MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Klarade min uppkörning igår så nu är man officiellt med A kort Håller nu tummarna för en fin september så man hinner åka lite innan det är dags att ställa undan inför vintern.
Vet att en del har frågat om kostnader för körkort i tråden så tänkte att jag delar med mig av vad mitt kostade.
Risk 1 900
Risk 2 2800
Teoriapp ca 200
Kunskapsprov 325
Körprov 1650
Omprov körprov 1650
Totalt: 7525 kr

MEN, då räknar jag inte med inköpet av mc och kläder i körkortet. Jag köpte det innan för att kunna övningsköra privat eftersom jag hade två handledare att åka med. Vill man räkna in det i priset så kommer de kostnaderna här.
mc 45000
kläder x2 20000 eftersom jag växte ur den första uppsättningen jag köpte över vintern.
Bensin rätt mycket
Totalt 68000

Total tid började övningsköra i Juni 2021 och fick kortet i September 2022. Så 15 månader ungefär, och det är delvis för att det var otroligt svårt att få tider både för risk 2 och uppkörning.

Permalänk

Jag var och försökte köra upp med min 1400cc custom idag men fick inte. Djävla skitsamhälle. Små pluttmoppar fick köra upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag var och försökte köra upp med min 1400cc custom idag men fick inte. Djävla skitsamhälle. Små pluttmoppar fick köra upp

För att den inte uppfyllde kraven som ställs på fordonet för att få användas för körprov?
Är väl ganska rimligt isf att du inte fick köra upp om du kom dit med ett fordon som inte uppfyllde kraven?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Jag antar att de hade en anledning och att det inte var godtyckligt?

Ser inte heller hur det är samhällets fel

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Jag antar att de hade en anledning och att det inte var godtyckligt?

Ser inte heller hur det är samhällets fel

Samhället har stiftat en regel om att uppkörningshojen måste ha minst 50kw trots att någon 50kw körning inte görs under uppkörningen. Va fan? Är det meningen att vi skall lära oss köra ikapp? Hur mycket fullgas och toppvarv körde du under din uppkörning?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Samhället har stiftat en regel om att uppkörningshojen måste ha minst 50kw trots att någon 50kw körning inte görs under uppkörningen. Va fan? Är det meningen att vi skall lära oss köra ikapp? Hur mycket fullgas och toppvarv körde du under din uppkörning?

Om det är en del av kravet för en motorcykel till klass A så är det ju så, är väl inget att bråka om? Vad har du på din då?

Du ska ju kunna visa att du kan köra alla motorcyklar i högsta klassen, inte bara din egen.

Tror inte samhället har bestämt det, utan Trafikverket kanske?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Man måste sätta gränsen någonstans för att folk inte ska komma dit med hojar med 5kw och sedan få ett körkort där de kan framföra ett fordon med 200kw. Är väl inte alls konstigt.

Otur för dig däremot att du inte kollade upp detta i förväg så du slapp åka dit i onödan, alt. dumt av dig om du visste om det att tro att du skulle få köra upp trots att du inte tog med dig godkända prylar till provet.

Permalänk
Skrivet av Cerb:

Man måste sätta gränsen någonstans för att folk inte ska komma dit med hojar med 5kw och sedan få ett körkort där de kan framföra ett fordon med 200kw. Är väl inte alls konstigt.

Otur för dig däremot att du inte kollade upp detta i förväg så du slapp åka dit i onödan, alt. dumt av dig om du visste om det att tro att du skulle få köra upp trots att du inte tog med dig godkända prylar till provet.

Självklart kollade jag upp det trodde bara inte att gränsen var satt så lågt att alla 25 år gamla riktigt tunga motorcyklar inte skulle duga för uppkörning! Inte fungerade det med en goggling heller då regelverket ändrats nyligen. Hur mycket 50kw utnyttjade ni under er uppkörning? I vilket skede används så mycket effekt? Innan 2018 låg kravet på rimligare 40kw. Är alla motorcyklister från pre 2018 bedrövliga?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Självklart kollade jag upp det trodde bara inte att gränsen var satt så lågt att alla 25 år gamla riktigt tunga motorcyklar inte skulle duga för uppkörning! Inte fungerade det med en goggling heller då regelverket ändrats nyligen. Hur mycket 50kw utnyttjade ni under er uppkörning? I vilket skede används så mycket effekt? Innan 2018 låg kravet på rimligare 40kw. Är alla motorcyklister från pre 2018 bedrövliga?

