Permalänk

Någon som vet om jag kan använda denna för att mata en Unifi 6 Lite accesspunkt? Jag tycker att det är en djungel med Ubiquitis prylar. Det är en mix av 24/48 volt, passiv osv. Har ingen lust att bränna enheten.

https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...

Permalänk
Skrivet av SadButTrue:

Någon som vet om jag kan använda denna för att mata en Unifi 6 Lite accesspunkt? Jag tycker att det är en djungel med Ubiquitis prylar. Det är en mix av 24/48 volt, passiv osv. Har ingen lust att bränna enheten.

https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...

Enligt länken till ubiquitis hemsida på inets produktsida så ska det gå!

Permalänk
Skrivet av mattiswanstadius:

Enligt länken till ubiquitis hemsida på inets produktsida så ska det gå!

Tack för det! Den länken hade jag missat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadButTrue:

Någon som vet om jag kan använda denna för att mata en Unifi 6 Lite accesspunkt? Jag tycker att det är en djungel med Ubiquitis prylar. Det är en mix av 24/48 volt, passiv osv. Har ingen lust att bränna enheten.

https://www.inet.se/produkt/5410691/ubiquiti-instant-802-3af-...

Överkomligt pris på den du länkar (149), men när jag var på jakt efter en sådan nyligen så hade Inet slut (och nu bara 10 i lager). Billigaste PoE 48V i Sverige jag kunde hitta var 250kr + . Lite väl magstarkt.

Ekonomisk (läs snål) som jag är köpte jag en 48V från Kina istället för 65 kr inkl moms och frakt. Sådan man sätter direkt i vägguttaget utan kablar. Till en Ubiquiti Networks UniFi 6 Lite, fungerar bra. Så jag kan "rekommendera" det om ni inte vill/behöver betala överpris här. Och kan vänta 3 veckor.

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

Permalänk
Skrivet av Bagarbosse:

Överkomligt pris på den du länkar (149), men när jag var på jakt efter en sådan nyligen så hade Inet slut (och nu bara 10 i lager). Billigaste PoE 48V i Sverige jag kunde hitta var 250kr + . Lite väl magstarkt.

Ekonomisk (läs snål) som jag är köpte jag en 48V från Kina istället för 65 kr inkl moms och frakt. Sådan man sätter direkt i vägguttaget utan kablar. Till en Ubiquiti Networks UniFi 6 Lite, fungerar bra. Så jag kan "rekommendera" det om ni inte vill/behöver betala överpris här. Och kan vänta 3 veckor.

https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&initiative_id=SB...

Tack för tipset. Men jag värderar elsäkerhet/brandsäkerhet lite för högt för att köpa elgrejer från AliExpress.

Permalänk
Skrivet av SadButTrue:

Tack för tipset. Men jag värderar elsäkerhet/brandsäkerhet lite för högt för att köpa elgrejer från AliExpress.

Ingen minns en fegis. 😆

Med det sagt: jag tyckte det var värt att köpa deras större PoE-dosa till mina Unifi 6-accesspunkter i händelse jag skulle vilja ha något med större effektuttag i framtiden. Funkade finfint både med Lite som jag testade först och med LR som jag till slut valde.

Amazon hade bra priser när jag köpte dessa; tror jag betalade typ 160-170 kr eller så.

Permalänk
Medlem

Nu blir det gubbgnäll!
Min UDM buggade ur totalt ikväll efter att jag skulle sluta ha ett Wi-Fi som dolt, bockade ur knappen, sparade, en stund senare botar UDM om och visar ett fast vitt sken = factory reset…

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Nu blir det gubbgnäll!
Min UDM buggade ur totalt ikväll efter att jag skulle sluta ha ett Wi-Fi som dolt, bockade ur knappen, sparade, en stund senare botar UDM om och visar ett fast vitt sken = factory reset…

Det var väl inte så farligt . Min UDMB lät "poff" och så kom en rökslinga ur den när jag anslöt kontakten. Jag har köpt en UDR nu.

Visa signatur

"bästa sättet att spara tid är att använda den"

Permalänk
Medlem

Hej!!

Har Google wifi med 2 acesspunkter. Fungerar bra, bra hastighet och krånglar aldrig. Fast har väldigt begränsade inställningsmöjligheter..

Har telia fiber 500/500

Kan jag använda Google's accesspunkter(mesh) med en Ubiquiti router?

Är Ubiquiti mesh?

Vad ska jag köpa? Är dåligt insatt..

//Mvh
//Worexon

Permalänk
Skrivet av Worexon:

Hej!!

Har Google wifi med 2 acesspunkter. Fungerar bra, bra hastighet och krånglar aldrig. Fast har väldigt begränsade inställningsmöjligheter..

Har telia fiber 500/500

Om jag nu ska byta till Ubiquiti!?

Vad ska jag köpa? Är dåligt insatt..

Kan jag använda Google's accesspunkter med Ubiquiti?

//Mvh
//Worexon

Vad är det du vill uppnå som du inte har idag, är väl första frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad är det du vill uppnå som du inte har idag, är väl första frågan.

Mer inställningsmöjligheter än vad jag har idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Hej!!

Har Google wifi med 2 acesspunkter. Fungerar bra, bra hastighet och krånglar aldrig. Fast har väldigt begränsade inställningsmöjligheter..

Har telia fiber 500/500

Kan jag använda Google's accesspunkter(mesh) med en Ubiquiti router?

Är Ubiquiti mesh?

Vad ska jag köpa? Är dåligt insatt..

//Mvh
//Worexon

Nej, jag vill minnas (inte helt 100) att google wifi måste vara huvudrouter i nätverket för att fungera som tänkt. Så du måste byta hela lösningen.

Mesh innebär att accesspunkter kan prata kors och tvärs. Det kan man aktivera i ubiquitys accesspunkter.

Vad är det för inställningar du söker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worexon:

Har Google wifi
[…]
Kan jag använda Google's accesspunkter(mesh) med en Ubiquiti router?

Det kan uppfattas som sub-optimalt eftersom Google WiFi insisterar på att köra NAT om ”mesh”-funktionaliteten ska vara aktiverad. En ny router som ska stå ytterst i nätverket kommer sannolikt behöva köra NAT, så du har att välja mellan dubbel NAT eller ingen ”mesh”.

Relevant länk: https://support.google.com/googlenest/answer/6277579?visit_id=637996432759024772-2184475614&rd=1#what-is-double-nat&zippy=%2Cwhat-is-double-nat

För att slippa dubbel NAT ska man tydligen sätta Google-enheterna i ”bridge mode”, vilket jag tycker är ett halvkonstigt valt begrepp för en inställning som gör dem till helt vanliga (ethernet-kabel-anslutna) accesspunkter utan intern koordination. Personligen så hade jag nog kört så och varit nöjd.

Det finns visserligen tillverkarneutral och standardiserad ”mesh”, 802.11s, men det är antagligen inte vad du menar med ”mesh” och dessutom kan ändå inte proprietär mjukvara konfigureras för att fungera mellan tillverkare. Så om du undrar om du kan få ”mesh” mellan Ubiquiti-enheter och Google-enheter så tänker jag (utan att egentligen veta) påstå att svaret är: inte en chans.

Permalänk
Medlem

Bättre överblick på anslutna enheter. Hantera ip reservationer.

Överlag bättre överblick och fler inställningsmöjligheter. Med Google wifi kan jag bara göra enkla inställningar i appen i mobilen.

Känns som det finns mer inställningar/bättre överblick med Ubiquiti än google wifi men jag kanske har fel..?

Permalänk

Hello, har en USG med två Ap och har skaffade Cloudkey. Nu ligger controllern på datorn, måste man lägga om allt och flytta över det till cloudkeyn? Var inge sugen att konfigurera om allt men är det ända vägen så blir man väl tvungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Fredrik_:

Hello, har en USG med två Ap och har skaffade Cloudkey. Nu ligger controllern på datorn, måste man lägga om allt och flytta över det till cloudkeyn? Var inge sugen att konfigurera om allt men är det ända vägen så blir man väl tvungen.

Du kan göra en backup från datorn och när du konfar din cloudkey kan du välja att återställa från backup-filen.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av zarkov:

Du kan göra en backup från datorn och när du konfar din cloudkey kan du välja att återställa från backup-filen.

Tack

Permalänk
Medlem

Min bror kör just nu Amplifi mesh HD router med 2 st antenner och vill utvidga, speciellt till garaget som är en bit bort på gården och gör det jobbigt för en mesh antenn att nå dit.

Vad har han för alternativ?
Är det bäst att bara gå över till unifi puckar istället?

Och vad är isf rätt approach för att gå över, är det en edgerouter med cloudkey, switch och puckar?
Eller är det värt att gå på en UDM?

