Helgsnack: Framtidssäkrar du ditt datorköp?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Framtidssäkrar du ditt datorköp?

Faktorer som prestanda och pris är ofta självklara när ny hårdvara ska införskaffas. Men hur viktigt är det för dig att hårdvaran är framtidssäker?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sådär tänker inte jag längre. Ofta kan man ha en mid range cpu lääänge nuförtiden. Det som byts ut då och då är grafikkort. Sen efter några år byter jag moderkort och cpu. Körde med min 4790k länge. Sen så bytte jag till min 3900x och den kör jag med ännu och lär göra ett bra tag. Bara för att den bästa datorn ger dig 350fps behöver inte betyda att 200fps suger.

Ofta hjärtat får överrösta hjärnan vid datorköp.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

En "onödigt" stark CPU kontra GPU brukar jag ha i början samt en PSU med lite mer output än behövligt. Även minne ett snäpp mer än vad som kanske verkar "balanserat" just där och då. Sedan har jag samma av allt förutom att jag byter GPU ett par ggr under datorns livslängd.
Jag är med andra ord rätt lat av mig men har funkat bra

Permalänk
Medlem

Burkar (brukade) köpa ny plattform och sitta på samma genom minst 3-4 grafikkortsgenerationer eftersom det allt som oftast varit där det flaskat. Bytte garfikkort ~vart annan generation och började handla begagnat efter 900-serien. Nästa gång blir det nog ett nytt men istället för xx70 blir det nog xx60.

Blev uppgradering oftare innan min 2600K som fick gå lite väl länge innan det blev den 3600 jag sitter på idag. 1070:t var avsett att bytas i samband med lansering av nuvarande grafikkortsgeneration men det blev inte av pga anledning. Får se vad framtiden har i sitt sköte gällande uppgradering av det.

Permalänk
Medlem

Framtidssäkra kan man inte då man inte vet hur framtiden kommer att se ut .. men jag brukar bygga med lite ”overhead” marginal i prestanda och lagringsutrymme tex köpte jag 16G i ram då jag använde 4-5 .. detta gör att jag klarar mig några år framåt och uppgraderar då jag behöver göra ett större prestanda hopp för ett nytt program eller spel 😊

Visa signatur

Phanteks P400s | Asus B-350 Strix |Ryzen 1600X @4 Ghz
G.skill 16GB 3.6Ghz CL16 Trident Z RGB | FD Celsius S36
Samsung 960EVO 500GB |Corsair RM750x | Asus Vega 56 Strix

Permalänk
Medlem

Kommit på att jag, sällan uppgraderar mer än disk och gpu innan man behöver byta resten ändå. Så antingen behöver jag köpa nya grejer oftare eller så är framtidssäkring via uppgraderingsbar platform är inget vettigt så sällan jag byter...även om en 5800x3d drar till sig starkt sug.
Samtidigt köpte jag den platform som var starkast på lansering även om den var end of line men la inte onödiga pengar på de sista procenten.

Täck behovet man har idag och något framåt så länge man inte börjar spendera stora pengar på de sista procenten. Då är det bättre att spara stålarna och köpa nytt igen nästa lansering

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Nä, har alltid vi visat sig att det är mer lönsamt att köpa allt nytt när det väl är dags, moderkort som inte passar, ny minnesstandard osv.....det enda som möjligtvis är ett undantag är väl gpu och skärm....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Apropå framtidssäkring, borde det inte kommit nya nätaggregat med ATX 3.0 och PCIe 5.0 vid det här laget?

Eller tänker PSU-tillverkarna vänta tills AMD och Nvidia släpper nya grafikkort?

Som svar på frågan, brukar köpa produkter med lite mer kraft i än vad jag egentligen behöver för stunden och gärna också med någon form av framtidssäkring gällande anslutningar. Kommer nog inte köpa ny processor denna generationen, men om jag gör det lutar det nog mer åt AMD då deras plattform (moderkort) verkar ha stöd längre fram i tiden än vad Intel har.

Permalänk
Medlem

Jag satt i en riktig rävsax när jag behövde en gaming-laptop i Januari detta år. (började jobba remote från två olika länder, så kunde inte släpa en stationär bjässe)
Det var vääääldigt urplockat på olika modeller och drömscenariot var en Legion i7 alltså med intel propp för att få thunderbolt, PCIe 4.0 etc etc.

Men det var helt urplockat överallt på inet, webhallen och andra återförsäljare. Men Inet hade Legion 7 med AMD Ryzen 9 5900HX på lager....

Och inte skulle den modell jag ville ha, komma in på lager inom månader. Blir ju tvingad att köpa mindre framtidssäker hårdvara i det fallet..... Prestandamässigt så presterar de ungefär lika så de fick till slut bli med AMD CPU baserat på de siffrorna.
Med det sagt hade ju köpt de jag ville ha om de bara fanns att köpa...

