Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför i södra Sverige? Det är i norr det finns mycket älvar och lite folk så det passar mycket bättre där. Kräver investeringar i stamnätet, men det krävs oavsett vad jag förstår.

För att vi har fortsatt problem med överföringskapaciteten pga för dåligt med planerbar och stabil elproduktion i södra sverige.

Skrivet av snajk:

Nej det tycker jag inte alls det har. Överföringen från norr begränsas inte av mängden baskraft i söder utan av överföringskapaciteten i nätet, vilket är ett problem som går att lösa.

Nu far du med osanning. Troligen pga inkompetens.

https://www.svd.se/a/qLG2kz/lagre-overforing-nar-karnkraft-ar...

Citat:

En annan omständighet som bidrar till prisskillnaden mellan el i söder och norr är den minskade överföringskapaciteten, som följer av stillastående kärnkraft. Ja, jag förstår att det låter tokigt att när vi behöver hög överföringskapacitet som mest kan vi inte få den. Men det handlar om att garantera kraftsystemets driftsäkerhet och stabilitet. För att vi ska kunna ha en hög överföring behöver det finnas en stabil spänning i södra Sverige. Det bidrar den planerbara produktionen med, i det här fallet kärnkraften. Finns inte planerbar elproduktion i tillräcklig utsträckning måste vi minska överföringen.

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-k...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Varför i södra Sverige? Det är i norr det finns mycket älvar och lite folk så det passar mycket bättre där. Kräver investeringar i stamnätet, men det krävs oavsett vad jag förstår.

Det är svårt och dyrt att flytta el. Sen att alla kommuner har veto på vart kraftledningar ska dras gör det inte lättare att bygga nytt..

Nu jobbar jag inte längre i vattenkraftsbranchen men nuvarande älvar som det finns vattenkraft var maxade med nuvarande miljöregler (vet inte hur det ligger till just nu). Och att bygga ut fler älvar blir nog inte populärt finns en stor baksida för vattenkraft också..

Viktigaste politikerna borde göra är att göra stamnätet till en riksintresse så att kommuner, markägare, vägverket och försvaret får mindre att säga till om. Just nu tar alla byggen 5+år att genomföra p.g.a. överklagande och yttranden som inkommer under projekteringen av nya ledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vill du köpa el för 35 öre/kWh eller för 100 öre/kWh? Vilket innebär att kärnkraftselen bara kommer att kunna säljas när annat inte räcker till. Kan man inte sälja sin produkt så brukar man inte vara kvar länge.

Förövrigt så är vindkraft planerbar, det går att säga om det kommer att blåsa eller inte de närmaste dagarna. Och kommer det inte blåsa så får man öka annan produktion. Kärnkraft är pålitligt fram tills att något plötsligt händer och en reaktor stängs ner i månader för reperationer och kontroll...

Nej det är MAX priset för dem, inte vad vi betalar konstant, den har ett prisspan mellan driftkostnader+1 öre till 350% vinst inrikes

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Nuvarande begränsningar i överföringskapacitet till andra länder gör att tillkommande el till stor del stannar i Sverige och därför har stor påverkan på priserna här.

Ökar vi produktionen så kommer man troligtvis öka överföringskapaciteten också. Det är bra att kunna sälja överskottet. Vilket då skulle negera den stora påverkan på priset.

Men, Energiforsk verkar också ha drivit att vi skall göra en Karolinska och kopiera vad britterna gjort. Lova ett minimipris för elen som möjlig ny kärnkraftverk producerar. Så att vi kommer tvingas betala dyrt för elen oavsett vad som sker i framtiden.

Utan ökad överföringskapacitet, så kommer Sverige att en överproduktion av el som då skulle kunna driva ner priset ordentligt, men det kommer inte ske om staten har satt ett minimipris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej det är MAX priset för dem, inte vad vi betalar konstant, den har ett prisspan mellan driftkostnader+1 öre till 350% vinst inrikes

I dina siffror är maxpriset för vindkraftsel 5 öre mer än driftskostnaden för kärnkraftsel... Det är det som skulle konkurrera ut kärnkraften. När vindkraftselen säljs för en maxvinst på 20 öre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

I dina siffror är maxpriset för vindkraftsel 5 öre mer än driftskostnaden för kärnkraftsel... Det är det som skulle konkurrera ut kärnkraften. När vindkraftselen säljs för en maxvinst på 20 öre.

