dräglig grafik för en inte helt ny jobbdator

Permalänk

dräglig grafik för en inte helt ny jobbdator

Hej, jag sitter hemma och jobbar på en Dell Precision 3630 med intel core i7 8700 3.2 Ghz.. nåt tips på vad jag kan stoppa i den för att bara få något dräglig grafik för enklare spel? dvs något beggat eller nytt som inte kostar så mycket och klarar mer än den integrerade Intel-grafiken?

Permalänk
Medlem

Vad är "enklare spel" enligt dig?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Hade siktat på typ RTX 2060 / RTX 2070 begagnat.

Kontrollera PSUn bara så den har lite headroom för ett sånt kort, RTX 2070 ligger runt 180w tror jag vid max TDP.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Vad är "enklare spel" enligt dig?

På den nivån att jag spelat Garten of Banban med min son och mitt äldre grafikkort inte klarar av ljussättningen så allt blir väldigt mörkt =D .. du förstår, inga höga krav

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudeboyflip:

På den nivån att jag spelat Garten of Banban med min son och mitt äldre grafikkort inte klarar av ljussättningen så allt blir väldigt mörkt =D .. du förstår, inga höga krav

Låter som att du behöver ändra inställningar. Det spelet har ju inga direkta krav mer än att datorn ska starta typ. Om det är mörkt i spelet så är det nog inte för att dom använder tekniker som ditt gamla grafikkort/integrerade kort inte har stöd för.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Kolla vad du har för strömkontakter i datorn, kan begränsa vad du kan ha för kort.

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Låter som att du behöver ändra inställningar. Det spelet har ju inga direkta krav mer än att datorn ska starta typ. Om det är mörkt i spelet så är det nog inte för att dom använder tekniker som ditt gamla grafikkort/integrerade kort inte har stöd för.

jag har googlat det, det är ett ganska känt fel vad jag förstår i deras ganska sunkiga spelmotor. man kan försöka tvinga en annan version av directx etc men jag har inte lyckats.

hur som helst var det bara ett exempel, vi har även spelat Bendy som blir lite hackigt ibland, vore kul om man bara kunde få lite mer prestanda med nåt kort som klarar den äldre arkitekturen utan att investera för mycket (ett par tusen är nog smärtgränsen för detta)

Permalänk

Jag tänker något sånt här kanske. Ska dock kolla att datorns PSU fixar det..
https://www.tradera.com/item/341372/675933458/geforce-rtx-206...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dudeboyflip:

jag har googlat det, det är ett ganska känt fel vad jag förstår i deras ganska sunkiga spelmotor. man kan försöka tvinga en annan version av directx etc men jag har inte lyckats.

hur som helst var det bara ett exempel, vi har även spelat Bendy som blir lite hackigt ibland, vore kul om man bara kunde få lite mer prestanda med nåt kort som klarar den äldre arkitekturen utan att investera för mycket (ett par tusen är nog smärtgränsen för detta)

Ett GTX 1080 Ti (eller RTX 2070) räcker nog långt om det är den typen av spel i alla fall!

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Ett GTX 1080 Ti (eller RTX 2070) räcker nog långt om det är den typen av spel i alla fall!

OK tack! jag förväntar mig inte ha tid att spela nåt mer avancerat de närmaste åren ändå. sen får det bli en speldator ..
Får nog mäta lite i burken också för att se vad man får in dock =D

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Jag har svårt att tänka mig att hans PSU ska klara de korten.

Jag skulle säga kör på Gtx 1650 om det inte är för klent. Finns för ca 400 kr på Tradera. Kanske du kan gå upp till 1660 om du har möjlighet att ansluta extra strömmatning från PSU.

Permalänk
Hedersmedlem

Datorn levereras med lite olika nätagg, 300W, 460W och 850W. Om det sitter ett 300W nätagg i så hade jag satsat på ett kort som inte behöver extern strömförsörjning. 460W kan funka för enklare kort, dvs för Nvidia kort som slutar på 50 eller 60. 850W nätagg klarar alla kort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Datorn levereras med lite olika nätagg, 300W, 460W och 850W. Om det sitter ett 300W nätagg i så hade jag satsat på ett kort som inte behöver extern strömförsörjning. 460W kan funka för enklare kort, dvs för Nvidia kort som slutar på 50 eller 60. 850W nätagg klarar alla kort.

tackar, ska kolla vad det sitter för nätagg i min innan jag gör nåt mer

Permalänk
Medlem

Ett 3070/ti passar den datorn som handen i handsken. Det klarar alla spel om än med lägre inställningar i nyare. För 1080p är det perfekt.
Du får undersöka själv om det är värt pengarna begagnat.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.