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Medlem

Jag brukar se till att ha ett ledigt par med ramslottar och en tom m.2, i övrigt är det inte mycket att göra.

Om man känner för att köpa en billig cpu och uppgradera senare är AMD ett sjukt bra alternativ om man ser till AM4 och dess livscykel, men just nu är framtiden lite oklar där såklart

Permalänk
Medlem

Ja. Plattformen skall hålla för minst 3 processorgenerationer frammåt. Därför ser jag också till att lägga lite extra på ett bra moderkort. Det är min strategi.

Ska man däremot byta moderkort vid varje processorgeneration ser jag ingen anledning att inte välja det billigaste som uppfyller ens krav.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Yupp, alltid gjort, senaste datorn höll mellan 2012-2019 och skulle rent teoretiskt fixat ännu längre om jag inte hade införskaffat en 1440p 144hz skärm som fick min i7 3770k att gå tungt.

Sen hade jag en r7 3700x som byttes ut mot en r7 5800X3D då jag brukar vilja ha det "bästa" för gaming i moderkortet (gjorde samma byte på min Z77 bräda där jag bytte från i5 2500k till i7 3770k)

Har också fyllt upp min AM4 bräda med 32gb 3200mhz ram som jag hoppas ska räcka länge när det var rea på 16gb kit

framtida uppgraderingar blir väl grafikkortet när det antingen lägger av eller jag kan få en 50% prestanda ökning utan att plånboken gråter

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Köp begagnat. Bästa reaorna du kan hitta.

Permalänk

Jag planerar mina köp väldigt väl. Jag skulle inte välja ordet framtidssäkra. Utan jag försöker förutse framtiden och göra mitt köp i kombination av hur akut mitt behov är och vad jag tror kommer hända. Där mitt akuta behov självklart påverkas av vad jag redan har och hur väl det fungerar emot vad jag vill göra.

Frasen "ens behov" är väldigt otydligt, jag har t.ex. behov av 500 gånger optisk zoom på min mobil etc. Men i praktiken så får man utgå från vad som finns nu eller den närmsta tiden och se hur de löser ens problem bättre än vad man har.

När man väl ska slå till är också en bra fråga. Jag kommer inte köpa en ny Ryzen eller Intel av den nya plattformen när den släpps av flera anledningar. En anledning är att det är ytterst få användare som belastar plattformarna rejält och upptäcker ena och andra bristen. Och min fritid är för dyrbar för att jag ska vara någon obetald försökskanin.

Bara ta detaljen att jag minimum kommer ha 128GB ram till AMD och Intels nya. (det är ändå väldigt snålt) Så är vi som testar plattformen med detta helt försumbar och vi kan precis vid releasen om vi har otur få en väldigt dålig (ostabil) dator som knappt duger som ett ankare till båten.

Permalänk
Medlem

Framtidssäkra känns som ett ganska luddigt ord i sammanhanget. Vad innebär det egentligen, det verkar ha lite olika betydelser för olika skribenter här t.ex? Finns det någon gräns, ska det hålla tre, fem eller tio år för att vara framtidssäkrat osv?

Min gamla burk var väl ganska framtidssäkrad när jag byggde den, den räckte till för mina behov i nio år innan jag kände det var dags för något nytt. Det visste jag dock inte när jag byggde den så kan ju inte säga att jag framtidssäkrade den. Den jag har nu byggdes i grunden 2019 men har uppgraderats flera gånger under tiden så den var ju inte säkrad när den byggdes och den är väl inte det nu heller då plattformen är EOL.