Vi kommer aldrig ha ett elpris så lågt i Sverige se3 o 4 på 10+ år ändå...
Själva priset var bara ett exempel inte menat att vara korrekta värden.
För när kan vindkraft producera 100% av vårat behov? Eller mer rimligt 70% då vatten kan kompensera en del....

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ökar vi produktionen så kommer man troligtvis öka överföringskapaciteten också. Det är bra att kunna sälja överskottet. Vilket då skulle negera den stora påverkan på priset.

Men, Energiforsk verkar också ha drivit att vi skall göra en Karolinska och kopiera vad britterna gjort. Lova ett minimipris för elen som möjlig ny kärnkraftverk producerar. Så att vi kommer tvingas betala dyrt för elen oavsett vad som sker i framtiden.

Utan ökad överföringskapacitet, så kommer Sverige att en överproduktion av el som då skulle kunna driva ner priset ordentligt, men det kommer inte ske om staten har satt ett minimipris.

Ärligt: Vad vill du få ut av att vara i den här tråden?

Vi kan konstatera flera saker utom tvivel, som du av oklar anledning bara inte verkar kunna acceptera.

1. Skåne har kapacitetsbrist.
2. Skåne hade kunnat få mer ström från norra Sverige om vi haft kärnkraft kvar i form av Ringhals 1 och 2.
3. Priserna i Skåne hade varit 30-50% lägre i Skåne om de två reaktorerna hade varit kvar.
4. Södra Sverige saknar planerbar elförsörjning i nog stor utsträckning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vi kommer öka överföringskapacitetenmot Tyskland med 700MW år 2026 ändå så utrymme för ökad produktion finns även om man antar att ditt argument håller.

Citat:

Jag har sagt det tidigare men det här tycker jag inte är någon bra idé. Jag tycker man ska ta bort olika (lagliga) hinder så att olika energikällor kan konkurrera på ungefär samma villkor och ett garanterat minimipris passar inte riktigt in där. Däremot tycker jag att de ska kunna få betalt för att leverera stödtjänster och det är på gång för reaktiv effekt t.ex. Det finns också en stor informationsassymetri som ställer till det, ett kärnkraftsbolag har betydligt bättre koll på kostnaderna än vad regeringen har så de har övertag i förhandlingarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Ärligt: Vad vill du få ut av att vara i den här tråden?

Vi kan konstatera flera saker utom tvivel, som du av oklar anledning bara inte verkar kunna acceptera.

1. Skåne har kapacitetsbrist.
2. Skåne hade kunnat få mer ström från norra Sverige om vi haft kärnkraft kvar i form av Ringhals 1 och 2.
3. Priserna i Skåne hade varit 30-50% lägre i Skåne om de två reaktorerna hade varit kvar.
4. Södra Sverige saknar planerbar elförsörjning i nog stor utsträckning.

Och vad du missar från artikeln är att det som skulle ha stor påverkan på priset är en kraftig överproduktion.
Elproducenterna hade velat kunna sälja eventuell överproduktion, alltså så skulle de vilja öka överföringskapaciteten till då Polen, Tyskland, Danmark.
Alltså skulle troligtvis en överproduktion leda till en ökad utbyggnad av överföringskapaciten. Såvida då du inte vill stoppa en sådan. Och då kan man ju fråga sig hur du vill att nya kärnkraftverk skall betalas, om de inte får möjligheten att få betalt för överproduktionen?

Permalänk
Medlem

"Produktionskostnad öre/kWh efter skatter, avgifter och elcertifikat
Kalkylränta 6 procent

Vattenkraft 90MW 15,6
Vindkraft land 40 MW 30,4
Kärnkraft 1600 MW 33,0
Vindkraft land 4,25 MW 37,6
Avfallskraftvärme 30 MW 41,2
Gaskombikraft 150 MW 48,5
Biobränslekraft 80 MW 49,5
Gaskombikraft 40 MW 55,9
Vindkraft till havs 150 MW 56,5
Koldondens 400 MW 61,4
Vindkraft till havs 750 MW 65,9
Biobränslekraft 30 MW 66,3
Kolkondens med CO2-avskiljning 400 MW 81,2
Biobränslekraft 10 MW 84,6
Avfallskraftvärme 3 MW 110,6
"

Här är iallafall listan på driftkostnader med 6% kalkylränta. Tydligen är vindkraft och kärnkraft typ samma kostnad per Mw

https://www.nyteknik.se/energi/vattenkraft-billigast-br-br-av...

