Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Ojdå. Här har priset varit ca 100€/500kg i påsar, före det började skena iväg nu i sommar

När du säger pall. Hur är pellets förpackade på pallen?
Är det en massa säckar på 15-16kg på en pall?
Då förstår jag pris skillnaden.

Stämmer, 52st 16kg säckar. Lösvikt är inte så mycket billigare. Kolla bara på laxapellets.se exempelvis.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Men det är ganska lätt att göra en överslagsräkning. Det finns knappt fem miljoner personbilar i landet och de går knappt 1200 mil i snitt per år. Om alla de byttes mot elbilar som drar 2kWh/mil (vilket är högt räknat) så blir uträkningen: 1200 (mil, också högt räknat) * 2 (kWh) * 5000000 (högt räknat) = 12 miljarder kWh eller 12 TWh.

Klippte bort resten då moderatorerna ansar alla sidospår

Just den där delen kan ändå vara relevant för tråden då en del som funderar på elbil kanske även har tankar kring elprisets påverkan på ekonomin.

Naturvårdsverket har statistik kring förbrukning både för fossilbilar och elbilar, i båda fallen handlar det om genomsnitt för nya modeller.

Där sätter man just 2 kWh per mil för elbilar, vilket kan verka väldigt högt om man kikar i elbilstråden eller läser reklamen från elbilstillverkarna.

Hur mycket bilen drar och hur mycket man kommer göra av med för att ladda är inte samma sak. Det finns förluster och hur stora de är beror på om man kör med likspänning från snabbladdare (där typiskt ligger på strax över 90 % effektivitet) eller med "hemmaladdare" som kör med växelspänning (där ligger man typiskt på 80-85 % effektivitet).

Det är förstås förutsatt att temperaturen håller sig kring 20-25°C (vilket är rätt mycket vad vi har på sommaren i Sverige )...

Anledningen att naturvårdsverket säger 2 kWh per mil är att förbrukningen varierar rätt kraftigt med utomhustemperatur. Vid -20°C är förbrukning ungefär den dubbla, ca 70 % högre vid -10°, ca 25 % högre vi 0°C. Över 30°C börjar effektiviteten droppa snabbare än mot andra håller, men inte så relevant i Sverige (över 40°C kan förbrukningen öka flera heltalsfaktorer).

Detta påverkar även laddningen, för även där vill man hålla batteriet runt 20-25°C. Försöker man sig på att ladda sin elbil i -20°C med en 4 kW laddare kommer effektiviteten droppa väl under 50 % p.g.a att en stor del går åt att värma batteriet. Ju kallare det är ju högre effekt vill man ladda med för att korta tiden batteriet behöver värmas!

Kort och gott, 2 kWh är garanterat en för låg siffra när man väger in säsongsvariationer och förluster. Inte riktigt säker på vad en "bra" siffra här skulle vara.

Krävs ändå rätt högt elpris för att det inte ska vara billigare att köra på el än gamla dinos sett till "bränslekostnad"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Givet trådens titel, det mest signifikanta som hänt innan R1 och R2 lades ned till efter att de lades ned är att prisskillnaden mellan de södra elområdena och de norra elområdena gick från att skilja <20 öre till att ibland skilja sig >50 öre per kWh.

Jo men det är ju en annan effekt. Vad jag svarade på var ju påståendet: "Även innan gasbristen så var ju elpriserna i södra Sverige generellt högre än innan nedläggningen av kärnkraften." Det är svårt att dra den slutsatsen baserat på de ~sex månaderna mellan den sista nedstängningen och att gaspriserna började öka. Bilden jag tog med i inlägget tyder på att elpriset ändå var ganska stabilt första halvan av 2021. Där ser vi också att vi hade låga priser 2020, efter nedläggning av R2 2019. Samtidigt hade vi förstås en pandemi dessa år så det är ju inte business as usual liksom. Och för att öka komplexiteten så är det ju under samma period som tyskarna stängde ner kärnkraft och därmed ökade deras importbehov.

Citat:

Att det skulle hända verkar ha kommit som en överraskning, men det började gå upp för vissa redan under 2020 mellan att R2 lades ned till dess att även R1 lades ned. Var ju (tekniskt sett helt hopplösa då man planerat inför stoppet i 5 år!) försök från vissa politiska håll att senarelägga stoppet av R1.

Jag tror inte det kom som en överraskning.

