Permalänk
Medlem

Pci-e kort för m.2

Tjo. Har fått en m.2-sticka över och funderar på att sätta in den i datorn. Dock används redan båda m.2 platserna på moderkortet. Tänkte därför köpa ett pci-e kort med en m.2 plats. Frågan är bara vilken jag ska köpa. Finns ju en del att välja på. Skulle gärna ha en med två platser men de flesta verkar bara kunna koppla en plats till pci-e porten. Den andra går via sata. Nu kommer ju dessa enbart vara för lagring så kanske inte hela världen. Men känna ändå dumt då den kommer ersätta en 2,5" ssd. Vill ju kunna utnyttja maximal hastighet även i framtiden om en till sticka skulle införskaffas. Disken i fråga är en WD Blue SN550 1TB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köpte ett Supermicro AOC-SLG3-2M2 från amazon för nåt år sedan.

Permalänk

Jag har en adapter gjord av Akasa köpt från Webhallen. Har funkat mycket bra för mig. Inga problem att använda den som boot-enhet trots att jag kör en äldre arkitektur (Intel X79).

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

För att kunna köra flera M.2 PCIe via en PCIe-port så måste moderkortet ha stöd för "PCIe bifurcation", d.v.s. att kunna dela upp en PCIe-port på flera enheter. Detta varierar vilt mellan olika modeller och kan vara svårt att ens ta reda på (Asus har en lista för många av sina moderkort eftersom de säljer deras Hyper M.2 X16-kort med plats för fyra M.2).

Så om du nöjer dig med en adapter med en M.2-plats så fungerar vilken enkel adapter som helst, men vill du köra flera M.2 via en adapter så blir det mer komplicerat.

Permalänk
Medlem

Kör Asus HYPER M.2 X16 i min server, funkar alldeles utmärkt med 4st samsung 970 evo. Dock som @perost säger så måste moderkortet stödja PCIe bifurcation om du skall köra denna specifika adapter.

Permalänk
Medlem

Då får det bli ett kort med en slot. Det flesta verkar ju vara hyfsat slimmade så borde inte stöka till luftflödet överdrivet även om jag skulle köpa ytterligare ett kort.

Visa signatur