3080/3090 samt rimligt prissatta 3080TI i lager [diskussionstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Lite sugen på PNY 3080 blir man allt, samtidigt lär det komma bättre erbjudanden under hösten.

Ja, känner på samma sätt. Man blir sugen på att slå till, men samtidigt så lär det ju komma fler erbjudanden, som kanske t.o.m. är bättre. Jag har inte bestämt hur jag ska göra än. Det finns ju 100+ kvar än så länge, så det verkar ju inte vara samma rykande åtgång som ASUS kortet dom sålde för 8199:- tidigare, det tog slut på ungefär två timmar. Om dom inte har betydligt fler av dom här korten än ASUS korten d.v.s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, känner på samma sätt. Man blir sugen på att slå till, men samtidigt så lär det ju komma fler erbjudanden, som kanske t.o.m. är bättre. Jag har inte bestämt hur jag ska göra än. Det finns ju 100+ kvar än så länge, så det verkar ju inte vara samma rykande åtgång som ASUS kortet dom sålde för 8199:- tidigare, det tog slut på ungefär två timmar. Om dom inte har betydligt fler av dom här korten än ASUS korten d.v.s.

Komplett är smidiga att göra med när det kommer till returer osv. Så om ni slår till på ett kort och något bättre dyker upp inom 60 dagar så går det alltid skicka tillbaka det. Om inte så har ni fått njuta av ett grymt grafikkort ett tag längre!

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Nu är det beställt!

Permalänk
Medlem

Ursäkta sidospåret, men är det värt i dagsläget att uppgradera från 1080TI till ett begagnat 3090 i 8000-9000 kronorsklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Komplett är smidiga att göra med när det kommer till returer osv. Så om ni slår till på ett kort och något bättre dyker upp inom 60 dagar så går det alltid skicka tillbaka det. Om inte så har ni fått njuta av ett grymt grafikkort ett tag längre!

Ja, i.o.f.s. Men jag kommer inte att använda kortet direkt oavsett. Jag ska bygga en helt ny burk och just nu har ju priserna på flera komponenter/delar (chassi, moderkort, kylning m.m.) gått upp i pris, vissa av dom ganska mycket. Så skulle jag köpa alla delar idag och bygga så skulle totalpriset i stort sett bli det samma som för ett par (eller några) månader sen, tyvärr. Så om jag köper ett grafikkort nu så kommer jag att köpa resten av grejerna när dom dyker upp till lägre pris i en rea el.dyl. Men eftersom grafikkortet är den komponent jag har väntat på att det ska dyka upp för "vettigt" pris så kanske det är läge att köpa det nu och börja köpa resten av delarna vart efter som dom dyker upp till "vettigt" pris?

Permalänk
Medlem

Priset på PNY-kortet hos Komplett är ju grymt bra med tanke på kursskillnaden SEK/USD nu jämfört med hösten 2020.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Ursäkta sidospåret, men är det värt i dagsläget att uppgradera från 1080TI till ett begagnat 3090 i 8000-9000 kronorsklassen?

Jag hade avvaktat. Har själv gått från 1080ti till 3090 och visst är det en stor skillnad - Men om det är värt 9000 i dagsläget kan jag inte säga. För mycket som komma skall. Om 4070 visar sig att vara sämre än väntat eller att priset blir högre än väntat så kan 3090 vara ett bra val. Du chansar.

Historiskt så skulle 3090 för 9isch vara ett bra köp men nu verkar 4070 eller AMDs konkurrent sopa banan med 3090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AntonKG:

Ursäkta sidospåret, men är det värt i dagsläget att uppgradera från 1080TI till ett begagnat 3090 i 8000-9000 kronorsklassen?

Jag sitter också med ett 1080 Ti, och personligen väntar jag till 4080 eller 4080 Ti / 4090. Det är alldeles för nära en ny arkitektur för att köpa en två år gammal sådan.

Om inget annat lär vi se betydligt billigare kort i dom högre segmenten av 3000-korten när 4000-serien släpps.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Jag sitter också med ett 1080 Ti, och personligen väntar jag till 4080 eller 4080 Ti / 4090. Det är alldeles för nära en ny arkitektur för att köpa en två år gammal sådan.

Om inget annat lär vi se betydligt billigare kort i dom högre segmenten av 3000-korten när 4000-serien släpps.

Det är ju det vi inte vet, om 3090 ramlar ner till 10isch nytt eller om 4070 visar sig sämre än väntat. Ett begagnat 3090 för 8 är antingen årets kap eller miss. Se 2080 ti när 3070 släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag hade avvaktat. Har själv gått från 1080ti till 3090 och visst är det en stor skillnad - Men om det är värt 9000 i dagsläget kan jag inte säga. För mycket som komma skall. Om 4070 visar sig att vara sämre än väntat eller att priset blir högre än väntat så kan 3090 vara ett bra val. Du chansar.

Historiskt så skulle 3090 för 9isch vara ett bra köp men nu verkar 4070 eller AMDs konkurrent sopa banan med 3090.

Skrivet av Exydia:

Jag sitter också med ett 1080 Ti, och personligen väntar jag till 4080 eller 4080 Ti / 4090. Det är alldeles för nära en ny arkitektur för att köpa en två år gammal sådan.

Om inget annat lär vi se betydligt billigare kort i dom högre segmenten av 3000-korten när 4000-serien släpps.

Tack för input. Får hejda mig själv och härda ut helt enkelt även om köpfingret väger tungt. 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Det är ju det vi inte vet, om 3090 ramlar ner till 10isch nytt eller om 4070 visar sig sämre än väntat. Ett begagnat 3090 för 8 är antingen årets kap eller miss. Se 2080 ti när 3070 släpptes.

Nej, men folk som sitter på 3080/3080 Ti och 3090 lär vara samma personer som hoppar på 4000-tåget pga att dom jagar bäst prestanda. Därav min argumentation för billigare kort i högre 3000-serien.

Men som alltid; den som lever får se.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

GTX1070 duger fortfarande för dom flesta spel med rimliga inställningar(minus RT), dom som sitter på RTX3080 eller högre har nog många år kvar på sina kort såvida dom inte redan har gått över till 4k+

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Ja, vad ska man säga, att man nu kan få ett sprillans 3080 kort för 7 449 kr bör rimligen pressa begmarknaden nedåt något även om prisnivåer självklart skiljer mellan olika kort/modeller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ColdBrew:

PNY GeForce RTX 3080 (12GB) XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB - 7 449 kr, passa på nu!

https://www.komplett.se/product/1216661/datorutrustning/dator...

Grattis till dem som slog till grafikkortet för priset steg precis upp igen. Komplett ändrade från 33% rabatt till ett fixerad rabatt pris istället, den kostar nu 9 899 kr!

EDIT - Få mig att fundera om dem satte "fel" pris i från början med tanke på att RTX 3070 TI kostade exakt likadant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342649:

Grattis till dem som slog till grafikkortet för priset steg precis upp igen. Komplett ändrade från 33% rabatt till ett fixerad rabatt pris istället, den kostar nu 9 899 kr!

EDIT - Få mig att fundera om dem satte "fel" pris i från början med tanke på att RTX 3070 TI kostade exakt likadant..

Eller så hade dem ett stort rest lager och sålt tillräckligt för att täcka inköpet/bonus nivån

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342649:

Grattis till dem som slog till grafikkortet för priset steg precis upp igen. Komplett ändrade från 33% rabatt till ett fixerad rabatt pris istället, den kostar nu 9 899 kr!

EDIT - Få mig att fundera om dem satte "fel" pris i från början med tanke på att RTX 3070 TI kostade exakt likadant..

Konstigt, fortfarande gamla priset kvar för mig på den länken?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Konstigt, fortfarande gamla priset kvar för mig på den länken?

Samma här dock är 3080 ti runt det priset han nämner

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Roger W:

Konstigt, fortfarande gamla priset kvar för mig på den länken?

Nu ser jag detsamma som förut, 7 449 kr. Det var konstigt, det håller jag med.

Edit - fixerade rabatten i kronor är nu rätt korrigerat så det matchar och motsvarar de 33% rabatt som de hade.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon här som köpt PNY 3080 kortet och testat det?
https://www.komplett.se/product/1216661/datorutrustning/dator...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Ja, känner på samma sätt. Man blir sugen på att slå till, men samtidigt så lär det ju komma fler erbjudanden, som kanske t.o.m. är bättre.

Hmmm, du tror att prisen på 3080 kort kommer gå ner under 7 lapp i höst? Jag tvekar lite på det måste jag säga men vi får väl se. Tror kanske man får vänta ett halvår i så fall (till efter jul).

Permalänk
Medlem

Visst är man sugen! Det finns dock en anledning att de börjar rabatteras nu.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Någon här som köpt PNY 3080 kortet och testat det?
https://www.komplett.se/product/1216661/datorutrustning/dator...