De siffrorna är från 2008, så jag skulle nog inte lita på att de stämmer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

De siffrorna är från 2008, så jag skulle nog inte lita på att de stämmer idag.

Det missade jag, tar bor inlägget då jag inte hittar något vettig som inte är vinklad

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och vad du missar från artikeln är att det som skulle ha stor påverkan på priset är en kraftig överproduktion.
Elproducenterna hade velat kunna sälja eventuell överproduktion, alltså så skulle de vilja öka överföringskapaciteten till då Polen, Tyskland, Danmark.
Alltså skulle troligtvis en överproduktion leda till en ökad utbyggnad av överföringskapaciten. Såvida då du inte vill stoppa en sådan. Och då kan man ju fråga sig hur du vill att nya kärnkraftverk skall betalas, om de inte får möjligheten att få betalt för överproduktionen?

Det ändrar inte något av påståendena.

Permalänk
Medlem

Det missade jag, tar bor inlägget då jag inte hittar något vettig som inte är vinklad

https://en.wikipedia.org/wiki/Cost_of_electricity_by_source

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

För att vi har fortsatt problem med överföringskapaciteten pga för dåligt med planerbar och stabil elproduktion i södra sverige.

Nu far du med osanning. Troligen pga inkompetens.

https://www.svd.se/a/qLG2kz/lagre-overforing-nar-karnkraft-ar...

https://energiforsk.se/nyhetsarkiv/storre-elproduktion-hade-k...

Det kan inte vara krav på stabil elförsörjning för att kunna koppla in mer elförsörjning, det är en paradox. Som nätet (näten) ser ut så kan det vara ett problem i dagsläget med stabiliteten i södra delarna, men det går förstås att hantera genom att investera i nätet, och det kanske krävs stödfunktioner också, men, det är omöjligt att det är ett krav att man har stabil elförsörjning för att koppla in mer elförsörjning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakro807:

Fast frågan är smartare än du inser, vi kommer anpassa vår konsumtion efter priserna. Är elen billig använder vi mer, är den dyr använder vi mindre. Det finns egentligen bara två situationer som är fasta, när elen finns i sådant överflöd att det inte längre påverkar vår konsumtion (bara för att elen är riktigt billig tänker jag inte ställa mig och baka bröd med ugnen på full fart mitt i sommaren) eller när den är så otillräcklig att vi även om vi försökte allt vad vi kunde inte kunde komma ner i tillräckligt låg förbrukning för att utbud och efterfrågan ska mötas. Men det är en ganska extrem nivå.

Dvs de flesta bör hålla sig uppe på nätterna? Vilket inte är möjligt.
Och tyvärr är det så att även fast Sverige har i överflöd så ska mycket av det här ut i marknaden innan inhemska behovet ska ses över. Och det är en stark brist med marknadssystemet där i slutändan de stora vinsterna är det mest intressanta. Det gynnar inte konsumenterer att vara för företagsvänligt. I nyliberalismens tid så riskerar vi bli ännu ett mini-USA där folk kommer i kläm..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pelikan:

Det är svårt och dyrt att flytta el. Sen att alla kommuner har veto på vart kraftledningar ska dras gör det inte lättare att bygga nytt..

Nej det är absolut ett problem med vetorätten. Angående kostnad så är allt i denna skala dyrt, men inget är ju i närheten av så dyrt som ny kärnkraft.

Citat:

Nu jobbar jag inte längre i vattenkraftsbranchen men nuvarande älvar som det finns vattenkraft var maxade med nuvarande miljöregler (vet inte hur det ligger till just nu). Och att bygga ut fler älvar blir nog inte populärt finns en stor baksida för vattenkraft också..

Vad jag har läst så går det att modernisera många av våra vattenkraftverk och på så sätt få ut mer från samma dammar, och man ser också att man kan komma att stänga av gamla mindre vattenkraftverk som inte ger så mycket.

Problemet är ju inte att vi inte har tillräckligt med lagrad energi (vatten) i systemet utan att maxeffekten är begränsad (dock högst av alla våra energislag). Mer vindkraft och mindre "planerbart" gör ju att uttaget från vattenkraften de flesta dagar kommer att bli lägre, men vissa dagar mycket högre.

Citat:

Viktigaste politikerna borde göra är att göra stamnätet till en riksintresse så att kommuner, markägare, vägverket och försvaret får mindre att säga till om. Just nu tar alla byggen 5+år att genomföra p.g.a. överklagande och yttranden som inkommer under projekteringen av nya ledningar.

Ja håller med helt.

Permalänk
Medlem

Den är inte enbart för Sverige vilket borde vara det man eftersträvar efter att hitta..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det kan inte vara krav på stabil elförsörjning för att kunna koppla in mer elförsörjning, det är en paradox. Som nätet (näten) ser ut så kan det vara ett problem i dagsläget med stabiliteten i södra delarna, men det går förstås att hantera genom att investera i nätet, och det kanske krävs stödfunktioner också, men, det är omöjligt att det är ett krav att man har stabil elförsörjning för att koppla in mer elförsörjning.

Nu skriver du bara massa gojja

Permalänk
Medlem

Den är inte enbart för Sverige vilket borde vara det man eftersträvar efter att hitta..

Har du samma inställning när det gäller att bedömma kostnaden för ny svensk kärnkraft? Vi har ju inte satt en ny reaktor i bruk på 37 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Har du samma inställning när det gäller att bedömma kostnaden för ny svensk kärnkraft? Vi har ju inte satt en ny reaktor i bruk på 37 år.

Vad har det med att göra med produktionskostnader per kWh i Sverige?
Jag gissar att kärnkraft i I USA har en helt annat kWh pris än svenska
Självklart skall man jämföra mot ett närliggande/jämnbördigt land, (Finland kanske?) vars försök lär åtminstone lära oss hur man inte gör.

Visa signatur

Permalänk

De som pratar om att vattenkraft är lösningen glömmer en viktig sak. Vattenkraft är 🥁 väderberoende! Ja tänka sig, för att få kraft från vatten måste det regna eller snö smälta! Se hur det är ställt i södra Norge just nu. Deras magasin är duktigt låga och de har tom importerat el från England! Tur de byggde den överföringen. Vad beror detta på då? Jo det var dåligt med snö i södra delarna av Norge i vintras. De som nu är rädda för klimatförändringar, tror man då att det ska bli varmare i fjällen med mindre snö eller kallare med mer snö? Jag gissar på mindre snömängder. Så om man tar ett väderberoende kraftslag, och kombinerar det med två andra väderberoende kraftslag, så kan det bli stökigt. Allt är ju en fråga om hur pass höga priser man kan acceptera. Vill vi ha elpriser som pendlar mellan - 1kr till +20 kr? Ja men gå all in på väderberoende kraft. Tänker på alla som investerar i solkraft just nu, privat. Kommer man upp till en kritisk massa kommer man få betala för att leverera el eller stänga av sin anläggning när solen lyser. Iaf som systemet ser ut just nu.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

De som pratar om att vattenkraft är lösningen glömmer en viktig sak. Vattenkraft är 🥁 väderberoende! Ja tänka sig, för att få kraft från vatten måste det regna eller snö smälta! Se hur det är ställt i södra Norge just nu. Deras magasin är duktigt låga och de har tom importerat el från England! Tur de byggde den överföringen. Vad beror detta på då? Jo det var dåligt med snö i södra delarna av Norge i vintras. De som nu är rädda för klimatförändringar, tror man då att det ska bli varmare i fjällen med mindre snö eller kallare med mer snö? Jag gissar på mindre snömängder. Så om man tar ett väderberoende kraftslag, och kombinerar det med två andra väderberoende kraftslag, så kan det bli stökigt. Allt är ju en fråga om hur pass höga priser man kan acceptera. Vill vi ha elpriser som pendlar mellan - 1kr till +20 kr? Ja men gå all in på väderberoende kraft. Tänker på alla som investerar i solkraft just nu, privat. Kommer man upp till en kritisk massa kommer man få betala för att leverera el eller stänga av sin anläggning när solen lyser. Iaf som systemet ser ut just nu.

Det stämmer att vattenkraft är väderberoende. Om vi kollar på SMHI så verkar deras modeller förutspå ökad nederbörd för hela Sverige. Jag tycker inte det är så viktigt att priset pendlar, det som i slutändan spelar roll är om vi betalar mer eller mindre.

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Det stämmer att vattenkraft är väderberoende. Om vi kollar på SMHI så verkar deras modeller förutspå ökad nederbörd för hela Sverige. Jag tycker inte det är så viktigt att priset pendlar, det som i slutändan spelar roll är om vi betalar mer eller mindre.

Det är ju framförallt snömängder (vårfloden) som fyller magasinen? Regn på sommaren gör väl inte så jättestor skillnad? Vi får hoppas på blåsigare väder, dock verkar det inte bli så.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Tänker på alla som investerar i solkraft just nu, privat. Kommer man upp till en kritisk massa kommer man få betala för att leverera el eller stänga av sin anläggning när solen lyser. Iaf som systemet ser ut just nu.

