Intel djupdyker i ray tracing-prestandan hos Arc A770

Permalänk
Melding Plague

Intel djupdyker i ray tracing-prestandan hos Arc A770

Geforce RTX 3060 får konkurrens av Intel Arc även på ray tracing-fronten, åtminstone baserat på de siffror som grafikkortsdebutanten nu presenterar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Talks the talk but when do we see them walking the walk? 🙂

Permalänk
Medlem

Jag hade hoppats att de skulle jämfört med 3070. 3060 är lite meh

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Arc lanseringen har pågått för länge. Bankar man på trumman behöver det också levereras.
Kan inte längre engagera mig i Arc. Känner bara ett stort "gäsp".

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är mycket snack och mindre verkstad hos Intel

Kunde inte sagt det bättre själv. De skryter om att deras kommande toppkort kan mäta sig med ett snart två år gammalt mellanklasskort. Inte helt imponerande.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Intel Arc eller Ethereum PoS, intressant kapplöpning.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd

Ni får ju respektera att det tar tid att skriva en specialtrasig drivrutin för varje spel som nvidia "optimerat" sönder tillsammans med spelmakarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Kunde inte sagt det bättre själv. De skryter om att deras kommande toppkort kan mäta sig med ett snart två år gammalt mellanklasskort. Inte helt imponerande.

Samtidigt är det ju positivt att vi får mer konkurrens i mellanklass. Är inte heller överdrivet imponerad, men tänker att Intel kanske inte har misslyckats kapitalt i allafall, blir ju intressant när man betänker att de kommer satsa över fler generationer, samt ifall de får ordning på drivrutiner etcetera och egna tillverkningstekniker så blir det nog bra med lite extra konkurrens, oavsett i vilket prestandasegment de sedan hamnar.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

De skulle ha lanserats för länge sen. Nu har tom jag tappat intresset om inte priset är otroligt bra så blir det fan inget kort. Kom igen Intel leverera!

Permalänk

Denna utrullningen har pågått så länge att AMD och Nvidia kommer ha hunnit lansera nästa generations grafikkort innan dessa är på marknaden.. Frågan är om inte Intel drar pluggen ur denna satsningen relativt snart.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Intel har ett par maskiner med Intel 770 körandes på PAX west, jag såg det precis på en stream på twitch

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Tror jag aldrig ha sett sweclockers försöka hypa upp något annat så mycket som de försökt hypa upp dessa kort. Ser artiklar med snygga promobilder, staplar, rykten mm som dessa kort 2-3 gånger i veckan.

Permalänk
Medlem

Med tanke på Intels historia av att skapa hype runt deras produkter så ska man nog ta detta med en VÄLDIGT stor nypa salt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Rätt fantastiskt ändå, hur otåliga folk kan vara. Samma människor som levt med bara två tillverkare av gpu's (för alltid), och allt vad det innebär prismässigt.

Slappna av för bövelen, låter ju som om ni personligen investerat er egen livförsäkring i projektet.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av employed:

Tror jag aldrig ha sett sweclockers försöka hypa upp något annat så mycket som de försökt hypa upp dessa kort. Ser artiklar med snygga promobilder, staplar, rykten mm som dessa kort 2-3 gånger i veckan.

https://i.imgflip.com/6s5lg0.jpg

Precis som när AMD, Nvidia, Apple eller andra företag i tekniksvängen har nya produkter, rapporterar vi om när Intel har nyheter på gång. Att en tredje aktör är i antågande är helt klart något som är centralt för alla med intresse för datorhårdvara, vilket självklart syns i nyhetsflödet. SweClockers kan inte styra över hur länge Intel väljer att dra ut på lanseringen av Arc, eller i hur många bitar de väljer att dela upp tekniska detaljer om densamma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Kunde inte sagt det bättre själv. De skryter om att deras kommande toppkort kan mäta sig med ett snart två år gammalt mellanklasskort. Inte helt imponerande.

Inte imponerande att bygga ett grafikkort som ger så pass bra prestanda att man faktiskt kan leverera god prestanda för de flesta speltitlar? Jämfört med bolag som gjort detta hur länge? 🤔 Hmm

Inte många som kan lyckas med det.

Permalänk
Medlem

Yes. Intels egna mjukvara säger att deras produkt presterar bättre än konkurrentens X. Varför får jag en känsla av att det som mäts här är något extremt cherrypickat och specifikt?

