Snabbkoll: Vilket språk använder du i ditt operativsystem?

Permalänk
Medlem

När jag skaffade min första dator 1982 så fanns inte valet svenska, så för mig är engelska mitt modersmål när det gäller datorer.

Jag kan förstås hantera datorer med svenska men det är inte lika naturligt och som autodidakt när det gäller datorer så var det historiskt en stor fördel att att använda engelska då dokumentation alltid fanns på engelska.

När hemPC-subventionen kom så var det svenska som gällde för de flesta och jag vet inte om det verkligen bidrog till att öka kompetensen bland folket. De stora oftast amerikanska PC-tillverkarna då tackade och tog emot då det var där vinsterna hamnade.

Amigans locale var en trevlig grej, då kunde man ju både lägga till egna översättningar och ha flera språk tillgängliga. Grunden var alltid engelska förstås vilket underlättade.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 128GB 3600, RTX4060

Permalänk
Medlem

Engelska.
Men blir lite bränd ibland när man ska hjälpa någon annan som kör på svenska och dessutom saknar Classic Shell.
Hur fan använder man en dator utan det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vi bor i Sverige och svenska huvudspråk här i landet. Bara för att de flesta i de yngre generationerna så är det väldigt vanligt med äldre i arbetsför ålder som har knackig eller obefintlig engelska, och även invandrare som har sitt hemspråk som första språk och svenska som andra språk, och sedan inte har några fler språk.

Hur gamla är de äldre då?

Många som är födda på 1950-talet eller tidigare har redan gått i pension.
Man kan väl gå i pension vid 63 om man accepterar att få ut lägre pension och/eller inte orkar längre.
De som är födda 1960 fyller 63 nästa år.
Så snart börjar 60-talisterna gå i pension.

Kommer vi in på 70-talister så är det personer som inte hann bli medelålders innan NES släpptes, hemdatorer som Commodore, Amiga, Atari.

På 80 talet var datorer och teknik inte lika mainstream som på 2000 talet och framåt.
Men tillgängligheten för de som var intresserade var ändå betydligt större.
Det var inte som under andra världskriget när det fanns ett fåtal datorer i världen.

Vad som fanns när man var några månader gammal spelar mindre roll, eftersom då var man ändå för liten för att använda det/förstå det.
Utan det är när man växt till sig lite.
Då var framförallt de som är födda under senare halvan av 70 talet var ganska unga under 80 talet.

Jag ser det som att om man är född ca 1975-1985 att man är The NES generation.
Åtminstone om man är intresserad av teknik, digitala spel och sånt.
Att man är tillräckligt ung för att ha varit barn när NES släpptes men inte så ung att NES var långt före ens tid.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av GuessWho:

@landmarks

Om ni repeterar frågan i framtiden.
Istället för ha den utformad som:
Har du din dators operativsystem på svenska?
( ) Ja
( ) Nej

Får jag föreslå att lista några olika språk, plus ett annat alternativ på slutet.

Exempelvis
Vilket språk har din dators operativsystem?
( ) Svenska
( ) Engelska
( ) Tyska
( ) Franska
( ) Spanska
( ) Annat språk

I nuvarande utformning kan man anta att de flesta som inte kör Svenska kör Engelska istället.
Men egentligen att bara utgå från omröstningen så har man egentligen ingen aning om hur stor andel av Nej rösterna som kör Engelska.

Om man istället minst har Svenska, Engelska, Annat som alternativ så får man lite klarare bild.
Sen kan man ha fler språk som i mitt exempel.
Självklart kan man inte lista alla språk.
Men det går att ha med några av de större språken och kanske grannländernas språk för att få en lite bättre bild av hur fördelningen ser ut.

Absolut, det är ett jättebra förslag!

Jag övervägde att lista lite fler alternativ, men iom att det är just en snabbkoll valde jag att hålla det lite mer kortfattat ändå. Men jag tar förslaget i åtanke, det skulle ju passa utmärkt som en veckans fråga i framtiden, med lite fler alternativ och valmöjligheter!

Permalänk
Medlem

Jag insåg att jag inte visste vilket språk jag hade inställt. Interagerar uppenbarligen så sporadiskt med OS'et att språkinställningen inte har nån vidare betydelse. Det visade sig vara svenska.

Brukar välja engelska då jag installerar program, då felsökning brukar gå smidigast så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Är svensk och bor i Sverige så jag använder kroatiska bara för att göra det hela lite svårare.

En till som kollade på barnprogrammet ”Språka på serbokroatiska” förmodar jag. 💁‍♂️

Permalänk
Medlem

Svenska, det går ju ändå att söka på engelska i windows om man behöver det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Windows-burkar alltid på engelska, eftersom det tidigare inte fungerade så bra med svenska där.

Jo, du refererar typ till Windows 95-tiden…

Permalänk
Medlem

Svenska.

Engelska börjar ta över världen.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Svenska av vana tror jag men borde ha engelska för alla program jag installerar väljer jag engelska då det är standard på alla tutorials och hjälpvideos.. Får bli nästa ominstallation när det blir större SSD.

Permalänk
Medlem

Kört allt på engelska. Underlättar när det uppstår problem man måste felsöka. Engelska känns mer naturligt också inom teknikens värld.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: ASUS RTX 5080 16GB ROG Astral OC PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: X2 CRAZYLIGHT Wireless PXR
Mousepad:
Artisan Type-99 Keyboard: Wooting 80HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag kör svenska som systemspråk, tror Windows 2000 var senaste gången jag använde engelska. Det är nyttigt att lära sig vad saker heter i svenskspråkigt Windows när man ska hjälpa någon på distans.

