Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Medlem

aldrig sett en reklam på tuben, vill inte vara med sponsra google mera än vad jag redan gör.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swonko1:

Men tror du YouTube får sin enda inkomst från reklam i videos?

Det och prenumerationer, vad skulle de annars få intäkter från?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det och prenumerationer, vad skulle de annars få intäkter från?

Vilken tur att det finns gott om folk som prenumererar då. Dom får även pengar genom kanalmedlemskap (30% tar YouTube), superchatt, reklam på startsidan, reklam videos som man aktivt trycker på, YouTube TV i USA, små annonser på videon. Sen måste man ju tänka på att YouTube är Google, och den data dom samlar på dig när du kollar på youtube används på alla sidor med riktade annonser.

Permalänk
Medlem

Efter åratal med en hel arsenal av allehanda "ad-blocks" och andra tillägg för att motverka kartläggning så blir det som ett mindre trauma de få gånger man klickar på nån YT-länk på telefonen när man inte surfar via sitt eget nätverk...

Hur någon kan stå ut alls utan att blockera all reklam online är för mig en gåta.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så kan man tänka, men Sweclockers har en betydligt högre andel användare som släpper genom annonser på hemsidan än andra snarlika sajter. Framförallt för att annonserna hålls relevanta och icke intrusiva. En reklamvideo som sitter och snurrar utan att gå att stänga av och som tar upp hela skärmen eller lite banners som inte rör sig. Lite olika grejer som tur är.

Man (jag) får lite lätt hjärnblödning när, som Youtube nu gjort två helger i rad, det visas reklam om ”ryggb*js” lagom till middagen på fredag och lördag… Antar att det är synd om Torsten som gick på den gamla reklamen och valde fel märke.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Swonko1:

Vilken tur att det finns gott om folk som prenumererar då. Dom får även pengar genom kanalmedlemskap (30% tar YouTube), superchatt, reklam på startsidan, reklam videos som man aktivt trycker på, YouTube TV i USA, små annonser på videon. Sen måste man ju tänka på att YouTube är Google, och den data dom samlar på dig när du kollar på youtube används på alla sidor med riktade annonser.

Så... reklam och... prenumerationer? Rätt säker på att det var precis vad jag sa.

Kanalmedlemskap har jag inte ens tänkt på, men det är ju en prenumeration. Youtube TV är också en prenumeration. Annonser på hemsidan har de inte alls, förutom för Premium förstås och en popup för att växla till Chrome som alla Googles tjänster. Googles datainsamling tjänar de pengar på, genom att visa segmenterad reklam, men du har kontroll över det. Du kan välja bort riktade annonser helt på ditt Google-konto exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Individual membership: ₹129.00/mo

Skaffade inte när det var som billigast så det hade höjts till 129 rupee.

Skrivet av Bakgrund:

Argentinska pesos är billigare. 119 pesos är ca 9 kr. Men kanske inte är värt att krångla med uppsägning och nyteckning för den struntsumman.

Funkar det där fortfarande? Jag tyckte jag läste att det krävdes visa/mastercard utfärdat i det landet man försökte köpa premium i sen i ... våras?

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Funkar det där fortfarande? Jag tyckte jag läste att det krävdes visa/mastercard utfärdat i det landet man försökte köpa premium i sen i ... våras?

Det måste fungera. Jag bytte VISA-kort i somras för mitt gamla hade gått ut. Det gick även helt utan VPN iom att jag nu är i Sverige.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Adblock eller bojkott, det måste väl även finnas andra alternativ idag till tuben?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av 220volt:

YouTube Premium FTW

Håller med 100% tjacka Premium

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Skrivet av Swonko1:

"Sen måste man ju tänka på att YouTube är Google, och den data dom samlar på dig när du kollar på youtube används på alla sidor med riktade annonser."

Precis som att alla Androidtelefoner är Google

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Så... reklam och... prenumerationer? Rätt säker på att det var precis vad jag sa.

Kanalmedlemskap har jag inte ens tänkt på, men det är ju en prenumeration. Youtube TV är också en prenumeration. Annonser på hemsidan har de inte alls, förutom för Premium förstås och en popup för att växla till Chrome som alla Googles tjänster. Googles datainsamling tjänar de pengar på, genom att visa segmenterad reklam, men du har kontroll över det. Du kan välja bort riktade annonser helt på ditt Google-konto exempelvis.

Du glömde "försäljning av persondata" bland inkomstkällorna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nr42:

Du glömde "försäljning av persondata" bland inkomstkällorna.

Google säljer väl inte särskilt mycket persondata. Det google vet om sina kunder är guld värt - och denna data håller de benhårt i för att inte ge iväg datan till konkurrenter.
Det man kan köpa av google är annonsplatser som är skräddarsydda. Google skräddarsyr annonserna så att bara rätt personer får reklamen - men man får som köpare inte ta del av personlig användardata från exempelvis youtube.

Så nä - försäljning av persondata är väl inte riktigt det google gör. De kapitaliserar helt klart på persondatan de äger - men säljer inte riktigt denna data.

Så med andra ord - google tjänar pengar på annonser - och det tog ju @snajk upp tidigare.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tänk vad prydligt hemsidor och annat skulle se ut utan massa färgglada banners och popups. Det har dessutom gjorts forskning på att vi tittar inte ens på banners när vi surfar och läser. Samma sak med videoreklam, det enda jag tittar på är nedräkningen till skip-knappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Sponsorblock gör absolut inget negativt för kreatören. Sponsorblock skippar segment i videon, den blockerar inte reklam.

Ok.

Skrivet av AudioBase:

Gratis underhållning har jag inte eftersträvat, däremot är underhållning som blir förstörd av överdrivet mycket och aggressiv reklam fel.

Titta inte då.

Skrivet av Baxtex:

Vet du vad Sponsorblock är?

Precis som @m4gnify så vet ni ju bäst.
Inget skadar kreatören. De får inte ens använda ordet mord i en video.
Ni har noll koll på algoritmerna.

/ YT Premium.

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt kluven här. Reklam, speciellt sådan som inte berör mina intresseområden, är skittrist och förstör ofta upplevelsen av ett filmklipp. Men samtidigt vet jag ju att det kostar att tillhandahålla tjänsten. YouTube drivs inte gratis, någon måste betala för dessa enorma serverhallar som krävs, betala för all personal som sköter dessa osv. Och "någon" är alla de som tittar, de andra behöver inte bry sig.

Hade YouTube Music (som ju ingår i YT Premium) varit av samma kvalité som tex Spotify hade man kunnat prenumerera på Premiumversionen och fått hela YT reklamfritt till (ungefär) samma peng som Spotify ensamt.

/ B

Permalänk

Kör ublock origin samt sponsorblock i MS Edge.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk

Har verkligen folk inte råd med 69kr/mån om man nu tittar på youtube regelbundet? Är värt varenda krona enligt mig. Jag kör alltså Youtube Lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Jag är väldigt kluven här. Reklam, speciellt sådan som inte berör mina intresseområden, är skittrist och förstör ofta upplevelsen av ett filmklipp. Men samtidigt vet jag ju att det kostar att tillhandahålla tjänsten. YouTube drivs inte gratis, någon måste betala för dessa enorma serverhallar som krävs, betala för all personal som sköter dessa osv. Och "någon" är alla de som tittar, de andra behöver inte bry sig.

Hade YouTube Music (som ju ingår i YT Premium) varit av samma kvalité som tex Spotify hade man kunnat prenumerera på Premiumversionen och fått hela YT reklamfritt till (ungefär) samma peng som Spotify ensamt.

/ B

Samma sits som för mig. Betalar idag nästan samma peng för bara Spotify så klart det hade varit trevligt om man kunde kört Youtube istället men samtidigt så vill man hellre betala till ett Svenskt bolag och jag ser inte på Youtube mer än nån enstaka gång i veckan och då startar jag videon och låter reklamen gå i bakgrunden.

Permalänk
Medlem

Har inget emot alla som använder adblocker men blir det inte så att om vi säger att hälften av alla användare som är inne på youtube använder adblocker så behöver youtube ha dubbelt så mycket reklam?

Jag tycker youtube lite är riktigt skönt att ha. Priset är lätt värt vad man får.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrDanne80:

Har verkligen folk inte råd med 69kr/mån om man nu tittar på youtube regelbundet? Är värt varenda krona enligt mig. Jag kör alltså Youtube Lite.

Var någonstans kostar YT premium 69kr lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Var någonstans kostar YT premium 69kr lagligt?
<Uppladdad bildlänk>

Det är Premium Lite som kostar 69 kr/mån.

Permalänk
Medlem

Premium Lite är lätt värt det men kollar man bara på PC räcker det med Adblock. Dock tycker jag YT Shorts är rena cancerhelvetet, jag mår dåligt av det finns. Shorts brukar slänga in rekommendationer på djur som blir halshuggna osv. Helt sjukt.