Skrivet av orginallinus:

Samtidigt är det ju positivt att vi får mer konkurrens i mellanklass. Är inte heller överdrivet imponerad, men tänker att Intel kanske inte har misslyckats kapitalt i allafall, blir ju intressant när man betänker att de kommer satsa över fler generationer, samt ifall de får ordning på drivrutiner etcetera och egna tillverkningstekniker så blir det nog bra med lite extra konkurrens, oavsett i vilket prestandasegment de sedan hamnar.

Problemet är väl att Intels schema innebär att man kommer ligga en generation bakom ett antal år framöver. Vilken konkurrens är det egentligen om Intel fortsätter släppa sina kort i slutet av varje generation när ändå folk håller på pengarna i väntan på nästa?

Skrivet av Matvraket:

Inte imponerande att bygga ett grafikkort som ger så pass bra prestanda att man faktiskt kan leverera god prestanda för de flesta speltitlar? Jämfört med bolag som gjort detta hur länge? 🤔 Hmm

Inte många som kan lyckas med det.

Intel har hållit på med GPU:er i snart 30 år. Du får det att låta som Intel är ett litet företag som började med kretstillverkning för typ 5 år sedan och inte en av världens ledande kretstillverkare och som haft den positionen i över 30 år..

Så har man pengarna och den kompetens som Intel ändå har så är detta inte imponerande.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Yes. Intels egna mjukvara säger att deras produkt presterar bättre än konkurrentens X. Varför får jag en känsla av att det som mäts här är något extremt cherrypickat och specifikt?

Problemet är väl att Intels schema innebär att man kommer ligga en generation bakom ett antal år framöver. Vilken konkurrens är det egentligen om Intel fortsätter släppa sina kort i slutet av varje generation när ändå folk håller på pengarna i väntan på nästa?

Intel har hållit på med GPU:er i snart 30 år. Du får det att låta som Intel är ett litet företag som började med kretstillverkning för typ 5 år sedan och inte en av världens ledande kretstillverkare och som haft den positionen i över 30 år..

Så har man pengarna och den kompetens som Intel ändå har så är detta inte imponerande.

Fast gpuer är för deras processorer att sen komma in i discrete gpus är en annan femma där är dom väldigt nya. Amd har också haft problem med drivrutiner och tror intel behöver bara testa mera med sina drivrutiner så kommer dom komma in igen på marknaden. Jag gillar intel och kommer stötta dom jag köper också för älskar ny teknik. Undrar också om man köper intel med moderkort samt deras processorer och derat gpuer om det finns ngn boost funktion för bättre fps. Lär ju vara så sen ännu en fördel för intel att köpa deras grej:-)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Att det skulle vara tufft i början med drivrutiner osv var väntat och ärligt talat blir jag inte ens besviken om första gen skulle ställas in helt och hållet. Jag blir besviken först när Intel ställer in hela GPU satsningen eller när dom fortfarande ligger långt bakom om några gen.

Permalänk
Medlem

Man får ju förstå att det här kommmer ta tid, AMD/ATI har hållit på i 25+ år och har fortfarande inget vidare förtroende hos massorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Inte imponerande att bygga ett grafikkort som ger så pass bra prestanda att man faktiskt kan leverera god prestanda för de flesta speltitlar? Jämfört med bolag som gjort detta hur länge? 🤔 Hmm

Inte många som kan lyckas med det.

Köp ett kort själv då, om de släpper dem nån gång. Att det är det första grafikkortet hjälper liksom inte om du skall utvärdera vad som är bäst för dig att köpa.

När ATi släppte sitt första Radeon slog de faktiskt dåvarande toppkortet från Nvidia (Geforce 2 GTS). Nvidia kontrade snabbt med Geforce 2 Ultra, och jobbade dessutom igenom drivrutinerna så att GTS klarade sig bättre det också, men poängen var tydlig - ATi var en konkurrent att räkna med. Situationen är liknande den nuvarande, där ATi tidigare mest gjort billiga kort för OEMer, tiden innan varenda chipset hade en integrerad GPU. Radeon-korten var en produkt av ett företag vid namn ArtX, som ATi köpte upp för att ha en ny GPU-generation, så det var på detta sätt den första GPUn från det företaget. Nvidia slog också 3Dfx med sina tidiga kort, även om Voodoo2 fick regera ensam rätt länge innan TNT kom ut.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Köp ett kort själv då, om de släpper dem nån gång. Att det är det första grafikkortet hjälper liksom inte om du skall utvärdera vad som är bäst för dig att köpa.

