Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Medlem
Skrivet av TucK:

+ gratisprylar utskickade lite då och då

Vad för gratisprylar, kan du ge lite exempel?

Visa signatur

Stationär: 7600XT - Radeon 6800 XT
Bärbar: HP Omen 15 - Ryzen 4800H, RTX 2060
Server: Define R3 - Phenom II X6 - WD 3TB Red x3, Seagate Ironwolf 3TB x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av CE71:

Vad för gratisprylar, kan du ge lite exempel?

Jag fick en Nest Mini när den var ny och hade Premium (då kostade det 99 kr och Premium Lite fanns inte).

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

varför inte ?

reklam?

Permalänk
Medlem

Att ha en premiumtjänst och därmed logga in hos det största Tech-bolag som har som affärsmodell att profilera sina användare känns lite sisådär..

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nr42:

Dom säljer väl data till analysföretag och liknande, kanske inte "persondata" som kan knytas till en fysisk individ men anonymiserad data. Sen har dom ju blivit anklagade för att sälja persondata som kan knytas till individer lite nu och då, men det vet jag inte om det ligger något i.

Google håller hårt i deras data för det är där de har sitt största värde. Sen är det förstås mer komplicerat än ifall de säljer data eller ej, för det beror på hur man definierar det. En butik som är kund till Google kan exempelvis ladda upp en lista med kunder som de vill visa en annons för, med typ epost eller namn eller så (dock hashade så Google får inte ta del av personuppgifterna direkt), vilket ju är personuppgifter men personuppgifter som du delat med denna butik, inte personuppgifter Google delar med (eller säljer till) dem (som jag tolkar villkoren i alla fall). Men Google har ju rätt hårda regler för att motverka missbruk. Som annonsör får man inte samla in personuppgifter exempelvis, och om ens matchning resulterar i en väldigt liten målgrupp så kommer den inte användas och så vidare.

Allt detta är dock frivilligt. Som användare kan man välja att inte vara med i dessa program eller tjänster, och då är man inte med. Man kan absolut diskutera ifall de borde vara tydligare, eller att det borde vara opt-in snarare än opt-out och så, men det borde vi lobba våra politiker för snarare än Google för de kommer ju inte frivilligt göra sin primära business sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är det någon skillnad att den hoppar sponsorsegment automatiskt jämfört med om jag gör det själv?

Som sagt, sitter du inte hos Google/YT så har du ingen aning.

Givetvis har de algoritmer för (mot) sådant...

Permalänk
Medlem

kör med VPN till argentina, youtube premium för 8kr/mån

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk

Jag köpte familje varianten av premium för en 2år sedan. Både jag och sambon använder Youtube så pass mycket att det kändes värt det.
Jag lyssnar på musik via youtube och använder mycket youtube inom jobbet också, så bara att bli av med reklamen tyckte jag var värt dom pengarna.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem

Till alla er som köper Premium via VPN, känner ni verkligen att ni gör rätt för er? För mig känns det minst lika illa som att köra adblock, och tror google ganska enkelt borde kunna blockera era konton

De har ju en historik att ta bort konton av olika anledningar, med mail, bilder, drive och allt annat borta för evigt… är det värt den risken?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Till alla er som köper Premium via VPN, känner ni verkligen att ni gör rätt för er? För mig känns det minst lika illa som att köra adblock, och tror google ganska enkelt borde kunna blockera era konton

De har ju en historik att ta bort konton av olika anledningar, med mail, bilder, drive och allt annat borta för evigt… är det värt den risken?

Nu gör inte jag det utan jag betalar det svenska priset (det är inte så mycket för Lite), men dessa personer kanske skapar ett nytt Google-konto för detta? Samtidigt gör det ju det mer komplicerat på en telefon eller så, där allt är ihopkopplat och så, men man brukar väl ha stöd för olika konton för olika saker?

Permalänk
Medlem

Har adblocker på alla mina enheter och kör med vanced och revanced youtube på mobil/surfplatta. Inte sett ett reklamklipp på youtube på måååånga år. Inte heller några sponsorsegment. De få gånger jag behövt är hos kompisar eller på jobbet. Skulle aldrig klara av utan adblock generellt på internet, det är ju horribelt utan.

På swec och några andra utvalda sidor whitelistar jag dock. Reklamen är inte störande utan relevant.

Visa signatur

PNY Geforce 2080 TI 2250/8200Mhz @550W (Galax HOF bios) | I7 9700K @ 5,1Ghz | Asus Rog Strix Z390-F Gaming | 32Gb 3200Mhz | Samsung 970 Pro M2.SSD | 540mm Radiator Custom loop | Valve Index

Permalänk
Medlem

När Google köpte Youtube så ökade man redan då reklamen något enormt. Något som fick mig att tröttna och gjorde som dom ville, tecknade ett premiumabonnemang.

Nu verkar dom ännu desperatare att få folk att teckna abonnemang genom jävlas ännu mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1754:

När Google köpte Youtube så ökade man redan då reklamen något enormt. Något som fick mig att tröttna och gjorde som dom ville, tecknade ett premiumabonnemang.

Nu verkar dom ännu desperatare att få folk att teckna abonnemang genom jävlas ännu mera.

Premium har ju inte funnits särskilt länge. Google köpte Youtube typ 2006.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ettan hette väl "Kanal 1" sedan åttiotalet någon gång? TV2 hette det däremot ända till bytet till SVT1/SVT2 vad jag minns.

SVT1 har bytt namn några gånger.

1954: Radiotjänst TV
1957: Sveriges Radio TV
1969: TV1
1987: Kanal 1
1996: SVT1

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Premium har ju inte funnits särskilt länge. Google köpte Youtube typ 2006.

Jaha, var det sålänge sen, trodde det var för bara nått år sedan. Då kanske det var när dom lanserade Premium som dom också ökade reklamen för att få folk att teckna premium.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rebben:

SVT1 har bytt namn några gånger.

1954: Radiotjänst TV
1957: Sveriges Radio TV
1969: TV1
1987: Kanal 1
1996: SVT1

Precis. Kanal 1 på åttiotalet. TV2 däremot hette väl så fram till bytet till SVT2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jag installerar adblocker om det här fortsätter. Är ju redan helt sjukt mycket reklam på YouTube

funkar inte
Vid sökningar kommer det med annonser lite här och där.
Vanlig visning så är det oftast att först videon på högerkanten är ersatt med en annons.
Ibland kommer även annonserna med i början på videon.

Det som jag aldrig har hittat reklam på är
4kdownload 4kdownload.com
Men då har man en kopia på det man vill ha på sin egen enhet.
Efter premium så har jag svårt att tänka mig att det finns ett kopieringsskydd för youtube då man kan nyttja en trail-premium kostnadsfritt och ladda ner vad man vill. Även vanlig betal-premium ger privatkopior av innehåll och tror inte att man hört med alla kontoägare att man går med på den ändringen. Stor man gör som han vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jag installerar adblocker om det här fortsätter. Är ju redan helt sjukt mycket reklam på YouTube

Skrivet av abki:

funkar inte
Vid sökningar kommer det med annonser lite här och där.
Vanlig visning så är det oftast att först videon på högerkanten är ersatt med en annons.
Ibland kommer även annonserna med i början på videon.

Hm - klart att det funkar.
uBlock Origin och så väljer du de blockeringslistor som är aktuella för dig.

Har inte sett en YouTube reklam på åratal - nu pratar vi inte om sponsorsegment som keratören har lagt in - för de har vi Sponsorblock.

Glöm inte att vitlista de sidor som du vill stödja och som har vettiga reklam policy (typ SweC).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ja vad säger man. Det va ändå ganska girigt av dom.

179,00 ARS/månad till 699,00 ARS/månad från nästa månad 💸💥🚨

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Märks att Google inte bakgrundskollar reklamen, fått upp både pyramidspel, stötande, bluff varor och sexuellt inriktad reklam.

Lägg till 8 stycken till utöver dom två som kommer upp flera gånger i ett klipp. Kommer göra så man antingen slutar titta på Youtube eller lägger till adblock (är ändå ören som kreatörer får (behöver ha egna sponsorer eller lever på sälja egna merch eller leva på rena donationer)).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar