn utomhus och så vitt jag vet finns det ingen nedladdningsgräns som det finns på deras vanliga mobila.

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Har du ingen möjlighet att avsluta skiten och skaffa riktigt internet?

Finns ingen fiber indragen i huset, endast ADSL…

Permalänk
Medlem

Finns ingen fiber indragen i huset, endast ADSL…

Jag har samma förutsättning men jag har tur som bor relativt nära en mast från 3. Jag har använt deras obegränsade mobila bredband som enda internetleverantör i närmare två år och jag är faktiskt överraskad av hur bra det fungerar.
Ligger på 20-40ms och nedladdningshastighet på allt mellan 50-150mbit. Uppladdningshastigheten går inte över 30mbit.

ADSL gav mig en mycket sämre upplevelse då uppladdning kapade nedladdningen totalt. Kan vara en tanke att kolla på annat alternativ än Telia.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Medlem

Låter som att Telia inte är så bra för dig där du bor.
https://www.bredbandsval.se/bredband/mobilt-bredband-tackning

Gå in på den sidan och skrolla ner så hittar du länkar till de olika operatörernas täckningskartor.
Du får dock ta dem med en nypa salt men det visar iaf lite vilka som har bra/dålig täckning där du bor.

Permalänk
Medlem

Ska man ha mobilt hemma så bör man ha riktningsbara antenner eller i västa fall antenner utomhus. Eller bo brevid masten.

Min bror bytte från mobilt till adsl 8/1mbit och han var nöjd för att det inte droppade ur spel eller låste sig hela tiden.

Som någon sa är trådlöst bredband sista alternativet och vill man att det ska fungera gäller investering i antenner, helst riktade.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är bara Tele2 och Telenor som bygger 4G täckningen tillsammans. Telia och 3 bygger egna 4G nät. För övrigt så även om Tele2 och Telenor bygger själva täckningen tillsammans, så är kapaciteten i nätet individuella, så hastigheten kan skilja sig även hos Tele2 och Telenor.

Stämmer, tack för rättningen.

Permalänk
Medlem

@Arotica det var ju riktigt bra ändå.

Helt OK för mobilt bredband, även om uppladdningen inte är så snabb så duger ju nedladdningen helt klart. Jag har fördelen att jag har fiber och inte konstigt eftersom 4G här bara ger 6-8Mbit i stora delar av området eftersom det är mycket berg och annat. Masten är bara 1.5km bort fågelvägen men det hjälper inte, på en del platser får man grymt bra fart andra nästen inget alls.

Har jag varit fast med 4G så tror jag cirka 40-50Mbit idag ändå är minimum i genomsnittlig hastighet om man laddar ner saker etc. Är det sämre blir det jobbigt. Sedan är det bra med saker som är unlimited trafik också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@Arotica det var ju riktigt bra ändå.

Helt OK för mobilt bredband, även om uppladdningen inte är så snabb så duger ju nedladdningen helt klart. Jag har fördelen att jag har fiber och inte konstigt eftersom 4G här bara ger 6-8Mbit i stora delar av området eftersom det är mycket berg och annat. Masten är bara 1.5km bort fågelvägen men det hjälper inte, på en del platser får man grymt bra fart andra nästen inget alls.

Har jag varit fast med 4G så tror jag cirka 40-50Mbit idag ändå är minimum i genomsnittlig hastighet om man laddar ner saker etc. Är det sämre blir det jobbigt. Sedan är det bra med saker som är unlimited trafik också.

Helt klart. Jag tog en chansning pga att jag var så otroligt trött på vårt ADSL. En enda uppladdning, t.ex ett foto som laddades upp till onedrive kapade nedladdningen till nära 0. Då hade jag 30/1 på mitt ADSL och det var det bästa jag kunde få.

Har inte ångrat mig en sekund sen jag bytte(Vilket jag trodde jag skulle göra) och som det ser ut i dagsläget kommer jag fortsätta med denna lösningen då fiber är mindre aktuellt i vårt område.

Visa signatur

[Phanteks Eclipse P400A][ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI][AMD Ryzen 7600X][Corsair iCUE H100i RBG PRO XT][Kingston FURY Beast RGB DDR5 6000Mhz 32GB CL36][ASUS TUF GAMING 6800 XT][Corsair RM750x][NVME Samsung 970 Evo Plus 1TB][SSD Samsung 870 Evo 1TB][WD Black SN850X NVMe SSD 2TB]

Permalänk
Skrivet av Arotica:

Jag har samma förutsättning men jag har tur som bor relativt nära en mast från 3. Jag har använt deras obegränsade mobila bredband som enda internetleverantör i närmare två år och jag är faktiskt överraskad av hur bra det fungerar.
Ligger på 20-40ms och nedladdningshastighet på allt mellan 50-150mbit. Uppladdningshastigheten går inte över 30mbit.

ADSL gav mig en mycket sämre upplevelse då uppladdning kapade nedladdningen totalt. Kan vara en tanke att kolla på annat alternativ än Telia.

Kan jag göra något med routern (sätta den nära ett fönster eller dylikt?). Just nu har jag routern precis bakom båda datorskärmarna.

En annan sak jag undrar över: Hur tar jag reda på var närmaste mast finns? Ska jag rikta routern mot mastern? Hur ska routern sitta? Ligga ned? Stå upp? Har det någon som helst betydelse?

Permalänk
Medlem

Kan jag göra något med routern (sätta den nära ett fönster eller dylikt?). Just nu har jag routern precis bakom båda datorskärmarna.

Ja, testa att flytta runt routern i hemmet, i ett fönster brukar förbättra mottagningen

En annan sak jag undrar över: Hur tar jag reda på var närmaste mast finns? Ska jag rikta routern mot mastern? Hur ska routern sitta? Ligga ned? Stå upp? Har det någon som helst betydelse?

Kontakta din operatör för att få lite info om i vilket vädersträck som masten sitter mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

@Soldierofwar1985 du kan leta i ditt närområde också.

Någon stans brukar man kunna se att det finns mobilmaster, sedan vilken leverantör som har den är ju en annan fråga. Bäst mottagning får man alltid när man har minst hinder. T.ex. om man placerar 4G routern i ett fönster på den sida av bostaden där masten finns. Sedan brukar det hjälpa om man har dålig mottagning med en extern antenn.

Problematiken ligger i att masten sänder ut med en viss effekt och du tar emot på t.ex. din mobiltelefon men den i sin tur har en begränsad effekt pga den inbyggda antennen. När man skaffar en extern antenn blir det bättre, du får bättre mottagning och möjlighet att sända tillbaka till masten.

Permalänk
Medlem

Jag använde mig av cellmapper.net/map för att lokalisera vilka master som fanns i mitt område. Sen är det lite trial and error att hitta bästa positionen för routern.

Vilken router är det du har?

Visa signatur