När ATi släppte sitt första Radeon slog de faktiskt dåvarande toppkortet från Nvidia (Geforce 2 GTS). Nvidia kontrade snabbt med Geforce 2 Ultra, och jobbade dessutom igenom drivrutinerna så att GTS klarade sig bättre det också, men poängen var tydlig - ATi var en konkurrent att räkna med. Situationen är liknande den nuvarande, där ATi tidigare mest gjort billiga kort för OEMer, tiden innan varenda chipset hade en integrerad GPU. Radeon-korten var en produkt av ett företag vid namn ArtX, som ATi köpte upp för att ha en ny GPU-generation, så det var på detta sätt den första GPUn från det företaget. Nvidia slog också 3Dfx med sina tidiga kort, även om Voodoo2 fick regera ensam rätt länge innan TNT kom ut.

Självklart är det mer imponerande att lansera en produkt som är avsevärt mycket bättre i alla kategorier, men det betyder ju inte (för mig) att det inte är imponerande att skapa en produkt som är relevant i prestanda för de flesta spelare. Själv har jag ett GTX 1080, vilket är ungefär i samma klass med det kortet, är fortfarande nöjd med detta gamla kort. Du får givetvis ha din åsikt å vara ikke imponerad!

Permalänk
Medlem

Drömmen för oss konsumenter är ju att ha 3 någorlunda likvärdiga GPU aktörer på marknaden ist för 2. Ju fortare Intel kan bli den 3e desto bättre även om dom kanske bara kan tävla i low-end segmentet till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Självklart är det mer imponerande att lansera en produkt som är avsevärt mycket bättre i alla kategorier, men det betyder ju inte (för mig) att det inte är imponerande att skapa en produkt som är relevant i prestanda för de flesta spelare. Själv har jag ett GTX 1080, vilket är ungefär i samma klass med det kortet, är fortfarande nöjd med detta gamla kort. Du får givetvis ha din åsikt å vara ikke imponerad!

Problemet är inte att lansera ett kort som går in i mellanklassen. Problemet är att de lanserar en hel uppställning, där toppkortet möjligen kvalificerar som mellanklass (glöm inte att det är Intels handplockade siffror) månader innan nästa generation lanseras. Kortet är ju inte lanserat än - det kan mycket väl släppas efter 4000-generationen. Tittar vi på stegen mellan generationer kommer ett 3060 att motsvaras av ett 4050 ungefär. Idag är 3050 det svagaste kortet Nvidia har lanserat, och det kom tidigt i år. De har gjort x30-kort (1630, 1030) men då lanseras de långt senare - 1630 lanserades i juni i år, och 1030 under 2021.

Intel kommer således att lansera en uppställning som placerar sig helt under Nvidias senaste generation. Det är inte en konkurrent med någon rimlig definition av det ordet. I absolut bästa fall så är det här en ”nyttig erfarenhet” inför Battlemage, men det låter väldigt mycket som Itanium. Första generationen där var ett skämt, och då var slagordet ”vänta på McKinley”, dvs gen 2. Så där fortsatte det ända tills Kittson, och när det inte kom nåt mer drömdes det om en ”Kittson+” som Intel inte ens hade sagt att den skulle komma. Jag vill också ha en tredje konkurrent på marknaden, men man måste vara realistisk.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Självklart är det mer imponerande att lansera en produkt som är avsevärt mycket bättre i alla kategorier, men det betyder ju inte (för mig) att det inte är imponerande att skapa en produkt som är relevant i prestanda för de flesta spelare. Själv har jag ett GTX 1080, vilket är ungefär i samma klass med det kortet, är fortfarande nöjd med detta gamla kort. Du får givetvis ha din åsikt å vara ikke imponerad!

Jag tycker detta verkligen visar hur svårt det är att slå sig in på grafikkortermarkanden och hur otroligt långt fram i utvecklingen både AMD och Nvidia faktiskt ligger. Det är nästan så det känns som de använder utomjordisk teknologi som är för svår att förstå för vanliga dödliga. Inte ens ett företag i Intels storlek med alla resurser de plöjt ner i GPU-utveckling klarar av att slå sig in på marknaden. Kan knappt tänka mig något annat företag än Intel som ens skulle kunna slå Pascal med tanke på vad som verkar krävas i R&D.

