Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Falcon:

i längden håller inte gratis underhållning.

Gratis underhållning har jag inte eftersträvat, däremot är underhållning som blir förstörd av överdrivet mycket och aggressiv reklam fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är väl den här inställningen jag tycker är tråkig. Man ger långfingret till alla videoskapare på plattformen för att man själv anser sig ha rätten att få allt gratis.

Jag kör adblock på youtube, för reklamen är hemsk... Och youtube premium känns, väldigt fel av flera anledningar.
Däremot sponsrar jag ett antal värda kanaler på patreon varje månad... Med långt mer bidrag än om jag skulle titta på alla deras videos 100 varje månad med reklam.

Skrivet av anon910:

Nu vet jag inte hur många timmar ni spenderar på tuben, men i min värld kan jag då inet se varför jag skulle betala för att titta på några inslag i veckan, där ligger min nivå. För mig en gåta varför folk slösar bort timmar om dagen på tuben.

Det som finns på nätet är för mig mer el mindre gratis och har alltid varit, varför skulle jag betala för något om jag kan få det gratis.

På tok för många timmar, 95% av det är dock i utbildningssyfte... Jag läser på högskola och Youtube har flertalet duktiga kreatörer som utgör ett stort komplement till föreläsningar, ordinarie lektioner och studentlitteratur.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det går ju fan knappt att se vad man vill längre på youtube om man ens kommer förbi all reklam, har man inte koll på vilken kanal saker ligger på så går det knappt, prova dra en vanlig sökning på youtube, du får 3 resultat på det du sökt sen kommer det "du kanske också gillar" eller vidos från kanaler du prenumenerar på, hur i helvete ska man hitta nya videos man söker på? du får ju bara se det algoritmen vill att du ska se

fan vad allt börjat gå åt helvete, eller så är det jag som blivit gammal

Jag skulle säga att det där skiftet skedde för många år sedan, när de tydligt bestämde sig för att det *alltid* måste finnas mer innehåll att trycka i användarens ansikte, därav rekommendationer istället för att låta användaren navigera själv.

Antar att "problemet" man löste helt enkelt var att det intressanta innehållet ur användarens perspektiv "tog slut" regelbundet, vilket ju begränsar hur mycket varje person kan tänkas titta per dag.

För min del är prenumerationssidan den klart mest användbara vyn sedan dess. Och då att rekommendationerna förstås ibland är relevanta.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Väldigt framträdande på Iphonen. Gränsen är snart väldigt nära när jag helt enkelt avinstallerar Youtube på den plattformen. Premium...I don't think so.
Webbläsaren på PC är naturligtvis inga problem då adblocker fixar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

... För mig en gåta varför folk slösar bort timmar om dagen på tuben...

Tja, det är väl samma anledning till varför spenderar timmar på att titta på strömmad TV eller film, eller vanlig tablå TV inklusive reklam osv.
Eller varför inte alla timmar som läggs på spel?

Det är väl helt enkelt så att människor hittar saker som intresserar och väljer att titta på det.
Finns en del mycket kompetenta kreatörer på YT, och även journalister som bevakar olika områden mycket mer kompetent än gammel-media.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Reklamen har börjat bli så dryg att jag försöker avstå från att använda youtube. Problemet är när man t ex letar efter en howto-video, då kan det ta några försök innan man hittar rätt. Plus att det även är reklam under videons gång som man åker på om man spolar.. resultatet blir oanvändbart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Din fråga besvarades innan du ställde den. Om alla gör som Baxtex, då har vi snart inga små sköna kreatörer kvar.

Och om svaret inte var glasklart;
Det finns fortfarande ett antal miljoner som kollar på reklamen. Och står ut med det.
Vissa förstår kanske inte bättre, vissa har kanske inte råd men förstår att i längden håller inte gratis underhållning.

Andra blockar så de spyr. Jag avskyr reklam, men älskar YT, betalar därför för mig.

Jag accepterar att andra bara ser Google i YT, men det är ju de små sköna kreatörerna som är roliga, enligt mig.
De som redan har miljoner följare klarar sig, absolut.

