Share mountas inte automatiskt med fstab vid start/omstart

Permalänk
Medlem

Share mountas inte automatiskt med fstab vid start/omstart

Kör en LXC i Proxmox och försöker få ett share att automountas när den startar upp. Men verkar gå så där..

Har i fstab anget följande:

\\192.168.1.240\data /media/share cifs credentials=/root/.smb,users,rw,vers=2.0,iocharset=utf8

Om jag startar om så mountas det alltså inte.
Men så fort jag skriver:

mount -a

i consolen så mountas det och håller sig mountat tills nästa gång jag startar om containern.

Några idéer om vad jag missat eller hur jag kan lösa det?

Permalänk
Medlem

Ska det inte vara //192.168.1.240/data enligt linuxstandard?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Ska det inte vara //192.168.1.240/data enligt linuxstandard?

Möjligt, men jag tänker att de inte spelar någon roll då den kan mountas med ’mount -a’.
Har jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Kör en LXC i Proxmox och försöker få ett share att automountas när den startar upp. Men verkar gå så där..

\\192.168.1.240\data /media/share cifs credentials=/root/.smb,users,rw,vers=2.0,iocharset=utf8

Men så fort jag skriver:

mount -a

i consolen så mountas det och håller sig mountat tills nästa gång jag startar om containern.

Jag tippar på att det beror på att nätverket inte är tillgängligt ännu när den försöker mounta. Prova lägga till _netdev som option

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Jag tippar på att det beror på att nätverket inte är tillgängligt ännu när den försöker mounta. Prova lägga till _netdev som option

Ska testa detta. Tack för tipset!
Har försökt ta reda på hur man anger de som ett option. Men lite osäker. Räcker det att skriva _netdev i slutet av det kommando jag har i fstab?

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ska testa detta. Tack för tipset!
Har försökt ta reda på hur man anger de som ett option. Men lite osäker. Räcker det att skriva _netdev i slutet av det kommando jag har i fstab?

Du skriver det på samma rad ...media/share _netdev,cifs credentials...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Du skriver det på samma rad ...media/share _netdev,cifs credentials...

Nej, cifs är kolumnen för typ av filsystem, _netdev ska i options-kolumnen. Såhär (glöm inte kommatecknet):

\\192.168.1.240\data /media/share cifs credentials=/root/.smb,users,rw,vers=2.0,iocharset=utf8,_netdev

Skrivet av naaw:

Räcker det att skriva _netdev i slutet av det kommando jag har i fstab?

I detta fall blir alltså svaret ja (se ovan), eftersom du inte verkar ha något i <dump> och <pass> - kolumnerna, vilket du inte heller behöver för nätverksdiskar (och knappt för några andra diskar heller nuförtiden).

För att förklara lite mer, fstab är organiserat i kolumner som separeras av ett eller flera mellanrum (mellanslag eller tab) mellan varje. Dessa är normalt rubrikerna (från min fstab på debian 11):

# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>

De kan vara lite svåra att överblicka eftersom formatet inte tar någon hänsyn till hur stora mellanrummen är, medan en editor som nano gör det. Så kolumnerna alignas för det mesta inte prydligt under varandra när du redigerar filen. Men räknar du antalet mellanrum (utan hänsyn till hur stora de är) så ser du snart hur kolumnerna är uppbyggda.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

_netdev hjälpte tyvärr ej.

Skrivet av Oegat:

Nej, cifs är kolumnen för typ av filsystem, _netdev ska i options-kolumnen. Såhär (glöm inte kommatecknet):

\\192.168.1.240\data /media/share cifs credentials=/root/.smb,users,rw,vers=2.0,iocharset=utf8,_netdev

I detta fall blir alltså svaret ja (se ovan), eftersom du inte verkar ha något i <dump> och <pass> - kolumnerna, vilket du inte heller behöver för nätverksdiskar (och knappt för några andra diskar heller nuförtiden).

För att förklara lite mer, fstab är organiserat i kolumner som separeras av ett eller flera mellanrum (mellanslag eller tab) mellan varje. Dessa är normalt rubrikerna (från min fstab på debian 11):

De kan vara lite svåra att överblicka eftersom formatet inte tar någon hänsyn till hur stora mellanrummen är, medan en editor som nano gör det. Så kolumnerna alignas för det mesta inte prydligt under varandra när du redigerar filen. Men räknar du antalet mellanrum (utan hänsyn till hur stora de är) så ser du snart hur kolumnerna är uppbyggda.

Tack för den ingående förklaringen! Men tyvärr hjälpte _netdev som option inte mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Japp, jag skrev fel, det är helt rätt som du skrev. Skyller på att jag var nyvaken och satt med mobilen

Skrivet av naaw:

_netdev hjälpte tyvärr ej.

Tack för den ingående förklaringen! Men tyvärr hjälpte _netdev som option inte mig.