Visa signatur

Perl - Made by Idiots, Java - Made for Idiots, C++ - Envied by Idiots

Permalänk
Medlem

Jag har ett par videos på YT, den med flest visningar ~65k, de andra i stort sett enstaka visningar.
Har aldrig fått en krona av google, men i tvingande avtal går jag med på att de lägger reklam på mina klipp endå.
Är imot idén av proffstubers som ska skapa löpande innehåll för ekonomisk vinning, det blir så sjukt mycket brus. Gör en video om du har något att visa, inte för att det är ett jobb. De flesta "proffsen" tjatar ju endå om patreon och andra sponsorer. Många kanaler drivs ju dessutom av firmor som har YT som ett reklamfönster ut i social media. "Skapa lite bra content och plugga våra produkter/tjänster", dvs inte som betydande inkomst ,vilket gör reklamen överflödig.
Lika lite som jag förväntar mig pengar för mina videos är jag intresserad av att sponsra andra genom reklamtittande. Jag använder där med Brave för att bli av med, i alla fall den automatiserade, reklamen.

Visa signatur

Lite GFX, lite CPU, en nypa RAM och ett par gig SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cheers:

Jag har ett par videos på YT, den med flest visningar ~65k, de andra i stort sett enstaka visningar.
Har aldrig fått en krona av google, men i tvingande avtal går jag med på att de lägger reklam på mina klipp endå.
Är imot idén av proffstubers som ska skapa löpande innehåll för ekonomisk vinning, det blir så sjukt mycket brus. Gör en video om du har något att visa, inte för att det är ett jobb. De flesta "proffsen" tjatar ju endå om patreon och andra sponsorer. Många kanaler drivs ju dessutom av firmor som har YT som ett reklamfönster ut i social media. "Skapa lite bra content och plugga våra produkter/tjänster", dvs inte som betydande inkomst ,vilket gör reklamen överflödig.
Lika lite som jag förväntar mig pengar för mina videos är jag intresserad av att sponsra andra genom reklamtittande. Jag använder där med Brave för att bli av med, i alla fall den automatiserade, reklamen.

Jo det är ju ena sidan av myntet. Den andra sidan är ju att fundera på hur mycket tid man spenderar i en tjänst och vad den då är värd för en. Jag lägger definitivt mer tid på Netflix än på Youtube exempelvis, och innehållet är ju generellt bättre, men Netflix kostar också nästan tre gånger så mycket (med 4K), så det är rimligt för mig att betala för Premium Lite också. Sen är det absolut ett problem att många inte får ta del av pengarna som de ändå hjälper åt att dra in liksom, men jag har också polare som jobbar väldigt billigt eller till och med gratis mot typ mat och en T-Shirt på Netflix-produktioner (de får ju erfarenhet, kan vara värt hur mycket som helst! ) så det är liksom inte unikt för Youtube. Min förhoppning är ju också att de "skapare" med fler tittare av de som betalar också får mer betalt än de där fler inte betalar, mest för att reklam ju knappt är värt något längre.

Permalänk
Medlem

Vill också slå ett slag för YT Premium. Lätt den mest prisvärda tjänsten där ute. Reklamfri video och musikstreaming + gratisprylar utskickade lite då och då gör det lätt värt månadskostnaden. Kvalitén är också helt klart godkänd!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Ok.

Titta inte då.

Precis som @m4gnify så vet ni ju bäst.
Inget skadar kreatören. De får inte ens använda ordet mord i en video.
Ni har noll koll på algoritmerna.

/ YT Premium.

Är det någon skillnad att den hoppar sponsorsegment automatiskt jämfört med om jag gör det själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Någon som vet hur man blockerar på Android TV på lagligt vis.

Jag kör Smart Tube på min shield, funkar prima

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Google säljer väl inte särskilt mycket persondata. Det google vet om sina kunder är guld värt - och denna data håller de benhårt i för att inte ge iväg datan till konkurrenter.
Det man kan köpa av google är annonsplatser som är skräddarsydda. Google skräddarsyr annonserna så att bara rätt personer får reklamen - men man får som köpare inte ta del av personlig användardata från exempelvis youtube.

Så nä - försäljning av persondata är väl inte riktigt det google gör. De kapitaliserar helt klart på persondatan de äger - men säljer inte riktigt denna data.

Så med andra ord - google tjänar pengar på annonser - och det tog ju @snajk upp tidigare.

Dom säljer väl data till analysföretag och liknande, kanske inte "persondata" som kan knytas till en fysisk individ men anonymiserad data. Sen har dom ju blivit anklagade för att sälja persondata som kan knytas till individer lite nu och då, men det vet jag inte om det ligger något i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Var någonstans kostar YT premium 69kr lagligt?
<Uppladdad bildlänk>

Det finna inga lagar som förbjuder användandet av VPN för att kringå landsbarriärer. Lite grann som att gråimportera fast digitalt!

Däremot kan det vara emot plattformens regelverk men med tanke på att YouTube och andra streamingtjänster inte verkar göra mycket för att förhindra detta så får vi väl anta att de inte tar så allvarligt på detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version