Kan man verkligen säga att man framtidssäkrar något där den tekniska utveckligen är så snabb att mycket är föråldrat efter bara ett par år?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Som artikeln mycket riktigt uttrycker är ”framtidssäker” ganska mångtydigt.
För mig har det traditionellt haft två huvudaspekter, där den första dominerade förr, och den andra dominerar nu:
1. Prestandamarginal. Förr uppgraderade jag privata datorer för att få bättre prestanda i de program jag använde. Det har jag inte gjort på mycket länge nu, prestanda för befintliga applikationer har varit bra nog. Sedan uppgraderade jag i någon mån för allmän prestanda men vad som fällde avgörandet var framtidsutsikterna - hur kommer marknaden att utvecklas de närmaste 5+ åren, vad kommer att bli smärtsamt med mitt bygge och få mig att köpa nytt? Idag vore det till exempel vettigt för en spelburk att titta på vad konsolerna har för hårdvara och rimlig livslängd.
Om vi antar att alla multiplattformspel släpps till PS5 och XBsx de närmaste sju åren, ja då är det ju bara att se vad de konsolerna har för hårdvara och hur man vill ligga prestandamässigt i relation till dem. Nuförtiden siktar de ju på upplösningar som är höga även för desktop, så det är väl mera om man är ute efter riktigt hög frame rate som man får fundera lite. Minnesvolymen är ju inget reellt problem för en ny PC.
2. Kompatibilitet. Förr var det kompatibilitet för uppgradering av interna komponenter, men idag ger sådana uppgraderingar väldigt måttliga prestandaökningar (med mindre än att man byter applikationsfokus, t.ex. drabbas av plötsligt behov av 32 CPU kärnor). Idag är det istället I/O och mjukvarukompatibilitet som kan vara slutpunkten för ett datorbygge. På en desktop kan ju i och för sig ofta ett specifikt behov ordnas med ett instickskort, men jag vill helst inte krypa bakom lådan under skrivbordet för att plugga in en USB-C kontakt till exempel. Vi läste ju precis om att USB4 har en ny snabbare version, men - var är USB4 alls idag? Vill man ha det på ett nytt bygge? För min del så vill jag absolut det, och känner det som att tillverkarna drar benen efter sig för att de vill ha ett extra försäljningsargument i rockärmen i framtiden, något som inte behövs just nu när nya CPUer, PCIe5 och DDR5 tjänar som utmärkta dragplåster för att locka till köp. Samma med snabbt ethernet - 10Gb ethernet finns på alla WiFi7 SoCar som presenterats av Qualcomm, Broadcom och Mediatek, men återfinns bara på riktigt snordyra moderkort. Om man bygger en ny dator 2023 skulle jag gissa att det är i I/O det börjar skava först om man nu inte handlar för underhållningsvärdet i shopping i sig. Om det inte blir operativsystemet. Windows 11s systemkrav var ju lite av en kalldusch för många, och det finns inga garantier för att nya Windowsversioner skall köra på gamla system. Finns inget sätt att framtidssäkra sig mot sådana överraskningar.

De som köper nya prylar för att det är kul att köpa nya prylar behöver ju inte tänka på framtidssäkring alls. 🙂

Permalänk
Medlem

Så länge man köper mid-range eller bättre brukar det inte spela så stor roll. Förbättringarna från generation till generation gör ofta att de ganska små skillnaderna inom en viss generation med tiden blir obetydliga, speciellt inom GPU:er. Så när mid-range produkten inom en viss generation börjar bli för gammal och saknar prestanda och nyare teknik börjar även high-end varianten inom generationen bli föråldrad. Dessutom har man troligen högre krav om man köpte high-end varianten, t.ex. att kunna köra högre upplösning, krav på högre FPS o.s.v.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Generellt sett tittar jag på mina nuvarande behov samt vad jag kan tänkas göra de närmaste åren. Om hårdvaran klarar det och kraven inte förväntas förändras (ex nya videoformat på horisonten som saknar hårdvaruaccelerering) så är det guld.
Det kan komma oväntade förändringar, exempelvis processorkraven i windows 11 - men det kan man inte riktigt skydda sig mot annat än att försöka undvika att köpa äldre komponenter än absolut nödvändigt. Och då kan man ofta ändå klara sig tills en uppgradering var motiverad av andra anledningar.

Saker som kraftigt förändras generation till generation, ex grafikkort, framtidssäkrar jag ej annat än att de har rimliga fysiska portar och format så att det vid behov kan gå att återvända längre fram. Prestandamässigt ska det ligga på "good enough".

Permalänk
Medlem

Jag framtidssäkrar så till vida att jag brukar göra en större uppgradering (PSU och lagring brukar vara det enda som behålls) vart tredje till fjärde år.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Tidigare köpte jag det nyaste varje år och sålde föregående delar. Dock så minskade intresset för detta beteende med tiden, och idag så föredrar jag faktiskt att behöva göra minimalt med ingrepp i datorn, känns bra att den bara går och går.

Så luftkylning är ett måste på grund av driftsäkerheten. Jag har tidigare kört både AIO och custom loop men då jag inte vill behöva oroa mig för att det ska läcka eller att pumpen ska dö, vilken den onekligen kommer göra en vacker dag, så får det bli en massiv klump av metall Även om fläkten eller fläktarna på kylaren skulle dö samtidigt så kommer tornet i sig absorbera en hel del energi innan det blir för varmt.

När det gäller komponenter så köper jag det absolut bästa jag har råd med och siktar på att använda samma plattform i 4-6 år, beroende på hur datorn presterar i de spel och program jag kör. I nuläget är det 5950X, 64GB RAM och ett premium moderkort från Gigabyte, så möjligtvis att grafikkortet kommer bytas ut då jag spelar i 4K och 80-90 FPS som jag får i en del titlar ibland är för lågt (i mitt tycke).

