Helgsnack: Geforce RTX 3000-serien fyller två år

Permalänk
Medlem

Minnesvärt? Inte mycket.

Sitter kvar på mitt 1080ti. 20-serien kändes som ett test för vad som skulle komma sen. 30-serien hade höga priser och låg tillgänglighet, så det fick vara.

För min del har det inte kommit några tunga spel som jag varit intresserad av, så klarat mig fint på det jag har.

Sen jag började köra stable diffusion hade jag gärna haft lite mer är än 11GB vram, så kanske finns det ett behov för ett nytt kort längre fram.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Minnesvärt var väl kort man såg på bild och nästan aldrig kund köpa. Brutalt höga priser.
Sen gav det bra med prestanda när man läste tester och vänner började så småningom få hem kortet
Men själv så satt man mest brevid och drömde 😋 får väl se om det blir något kort framöver till tillräckligt bra pris.

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av StaffSergeant:

Att jag köpte ett 1.5 år efter release men betalade ändå 9500:- dyraste jag någonsin köpt, och förhoppningsvis var det sista gången jag gjorde en sådan idiotisk affär.

Vilket kort köpte du?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

började kolla på nytt grafikkort för typ 3 veckor sedan, såg då att jag behövde byta typ allt då mitt moderkort är pci express 3, mitt 1070. Började då kolla moderkort och processor, då skulle amd släppa sin nya, väntade på att se den, då kommer intel. Nu väntar jag helt enkelt på 4000-serien som högst troligt kommer bli stor skillnad från min 1070 haha

när tror ni det är rimligt att anta att man kan få bra deal och förhoppningsvis slippa köpa de första buggiga versionerna av allt? Tänker mig nytt moderkort, processor, ram ddr5 och nytt 4070 tänkte jag iaf och då med bra kylare. Runt januari eller ännu senare?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Toknöjd med mitt 3060 ti, var inga direkta problem att köpa ett kort.. Fick hålla koll några dagar bara.
Uppgraderar till något ur 4k serien när detta inte orkar med mitt casual-spelande längre.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

började kolla på nytt grafikkort för typ 3 veckor sedan, såg då att jag behövde byta typ allt då mitt moderkort är pci express 3, mitt 1070. Började då kolla moderkort och processor, då skulle amd släppa sin nya, väntade på att se den, då kommer intel. Nu väntar jag helt enkelt på 4000-serien som högst troligt kommer bli stor skillnad från min 1070 haha

när tror ni det är rimligt att anta att man kan få bra deal och förhoppningsvis slippa köpa de första buggiga versionerna av allt? Tänker mig nytt moderkort, processor, ram ddr5 och nytt 4070 tänkte jag iaf och då med bra kylare. Runt januari eller ännu senare?

Du måste inte ha pcie 4 för att driva 3000-serien. Det är minimal förlust att köra det i pcie 3 slot.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av roxkz:

Toknöjd med mitt 3060 ti, var inga direkta problem att köpa ett kort.. Fick hålla koll några dagar bara.
Uppgraderar till något ur 4k serien när detta inte orkar med mitt casual-spelande längre.

Du kan nog vänta till 5000 serien om du casual-spelar. 3060 Ti är ju riktigt fränt men du kanske kör hög upplösning, ultra alles och 80+ fps

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nästrimmarmannen:

Du kan nog vänta till 5000 serien om du casual-spelar. 3060 Ti är ju riktigt fränt men du kanske kör hög upplösning, ultra alles och 80+ fps

High i 3440x1440 med 80-100 fps är väl minimumkravet.
Så får se hur länge det räcker... Beror mycket vad jag får för mig att spela.
Senaste kompletta genomspelningen var Doom Eternal.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

En sak man lärt sig är att lyssna inte på youtubekanaler som säger att man inte skall köpa grafikkort. Köp när det passar mig helt enkelt, i mitt fall var det på releaseminuten av 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ni som "bara" sitter med ett 3060 Ti - vilka spel spelar ni och i vilken upplösning? Spela själv flight simulator i 2560 x 1440 30 FPS (Ultra). Klarar egentligen 60 FPS med men då får jag ta ner molnkvalitén samt kisa med ögonen när jag kör nära marken. Känns som det är mer spelet i sig som begränsar än hårdvaran. Blir spännande med den stora uppdateringen som kommer.