Jag äger ej detta kort men har prövat det under en begränsad tid och det är en utmärkt modell med en relativt bra kylarlösning.

För den kostnaden så finns det inget kort i nuläget som slår det

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Visst är man sugen! Det finns dock en anledning att de börjar rabatteras nu.

Säkert, men vad gissar du själv om prisbilden för 3080 kort närmaste månaderna? Jag har svårt att se kort under 7 lapp, möjligen efter årsskiftet.

Självklart får man bättre deals när man väntar eller om man vill köpa begagnat, så är det väl alltid, åtminstone under förutsättning att man ej drabbas av komponentbrist.

Reservering: En hel del har dock också att göra med prestanda och prissättning i den kommande 4XXX serien vilket jag ej har full koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, du tror att prisen på 3080 kort kommer gå ner under 7 lapp i höst? Jag tvekar lite på det måste jag säga men vi får väl se. Tror kanske man får vänta ett halvår i så fall (till efter jul).

Ingen aning egentligen, men det borde ju dyka upp fler erbjudanden i samma prisklass ju närmare 4000-serien vi kommer och med tanke på att miningen tar slut snart, tycker man. Men det är bara en ren gissning eller förhoppning, det finns ju inga garantier. Det ekonomiska läget kanske sätter käppar i hjulet för det.

Det verkar ju inte vara direkt rykande åtgång på det här kortet, så jag kommer att avvakta lite till. Om dom inte tar slut före så gäller ju erbjudandet tills den 30:e den här månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Det verkar ju inte vara direkt rykande åtgång på det här kortet, så jag kommer att avvakta lite till. Om dom inte tar slut före så gäller ju erbjudandet tills den 30:e den här månaden.

Jag velar lite också, spelar mycket lite nu för tiden (högst sporadiskt) även om man kanske skulle något spela mer när allt flyter bättre och förhoppningsvis stabilare.

Det är ju allmänt irriterande med just GPUer eftersom de är (eller blivit) så jäkla dyra.

För mig är egentligen 3080 overkill (lirar mest 1440p, sporadiskt lägre i CS) men det är ju tryggt med lite prestandamarginal.

Permalänk
Medlem

Jag vill påstå att det är mer "normala" priser nu på 3000-korten... så som det borde varit från start... men mycket som ställde till det såklart.
Men inväntar med spänning på 4000-serien.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Säkert, men vad gissar du själv om prisbilden för 3080 kort närmaste månaderna? Jag har svårt att se kort under 7 lapp, möjligen efter årsskiftet.

Självklart får man bättre deals när man väntar eller om man vill köpa begagnat, så är det väl alltid, åtminstone under förutsättning att man ej drabbas av komponentbrist.

Reservering: En hel del har dock också att göra med prestanda och prissättning i den kommande 4XXX serien vilket jag ej har full koll på.

Makro ekonomin samt hur tillgångarna kommer se ut framöver är svårt. Men alla parametrar pekar på att kan man vänta in 4000 serien så bör man göra det.

Baserar man köpet på att man är rädd att missa erbjudandet bör man nog avvakta. Däremot måste man ha ett nytt grafikkort just nu så tycker jag man ska slå till.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Makro ekonomin samt hur tillgångarna kommer se ut framöver är svårt. Men alla parametrar pekar på att kan man vänta in 4000 serien så bör man göra det.

Baserar man köpet på att man är rädd att missa erbjudandet bör man nog avvakta. Däremot måste man ha ett nytt grafikkort just nu så tycker jag man ska slå till.

Visst men om man får killgissa tror jag ändå det blir svårt att knipa sprillans 3080 kort för under 7 lapp det närmaste halvåret. Sedan är det frågan vad det billigaste 4XXX kort som slår 3080 i prestanda kommer kosta. (jag gissar på en relativt jämn prisbild i den jämförelsen är men det är klart att man då tar ett 4XXX kort). Tillgängligheten blir också intressant, det gick ju inte så bra när 3XXX serien lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Visst men om man får killgissa tror jag ändå det blir svårt att knipa sprillans 3080 kort för under 7 lapp det närmaste halvåret. Sedan är det frågan vad det billigaste 4XXX kort som slår 3080 i prestanda kommer kosta. (jag gissar på en relativt jämn prisbild i den jämförelsen är men det är klart att man då tar ett 4XXX kort). Tillgängligheten blir också intressant, det gick ju inte så bra när 3XXX serien lanserades.

Frågan är om det kommer några bra erbjudanden under black friday? Det är jokern i prisbildsleken.

Visa signatur

RIP 780