Han har en 100mbit lina och inte speciellt teknisk, det ska bara fungera. Händer inget märkvärdigt på nätverket mer än streamingtjänster.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Min bror kör just nu Amplifi mesh HD router med 2 st antenner och vill utvidga, speciellt till garaget som är en bit bort på gården och gör det jobbigt för en mesh antenn att nå dit.

Vad har han för alternativ?
Är det bäst att bara gå över till unifi puckar istället?

Och vad är isf rätt approach för att gå över, är det en edgerouter med cloudkey, switch och puckar?
Eller är det värt att gå på en UDM?

Han har en 100mbit lina och inte speciellt teknisk, det ska bara fungera. Händer inget märkvärdigt på nätverket mer än streamingtjänster.

Beroende på hur långt det är över skulle jag nog säga att du ska köra på en trådlös länk. 2st Nanostation och en accesspunkt i garaget. Då kan du köra kvar på det gamla i huset om du vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Beroende på hur långt det är över skulle jag nog säga att du ska köra på en trådlös länk. 2st Nanostation och en accesspunkt i garaget. Då kan du köra kvar på det gamla i huset om du vill

funkar det ihop med amplifi eller blir det två nätverk typ?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

funkar det ihop med amplifi eller blir det två nätverk typ?

Själva nanostation kopplar du in i nätverket med kabel (och kör på helt eget ssid) och sedan i garaget så programmerar du bara en accesspunkt med samma SSID o lösenord. Så blir allt samma nätverk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Ingen minns en fegis. 😆

Med det sagt: jag tyckte det var värt att köpa deras större PoE-dosa till mina Unifi 6-accesspunkter i händelse jag skulle vilja ha något med större effektuttag i framtiden. Funkade finfint både med Lite som jag testade först och med LR som jag till slut valde.

Amazon hade bra priser när jag köpte dessa; tror jag betalade typ 160-170 kr eller så.

den du länkar till är Passiv 48v.

Finns det ens en AP som kräver Poe+/AT? (25w)
Dom har det som spec men ingen jag har sett har dragit ens max av vanlig PoE (15.4w)

Vad jag kan se drar en UAP-AC-PRO runt 7-8w max.

Passiv PoE är inte skadlig för enheter som tar PoE, men om du kopplar in en annan enhet där så finns risk du bränner nätverkskortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Min bror kör just nu Amplifi mesh HD router med 2 st antenner och vill utvidga, speciellt till garaget som är en bit bort på gården och gör det jobbigt för en mesh antenn att nå dit.

Vad har han för alternativ?
Är det bäst att bara gå över till unifi puckar istället?

Och vad är isf rätt approach för att gå över, är det en edgerouter med cloudkey, switch och puckar?
Eller är det värt att gå på en UDM?

Han har en 100mbit lina och inte speciellt teknisk, det ska bara fungera. Händer inget märkvärdigt på nätverket mer än streamingtjänster.

Om du inte kan dra kabel till garaget så spelar det nästan ingen roll vad du köper.

flesta unifis accesspunkter stödjer "wireless uplink" eller vad man populärt kallar mesh. Sen vad som faktiskt är mesh får man fråga sig, handlar i 99% av fallen om marknadsföring och inget speciellt protokoll eller standard (som det verkligen inte är).

Edgerouter är klart överlägsen nätverksprodukt än Unifi, sett till routerfunktioner. WyOs som det baseras på används i enterprise-produkter och är välrenomerat inom nätverk. Unifi däremot är inte välrenomerat, inte ens bland deras egna anhängare.
Dock har unifi blivit deras cashcow men det handlar mest om att folk hela tiden köper nya grejer bara för att dom har en snygg kartong eller högre siffror på boxen. Jag upplever unifi som en ständig beta med uppdateringar som förstör om o om igen.

Permalänk
Skrivet av boibo:

den du länkar till är Passiv 48v.

Finns det ens en AP som kräver Poe+/AT? (25w)
Dom har det som spec men ingen jag har sett har dragit ens max av vanlig PoE (15.4w)

Vad jag kan se drar en UAP-AC-PRO runt 7-8w max.

Passiv PoE är inte skadlig för enheter som tar PoE, men om du kopplar in en annan enhet där så finns risk du bränner nätverkskortet.

Ah, tack för klarläggandet. Det är ingen större risk i min nuvarande uppsättning, men absolut något att ha ögonen på om jag skulle ändra på saker framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Om du inte kan dra kabel till garaget så spelar det nästan ingen roll vad du köper.

flesta unifis accesspunkter stödjer "wireless uplink" eller vad man populärt kallar mesh. Sen vad som faktiskt är mesh får man fråga sig, handlar i 99% av fallen om marknadsföring och inget speciellt protokoll eller standard (som det verkligen inte är).