Dammar ur den varje månad, i övrigt så är den tyst & sval, har aldrig varit mer nöjd med ett bygge

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Sådär tänker inte jag längre. Ofta kan man ha en mid range cpu lääänge nuförtiden. Det som byts ut då och då är grafikkort. Sen efter några år byter jag moderkort och cpu. Körde med min 4790k länge. Sen så bytte jag till min 3900x och den kör jag med ännu och lär göra ett bra tag. Bara för att den bästa datorn ger dig 350fps behöver inte betyda att 200fps suger.

Håller med i grunden, men kanske tveksamt att att kalla 4790k och 3900x för midrange?
Antar du menar att HEDT (X299, threadripper och sånt) är high end? Isåfall förstår jag hur du resonerar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle göra det när jag köpte min Ryzen 3900X men så kändes den gammal redan efter ett år när 5000 serien kom så jag har slutat med det. Nu köper jag det som har prestandan jag behöver nu/idag till bäst peng, som jag gjorde förr.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk

Sålde min setupp och köpte en gaming laptop, finns inte mycket att uppgradera på den men den är energi vänlig och är snart ett år gammal den klarar alla spel förutom nya battlefield 2142

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem

Ja, jag vill ha tillräckligt med RAM och tycker att 8 GB RAM inte räcker vad gäller Apples instegsmodeller. Jag startade en tråd om det på Macrumors och det blev ett djäkla liv, delvis. Trots att jag har varit Apple trogen sedan 1990 är jag ingen hardcore Apple fanboy true believer, så jag fick hett om öronen från de som är det. Men en klar majoritet gillade min trådstart, trots det. Jag tycker att 8 GB RAM är för lite, särskilt när det inte kan uppgraderas. Exempelvis innebär det att det ofta skrivs swapfiler, vilket på sikt kan skriva sönder SSD:n. En del bryr sig inte om sådant utan köper typ det de vill ha för stunden och har minsann råd med det och att köpa nytt när de behöver. Jahaja.

Permalänk
Medlem

Ja i den mån att jag vill kunna spela nya spel. De behöver inte ha högsta fps eller högsta grafikinställningar

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Köpte ett bra nättagg för många år sen som jag fortfarande använder. Så det var ett framtidstänk när jg köpt den.

Senaste gången jag köpte minnen blev det 32gb så att jag vet att det kommer räcka länge.

Lägger ner energi på att hitta ett bra chassi som jag kan använda länge. Senaste har gott om utrymmen om gpu's kommer bli större och större.

Gpu och cpu köper jag mer efter vilken budget jag har. Gick från en gtx970 till en RTX3080, så den tänker jag behålla i många år.

Permalänk
Medlem

Lite...

PSUn brukar jag göra lite biffigare än vad som behövs så den klarar vara med ett tag. Annars så brukar jag köpa det som jag är ok med pris mot prestanda. I mitt nuvarande bygge köpte jag en 3700X och ett B550 moderkort som var 5000 Redo så att jag kunde slänga in en 5800X eller liknande när de släpptes, men känner inget behov av det längre och nästa uppgradering lär kräva nytt moderkort då det blir hopp till DDR5 (eller vad som finns när det nu än blir).

Mellan mina byggen brukar det vara PSU, lagring och chassi som får åka med, resten brukar vara så gammalt att det behöver bytas anyways.

Permalänk
Medlem

För mig är det enbart framtidssäkra vad gäller styrka på delarna. Jag klarar mig länge på mid-range CPU är min erfarenhet. Det enda jag köper rejälare än jag behöver för tillfället är större RAM och en kvalitets-PSU. Chassin köper jag alltid exakt det jag tycker är snyggast vid tillfället. Byter nog chassin oftare än andra.

Permalänk
Medlem

Satsar alltid på en riktigt bra överdimensionerad PSU.
PSU´n som jag har idag fyller åtta år i år och kommer att bytas
ut mot ett nytt med nya standarden senare i höst eller vinter.

Alla andra komponenter jag köper ska fungera i ett eller två
år innan det är dags att uppgradera igen.

tillägg
Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Jag brukar min-maxa, dvs köper det absolut minsta för att kunna börja på en ny plattform, för att sedan uppgradera till vad plattformen klarar maximalt. Därefter får man klara sig tills det kommer en ny plattform man kan börja om på med minimalt pris för insteg.
Därav har det blivit väldigt mycket AMD då dem varit billigare i insteg och ändå haft rätt hög maxpotential.
Exempelvis har jag haft Athlon x2 med DDR2 och inbyggd grafik för att uppgradera på samma moderkort till Phenom II x4 med DDR3 och ett separat grafikkort (8800GT, GTX 560 & GTX650Ti) för att sedan hoppa på Ryzen med en 1300X med 4GB DDR4 RAM med GTX650Ti, men har nu en 5600 med 16GB RAM (DDR4) på samma moderkort med ett GTX780 (som sjunger encore). Kanske borde jag maxat med en 5800X3D men är rätt nöjd med 5600 iaf än så länge.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.