Sen är jag också nyfiken på er som tagit steget från detta kort upp till 3070 eller 3070 Ti eller till och med till 3080 eller högre. Varför bytte ni upp er?

🙂👍

Det är väldigt blandat: AC: Odyssey, Pumpkin jack, quake 2 RTX, Kingdom come: deliverance och Tiny Tinas wonderlands.
Tänkte prova på Cyberpunk 2077 nu när det verkar vara mer stabilt. Kör samtliga spel i 1440p upplösning och tycker det fungerar utmärkt. Hade nog kört vidare på rx 5700 om jag inte fått tag i 3060 ti vid lansering för bra pris.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattiiss:

då mitt moderkort är pci express 3

Det är inga som helst problem att köra ett RTX 3080 på 16x PCIe 3.0, har testats av bl.a. LTT och GN som visar att det är ytterst marginella tapp på 1-2% prestanda.

Sen kan det ju vara idé att byta datorn av andra skäl, men PCIe 3.0 är inget hinder i sammanhanget som motiverar datorbyte i sig.

Permalänk
Medlem

Minnesvärt? Att man fått leka vänta leken i två år efter releasen innan det dykt upp 3080 kort till "vettigt" pris. Tyvärr så tvekade jag på senaste erbjudandet från Komplett... men det kommer väl fler... hoppas jag... så att väntan äntligen kan vara över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Ni som "bara" sitter med ett 3060 Ti - vilka spel spelar ni och i vilken upplösning? Spela själv flight simulator i 2560 x 1440 30 FPS (Ultra). Klarar egentligen 60 FPS med men då får jag ta ner molnkvalitén samt kisa med ögonen när jag kör nära marken. Känns som det är mer spelet i sig som begränsar än hårdvaran. Blir spännande med den stora uppdateringen som kommer.

Sen är jag också nyfiken på er som tagit steget från detta kort upp till 3070 eller 3070 Ti eller till och med till 3080 eller högre. Varför bytte ni upp er?

🙂👍

Doom eternal, Death Stranding, Dark Souls, Elden Ring, Stellaris och lite annat smått och gott... 3440x1440.
3070 var inte värt de extra pengarna för min del, sålde mitt 3070 och la pengarna på vettigare saker.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Det mest minnesvärda har varit priserna och den dåliga tillgången.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 3070 för 7390:-
Sålde det ett år senare för 13500:- på tradera.

För de pengarna köpte jag ett 3080

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Vilket kort köpte du?

Ja, jag borde kanske fått med det från början. Asus tuf rtx 3080 oc V2.

Permalänk
Medlem

Blev oavsiktligt ägaren till ett 3090 ti, efter att mitt 6800 XT Strix LC säckade ihop och fick reklamera den, så fick bli en 3090 ti Strix LC istället, där jag enbart fick betala mellanskillnaden.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Mest minnesvärt är att en elektronikpryl för första gången i mitt liv steg i pris från det att jag köpte den (vilket jag troligen bör försöka glömma snarast).

Permalänk
Medlem

Att köpa grafikkort idag, när man inte kan få någon "cashback" från Ethereum?? Nej, det känns tyvärr verkligen helt ointressant.

Permalänk
Avstängd

Fick en bra deal från inet för 6650kr. Sålde gamla 5700 för typ 5000kr så bytet blev inte dyrt.
Det nya är RT men bara typ Metro liret som utnyttjar utan att systemet går på knäna.
Har fortfarande bugg i Firefox om jag dubblar skärmen till TVn att det blir buggigt som 17 när man scrollar.
Första graffet jag inte har bytt kylare på, vilket är trist för det låter en hel del spelande.