Edgerouter är klart överlägsen nätverksprodukt än Unifi, sett till routerfunktioner. WyOs som det baseras på används i enterprise-produkter och är välrenomerat inom nätverk. Unifi däremot är inte välrenomerat, inte ens bland deras egna anhängare.
Dock har unifi blivit deras cashcow men det handlar mest om att folk hela tiden köper nya grejer bara för att dom har en snygg kartong eller högre siffror på boxen. Jag upplever unifi som en ständig beta med uppdateringar som förstör om o om igen.

Jo tanken är ju att dra en kabel dit men jag trodde det skulle bli taskig handoff mellan huset och garaget om man gick däremellan om man körde olika puckar. Så egentligen skulle man bara kunna dra en kabel och sätta dit en vanlig unifi AP som inte tillhör Amplifi serien?

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av CusmaR:

Jo tanken är ju att dra en kabel dit men jag trodde det skulle bli taskig handoff mellan huset och garaget om man gick däremellan om man körde olika puckar. Så egentligen skulle man bara kunna dra en kabel och sätta dit en vanlig unifi AP som inte tillhör Amplifi serien?

Som sagt, det är den mobila enheten i fråga som "hanterar handoff", så oavsett vad man kör med så kan man få bra eller dålig erfarenhet.

Permalänk
Medlem
  • ComHem router C1

  • Netgear switch

  • AP - Unifi AC Lite

  • AP - Unifi 6

--> Philips HUE Hub C1 --> AP Unifi AC Lite --> Netgear switch --> AP Unifi 6 --> TV

Unifi AC Lite får jag konstant adoption failed. Både när jag försöker adoptera accesspunkten eller när jag lyckats adoptera så kopplas den ur efter 1-2 dygn. Har även problem med att få vissa devices att gå på denna accesspunkten. När de går på den så tappas anslutningen då och då. Även så har jag problem med att få babyvakten att fungera bra med denna accesspunkt inkopplad.

När denna AC Lite är urkopplad så fungerar babyvakten bra men med sämre upplösning. Alla devices får signal konstant men tappar pga räckvidden beroende på var jag står.

Jag har googlat och följt de flesta guider men utan framgång. Hur kan jag lösa detta?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:
  • ComHem router C1

  • Netgear switch

  • AP - Unifi AC Lite

  • AP - Unifi 6

--> Philips HUE Hub C1 --> AP Unifi AC Lite --> Netgear switch --> AP Unifi 6 --> TV

Unifi AC Lite får jag konstant adoption failed. Både när jag försöker adoptera accesspunkten eller när jag lyckats adoptera så kopplas den ur efter 1-2 dygn. Har även problem med att få vissa devices att gå på denna accesspunkten. När de går på den så tappas anslutningen då och då. Även så har jag problem med att få babyvakten att fungera bra med denna accesspunkt inkopplad.

När denna AC Lite är urkopplad så fungerar babyvakten bra men med sämre upplösning. Alla devices får signal konstant men tappar pga räckvidden beroende på var jag står.

Jag har googlat och följt de flesta guider men utan framgång. Hur kan jag lösa detta?

Vad har du för kabel fram till accesspunkten? Tänker om den är dålig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Vad har du för kabel fram till accesspunkten? Tänker om den är dålig

Ny cat 6 kabel. Har ersatt alla gamla cat5 kablar och provat andra kablar. Samma kabel till AP som krånglar fungerar utmärkt till AP som fungerar.

Misstänker att det har något med inform och inställningar som man måste göra via SSH..

En annan fråga, routern delar ut 192.168.1.0/24 men unifi wifi via controllern har jag satt på 192.168.0.xxx. kan det vara det som ställer till?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Ny cat 6 kabel. Har ersatt alla gamla cat5 kablar och provat andra kablar. Samma kabel till AP som krånglar fungerar utmärkt till AP som fungerar.

Misstänker att det har något med inform och inställningar som man måste göra via SSH..

En annan fråga, routern delar ut 192.168.1.0/24 men unifi wifi via controllern har jag satt på 192.168.0.xxx. kan det vara det som ställer till?

Då har du uteslutit kabel.

Nej, några sådana inställningar behöver du inte göra. Kopplingen till kontrollern har inget att göra med att klienter inte kan ansluta.

Det nätverket som står där spelar bara roll om du har deras egen router.

Det kan ju vara fel på accesspunkten.