Vid stora ändringar i hastighet, ur rondell till 90-påfart så varvade jag ur ettan och lite på tvåan vill jag minnas. Det var precis vad han ville se också.

Permalänk
Skrivet av Shimonu:

Vid stora ändringar i hastighet, ur rondell till 90-påfart så varvade jag ur ettan och lite på tvåan vill jag minnas. Det var precis vad han ville se också.

Va trevligt då att du fick gasa 👍 Min gör bara 67 på ettan och 105 på tvåan. En supersporthoj kan göra över 150 på ettan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vi kan vända det hela. En 1400cc maskin som inte ens har 50kw, desutom custom, med en fullvuxen man på är en slö häck. Rent utav trafikfarlig om man kommer till en blixtlås påfart och de andra trafikanten klantat sig.

Ska vi andra som kör "pluttmoppar" tycka att alla custom hojjar borde förbjudas då skillnaden mellan en hård nit ifrån 90 ner till 15-20km/h på en landsväg, med en Suzuki 1400 Intruder VS en CB650F är som dag och natt. Då borde allt utom Naken/sporttouring/touring förbjudas.

Att köra en Virago 535 är rent utav trafikfarligt när det kommer till köregenskaperna....

Absurt att man har regler, som basuneras ut i förhand, så struntar man att nogrant läsa dem, sen beklaga sig.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Det handlar inte om hur mycket effekt man behöver. Det är inte förbjudet att framföra fordonen i trafik.

Under körprovet finns kravet för att du ska bevisa att du klarar av att hantera 50kw utan att tappa kontrollen. Detta för att du ska få en behörighet att framföra motorcyklar med valbar effekt. Är ju hur lågiskt som helst.

Att kravet ändras på senare tid är ju ett resultat av att hojar nu för tiden generellt har högre effekt än på 80-talet.

Permalänk
Skrivet av AkUs:

Vi kan vända det hela. En 1400cc maskin som inte ens har 50kw, desutom custom, med en fullvuxen man på är en slö häck. Rent utav trafikfarlig om man kommer till en blixtlås påfart och de andra trafikanten klantat sig.

Ska vi andra som kör "pluttmoppar" tycka att alla custom hojjar borde förbjudas då skillnaden mellan en hård nit ifrån 90 ner till 15-20km/h på en landsväg, med en Suzuki 1400 Intruder VS en CB650F är som dag och natt. Då borde allt utom Naken/sporttouring/touring förbjudas.

Att köra en Virago 535 är rent utav trafikfarligt när det kommer till köregenskaperna....

Absurt att man har regler, som basuneras ut i förhand, så struntar man att nogrant läsa dem, sen beklaga sig.

En Virago 535 är ju hur lättkörd som helst. Min moppe är svårare. Angående regler så gogglade jag hur mycket effekt jag har och det får jag ta på mig, skiljer tydligen mellan årsmodeller, dom äldre och nyare har mer uppgiven effekt.

Skrivet av Cerb:

Det handlar inte om hur mycket effekt man behöver. Det är inte förbjudet att framföra fordonen i trafik.

Under körprovet finns kravet för att du ska bevisa att du klarar av att hantera 50kw utan att tappa kontrollen. Detta för att du ska få en behörighet att framföra motorcyklar med valbar effekt. Är ju hur lågiskt som helst.

Att kravet ändras på senare tid är ju ett resultat av att hojar nu för tiden generellt har högre effekt än på 80-talet.

Alla(!) kan hantera 50kw.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

En Virago 535 är ju hur lättkörd som helst. Min moppe är svårare. Angående regler så gogglade jag hur mycket effekt jag har och det får jag ta på mig, skiljer tydligen mellan årsmodeller, dom äldre och nyare har mer uppgiven effekt.

Alla(!) kan hantera 50kw.

När jag gick från ca 30 kw till 85 så var det ganska stor skillnad och jag var absolut inte redo för det direkt. Och tanken är ju att när man har ett A-körkort så ska du få köra allt från 0.1 kW till *** kW. Då har man satt enligt mig ett ganska rimligt krav på 50 kW eller ca 67 hästkrafter. Att ha låg motoreffekt till en mycket tung motorcykel måste ju vara ganska svårt att få upp till rätt hastighet och sedan klara bromssträckan kan jag tänka mig då det är ganska kort avstånd mellan start och bromstillfället. Likaså i trafiken där man helst ska snabbt upp i hastighetsgränsen.