Idag så känns kortet lite gammalt och Nvidia snålade på minnet..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Mest minnesvärt har vart de höga priserna och dåliga tillgången samt att scalpers och miners som vanligt förstör för alla andra.

Permalänk
Medlem

Jag minns uppsnacket innan. En snabb bra arkitektur till lägre MSRP än 20-serien. Sen dog allt. Miners, Scaplers, kort som kostade minst 4 gånger så mycket som de borde gjort och ett Nvidia i fullständigt moraliskt förfall.

Min historia slutade med att jag köpte ett begagnat 1080 TI istället. Vilket känns sådär när jag kört begagnat länge för att jag inte vill ge pengar till Nvidia, men tyckte på förhand att pris och prestanda verkade vettigt nog för att belöna att de var på väg åt rätt håll igen, men så blev det alltså inte.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Folk gräver krypto ändå, i hopp om att pengarna finns där i framtiden. Vilket är hur det var i många år i början.

Att man inte går med vinst idag byter inte att läget är samma nästa vecka. Svänger alltid som fan i krypto.

Ja, men kurserna behöver gå mer än 2000% för att matcha. Innan kunde du ändå mine:a shitcoins och göra en marginell vinst (som kanske blev en stor senare). Många valutor följer i de stora svängarna bitcoin, men lokala små skillnader. Och BTC är halvt nedspolad i toaletten just nu.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Och BTC är halvt nedspolad i toaletten just nu.

Ja för en bitcoin är ju "bara" värd 200K. Jag sålde en del när dom var värda 80K och tyckte det var grymt högt värde...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag minns uppsnacket innan. En snabb bra arkitektur till lägre MSRP än 20-serien. Sen dog allt. Miners, Scaplers, kort som kostade minst 4 gånger så mycket som de borde gjort och ett Nvidia i fullständigt moraliskt förfall.

Det som var så jävla fult var hur Nvidia sålde 2 ex av de olika modellerna på sin site till ett pris som ingen AIB kunde matcha utan att göra hård förlust. Kändes nästan som det var för att de skulle kunna säga att MSRP var så mycket lägre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Har varit relativt nöjd med mitt 3070, för klent för 165hz 1440p men jag fick så lov att vänja mig vid lägre framerate (körde 1080p några månader innan jag köpte skärm i 1440p) Var ute efter ett 3080 men det fanns inga, så när inet fick in ett lass 3070 blev jag tvungen att slå till då Cyberpunk 2077 skulle släppas ett par veckor senare.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det som var så jävla fult var hur Nvidia sålde 2 ex av de olika modellerna på sin site till ett pris som ingen AIB kunde matcha utan att göra hård förlust. Kändes nästan som det var för att de skulle kunna säga att MSRP var så mycket lägre.

Ja. Ska man ha partners så måste man sälja till ett pris som gör att de i sin tur kan sälja sina kort med vinst, till ett pris som konsumenterna anser rimligt.

Så det var en helt sjuk tid som inte alls hade behövt vara så sjuk om Nvidia proriterat långsiktiga relationer med sina partners och kunderna, men de valde miners framför alla andra, och nu är den kundgruppen nästan borta, så nu får de stå där med skammen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det känns som serien de flesta skippade p.g.a. mining, scalpers och komponentbrist. Egentligen en väldigt bra serie, varje modell var mycket snabbare än motsvarande i 2000-serien utan att strömförbrukningen drog iväg allt för mycket förutom i de allra högsta segmenten. Men eftersom priserna inte var i närheten av motsvarande modell i 2000-serien spelade det ingen större roll.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Sitter lugnt med mitt GTX 970 jag fått av en kompis för många år sedan. Kommer dröja innan jag köper ny GPU. Behöver bränne till huset först och främst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Ja för en bitcoin är ju "bara" värd 200K. Jag sålde en del när dom var värda 80K och tyckte det var grymt högt värde...

Nu är det 28% av toppnoteringen. Brukar aldrig kolla på värdet mot BTC i SEK eftersom USDs växelkurs spelar in.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?