Apple Sverige höjer priserna rejält, rimligt?

Permalänk
Medlem

Det är alltid roligt att läsa de som klagar mest på skatter samtidigt inte vill att marknadskrafterna sätter priset på en vara. Kapitalist när staten vill ha betalt, kommunist när kapitalisterna vill ha betalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Om du reser in med varor till Sverige som du handlat i utlandet (utanför EU) så ska du betala tull och skatt på varorna, om de överstiger ett visst belopp. Reser du från ett land utanför EU, som t.ex. Thailand med flyg i ditt exempel, så är gränsen på 4700 kr. Källa: Tullverket - Frågor och svar om att handla i ett annat land.

Betalar du faktiskt den tull och moms på telefonen som du faktiskt ska betala så hamnar du alltså på ungefär samma pris som du hade handlat den i Sverige. Syftet med att du kan få tillbaka skatten från Thailand är att du inte ska bli dubbelbeskattad, d.v.s. betala skatt/moms både i Thailand och Sverige.

Sedan finns det ju så klart många sätt runt det här (och även andra sätt att få tag på en iPhone mycket billigare än listpris om man väljer att inte förhålla sig till lagen), men jag vill ju påminna att vi här på forumet inte uppmanar till brott eller ger andra tips på hur man kringgår skatter genom att bryta mot lagen.

Om du tar hem den ny i lådan ja. Men om du köper den där och använder den där så är den ju inte ny längre. Jag går med gott samvete förbi tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är varken livsnödvändigt eller en mänsklig rättighet att ha en ny iPhone.

Om tillräckligt många helt enkelt låter bli att köpa produkter när de tycker priset är orimligt behöver tillverkaren tänka om runt försäljningspris och/eller vad de betalar för FoU/komponenter/tillverkning. Det kan resultera i en produktserie som är inriktad på en mer prismedveten kundgrupp eller i att man helt enkelt ignorerar den del av marknaden som inte vill betala priset.

Precis, jag köper inte till detta pris.
Sedan 2014 har jag haft två iPhones, en 6a och nu en XR.
Klimatsmart och ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Det är dags att hoppa på Euro tåget om kronan fortsätter försvagas såhär.

1 Euro = 1,01 dollar

1 Euro = 10,62 kronor

Kommer ihåg att vi handlade euro för inte alls för länge sen för runt 9kr.

det betyder att vi börjar närma oss 10% högre pris än resten av Europa enbart från vår valuta + alla skatter och avgifter

12 tusen svenska är = 1000 euro i princip.

Det är värre att inte ha en rörlig valuta, nu vid lågt värderad krona får våra företag exportera mer och vi som land går bättre.
Grekland hade ju väldigt stora problem med att vara låsta till euron runt 2010.

Permalänk
Medlem

https://www.macrumors.com/2022/09/12/kuo-iphone-14-plus-worse...

The ‌iPhone 14‌ and ‌iPhone 14‌ Plus are expected to be in stock in retail stores on their launch dates, "reflecting lackluster demand." As it stands, Kuo says that the pre-order results for the ‌iPhone 14‌ and ‌iPhone 14‌ Plus are worse than those of the third-generation iPhone SE and the iPhone 13 mini. He noted that Apple cut orders of both the third-generation ‌iPhone SE‌ and the ‌iPhone 13‌ mini in the first half of 2022 due to low demand.

For ‌iPhone 14‌ Plus, in particular, the "pre-order result is significantly lower than expected." As a model that effectively replaces the "mini" form factor in the latest iPhone lineup, with 6.1-inch and 6.7-inch display sizes now being the only options, Kuo said that "Apple's product segmentation strategy for standard models fails this year."

Två toppkommentarer till artikeln:
"it failed because the price went up by 260 euros"
"13 to the 14 is basically the same phone. Glad it’s failing."

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Hur skulle det se ut? Alla skulle se att jag inte har senaste modellen.

Känns som apple är ett ganska dåligt val ur det perspektivet.

Är möjligen stealth wealth isåfall, men poängen där ju att just inte synas.

I vilket fall så tror jag inte gemene man ser någon skillnad på iphone 11 och iphone 14, särskilt om man har skal. Tror faktiskt inte ens relativt entusiastiska teknikpersoner ser skillnad snabbt.

Kanske även vågar sticka ut hakan att påstå att de flesta inte ser skillnad på iphone x från 2018 och iphone 14, iallafall om man bara får se framsidan.

Det är ju oftast så med apples prylar. Ganska tidlösa i sin design och små förändringar. Ex alla modeller mellan iphone 6 (2014) och iphone se 3 (2022) ser ju också i stort sett lika dana ut.