Haha, det där kommer komma som en fin överraskning för alla som köpt solceller, och det tidigare än många tror misstänker jag, om denna hysteri fortsätter och marknaden lyckas expandera snabbt. I Australien började man att helt sonika stänga av inverters, alltså du får inte producera ENS TILL DIG SJÄLV! Nu har de sakta börjat att ge signaler om att sänka exporten istället för att bara döda folks system. Men det här måste ju så småningom in överallt där solkraft kommer i stor skala. Dock verkar de inte köra med spotpris utan andra, sämre system för betalning. Med spotpriser kommer det nog lösa sig självt.

Permalänk
Skrivet av sandos:

Haha, det där kommer komma som en fin överraskning för alla som köpt solceller, och det tidigare än många tror misstänker jag, om denna hysteri fortsätter och marknaden lyckas expandera snabbt. I Australien började man att helt sonika stänga av inverters, alltså du får inte producera ENS TILL DIG SJÄLV! Nu har de sakta börjat att ge signaler om att sänka exporten istället för att bara döda folks system. Men det här måste ju så småningom in överallt där solkraft kommer i stor skala. Dock verkar de inte köra med spotpris utan andra, sämre system för betalning. Med spotpriser kommer det nog lösa sig självt.

Ja precis som du säger, här får man välja mellan att lägga några hundralappar om dagen eller stänga av anläggningen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det är ju framförallt snömängder (vårfloden) som fyller magasinen? Regn på sommaren gör väl inte så jättestor skillnad? Vi får hoppas på blåsigare väder, dock verkar det inte bli så.

Det går att ändra till vattenföring också, överlag verkar det inte minska men jag har inte testat alla scenarion så det är fullt möjligt att jag har missat något Det hjälper förstås inte så mycket när det är en 100-årstorka eller något liknande, en bra blandning av olika energikällor är helt klart att föredra.

Skrivet av sandos:

Det är inte riktigt så illa som du får det att framstå, att stänga av solpanelerna gäller enbart för nya kunder (dvs som har tecknat ett kontrakt som tillåter nätägaren att göra det) eller de som uppgraderar sin solpanelsanläggning.

Permalänk
Medlem

Fast ditt svar svarar ju inte på min fråga...
Om gasen, som sätter det hösta priset på elen, kopplas ifrån den fria marknaden för el.
Hur kan den diktera priset?

Just nu är det (priser taget ur luften)
Efterfråga 100Mw
Vind 20 Mw a 30 öre
Kärnkraft 70 Mw a 50 öre
Gas 10 Mw a 600 öre

Konsument betalar 600 öre/kwh

Men om gasen inte finns med i beräkningarna hur kan priset pressas up?
Gasen används fortfarande men inte för att diktera priset

Edit
Sen skall också tilläggas att bygga på befintliga plaster där kärnkraft finns/har funnits kortare ner processer och kostnader avsevärt.
Detta pga stamnät+regelverk redan finns

ingen aning, men det du pratar om, sa de senast idag på nyheterna, att det är INTE möjligt att koppla bort gaspriset på elpriset, så du behöver inte fundera på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Men det borde funka att enbart producera el till ens själv?
Är väl ingen som har med det att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punchboll:

Men det borde funka att enbart producera el till ens själv?
Är väl ingen som har med det att göra.

Ifall det är kopplat till elnätet med rätt utrustning så kommer elnät företagen att kunna stänga av produktionen är inte heller speciellt konstigt då alternativet är att stänga ner andra källor av energi eller stänga av el ledningar.

Att stänga av andra källor av energi fungerar inte då de är mer storskaliga och är dyra att starta och stänga.

Går att undvika detta ifall man har ett batteri system då kan man stänga av elen som går till elnätet.

Edit

Problemet är att efterfrågan och tillgång på el måste vara balanserad hela tiden annars riskerar el systemet en kollaps överproduktion är lika dålig som underproduktion

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Imorgon blir det väll inte mycket sol. Torsdagen sjunker temperaturen till ca 15 i södra delen av sverige. Dags att börja värma husen eller tänker ni pina er? Är inte luftfuktigheten för hög kan man stänga ner vissa delar av huset och en familj kan sova ihop vilket skapar värme. Jag bor själv så tänker börja flytta ner alla saker imorgon jag behöver till undervåningen och sova i soffan till nästa vår?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]