Citat:

Samma Vattenfalldata som du visar ovan, SE4 rött och SE2 (SE1 vore exakt samma) i blått

<Uppladdad bildlänk>

Jo absolut började elpriserna skilja sig mer då, som väntat, men det är ju först i år som de stack iväg ordentligt, över dubbla priserna i syd. Så om vi hade sluppit hantera följderna av "energiewende" så hade vi kanske stannat där, dubbla priserna på morgnarna och kanske förmiddagarna på vintern.

Skrivet av Yoshman:

Lagring av energi på olika sätt är något som rimligen måste öka en hel del framåt.

Tyvärr finns fundamentala (naturlagar, inte "vanliga lagar" som ibland verkar vara till för att brytas...) problem med all form av
el -> "något annat" -> el.

Det ser ju hoppfullt ut när man kikar på termodynamikens första huvudsats, energi kan inte förstöras eller nyskapas. Problemet är termodynamikens andra huvudsats, världsentropin strävar mot ett maximum.

Förenklat medför det att all form av energislagkonvertering har i praktiken effektivitet på <100 %, konvertering från elkraft till kemisk energi / någon form av mekanisk energi och tillbaka kommer ha signifikanta förluster.

Så lagring kommer rimligen bara vara vettigt för att hantera korta toppar/dalar, tar man det som en större del av systemet driver det kraftigt upp kravet på kapacitet då varje använd kWh i praktiken medför att man kanske måste producera 2-3 kWh. Idag är förlusterna i själva kraftnätet på relativt låga nivåer, endast ~3 % av inmatad elkraft försvinner idag i (stamnät/accessnät)förluster.

Det finns ju olika sorters lagring. Batterier har låga förluster i användningen men har andra problem istället, med dyr och resurskrävande produktion och förstås begränsad livstid, exempelvis. Och över tid är inte effektiviteten alls lika bra.

Jag tror att lagring av värme kan vara en del av lösningen, tillsammans med mer utbyggd fjärrvärme då. Värme kan lagras med bra effektivitet under hyfsat lång tid redan idag, men ska man "omvandla" den till el så tappar man ju en massa förstås, så gör inte det utan använd den som värme till uppvärmning och förstås till industriella processer. Det är ändå en rätt stor del av vår el vi lägger på uppvärmning, och det är ju just de kritiska tillfällena, alltså kalla vinterdagar, vi använder mest förstås.

Citat:

Vi har väl runt 13 000 MW vindkraft idag (var runt 12 000 MW i början av året och det förväntades starta ca 2 000 MW under året). Skillnaden mellan dagar dessa levererar riktigt bra och dagar de levererar uselt är >10 000 MW.

Hur är det inte problem om det är ett problem att 1 000 till 1 500 MW kärnkraft faller bort?

Problem och problem, man får ju se på förväntningarna kontra leveranserna. Alla vet att vindkraft fluktuerar väldigt, en procent ena dagen och hundra nästa liksom. Kärnkraften förväntar man sig ska leverera mer stabilt. Jag gjorde en liknelse för länge sedan, kanske i denna tråd, med ett hushålls privatekonomi, något typ så här:

Ett hushålls ekonomi kan vara beroende av en eller flera inkomster av varierande storlek. Om vi tänker oss ett hushåll som har ett bra sparande med både utdelningar med jämna mellanrum och hög och stabil avkastning (men begränsat med uttag per månad), en stabil men kanske inte jättehög fast inkomst, och några extraknäck som ibland ger mycket pengar och ibland knappt något. Då är det ungefär som elmarknaden ser ut. Sparandet är vattenkraften, vi kan ta mer därifrån om vi har högre behov en viss tidpunkt, och lämna det ifred att växa när vi inte har behovet. Extraknäcken är vindkraft och andra varierande energiproducenter. Och det fasta jobbet är då kärnkraften. Vi har också möjligheten att ta hjälp av någon utomstående, kanske föräldrar eller liknande för hushållet, som vi då normalt hjälper med pengar nästan hela tiden men som kan hjälpa oss också emellanåt, och det är då elimporten.

Vad vi är inne i just nu är motsvarande att gå ner på halvtid på sitt fasta jobb och satsa mer på extraknäcken. Det är lite läskigt kanske, och det kan uppstå månader när pengarna inte räcker ens tillsammans med sparkontot, och då kan vi behöva ta hjälp av de som vi normalt hjälper. Men totalt sett så räcker mängden pengar till, precis som elen, 99% av tiden, så mycket att vi kan dela med oss till de med större behov.