Det är inte så konstigt att vi haft ett de facto duopol de senaste 20 åren. Matrox Parhelia från 2002 var väl sista gången något annat företag än Nvidia eller ATI/AMD lyckades släppa något som ö.h.t. var relevant på något sätt i jämförelse med konkurrenterna.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag tror många glömmer att Intel är nya på grafikkortsscenen, och att därmed kunna konkurrera med Nvidias mellankort är ändå imponerande för att vara första gången. Absolut är det inte bästa prestanda, men jag utgår från att det inte bara är att sätta allt perfekt direkt. Tog ju bra många år innan AMD (dåvarande ATI) kom ikapp Nvidia, och många år var Nvidia drottning och ATI var som bäst i paritet med Nvidias mellankort eller mellan mellankort och toppkort.
Kan de bibehålla utvecklingen och slipa, förnya, slipa så kan näst-nästa generation vara riktigt intressant. Kan de då vara snabbare från snack till leverans så är ju det ett plus också...

Men kul start tycker jag, om korten väl kan släppas, hade inte förväntat mig att de skulle hänga på så bra från start - givet att slides m prestanda stämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

Tog ju bra många år innan AMD (dåvarande ATI) kom ikapp Nvidia, och många år var Nvidia drottning och ATI var som bäst i paritet med Nvidias mellankort eller mellan mellankort och toppkort.

Inte sant alls. Första Radeon-kortet (hette först bara Radeon, döptes senare om till Radeon 7200) slog Geforce 2 GTS när det lanserades, och Nvidia fick kontra med 2 Ultra. AMD vann också när det var 9000-generationen mot Nvidias FX 5000-generation, och de var ganska jämna två generationer efter det. Det är först med unified shaders som Nvidia etablerar en ledning. Nvidias 8000-generation slår AMD på fingrarna, och AMD befinner sig sedan långt efter en hel generation till efter det. Med 4000-generationen etablerar de sig som bättre pris-prestanda även om GTX 280 vinner, och det är först med 5870 som AMD verkligen konkurrerar om toppen igen.

ATi lanserades på toppen, även om de var sena in i sin första generation. De har sedan haft problem att hänga med ibland, men det beror mer på AMD-köpet och den finansiella kris det resulterade i.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Rätt fantastiskt ändå, hur otåliga folk kan vara. Samma människor som levt med bara två tillverkare av gpu's (för alltid), och allt vad det innebär prismässigt.

Glöm inte Matrox, dom var ledande ett tag, men gav tyvärr upp, hoppas inte samma saga händer för Intel's grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farmor Anka:

Jag tror många glömmer att Intel är nya på grafikkortsscenen, och att därmed kunna konkurrera med Nvidias mellankort är ändå imponerande för att vara första gången. Absolut är det inte bästa prestanda, men jag utgår från att det inte bara är att sätta allt perfekt direkt. Tog ju bra många år innan AMD (dåvarande ATI) kom ikapp Nvidia, och många år var Nvidia drottning och ATI var som bäst i paritet med Nvidias mellankort eller mellan mellankort och toppkort.
Kan de bibehålla utvecklingen och slipa, förnya, slipa så kan näst-nästa generation vara riktigt intressant. Kan de då vara snabbare från snack till leverans så är ju det ett plus också...

Men kul start tycker jag, om korten väl kan släppas, hade inte förväntat mig att de skulle hänga på så bra från start - givet att slides m prestanda stämmer.

Men det gör man ju inte. När Intel släpper sina kort så kommer antagligen de kort man går uppemot inte tillhöra mellanklassen. De är helt enkelt för sena i sin lansering för att det skall på något sätt räknas som en framgång.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Inte sant alls. Första Radeon-kortet (hette först bara Radeon, döptes senare om till Radeon 7200) slog Geforce 2 GTS när det lanserades, och Nvidia fick kontra med 2 Ultra. AMD vann också när det var 9000-generationen mot Nvidias FX 5000-generation, och de var ganska jämna två generationer efter det. Det är först med unified shaders som Nvidia etablerar en ledning. Nvidias 8000-generation slår AMD på fingrarna, och AMD befinner sig sedan långt efter en hel generation till efter det. Med 4000-generationen etablerar de sig som bättre pris-prestanda även om GTX 280 vinner, och det är först med 5870 som AMD verkligen konkurrerar om toppen igen.

ATi lanserades på toppen, även om de var sena in i sin första generation. De har sedan haft problem att hänga med ibland, men det beror mer på AMD-köpet och den finansiella kris det resulterade i.

Inte heller sant eftersom ATI grundades och började konstruera grafikchip redan 1985. De slogs mot 3dfx med sitt Rage och Rage pro som var ett kombinerat 2d/3d-kort. Jag kommer ihåg när Nvidia slog sig in på marknaden. Jag köpte faktiskt ett TNT kort då som ersättare till mitt Voodoo 1 eftersom jag inte gillade att ha 2 grafikkort i burken och att bilden blev lite lidande av "genomkopplingen" Oj, det var länge sedan!