Tråkigt att det inte fungerade, det har hjälpt mig vid ett par tillfällen. Ett annat sätt att få det att fungera skulle kunna vara att använda x-systemd.automount, då ska den mounta först vid första gången du försöker komma åt utdelningen.

//192.168.1.240/data /media/share cifs x-systemd.automount,credentials=/root/.smb,users,rw,vers=2.0,iocharset=utf8

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Tråkigt att det inte fungerade, det har hjälpt mig vid ett par tillfällen. Ett annat sätt att få det att fungera skulle kunna vara att använda x-systemd.automount, då ska den mounta först vid första gången du försöker komma åt utdelningen.

//192.168.1.240/data /media/share cifs x-systemd.automount,credentials=/root/.smb,users,rw,vers=2.0,iocharset=utf8

Det hjälpte tyvärr inte heller.

Permalänk
Medlem

Jag använder följande:

IP:/path/data /mnt/data nfs defaults 0 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Ok, jag har slut på idéer tyvärr. Googla på "systemd autmount network drive" och se om du kan hitta nåt passande script som löser det åt dig är nog mitt sista förslag.

Skrivet av CymbalCrasher:

Jag använder följande:

IP:/path/data /mnt/data nfs defaults 0 0

Fast NFS är ett annat protokoll än vad som efterfrågas

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Evt. måste något mer aktiveras för att systemd-automount ska fungera. Se högst rankade svaret här: https://askubuntu.com/questions/593174/x-systemd-automount-ci...

Om det funkar likadant med containers vet jag dock inte.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Evt. måste något mer aktiveras för att systemd-automount ska fungera. Se högst rankade svaret här: https://askubuntu.com/questions/593174/x-systemd-automount-ci...

Om det funkar likadant med containers vet jag dock inte.

Det fungerade inte heller.

När jag körde sudo systemctl restart remote-fs.target så fick jag följande fel:

A dependency job for remote-fs.target failed. See 'journalctl -xe' for details.

i övrigt så fungerade de övriga kommandona att köra som hen nämnde i det högst rankade svaret.

Men det automountades alltså fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Körde du kommandot som tipsades om i felmeddelandet, journalctl -xe ? Isf vad säger det? Det bör vara ett gäng rader på slutet i det du får ut av kommandot, som beskriver lite mer om vad det var som gick fel.

Edit: det skriver ut en logg som fylls på med irrelevant text lite nu och då, så du behöver köra det direkt efter att systemctl osv. misslyckats.

Visa signatur

Permalänk

Om monteringen av disken funkar när du kör "mount -a" så kan du väl köra crontab istället?

Lägg till "@boot mount -a" i din crontab så ska det funka.
Eventuellt "sudo @boot mount -a" om det krävs högre behörighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moby_Dick:

Om monteringen av disken funkar när du kör "mount -a" så kan du väl köra crontab istället?

Lägg till "@boot mount -a" i din crontab så ska det funka.
Eventuellt "sudo @boot mount -a" om det krävs högre behörighet.

Jag tänkte väl att jag skulle lösa problemet och inte jobba runt det. Men det är väl helt klart ett alternativ om ingen lösning hittas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Men så fort jag skriver:

mount -a

Misstänker att det är ett : som saknas.

# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> 10.10.0.10:/backups /var/backups nfs defaults 0 0

https://linuxize.com/post/how-to-mount-an-nfs-share-in-linux/

Skulle dock rekommendera att du använder / och inte \ då jag vet att mount är ganska förlåtande för fel. Det är inte mount som monterar vid boot utan en demon. mount "städar" bara kommandoraden och kollar att du har rättigheter.

För en bättre felsökning skulle jag dessutom börja med defaults och sedan sätta in respektive option för att minska risken för andra fel. I 99% av fallen behövs inga extra kommandon. I så fall är något galet med rättigheterna. Gör om gör rätt. I Linux är rättigheter inte en subtraktion utan en addition. Du kan inte få färre rättigheter än du redan har. I så fall är du en annan identitet i proxmox.

Logiken här är att proxmox kan omöjligt veta vem du är när disken monteras före inloggning. Därför har du antingen en generell grupp som är disken alternativt en exklusiv användare som får använda disken. Det din dator berättar är just denna grupp eller användare.

När jag sätter upp en ramdisk lokalt så har jag en mapp med root-ägande och en ramdisk-grupp. Bara dom som är med i gruppen ramdisk kan använda mappen. Den här rättigheten sitter lokalt på den mapp som är ramdisken och har ingenting med uppgifter i /etc/fstab att göra.

Samma sak gäller för din nfs-mapp. Mappen på proxmox ska dom rättgiheter som proxmox ska bestämma. Din lokala mapp ska ha dom rättigheter ditt Linux-system ska tillåta.

Din identitet gentemot proxmox ska därför vara:

• öppen identitet (anonymus)

• Delad id-server (eller exakt samma namn / id på båda maskiner)

• exklusiv maskin(din dator)

• exklusiv användare på din dator

Delad id-server och exlusiv maskin är dom som är enklast att använda. Vanligtvis har du inte så hemlig info att du måste identifiera dig från din dator så länge den är identifierad hemifrån dig.

själv har jag samma id på alla maskiner, lätt att bara logga in med ssh och skyffla filer fram och tillbaka.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Misstänker att det är ett : som saknas.

# <file system> <dir> <type> <options> <dump> <pass> 10.10.0.10:/backups /var/backups nfs defaults 0 0

https://linuxize.com/post/how-to-mount-an-nfs-share-in-linux/

Skulle dock rekommendera att du använder / och inte \ då jag vet att mount är ganska förlåtande för fel. Det är inte mount som monterar vid boot utan en demon. mount "städar" bara kommandoraden och kollar att du har rättigheter.

För en bättre felsökning skulle jag dessutom börja med defaults och sedan sätta in respektive option för att minska risken för andra fel. I 99% av fallen behövs inga extra kommandon. I så fall är något galet med rättigheterna. Gör om gör rätt. I Linux är rättigheter inte en subtraktion utan en addition. Du kan inte få färre rättigheter än du redan har. I så fall är du en annan identitet i proxmox.

Logiken här är att proxmox kan omöjligt veta vem du är när disken monteras före inloggning. Därför har du antingen en generell grupp som är disken alternativt en exklusiv användare som får använda disken. Det din dator berättar är just denna grupp eller användare.

När jag sätter upp en ramdisk lokalt så har jag en mapp med root-ägande och en ramdisk-grupp. Bara dom som är med i gruppen ramdisk kan använda mappen. Den här rättigheten sitter lokalt på den mapp som är ramdisken och har ingenting med uppgifter i /etc/fstab att göra.

Samma sak gäller för din nfs-mapp. Mappen på proxmox ska dom rättgiheter som proxmox ska bestämma. Din lokala mapp ska ha dom rättigheter ditt Linux-system ska tillåta.

Din identitet gentemot proxmox ska därför vara:

• öppen identitet (anonymus)

• Delad id-server (eller exakt samma namn / id på båda maskiner)

• exklusiv maskin(din dator)

• exklusiv användare på din dator

Delad id-server och exlusiv maskin är dom som är enklast att använda. Vanligtvis har du inte så hemlig info att du måste identifiera dig från din dator så länge den är identifierad hemifrån dig.

själv har jag samma id på alla maskiner, lätt att bara logga in med ssh och skyffla filer fram och tillbaka.

Dina tips om att ha / istället för \ och ett : fungerade tyvärr inget vidare.

mount.cifs: bad UNC (192.168.1.240:/data)

Permalänk
Medlem

Prova detta:

Saxat från https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=240974

//192.168.1.20/USB_Storage /srv/ReadyShare cifs username=XXXXX,password=yyyyyyyy 0 0

Or create /etc/systemd/srv-ReadyShare.mount

Requires=network-online.target After=network-online.service [Mount] What=//192.168.1.20/USB_Storage Where=/srv/ReadyShare Options=username=XXXXX,password=yyyyyyyy,rw Type=cifs [Install] WantedBy=multi-user.target

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Prova detta:

Saxat från https://forums.raspberrypi.com/viewtopic.php?t=240974

//192.168.1.20/USB_Storage /srv/ReadyShare cifs username=XXXXX,password=yyyyyyyy 0 0

Or create /etc/systemd/srv-ReadyShare.mount

Requires=network-online.target After=network-online.service [Mount] What=//192.168.1.20/USB_Storage Where=/srv/ReadyShare Options=username=XXXXX,password=yyyyyyyy,rw Type=cifs [Install] WantedBy=multi-user.target

Letade igenom journalctl och hittade detta:

Sep 05 18:45:02 plex mount[182]: mount.cifs: bad UNC (\192.168.1.240/data) Sep 05 18:45:02 plex systemd[1]: media-share.mount: Mount process exited, code=exited, status=1/FAILURE Sep 05 18:45:02 plex systemd[1]: media-share.mount: Failed with result 'exit-code'. Sep 05 18:45:02 plex systemd[1]: Failed to mount /media/share. Sep 05 18:45:02 plex systemd[1]: Dependency failed for Remote File Systems. Sep 05 18:45:02 plex systemd[1]: remote-fs.target: Job remote-fs.target/start failed with result 'dependency'.

så det är ju helt klart något med min UNC-path som ställer till det. Men eftersom inte vända på slash eller lägga till ett ':' hjälpte så är jag osäker på vad det är. Kanske du vet?

Nevermind, testade att återigen vända på slash från '\\' till '//' och nu fungerade det. Jag måste helt enkelt missat något första gången..

Tack för hjälpen!