Dold text
Citat:

* Ett verkligt problem när kärnkraften faller bort är att det då också faller bort en massiv mängd frekvensstabilisering. Kärnkraften den har högsta stabiliseringsfaktorn av alla våra kraftslag räknat per producerad effekt (~3,5 gånger högre än vattenkraft), vindkraften har noll eller väldigt liten (beror på designen) frekvensstabliserande effekt (solkraft tillför noll till frekvens stabilisering).

Just den delen är kanske det enda av just den här diskussionen som är relevant för denna tråd, för effekten mot elkund är att vind/sol har klart större kostnader utöver produktionskostnaden då de ger väsentligt högre kostnader i andra delar av systemet jämfört med vattenkraft, kärnkraft, olja, gas och kol.

Det visades bra i den rent lysande videon (och tyvärr också rätt nedslående, den visar åter att göra saker i stor skala har alltid en rad, ofta negativa, oväntade effekter...) ovan.

Trots väldigt låga produktionskostnader har t.ex. Kalifornien och Tyskland (även innan "Putin-priser") sett kraftigt stigande elpriser mot kund som resultat av omställning mot stor andel förnybart. Det p.g.a. kraftigt ökande "övriga systemkostnader".

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Grafer för elprisökningar Kalifornien och Tyskland, det här är under en period där inflationen var nära 0 %

Jo, men det går ju att lösa svängmassa på andra sätt utan att kasta hundratals miljarder på teknik som sannolikt kommer vara föråldrad innan den är färdig och sällan kommer att göra någon vinst. Även med "systemkostnader" på mer än grundkostnaden så är ju vindkraft rätt mycket billigare än kärnkraft, på land i alla fall. Sen är ju frågan hur mycket man behöver. Vårt elnät har inte gått under hittills trots minskad kärnkraft och ökad andel förnybart, inga brown-outs eller avbrott eller något åt det hållet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Klippte bort resten då moderatorerna ansar alla sidospår

Just den där delen kan ändå vara relevant för tråden då en del som funderar på elbil kanske även har tankar kring elprisets påverkan på ekonomin.

Naturvårdsverket har statistik kring förbrukning både för fossilbilar och elbilar, i båda fallen handlar det om genomsnitt för nya modeller.

Där sätter man just 2 kWh per mil för elbilar, vilket kan verka väldigt högt om man kikar i elbilstråden eller läser reklamen från elbilstillverkarna.

Jo, det fanns en anledning till att jag tog i i överkant, och inte bara där utan på alla beräkningar. 2020 gick en svensk bil bara 1100 mil i snitt exempelvis, inte 1200, och det är inte fem miljoner bilar utan 4 986 750 stycken, och att bara ladda på vardagar är väl kanske inte så realistiskt. Men ska elbilarna ta över helt så tror jag att det kommer att komma mer effektiva modeller. Dagens (elbils-) marknad har mestadels rätt stora och lyxiga SUV:ar med rejält kraftiga motorer, och det är ju inte vad alla vill ha eller kommer att köpa. Mindre elbilar finns också förstås och de är mer effektiva, och andelen sådana lär öka kraftigt om alla bilister ska köra elbil.

Citat:

Hur mycket bilen drar och hur mycket man kommer göra av med för att ladda är inte samma sak. Det finns förluster och hur stora de är beror på om man kör med likspänning från snabbladdare (där typiskt ligger på strax över 90 % effektivitet) eller med "hemmaladdare" som kör med växelspänning (där ligger man typiskt på 80-85 % effektivitet).

Det är förstås förutsatt att temperaturen håller sig kring 20-25°C (vilket är rätt mycket vad vi har på sommaren i Sverige )...

Anledningen att naturvårdsverket säger 2 kWh per mil är att förbrukningen varierar rätt kraftigt med utomhustemperatur. Vid -20°C är förbrukning ungefär den dubbla, ca 70 % högre vid -10°, ca 25 % högre vi 0°C. Över 30°C börjar effektiviteten droppa snabbare än mot andra håller, men inte så relevant i Sverige (över 40°C kan förbrukningen öka flera heltalsfaktorer).