Ska man flexa så kanske man bör titta på samsung flip/flex eller någon diamantklädd telefon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Känns som apple är ett ganska dåligt val ur det perspektivet.

Är möjligen stealth wealth isåfall, men poängen där ju att just inte synas.

I vilket fall så tror jag inte gemene man ser någon skillnad på iphone 11 och iphone 14, särskilt om man har skal. Tror faktiskt inte ens relativt entusiastiska teknikpersoner ser skillnad snabbt.

Kanske även vågar sticka ut hakan att påstå att de flesta inte ser skillnad på iphone x från 2018 och iphone 14, iallafall om man bara får se framsidan.

Det är ju oftast så med apples prylar. Ganska tidlösa i sin design och små förändringar. Ex alla modeller mellan iphone 6 (2014) och iphone se 3 (2022) ser ju också i stort sett lika dana ut.

Ska man flexa så kanske man bör titta på samsung flip/flex eller någon diamantklädd telefon.

Vilket är varför man inte kan köra med skal.

Och om man nu måste ha ett så säljs det ju en hel del skal till iphones med inte bara hål för kameran men även för loggan... För återigen, det är viktigt att visa vad man har. Hittar ju inte precis många skal till samsungtelefoner med hål för loggan.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Vanliga 14 känns ju som årets scam iallafall.
Verkar ju som 13 och 13 Pro inte sänkts i pris heller nått. Utan de låter det vara kvar på samma pris eftersom de höjt priserna på 14 modellen. Känns lite fail.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Har raderat ett sidospår, försök att hålla er till ämnet, tack!

Mvh

Tiamat / Moderator

Permalänk
Medlem

Jag brukade köa utanför Telia och Applebutiker utomlands bara för att kunna få en iPhone/iPad på releasedagen och var en riktig Apple-entusiast i flera år. Är väll fortfarande det men iPhone X var en så pass stor step-up över dom föregående modellerna att behovet av att ha senaste modellen försvann helt. Numera satsar jag på att köpa 2-3 år gamla modeller till ett mer rimligt pris. Tog hem en iPhone 12 Mini förra veckan för 6700kr som har allt jag vill ha, tex Face ID, OLED-skärm, bra kamera och snabb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, det är 1400kr (799*10.63*1.25 = 10617) mer än det borde vara. Men sen ska copyswede ha 4,38 kronor per gigabyte (560kr för 128GB, antar att moms tillkommer här också? så 700kr) och sen också kemikalieskatten.

Gäller inte detta längre.
Av det nya avtalet framgår att mobiltelefoner som säljs från och med 1/11, 2020 beläggs med en avgift om 1 kr per GB med ett tak om 75 kronor till och med 2022.
https://swedroid.se/elektronikbranschen-och-copyswede-slutlig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leifn:

Gäller inte detta längre.
Av det nya avtalet framgår att mobiltelefoner som säljs från och med 1/11, 2020 beläggs med en avgift om 1 kr per GB med ett tak om 75 kronor till och med 2022.
https://swedroid.se/elektronikbranschen-och-copyswede-slutlig...

Jo då, inlägget under det inlägg du citerade skrev jag om det, och länkade till https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/pkeavtal/tariffe...

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jo då, inlägget under det inlägg du citerade skrev jag om det, och länkade till https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/pkeavtal/tariffe...

Tack missade det.

Permalänk
Medlem

Kul att den här tråden hamnat i självaste Svenska Dagbladet, "Sweklockers"

https://www.svd.se/a/bgzL3l/inflationen-sa-raknar-scb-ut-kpi

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Kul att den här tråden hamnat i självaste Svenska Dagbladet, "Sweklockers"

https://www.svd.se/a/bgzL3l/inflationen-sa-raknar-scb-ut-kpi

Två fel i namnet, heter ju SweClockers.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Om du tar hem den ny i lådan ja. Men om du köper den där och använder den där så är den ju inte ny längre. Jag går med gott samvete förbi tullen.

Öh nej du begår tullbrott om du gör så. Sen om du blir tagen är ju en annan fråga men sprid inte falsk information om faktiska brott

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Vem betalar dessa sinnessjuka priser?!

Samma personer som köper 4090 till lanseringspris...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Två fel i namnet, heter ju SweClockers.

Nja, litet c (fast det blev k…) är enligt praxis för hur varumärken o dyl skrivs i tidningar.

Permalänk
Skrivet av Karazhan:

Öh nej du begår tullbrott om du gör så. Sen om du blir tagen är ju en annan fråga men sprid inte falsk information om faktiska brott

Yep. Mer info: https://www.tullverket.se/allmantomatthandlaiettannatland.4.7...

Relevant för telefonköp:

Citat:

Om du tar med dig varor från ett land utanför EU och resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen.