Intel: "Raptor Lake först ut på 6 GHz"

Permalänk

Antal GHz under 10 min är väl intressantare än 10 sek?
Hur kyler man den ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Antal GHz under 10 min är väl intressantare än 10 sek?
Hur kyler man den ?

Enligt rykten får den i 5.8ghz med "en dålig aio" med temp runt 80-85.
6-6.4k kanske en bättre 360/420 och över det custom loop eller flytande kväve om jag får killgissa

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av SplendidPerformance:

Det roliga med turboknappen var ju att man sänkte klockfrekvensen. Vet ej varför det kallades för turbo.

Det kommer tydligen från datorn Eagle PC Turbo som ska ha varit den första datorn som hade en knapp för att växla från IBM PC-hastighet till full 8086-hastighet. Namnet blev sedan branchstandard för liknande lösningar, även om senare datorer oftast gjorde tvärtom och körde i full hastighet som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Flytande kväve. FLYTANDE. för att kunna ens få ut en kärna på 8Ghz, som sagt. Att överklocka en kärna på en CPU under LN är inte direkt imponerande, snarare bara för att feeda ego/fanboyism, hade dem kört den över 5.5 - 6ghz på luft/AIO/custom loop hade jag blivit imponerad för det är ju något som kan användas av normal användare/dagligt användande och inte enbart för tester.

Zen CPUs klockar också extremt med LN, men hur är det applicerbart till normalpersoner? det är det inte. Skulle vilja se ett stort IPC framsteg med mycket mer energieffektivitet men det lär de inte konkurera i tråkigt nog :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Flytande kväve. FLYTANDE. för att kunna ens få ut en kärna på 8Ghz, som sagt. Att överklocka en kärna på en CPU under LN är inte direkt imponerande, snarare bara för att feeda ego/fanboyism, hade dem kört den över 5.5 - 6ghz på luft/AIO/custom loop hade jag blivit imponerad för det är ju något som kan användas av normal användare/dagligt användande och inte enbart för tester.

Zen CPUs klockar också extremt med LN, men hur är det applicerbart till normalpersoner? det är det inte. Skulle vilja se ett stort IPC framsteg med mycket mer energieffektivitet men det lär de inte konkurera i tråkigt nog :/

Den går ju dock 6ghz på standard aio... Enligt rykten
Sen är det 8ghz 1 kärna utan rätt bios eller drivers då allt är i utvecklingsfasen.
De säger också att detta var baseline, 8ghz utan fin polering på inställningar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Gigahertz-rejset 2.0 är i full rulle.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
Vega 56 @ 1705 / 930 (SAM)

Permalänk
Medlem

Fint med konkurrens, det är så det här det ska vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Jag minns när PC hade en turbo knapp, jag har även en turboknapp på min elvisp.

Hehe, jo det var tider det. Turboknappen gjorde datorn slöare så man kunde köra 286 programvara som saknade throttle control (introducerat i DOS 3). Varför de kallade den för turbo vet jag inte, för den ökar inte prestandan, utan tvärt om och den har ingen kompressormatad insprutning så vitt jag vet.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Fint med konkurrens, det är så det här det ska vara.

javisst, nu vill jag bara att VIA lyfter rumpan ur vagnen och släpper en konkurent till raspberry pi4 nano som är x86-64 kompatibel. KX-7000 ser sjukt lovande ut med pcie5 och ddr5. De kommer aldrig att slåss med intel och amd i prestandasegmentet, men i thin client så slår VIA eden atom prollarna med hästlängder i saker som video playback.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.