Vet du vad Sponsorblock är?

Permalänk
Medlem

Jag och barnen ser mycket på YT på dator, surfplatta, Smart tv och telefon. Vanlig tv har jag inte tittat på sen innan sommaren och jag klagade alltid på all reklam som dök upp. Finns det nån som orkar se en hel film på t.ex tv4?
Köpte YT premium, orkar inte hålla på med vpn och adblocks. Med tanke på användning vs andel reklam så är 65-70kr i månaden värt de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

På android installerar man Duck-Duck browser. Men funkar givetvis bara om man surfar med Duck-Duck-browsern. Gör ingen skillnad på YT-appen.

Märkligt nog har jag aldrig surfat till YT med min Duck-duck-browser på mina android-enheter. Borde kolla!

Kollar just nu, det är därför jag dröjer, väntar på YT-reklam som kanske aldrig kommer..
Ha tålamod!

-Tålamodet behövde ni inte slösa med länge, REKLAMEN KOM OMEDELBART: Duck-duck-browsern på android funkar inte på YT. Dock funkar den 99-100% på "vanlig surf", alltså när jag åker buss och ska läsa diverse tidningar genom telefonen. Inte en annons! Samt sidorna laddas omedelbart och som extra bonus räcker mobilens batteri längre mellan laddningarna.

Så vitt jag vet i skrivande stund, om man inte går bananas på att "hacka telefonen", så är nog vanliga reklamblockerare+gammal dator som klarar 4k vid varenda skärm du "har", där du vill slippa reklam. Orkar inte lägga ner mer tid på att "slippa reklamen" än tiden jag "sparar" för att slippa reklamen. Rätt logiskt faktiskt. Enkla lösningar alltså.

Bonus som inte har med saken att göra, kom på den nu eftersom en gammal kollega cirka 1990 pratade om nästan samma. Lite om reklam faktiskt. Hjärnans "ram och rom" funkar knepigt. Bara njut! (Har alltså inte med ämnet att göra, det är bara "nördigt")

"Bonusen" kanske kan göra nytta ändå, för ni kan kolla om ni får reklam från YT om ni drar igång "snutten" utanför ett windowsystem/linuxsystem. (Som har adblocker. Får ni reklam, så har ni misslyckats.)

Sorry igen att jag drog igång en sån episk filmsnutt om nörderi, men men..

Man kan använda Kiwi Browser och köra tillägget "Adblock for Youtube".

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av leverbrock:

Länge leve YouTube Vanced

Använder det trots att jag har Premium. Slipper man bla "mer från kanalen" när man pausar en video.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

kommer inte ihåg när jag såg reklam på youtube senast, privacy badger, adblock plus, ublock origin blockar vad jag vet nästan all reklam

Jag använder SmartTubeNext på tv och får ingen reklam. Vanced på telefonen och ublock origin och adblocker på datorn. Ser ingen reklam alls.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Sponsorblock gör absolut inget negativt för kreatören. Sponsorblock skippar segment i videon, den blockerar inte reklam.

Kreatörer får betalt för ’average watch time’ bland annat, hoppar du i videon så påverkar du (marginellt) deras inkomster på samma sätt som att skippa reklamen innan klippet

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Annonserna har inte varit tillräckligt störande tidigare? Det finns AdBlockers till webbläsare och appar som Vanced/ReVanced för Android.

Själv använder jag VPN för att få lägre pris.

Netflix Premium (UHD, HDR, Dolby Atmos, 4 skärmar) ca 45kr/mån
Youtube Premium & Youtube Music (sex konton) ca 15kr/mån
Xbox Game Pass ca 300kr per år
Playstation Extra ca 230kr per år och PS5-spel för halva priset

Kan du inte skriva en kort guide hur man går tillväga för att få dessa priser? Måste man fortsätta använda vpn för att få tillgång till det som visas på svenska Netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, gratis är gott. För ush och fy att betala 69kr/mån för att slippa reklamen på samtliga plattformar. Bättre att bara ta vad man vill ha och skylla på att Google serverar för mycket reklam (som om man hade betalat om det var mindre reklam…)

Så länge google och andra företag skatteplanerar har jag inga samvetskval att göra allt för att slippa ge dem mina pengar.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Youtube gör fel. Det borde kosta att ladda upp istället .

Permalänk
Medlem

Har du märkt av ökad mängd reklam på Youtube?

Nej om det inte går att lösa med adblock så struntar jag hellre i att använda tjänsten.
Någon ruta vid sidan av som inte påverkar användandet är dock ok.

* Tycker inte det är värt. (Precis som netflix, disney etc)
Betalade för google play music, men när de lade ner det o ersatte det med youtube music så flyttade jag till spotify.

Permalänk
Medlem

Hade gärna haft Youtube Premium så barnen med slapp reklam (de kollar mest), men eftersom Google inte tillåter barn under 13 att se annat än baby shark på youtube kids så får jag vänta 5 år till.

Och för att vara tråkig och gammal; Att använda VPN för att köpa tjänsten billigare i ett annat land och därmed olagligt (har man inga problem med den moraliska aspekten så antar jag dock att man manuellt kan betala in moms till staten om man vill).

DNS blockers på nätverksnivå (Adguard Home, Pi Hole osv) fungerar inte eftersom Youtube levererar reklamen från samma domänen som resten av videos.

Permalänk
Medlem

Youtube har blivit mycket irriterande att använda på sistone. Reklamen kommer oftare, och hoppar man i videon så får man reklam direkt efter några sekunder. Noterade också att är man inte inloggad med sitt konto så får man ännu mer reklam. Känns inte aktuellt att börja betala för ytterligare en prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem

Det är en sinneslöst hög siffra. Tror att det kommer få folk att vilja överge plattformen för annat.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du tror bara för att man lever på marginalerna är bara då man måste hålla koll? Du får nog tänka om lite.

Ja så tänker jag absolut. Varför ska jag stressa över struntsummor som inte påverkar min ekonomi?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Så länge google och andra företag skatteplanerar har jag inga samvetskval att göra allt för att slippa ge dem mina pengar.

Google borde införa möjligheten för kreatörer att blocka personer som kör Ad block, så kan kreatörerna välja själva. Jag har lagt ner hundratals timmar och tiotusentals kronor på min kanal, får jag inget tillbaka har jag inte råd att fortsätta och får lägga ner. Att få bort tittare som dig skulle inte göra mig minsta ledsen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

det går ju fan knappt att se vad man vill längre på youtube om man ens kommer förbi all reklam, har man inte koll på vilken kanal saker ligger på så går det knappt, prova dra en vanlig sökning på youtube, du får 3 resultat på det du sökt sen kommer det "du kanske också gillar" eller vidos från kanaler du prenumenerar på, hur i helvete ska man hitta nya videos man söker på? du får ju bara se det algoritmen vill att du ska se

fan vad allt börjat gå åt helvete, eller så är det jag som blivit gammal

Rensa kakorna och logga inte in på Google så blir Youtube en angenämare upplevelse.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Netflix, HBO m.fl. har lite filmer och serier och så tar de bort gammalt för att spara plats, lagring är dyrt… youtube’s storhet är att där finns verkligen ALLT. Diskmaskinen går sönder, en stund senare har jag hittat någon som visar felsökning av Mitt problem på Min modell diskmaskin. Jag beställer reservdel och lyckas laga maskinen med videon som stöd. Sonens bil krånglar, söker och hittar några olika videos, till slut hittar jag en som beskriver exakt samma problem och hur man fixar det. Frun har problem med sin symaskin och löser det efter att ha hittat en video som beskriver hur man gör. Hittar videos om smala hobbies som jag är intresserad av o.s.v. o.s.v. kan ärligt säga att folks intresse av att dela med sig av sin kunskap och den fantastiska plattform som youtube utgör där verkligen allt finns och aldrig tas bort.

Jag kan ärligt säga att jag har sparat så många timmar och så mycket pengar på det att Youtube Premium Family fortsätter långt efter jag har sagt upp netflix, hbo och ja, även spotify (även om det är min näst bästa streamingtjänst).

Detta! Jag håller med till fullo. YouTube är för mig en källa till nästintill oändligt med kunskap. Jag har lärt mig det mesta jag kan på YouTube de senaste 10 åren.
Brygga öl, programmera, elektronik, mattematik, odling och mycket mer.
Som citerad beskrev, något går sönder eller behöver göras, men söker på youtube och får fram en video som visar hur man gör. Tex byta kamrem på bilen, byta framljus på bilen. Jag har förkunskaper i detta fall, men har aldrig tidigare gjort på min bilmodell.

Man kan tycka vad man vill om Google och man kan tycka vad man vill om reklam.
I mitt fall gillar jag inte google, och jag HATAR reklam. Men jag älskar YouTube! Det som gör att jag älskar YouTube är innehållet som kommer från många fantastiska kreatörer.
Iom att jag inte kan hålla mig mentalt frisk om jag hör/ser reklam så innebär det att jag betalar för Premium. Det är för mig en no brainer. YouTube Premium är den sista prenumerationstjänster jag skulle säga upp. För där - till skillnad från de flesta andra tjänsterna - lär jag mig massor!

Permalänk
Medlem

Hade inga problem då de körde en ad per video för några år sen. Sen blev de som alla andra kapitalister giriga och började med överdrivet reklam. Då blev det AdblockPlus på datorn samt smarttube för TVn. Problem solved.

Har dock inte kunnat lösa Iphone där jag undviker youtube som pesten numera. Kanske borde man skaffa nån alternativ som rumble eller något liknande...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Google borde införa möjligheten för kreatörer att blocka personer som kör Ad block, så kan kreatörerna välja själva. Jag har lagt ner hundratals timmar och tiotusentals kronor på min kanal, får jag inget tillbaka har jag inte råd att fortsätta och får lägga ner. Att få bort tittare som dig skulle inte göra mig minsta ledsen.

Det är lugnt. Du slipper mig redan. Aktörer som jag vill stödja donerar jag pengar direkt till. Som till exempel the atheist experience där jag prenumererar och vet att 100% går till just kanalen.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Så många inlägg och upprördhet i tråden, men är det någon som faktiskt märkt av någon markant skillnad i mängden reklam på sistone i verkligheten??
För mig verkar det tuffa på som vanligt med 1-2 kortare eller skippbara reklamsnuttar före videon, plus halvmånga irriterande avbrott med 1-2 korta reklamsnuttar under videons gång, plus några reklamrutor i botten...
Säger inte att det är idealt (den gränsen är redan har ju egentligen redan passerad) men ser i vilket fall ingen påtaglig förändring i youtube's beteende!
Är det här med 5-11 reklamsnuttar verkligen grundat i något riktigt?

Men OM det blir 5-11 reklamsnuttar kommer jag installera en adblocker - där går min smärtgräns. Då får de inga reklampengar från mig i stället...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna betala för youtube, om deras tjänst och "content producers" ägnade sig mindre åt att göra idioter av folk.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av ComeradJenko:

Kan du inte skriva en kort guide hur man går tillväga för att få dessa priser? Måste man fortsätta använda vpn för att få tillgång till det som visas på svenska Netflix?

Kika på mina kommentarer så hittar du en guide som jag skrev i en tråd om Netflix. Man behöver inte använda VPN för att titta.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Giriga rövhattar.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

Känns som en lite konstig moralisk hög häst vissa anser sig sitta på. "Jag ger pengar direkt till de jag gillar så att plattformen inte tar en del". Som om inte plattformen har löpande kostnader för personal, datacenter och övrig infrastruktur som måste betalas.
Det är lite som att säga att man slutat betala moms för att ge mer direkt till säljarna - men fortsätta att leva i ett skattefinansierat samhälle med allmänna vägar, skola och omsorg som ger grunden för säljarnas existens.