Detta påverkar även laddningen, för även där vill man hålla batteriet runt 20-25°C. Försöker man sig på att ladda sin elbil i -20°C med en 4 kW laddare kommer effektiviteten droppa väl under 50 % p.g.a att en stor del går åt att värma batteriet. Ju kallare det är ju högre effekt vill man ladda med för att korta tiden batteriet behöver värmas!

Kort och gott, 2 kWh är garanterat en för låg siffra när man väger in säsongsvariationer och förluster. Inte riktigt säker på vad en "bra" siffra här skulle vara.

Krävs ändå rätt högt elpris för att det inte ska vara billigare att köra på el än gamla dinos sett till "bränslekostnad"

Jo, som sagt fanns det en anledning till att jag var så "generös" mot elbilsmotståndarna i det argumentet. Sen finns det förstås andra aspekter som kan påverka åt ena eller andra hållet, körmönster skiljer sig kanske åt mellan sommar och vinter exempelvis. Jag vet att jag kör absolut mest på sommaren exempelvis, men andra kanske cyklar till jobbet så länge det är hyfsat varmt men tar bilen på vintern. Semesterresor vet jag inte heller hur det påverkar, många åker till fjällen på vintern men kanske inte åker på bilsemester på sommaren. Andra kanske inte är intresserade av skidåkning men hälsar på familjen i Spanien eller Bosnien varje sommar.

Men då tycker jag också att man bör räkna med faktiskt förbrukning för fossilbilarna också. De flesta som diskuterar verkar ha bilar som drar (max) 0,4 milen vilket inte känns så sannolikt exempelvis. Jag har haft många bilar av olika slag och kört väldigt mycket bil i mitt tidigare yrkesliv, och på lite längre perioder har jag aldrig kommit under 0,6 i snitt. Inte med en riktigt klen och lätt småbil, inte med en snåldiesel eller ens en "lätt-hybrid". I jobbet däremot har jag kört bilar som knappt kommer under 1,5 och lätt kan hamna på 3 liter milen om man gasar lite (vilket man gärna gör om man har en V8 med 400 hästar eller så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläjd:

Kollade precis på Sverige möts - Energikrisen på SVT. Känslan man får efter Tovatts gnatande...
<Uppladdad bildlänk>

Tror faktiskt att det skulle vara bra med mer havs/kustbaserad vindkraft. Det blåser nästan alltid på havet.

Att försöka tvinga olika kommuner att bygga vindkraft på land för sakens skull tror jag däremot är en sämre idé.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Påståendet att kärnavfall är livsfarligt i 100 000 år.

Jag ser ingen i tråden som har påstått det och jag ser inte heller någon referens?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Och här är del anledningen , den fantasktiska vindkraften i Tyskland levererade lite och ingenting förra månaden , 8.5% i snitt på land och 17.6% till havs , så dom dammsög marknaden på el , det är det här som är verkligheten att det kommer perioder där det blåser väldigt lite , jaja vi har inte stängt av nåt , än , men till vilket pris ?

<Uppladdad bildlänk>

Det är helt helt galet att vi är "tvingade" till att exportera el från S4 till Tyskland/norra europa när vi själva behöver den. Om Tyskarna vill betala 5 kr/kwh eller 10 kr/kwh så sätter det priset för all el i S4 även den inhemska elen. Då är det bättre att stänga av elen i någon timme för att slippa dessa toppar. DN tar upp detta här (det är en betalvägg, men jag tror filmen går att se ändå) https://www.dn.se/ekonomi/hans-modell-kan-sanka-vinterns-elpr...

Den politiker som kom på denna briljanta lösningen skulle man gärna vilja ställa mot väggen. Oavsett så hoppas jag att våra politiker löser detta illa kvickt. Vi måste släppa den svenska mentaliteten om att vi ska hjälpa hela världen och vara solidariska hela tiden. Tyskarna har satt sig en rävsax hos Putin och det får främst vi i S4 och S3 betala för.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju en annan effekt. Vad jag svarade på var ju påståendet: "Även innan gasbristen så var ju elpriserna i södra Sverige generellt högre än innan nedläggningen av kärnkraften." Det är svårt att dra den slutsatsen baserat på de ~sex månaderna mellan den sista nedstängningen och att gaspriserna började öka.