Jag kör bara Office (och programvaror från MS som ställer sig efter systemspråk) på svenska, i allt annat väljer jag aktivt engelska eftersom dialogrutor och menyrader oftast blir rena rotvälskan annars.

Permalänk
Medlem

Kört engelska ända sedan Amiga-tiden, de svenska översättningarna var ibland så irriterande så det kändes enklare. Dock, sedan jag installerade W10 har det blivit svenska. Vissa applikationer kör jag dock i engelska för det blir helt enkelt enklare att hitta det jag vill göra då det är språket jag är van med i dem.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

En till som kollade på barnprogrammet ”Språka på serbokroatiska” förmodar jag. 💁‍♂️

Nä jag är så gammal så jag kollade på Vilse i pannkakan. Tror inte "Språka på serbokroatiska" var uppfunnet då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nja, det var allt senare än så. Det jag mest minns var engelska program som förväntade sig att en massa saker skulle ligga i C:\Program Files, vilket de inte gjorde med en svensk version. Naturligtvis en bugg i programmet och inte i Windows, men det var onödigt bråk att hålla på och fixa.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Förutom att översättningarna ibland är omöjliga att förstå så finns det buggar som inte är åtgärdade i diverse program och Windows om man inte använder En-US. Sedan helt ologiska kortkommandon o word/excel, extra roligt var det när Microsoft soppade till det rejält och översatte macron/vba, nu är ju fortfarande formler på svenska vilket är ett rent helvete. Att ha Windows på svenska är som att laga armbandsur med lovikavantar på. Jag så innerligt hatar all teknik på svenska, strular det så fattar man inte ett skit och det går heller inte att googla. Ni som inte kan engelska, skärp er, det är ett nödvändigt språk att lära sig. Bevara språket=bevara kulturen ger jag inte ett smack för, jag bryr mig iofs inte om att bevara någon kultur. Utveckling, rörelse, framåt!

Minns en gång när dåvarande moderbolag försökte prångla på oss ett sk 4th gen language som var på franska. Jesus christ. Enda möjliga alternative till engelska inom teknik är väl ett sydostasiatiskt språk (Kinesiska, Japanska eller Koreanska). Hoppas det inte blir så, då kommer jag hamna hopplöst efter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Jag har allt i mitt liv inställt på engelska, så naturligtvis är det mesta svenska.

... Va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 57josa:

Nä jag är så gammal så jag kollade på Vilse i pannkakan. Tror inte "Språka på serbokroatiska" var uppfunnet då.

Jo ganska exakt samma tid. Men man tittade ju inte på språka eftersom det inte var för svenska barn. Istället fick man mardrömmar om storpotäten.

Permalänk
Inaktiv

English all the things!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Nej det fanns problem beroende på hur programmen skapade sökvägar långt in på Windows 7 skulle jag påstå.

Permalänk
Medlem

Självklart svenska, en princip sak.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

Hindi är väl det självklara valet?

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Engelska på så mycket som går. Det är vad jag är van vid, ser ingen anledning att byta när det skulle göra det svårare för mig att använda ett OS som är översatt till svenska. Måste nästan googla vad de inställningarna heter på svenska.

Permalänk
Medlem

Har alltid kört på engelska i alla OS i alla år, sedan 80-talet, av flera skäl.

Då jag är systemutvecklare så är det extra irriterande med systemfelmeddelanden på "fel" språk, det blir bara bökigare på alla sätt, särskilt när översättningen från engelska har gjorts av någon icke-teknisk individ så det knappt går att begripa vad som menas.

Visa signatur

9950X3D | 5080

Permalänk
Medlem

Jag har något svagt minne av att man inte kunde byta språk i Windows och att man därför hade engelska eftersom man alltid hade pirat-Windows? Har iallafall alltid haft engelska och fortsatt på det spåret. 95% av tiden jag spenderar vid datorn är arbete, och då är det ju ändå engelska som är grunden i allt, då blir det mest märkligt att ha just operativsystemet på ett annat språk.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Finns inget hemskare än cringe worthy översättningar.

Kan rekommendera spelet Helldivers med svensk översättning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Engelska.
Men blir lite bränd ibland när man ska hjälpa någon annan som kör på svenska och dessutom saknar Classic Shell.
Hur fan använder man en dator utan det...

Förstår inte hur ni inte hittar i Windows om ni använt det sen tidernas begynnelse...

WIN+R
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/how-to-run-control-...

Brukar hjälpa grannen och hans dator är på polska. Det är bara sluta ögonen och låta sitt undermedvetna navigera. Alternativt lär man sig PowerShell..

Permalänk
Medlem

LANG=en_US.UTF-8 LC_CTYPE=sv_SE.UTF-8 LC_NUMERIC=en_US.UTF-8 LC_TIME=en_GB.UTF-8 LC_COLLATE=C LC_MONETARY=en_US.UTF-8 LC_MESSAGES=en_US.UTF-8 LC_PAPER=sv_SE.UTF-8 LC_NAME=sv_SE.UTF-8 LC_ADDRESS=sv_SE.UTF-8 LC_TELEPHONE=sv_SE.UTF-8 LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8 LC_IDENTIFICATION=sv_SE.UTF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

Förstår inte hur ni inte hittar i Windows om ni använt det sen tidernas begynnelse...

WIN+R
https://support.microsoft.com/sv-se/topic/how-to-run-control-...

Brukar hjälpa grannen och hans dator är på polska. Det är bara sluta ögonen och låta sitt undermedvetna navigera. Alternativt lär man sig PowerShell..

Shit, WIN+R?
Vet du om det går att komma åt för oss som inte har windows-knapp? Mitt tangentbord är lite gammalt.

Permalänk
Medlem

Engelska, men Windows 11 envisas med att köra en del grejer på svenska av nån anledning.