Just nu har jag en naked/touring på 1200cc med ca 100 häst. (bandit 1200).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

När jag gick från ca 30 kw till 85 så var det ganska stor skillnad och jag var absolut inte redo för det direkt. Och tanken är ju att när man har ett A-körkort så ska du få köra allt från 0.1 kW till *** kW. Då har man satt enligt mig ett ganska rimligt krav på 50 kW eller ca 67 hästkrafter. Att ha låg motoreffekt till en mycket tung motorcykel måste ju vara ganska svårt att få upp till rätt hastighet och sedan klara bromssträckan kan jag tänka mig då det är ganska kort avstånd mellan start och bromstillfället. Likaså i trafiken där man helst ska snabbt upp i hastighetsgränsen.

Just nu har jag en naked/touring på 1200cc med ca 100 häst. (bandit 1200).

30 kw till 85 är en stor skillnad håller med där. Men effektgränsen på 50 kw är ju helt åt h-e då den diskvalificerar många under 1600cc motorcyklar. Var nog bättre förr då gränsen det var 40 kw.
Nog pratat om det, jag får helt enkelt ta och fixa mig en sportigare maskin för uppkörningen.

Permalänk
Medlem

Det hade ju iofs varit bra om man hade gränser på motorcyklar som gick in i varandra. Som det är nu för att köra upp:

A1 = max 11 kW
A2 = max 35 kW
A = minst 50 kW

+ några regler om effekt/vikt.

Så har man en hoj med en effekt mellan 35-50 kW kan man inte använda den till någon uppkörning tyvärr.

Permalänk
Medlem

Bör vara en gräns satt på vridmomentet istället för effekten.
Sällan man ligger på 10 000 varv på uppkörningen + att en H-D levererar mer effekt vid 5 000 varv än många <900 cc sporthojar, även om den tekniskt sett inte uppfyller kravet på 50kW.

Permalänk
Medlem

Jag håller med de tre tidigare att det bör justeras och förtydligas men som det ser ut idag är det lite stramt och strikt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

30 kw till 85 är en stor skillnad håller med där. Men effektgränsen på 50 kw är ju helt åt h-e då den diskvalificerar många under 1600cc motorcyklar. Var nog bättre förr då gränsen det var 40 kw.
Nog pratat om det, jag får helt enkelt ta och fixa mig en sportigare maskin för uppkörningen.

Att den begränsar gamla hojar med stora men ”klena” motorer spelar ju ingen som helst roll för syftet. Syftet är inte att man ska få använda så många olika cyklar som möjligt under körprovet, utan att begränsa så att man gör provet på något med rimligt hög effekt och av rimlig vikt. Detta för att behörigheten just är obegränsad när man fått den.

Tycker egentligen gärna att effektkravet kunde vart högre för det är verkligen svårt att avgöra om någon som bevisat sig klara av en hoj med 50kw, även klarar en hoj med 200kw.

Och med dagens marknad när effekten på hojarna ständigt går upp så kanske till och med 70-80kw vore en lämpligare gräns.

Nu har man istället vart ”snälla” och gjort det enklare att ta körkort, och även lättare att köpa en äldre hoj för ändamålet, så att klaga på att det inte ännu enklare känns lite skevt.

Det ska inte va enkelt att ta körkort, det ska kunnas göra en vettig bedömning om vederbörande är lämplig i trafiken.

Permalänk
Medlem

@Cerb: enligt mig är toppeffekten oväsentlig. Vad är det man ska bevisa att man klarar av? Att man kan behärska sig när man vrider på gasen?
Moderna hojar med 150+ hästar uppför sig väldigt snällt och har dessutom antispinn och olika körlägen som ändrar gasrespons och effekt osv.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

@Cerb: enligt mig är toppeffekten oväsentlig. Vad är det man ska bevisa att man klarar av? Att man kan behärska sig när man vrider på gasen?
Moderna hojar med 150+ hästar uppför sig väldigt snällt och har dessutom antispinn och olika körlägen som ändrar gasrespons och effekt osv.

Visst kan man ställa ner effekten något, men det handlar om ett tiotal hästar av 150+

Så jo, det är fortfarande stor skillnad på att visa att man kan hantera 100kw vs. 11kw. Även om antispinn kanske räddar dig från en regelrätt krasch så kommer provledaren se att du inte hanterar hojen på ett trafiksäkert sätt.