Att som lekman dra sina egna slutsatser är ju en populär variant, just på den här punkten finns även studier man kan kika på

Citat:

Greater capacity to produce electricity in southern Sweden would likely have reduced prices significantly during the autumn of 2021

  • If, hypothetically, Ringhals 1 and 2 had been operating, prices in SE3 and SE4 during Sept.-Nov. 2021 could have been 30-45% lower than observed

  • Similarly, with an additional 3.5 GW of offshore wind capacity in SE4, prices in SE3 and SE4 during Sept.-Nov 2021 could have been 35-50% lower than observed.

  • Replacing Ringhals 1 and 2 with offshore wind can yield same average price decrease, but greater variations within the period

  • Grid bottlenecks are the main reason for the large price reduction in southern Sweden – most of any additional power generation would have been ’trapped’ in southern Sweden.

30-45 % känns inte helt irrelevant, fast kanske svårt att säga exakt hur det hade påverkat situationen innevarande år. Potentiellt ännu mer givet sista punkten!

Skrivet av snajk:

Även med "systemkostnader" på mer än grundkostnaden så är ju vindkraft rätt mycket billigare än kärnkraft, på land i alla fall. Sen är ju frågan hur mycket man behöver.

Antag att ovan är sant: hur kommer sig då att Kalifornien och Tyskland, som är de regioner som haft de största satsningarna på väderberoende kraft (och de har väl ändå byggt det mesta på land?), sett en rätt kraftigt ökning av elpriset kontra närliggande regioner?

Endera är totala kostnaden väsentligt högre, trots att produktionskostnaden är lägre, eller så har någon/några börjat stoppa rätt mycket mer pengar i egen ficka.

Det som är mest snedvridet nu är att vi som elkonsumenter kommer garanterat få betala för alla kostnader, inklusive eventuellt ökande systemkostnader. Rättar man inte till det kommer ju rationellt tänkande företagsledare välja det som ger dem högst vinst, inte det som är bäst för samhället/elkonsumenterna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Ser att veden jag brukar köpa nästan har dubblats i pris från fjolåret. Blir kul detta.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Kan SE1 elpriser verkligen stämma imorgon? 189öre i snitt, lika dyrt som resterande zoner.
Pressträff från regeringen nu!
https://m.youtube.com/watch?v=PgLW6IeYG6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Vad kostar pellets i Sverige per 500kg eller 1000kg?
List priset i Finland verkar vara runt 140€/500kg inkl moms

Min kollega köpte 4 pall a 832kg för knappa 20k sek igår

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag ser ingen i tråden som har påstått det och jag ser inte heller någon referens?

Du frågade vad som var snett med "100 000-årsgrejen" och jag svarade.

Att kärnavfall skulle vara livsfarligt i 100 000 år är miljörörelsens påstående för att framställa kärnkraften i dålig dager och skrämma upp folk. Att 99,9% av aktiviteten avklingat efter 100 år är ointressant när det skall byggas opinion.

Källa: Jan Blomgren, professor i kärnfysik, 2022

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du frågade vad som var snett med "100 000-årsgrejen" och jag svarade.

Att kärnavfall skulle vara livsfarligt i 100 000 år är miljörörelsens påstående för att framställa kärnkraften i dålig dager och skrämma upp folk. Att 99,9% av aktiviteten avklingat efter 100 år är ointressant när det skall byggas opinion.

Källa: Jan Blomgren, professor i kärnfysik, 2022

Okej men har du en riktig källa eller är det bara en retorisk halmgubbe?

edit:
Jag har kollat Greenpeace, MP och Naturskyddsföreningen nu och jag kan inte hitta något som styrker det men om du hittar något så får du gärna säga till. Annars får vi nog dra slutsatsen att det i själva verket är någon annan som försöker få miljörörelsen att framstå som oinformerad eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Du frågade vad som var snett med "100 000-årsgrejen" och jag svarade.

Att kärnavfall skulle vara livsfarligt i 100 000 år är miljörörelsens påstående för att framställa kärnkraften i dålig dager och skrämma upp folk. Att 99,9% av aktiviteten avklingat efter 100 år är ointressant när det skall byggas opinion.

Källa: Jan Blomgren, professor i kärnfysik, 2022

"I ett slutförvar ska det använda kärnbränslet kunna förvaras strålsäkert i 100 000-tals år. Det beror på att kärnbränslet är mycket farligt för omgivningen och att det tar lång tid för radioaktiviteten att minska."

Källa

Stralsakerhetsmyndigheten litar jag oerhört mycket mer på än en random professor som påminner mej om alla som dök upp under den värsta tiden under pandemin och hade alla lösningarna men mest framstod som linslusar i medierna oaktat utbildning.

Permalänk
Medlem

Våra institut var precis på pressträff. Dem ska skicka in 100tals miljarder i likviditet innan börsens stängning Måndag för att hålla Nasdaqs clearinghus under armarna efter att ett antal elproducenter varnat finansinspektionen.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maarus:

Våra institut var precis på pressträff. Dem ska skicka in 100tals miljarder i likviditet innan börsens stängning Måndag för att hålla Nasdaqs clearinghus under armarna efter att ett antal elproducenter varnat finansinspektionen.

O de miljarderna skapas ur tomma intet som vanligt och kommer inte på nåååågra sätt alls påverka inflationen 😆
Ja, lite ironisk var jag. Men ni som hänger med i hur pengar skapas ser också problemet här.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Okej men har du en riktig källa eller är det bara en retorisk halmgubbe?

edit:
Jag har kollat Greenpeace, MP och Naturskyddsföreningen nu och jag kan inte hitta något som styrker det men om du hittar något så får du gärna säga till. Annars får vi nog dra slutsatsen att det i själva verket är någon annan som försöker få miljörörelsen att framstå som oinformerad eller?

Det här är rätt exakt vad jag har hört Jan Blomgren säga om detta

Från World Nuclear Association

"The radioactivity of nuclear waste naturally decays, and has a finite radiotoxic lifetime. Within a period of 1,000-10,000 years, the radioactivity of HLW decays to that of the originally mined ore. Its hazard then depends on how concentrated it is. By comparison, other industrial wastes (e.g. heavy metals, such as cadmium and mercury) remain hazardous indefinitely.

Most nuclear waste produced is hazardous, due to its radioactivity, for only a few tens of years and is routinely disposed of in near-surface disposal facilities (see above). Only a small volume of nuclear waste (~3% of the total) is long-lived and highly radioactive and requires isolation from the environment for many thousands of years."

1 000 till 10 000 år är fortfarande rätt länge, eller är det?

"Whilst the timeframes in question preclude full testing, nature has provided analogous examples of the successful storage of radioactive waste in stable geological formations. About two billion years ago, in what is now Gabon in Africa, a rich natural uranium deposit produced spontaneous, large nuclear reactions which ran for many years. Since then, despite thousands of centuries of tropical rain and subsurface water, the long-lived radioactive 'waste' from those 'reactors' has migrated less than 10 metres."

Det vore ju illa att dricka vatten där det läckt från radioaktivt avfall. Bentoniten finns där av en anledning, om/när metallbariärren ger vika ser bentoniten till att det är väldigt låga flöden av vatten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

O de miljarderna skapas ur tomma intet som vanligt och kommer inte på nåååågra sätt alls påverka inflationen 😆
Ja, lite ironisk var jag. Men ni som hänger med i hur pengar skapas ser också problemet här.

Dom ska alltså trycka MER pengar? Kostar en kexchocklad en hundring om ett halvår då...

Skjuter dom problemet framför sig för att vinna tid och tänka ut något vettigt eller är det bara panik?

Bostadsägare som jag själv kommer få det tufft ekonomiskt om räkningarna på el går över 10k. För företag kommer det bli katastrof.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det här är rätt exakt vad jag har hört Jan Blomgren säga om detta

Det är just det som är problematiskt om miljörörelsen själva inte påstår det

Permalänk
Datavetare
Skrivet av pine-orange:

Det är just det som är problematiskt om miljörörelsen själva inte påstår det

Är det? Allt ovan gällande halveringstider går ju att kolla upp, så om det finns felaktigheter borde miljörörelsen sätta dessa "front-center".

Eller är det kanske så att man primärt spelar på känslomässiga argument då man är smärtsamt medveten om att fakta inte räcker?

Helt uppenbart att det finns risker. Men det finns risker med att kliva ur sängen också.
När det kommer till risker måste man alltid göra en bedömning "nytta vs risk". Det man nog primärt är oense om här är hur man ska värdera sådant som här extremt nära noll risk, men där resultatet är katastrofalt!

Det man måste ha med sig då är: krävs noll risk finns det exakt noll saker man kan göra!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Dom ska alltså trycka MER pengar? Kostar en kexchocklad en hundring om ett halvår då...

Skjuter dom problemet framför sig för att vinna tid och tänka ut något vettigt eller är det bara panik?

Bostadsägare som jag själv kommer få det tufft ekonomiskt om räkningarna på el går över 10k. För företag kommer det bli katastrof.

Alla stödpengar som skapades under pandemin är vad vi ser effekten på nu, sen är det lätt att skylla på ryssen men majoriteten av inflationen nu är inte pga nåt krig, utan att de tryckt massor med pengar världen över.
Såhär gör de med de flesta saker, man satsar X miljarder och Y miljarder täcks av kommande skatteintäkter, men de finns ju inget bankkonto på Riksdagen de tar ur, de skapar nya mot säkerheter. (mer invecklat än så, men korta drag)

EU la på sanktioner mot Ryssland och de tror på fullaste allvar att Ryssland låter bli att spela spelet.
Eu har kostat Ryssland mycket pengar, nu kommer responsen med gasen, det påverkar EU-priserna på el och sväller över på oss även fast vi inte har gas i någon större utsträckning.

Nu vill man lösa ut elkrisen med ännu mer pengar, det skjuter fram problemet och ökar på inflationen once again.
Inte unikt för Sverige å andra sidan, Norge gör liknande och andra länder är på liknande spår. Problemet för oss är att bensinen kostar 19 spänn litern, det kan inte stiga mycket mer innan det börjar påverka saker ordentligt, samma med elen, den riskerar stänga fabriker och företag mer än den redan gör.

Då blir det billigare att offra privatekonomin hos folk. (skapa mer pengar, öka inflationen, motverka den med högre räntor)
Priserna vi har på el idag är galna, lägg på 20 minusgrader i fem månader o gissa hur det kommer gå för vanliga barnfamiljer. Då spelar en elkompensation i Maj nästa år liten roll när november-elen ska betalas sista dec.

nåja, viss foliehatt får man bära på sig, men är man beredd gör fallet mindre ont, om det kommer.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det? Allt ovan gällande halveringstider går ju att kolla upp, så om det finns felaktigheter borde miljörörelsen sätta dessa "front-center".

Eller är det kanske så att man primärt spelar på känslomässiga argument då man är smärtsamt medveten om att fakta inte räcker?

Helt uppenbart att det finns risker. Men det finns risker med att kliva ur sängen också.
När det kommer till risker måste man alltid göra en bedömning "nytta vs risk". Det man nog primärt är oense om här är hur man ska värdera sådant som här extremt nära noll risk, men där resultatet är katastrofalt!

Det man måste ha med sig då är: krävs noll risk finns det exakt noll saker man kan göra!

"Att kärnavfall skulle vara livsfarligt i 100 000 år är miljörörelsens påstående för att framställa kärnkraften i dålig dager och skrämma upp folk."
Jag har kollat flera olika källor och jag har inte hittat något sådant påstående från miljörörelsen. Påstår miljörörelsen det här eller är det en retorisk halmgubbe av Jan Blomgren, det är min fråga för det var det diskussionen handlade om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

1 000 till 10 000 år är fortfarande rätt länge, eller är det?

Själv skulle jag nog vilja gå så långt som att säga att det är oväsentligt om det är 1 000, 10 000 eller 100 000 år vi måste vara rädda för något. Redan 1 000 år är så gräsligt länge att vi omöjligen kan överblicka hur samhället, världen och förutsättningarna att upprätthålla slutförvar ser ut mot slutet av tidsperioden. För 1 000 år sedan drog folk ut på vikingatåg, och det har hänt en del sedan dess - dessutom med kraftigt accelererande utvecklingstakt.

Redan de där 100 åren som nämndes på föregående sida i tråden är ju obekvämt lång tid, om man tittar på vad som har hänt sedan 1922.

Permalänk
Medlem

https://m.dw.com/en/germanys-energy-saving-rules-come-into-fo...

Det här borde leda till en gasförbrukningsminskning på 2-2,5% så det borde ha en påverkan på gaspriset och i förlängningen elpriset i södra Sverige. Det är inga jättehårda åtgärder men 19grader på kontoret skulle vara lite kallt om händerna om man skriver kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

"I ett slutförvar ska det använda kärnbränslet kunna förvaras strålsäkert i 100 000-tals år. Det beror på att kärnbränslet är mycket farligt för omgivningen och att det tar lång tid för radioaktiviteten att minska."

