Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tips om tycoon/management sim-spel...

Permalänk
Medlem

Tips om tycoon/management sim-spel...

Letar alltid efter lite lagom invecklade managementspel. Vill inte ha gimmickspel som Cook, serve, delicious eller lawn mover simulator, men inte heller superavancerade grejer som Factorio.

Mer som typ Pizza Tycoon (är det 20 år gammalt?) eller liknande...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Kan Cities: Skylines passa? Mer stadsbyggare än tycoon spel men kanske passar ändå?

Permalänk
Medlem

Som ovan sa, Cities Skylines är ganska trevligt.

Jag gillar Two Point Hospital, ganska kul humor och lagom utmanande.

Jurassic World Evolution/Planet Zoo

Euro Truck Simulator, lagom "töntigt" men fan kul och ganska chill.

Visa signatur

Citera så hittar jag ditt svar.

Permalänk
Medlem

Moonglow Bay kanske? Ganska avkopplande och kanske påminner om pizza tycoon då man efter att ha fiskat med sin fiskebåt även ska tillaga olika fiskerätter. Kan vara att det inte är helt i linje med vad du tänker dig, men ett tips är ett tips!

Permalänk
Medlem

Recipe for Disaster kanske kan vara något?
https://store.steampowered.com/app/1492360/Recipe_for_Disaste...

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av pAcKiE:

Jag gillar Two Point Hospital, ganska kul humor och lagom utmanande.

Two Point Campus släpptes här om veckan också. Mer av samma grej, men ska också vara rätt kul.

Annars är ju Transport Tycoon (som finns gratis som openttd) och Rollercoaster Tycoon två klassiker.

Theme Park och Theme Hospital är ju även det två gamla favoriter om de går att få tag på och går igång på moderna maskiner. Ungefär samma era som Pizza Tycoon också.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Jag har installerat Two Point Campus från Game pass nu, ska testa det.

Cities skylines har jag spelat lite, vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till det. Verkar inte finnas så mycket utmaning... alltså, man kan ju själv sätta upp utmaningen, men det verkar inte finnas några riktiga fail conditions som i t.ex. Frostpunk (som jag älskar). Samma med Surviving Mars.

Prison Architect är en favorit.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Inaktiv

Transport Fever 2

Dyson Sphere Program ser ganska roligt ut, men har inte provat själv.

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om ett spel som heter Timberborn. Väldigt roligt.
Lätt att komma in i men kan också vara utmanande om man vill det.

Sen mitt absoluta favoritspel i genren är 100% Oxygen not Included.
Vilket fantastiskt spel alltså. Kan sitta i timmar.

Kan inte rekommendera till nog till alla som är fans av sånna spel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Avstängd

Ett spel som jag verkligen gillade när det var nytt var The Movies. Man har en filmstudio, och börjar på typ tjugotalet och gör simpla filmer, sen köper man in mer kulisser, skådisar, rekvisita och så genom åren. Man kan lägga en massa tid på själva filmerna om man vill, och styra allt i detalj, men man kan också skita i det helt och fokusera på mer management.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Letar alltid efter lite lagom invecklade managementspel. Vill inte ha gimmickspel som Cook, serve, delicious eller lawn mover simulator, men inte heller superavancerade grejer som Factorio.

Mer som typ Pizza Tycoon (är det 20 år gammalt?) eller liknande...

/hulle.

Gillade openTtd som det tipsades om här innan men det är ju inte så mycket ren tycoon. Annars finns nog ett av de nyare ”Hundred days - winemaking simulator” som också finns gratis denna veckan hos Epic som är helt OK om man gillar vin och gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett spel som jag verkligen gillade när det var nytt var The Movies. Man har en filmstudio, och börjar på typ tjugotalet och gör simpla filmer, sen köper man in mer kulisser, skådisar, rekvisita och så genom åren. Man kan lägga en massa tid på själva filmerna om man vill, och styra allt i detalj, men man kan också skita i det helt och fokusera på mer management.

Det där lät spännande.. Du har inte en länk till var man kan köpa/spela det nånstans? Jag hittar inget.

edit: Hittade till slut, abandonware. Laddar hem nu, det ska bli skoj att testa.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det där lät spännande.. Du har inte en länk till var man kan köpa/spela det nånstans? Jag hittar inget.

https://gameshop.se/product/spel/451069/the-movies-2/?utm_sou...

Edit, jag tror den även finns som gratis download om man söker spel the movies på Google

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera roller coaster tycoon spelen, har enbart spelar 1 o 2

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25