Så lägg ner, regeln finns av en anledning, och alla som kört mer än 2 olika hojar förstår varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Visst kan man ställa ner effekten något, men det handlar om ett tiotal hästar av 150+

Så jo, det är fortfarande stor skillnad på att visa att man kan hantera 100kw vs. 11kw. Även om antispinn kanske räddar dig från en regelrätt krasch så kommer provledaren se att du inte hanterar hojen på ett trafiksäkert sätt.

Så lägg ner, regeln finns av en anledning, och alla som kört mer än 2 olika hojar förstår varför.

Nu var min kommentar riktad mot det du skrev om att 50kW inte är tillräckligt utan gränsen borde vara högre. 11kW är såklart något helt annat.

Visa signatur

Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Nu var min kommentar riktad mot det du skrev om att 50kW inte är tillräckligt utan gränsen borde vara högre. 11kW är såklart något helt annat.

Tyckte du skrev att toppeffekten inte spelar någon som helst roll.

Men i vilket fall, om utvecklingen går mot mer effektstarka hojar så är det inte mer än rimligt att även kraven för vad som godkänns under ett körprov ökar. Det är ju inte som att det är svårt att finna en hoj mer 50kw eller över.

Men nej, det är generellt inte speciellt mycket svårare att utföra något av momenten med mer tillgänglig effekt, men att klaga på att det inte är ännu enklare än vad det redan är. Det är något annat.

Kan inte heller tänka mig att detta är något direkt problem för någon, förutom de som glömt att kolla upp krav på utrustning innan provtillfället, men det gäller ju även kraven på ”korrekt” personlig utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Tyckte du skrev att toppeffekten inte spelar någon som helst roll.

Ja, jag skrev det och missade tyvärr att skriva att jag utgick från 50kW som nedre gräns (enligt dagens krav).

Citat:

Men i vilket fall, om utvecklingen går mot mer effektstarka hojar så är det inte mer än rimligt att även kraven för vad som godkänns under ett körprov ökar. Det är ju inte som att det är svårt att finna en hoj mer 50kw eller över.

Men nej, det är generellt inte speciellt mycket svårare att utföra något av momenten med mer tillgänglig effekt, men att klaga på att det inte är ännu enklare än vad det redan är. Det är något annat.

Kan inte heller tänka mig att detta är något direkt problem för någon, förutom de som glömt att kolla upp krav på utrustning innan provtillfället, men det gäller ju även kraven på ”korrekt” personlig utrustning

Instämmer helt i de två sista styckena.

Visa signatur

Det var High noon.

Permalänk

Är mitt i uppkörningen och väntar på att få köra i trafiken, klarade lågfarten med nöd och näppe 😅. Jävla nerver!

Edit: Vilkent tid det tar, kör man alltid upp flera stycken på samma "tid"? 3st som kuggat hittills (minst) av 6.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperDuperKillen:

Är mitt i uppkörningen och väntar på att få köra i trafiken, klarade lågfarten med nöd och näppe 😅. Jävla nerver!

Edit: Vilkent tid det tar, kör man alltid upp flera stycken på samma "tid"? 3st som kuggat hittills (minst) av 6.

Lycka till! Kom ihåg att andas och kör inte för försiktigt

Edit på din edit. Verkar vara olika. Jag körde upp helt själv när jag tog mitt kort. Men har hört om folk som fått vänta i flera timmar mellan momenten.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Lycka till! Kom ihåg att andas och kör inte för försiktigt

Edit på din edit. Verkar vara olika. Jag körde upp helt själv när jag tog mitt kort. Men har hört om folk som fått vänta i flera timmar mellan momenten.

Bra tips, är lite orolig faktiskt för just det. Man vill ju inte köra för snabbt vid tex en omkörning så brukar skippa köra om.

Dessutom blev jag sist i min grupp så det hinner bli rusningstrafik...

Permalänk
Medlem

Bra tips, är lite orolig faktiskt för just det. Man vill ju inte köra för snabbt vid tex en omkörning så brukar skippa köra om.

Det var exakt va som hände mig när jag körde upp i måndags och tyvärr misslyckades jag så nu får jag vänta tills nästa år att köra upp 😓

Permalänk
Avstängd

Att skippa köra om kan dock också vara dåligt. Speciellt om det är någon bil man kanske inte vill ligga bakom, hände på min uppkörning. Nån volvo som vinglade lite, jag tvekade och körde inte om fast jag lätt hade gjort det om jag inte hade varit på uppkörning.

Han frågade efteråt varför jag inte körde om direkt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vill minnas att vi var 3st när jag gjorde mitt prov.

Kör bara lugnt och sansat så kommer det gå bra. Planera körningen och ta inga risker.