Källa

Stralsakerhetsmyndigheten litar jag oerhört mycket mer på än en random professor som påminner mej om alla som dök upp under den värsta tiden under pandemin och hade alla lösningarna men mest framstod som linslusar i medierna oaktat utbildning.

Att avfallet är farligt är vi helt överens om men om du läser texten från SSM igen så står det inte att det är farligt i 100 000 år, bara att "det tar lång tid för radioaktiviteten att minska".

Jag kan hålla med om att Blomgren dykt upp som gubben i lådan i media den senaste tiden men man blir inte professor vid Uppsala universitet vid 39 års ålder om man inte har koll på sina saker.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

"Att kärnavfall skulle vara livsfarligt i 100 000 år är miljörörelsens påstående för att framställa kärnkraften i dålig dager och skrämma upp folk."
Jag har kollat flera olika källor och jag har inte hittat något sådant påstående från miljörörelsen. Påstår miljörörelsen det här eller är det en retorisk halmgubbe av Jan Blomgren, det är min fråga för det var det diskussionen handlade om.

Citat:

Långsiktig säkerhet
Använt kärnbränsle är farligt i minst 100 000 år. Under denna tid måste avfallet hållas avskilt från människor och miljön.

https://www.mkg.se/langsiktig-sakerhet

Bakom MKG, Miljöorganisationernas Kärnavfallsgranskning, står bla Fältbiologerna och Naturskyddsföreningen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Citat:

Långsiktig säkerhet
Använt kärnbränsle är farligt i minst 100 000 år. Under denna tid måste avfallet hållas avskilt från människor och miljön.

https://www.mkg.se/langsiktig-sakerhet

Bakom MKG, Miljöorganisationernas Kärnavfallsgranskning, står bla Fältbiologerna och Naturskyddsföreningen.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Att som lekman dra sina egna slutsatser är ju en populär variant, just på den här punkten finns även studier man kan kika på

30-45 % känns inte helt irrelevant, fast kanske svårt att säga exakt hur det hade påverkat situationen innevarande år. Potentiellt ännu mer givet sista punkten!

Antag att ovan är sant: hur kommer sig då att Kalifornien och Tyskland, som är de regioner som haft de största satsningarna på väderberoende kraft (och de har väl ändå byggt det mesta på land?), sett en rätt kraftigt ökning av elpriset kontra närliggande regioner?

Det här gäller ju framförallt Kalifornien, men vad har de vi nu jämför med byggt ut? Inget? Eller fossilt? Förmodligen inte något miljövänligt i alla fall? Så vi ska bygga fossilt för det är billigt? Jag tvivlar på att de "andra" i detta fall byggt särskilt mycket kärnkraft, så jag vet inte var du vill komma riktigt. Ja förnybart är inte superbilligt. Det är väl inte dess främsta syfte, trodde jag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Är det? Allt ovan gällande halveringstider går ju att kolla upp, så om det finns felaktigheter borde miljörörelsen sätta dessa "front-center".

Eller är det kanske så att man primärt spelar på känslomässiga argument då man är smärtsamt medveten om att fakta inte räcker?

Helt uppenbart att det finns risker. Men det finns risker med att kliva ur sängen också.
När det kommer till risker måste man alltid göra en bedömning "nytta vs risk". Det man nog primärt är oense om här är hur man ska värdera sådant som här extremt nära noll risk, men där resultatet är katastrofalt!

Det man måste ha med sig då är: krävs noll risk finns det exakt noll saker man kan göra!

Vi har bl.a plutonium-239, 240 och 242 som bildas i kärnbränslet under drift. 239 har en halveringstid på 24100 år och 240 på 6500 år. Så ska man vänta på att de är borta så är det rätt många år. Tittar man på klimatet så har vi haft långa istider med runt 10 000 år värmeperioder mellan. Fortsätter det mönstret så har vi en ny istid här inom några tusen år och när den är slut så lär problemet vara löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Kan SE1 elpriser verkligen stämma imorgon? 189öre i snitt, lika dyrt som resterande zoner.
Pressträff från regeringen nu!
https://m.youtube.com/watch?v=PgLW6IeYG6k

Verkar fel. Exakt samma elpris varje timme i alla el-områden -- kanske vi fått bara ett elområde om Finland? -- men vi får se i morgon.