Windows 11-uppdatering förbereder stöd för flikar i Utforskaren

Permalänk
Melding Plague

Windows 11-uppdatering förbereder stöd för flikar i Utforskaren

Inte långt innan operativsystemet fyller ett år släpper Microsoft lös en större uppdatering med förbättringar och återkomst för gamla favoriter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Bildexpert

Och som vanligt har det funnits i macOS sedan länge. Men bra funktion oavsett

Permalänk
Medlem

Flikar är bra. Men en sak jag stör mig på är att man inte kan stänga av snapping, och ändå maximera ett fönster igenom att dra det till kanten. Det är allt eller inget.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HoboCop:

Flikar är bra. Men en sak jag stör mig på är att man inte kan stänga av snapping, och ändå maximera ett fönster igenom att dra det till kanten. Det är allt eller inget.

Borde gå att stänga av med någon mod av regedit?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så har inte flikar släppts än utanför Preview programmet, men ska göra det under hösten. Finns i beta preview men inte på min stationära dator där jag kört med release preview versionen sedan juli. Skickade in en rättelse också

La till lite mer info
Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kanske dags att uppgradera från Windows 10?

Hur är det med högerklick för att komma åt "windows 10 context" menyer, är det fortfarande två klick som gäller?

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Borde gå att stänga av med någon mod av regedit?

Det är möjligt, men vill inte pilla i register då det kan få oväntade följder. Men möjligt är det säkert

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Kanske dags att uppgradera från Windows 10?

Hur är det med högerklick för att komma åt "windows 10 context" menyer, är det fortfarande två klick som gäller?

Japp

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Fick uppdateringen igår, men tydligen är vissa funktioner inte aktiverade ännu (bl.a. flikar i utforskaren) i version 22621.

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Synd, såg dock att det går att stänga av med regedit.
https://pureinfotech.com/bring-back-classic-context-menu-wind...

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Old Insight:

Fick uppdateringen igår, men tydligen är vissa funktioner inte aktiverade ännu (bl.a. flikar i utforskaren) i version 22621.

Stämmer, vad jag läst tänker MS släppa det senare under hösten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Det är så mycket de behöver fixa till med utforskaren och allt som hör till. Men är det främst bloatware vi får nu?
Bara ta en sådan sak. Man remotar in på en annan dator genom RDP och kopierar några stora filer till den lokala datorn i utforskaren genom ctrl+c och sedan ctrl+v på ens egen dator. Denna kopiering kan ta flera timmar, tom dagar. Gissa vad som händer om man under denna tid råkar ta ctrl+c i ett worddokument eller whatever? Såklart att hela ens kopiering avbryts och man får börja om från början.

Och liknande konstigheter finns det i hela windows. Men mer bloatware är det folket behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Och som vanligt har det funnits i macOS sedan länge. Men bra funktion oavsett

Jag tänkte samma, och då har jag ändå läst en massa inlägg här hur pass mycket bättre Utforskaren påstås vara än Finder.

Permalänk
Medlem

Som flera nämner ovan så har inte flikar i utforskaren släppts ännu

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Och som vanligt har det funnits i macOS sedan länge. Men bra funktion oavsett

Matnyttig info för oss som sitter på Windows.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Någon som faktiskt gjort några prestandaskillander mellan win10 och win11? Minnesanvändning, spelande, rendering etc?

Jag tänker nu på senare tid nu när win11 har mognat lite? Kanske lite OT men ändå intressant. Jag har aktivt inte valt att gå över till win11 för jag är rädd för massa barnsjukdomar och onödig bloat av systemet.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Därför man kör med XYplorer. Ett betydligt bättre program än utforskaren.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd

Flikar är väl fint, men det har ju blivit naturligt för mig att öppna två utforskare bredvid varandra om man ska göra några mer komplicerade operationer så man får översikt över båda katalogerna samtidigt, om man inte gör det via CMD/Powershell eller så, så jag vet inte om det kommer att bli så mycket användning av detta för min del. Jag vet inte hur det fungerar med flikarna än men jag antar att man kan dra filer till en annan flik och det fungerar som att dra dem till ett annat fönster (med val om man drar med högerknappen och så).

Jag var ju väldigt glad att få flikar i terminalen exempelvis, och det är nice att kunna ha en powershell och en linuxterminal i samma fönster eller så, men egentligen ger det ju inte så mycket mer än att ha flera fönster öppna. Men det handlar ju också om mina användningsmönster, jag har ofta en powershell igång som jag hanterar git, docker och liknande med, och en i admin-läge som inte kan ligga som en flik om inte allt är admin, sen ett par linuxterminaler mot olika containers, servrar eller så men de startar ju i egna fönster så som jag använder dem i alla fall.

Permalänk
Medlem

Uppdateringen kraschade min dator fullständigt, vilket blev droppen som fick allt att rinna över. Efter ha krigat med ett uselt OS i 6 månader är jag tillbaka till Windows 10. Otroligt vilken skillnad i både hastighet och användarvänlighet. Det känns som en klar uppgradering.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pskjonte:

Kanske dags att uppgradera från Windows 10?

Hur är det med högerklick för att komma åt "windows 10 context" menyer, är det fortfarande två klick som gäller?

Kör som admin i cmd / powershell för att få tillbaka W10 kontext menyn i W11 (den som ni ser när ni högerklickar på en fil i utforskaren)...

reg add "HKCU\Software\Classes\CLSID\{86ca1aa0-34aa-4e8b-a509-50c905bae2a2}\InprocServer32" /f /ve

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Någon som faktiskt gjort några prestandaskillander mellan win10 och win11? Minnesanvändning, spelande, rendering etc?

Jag tänker nu på senare tid nu när win11 har mognat lite? Kanske lite OT men ändå intressant. Jag har aktivt inte valt att gå över till win11 för jag är rädd för massa barnsjukdomar och onödig bloat av systemet.

Skulle också vilja se nytt prestandatest av Win 11 nu ett år efter release.
Har av samma anledning valt att stanna kvar på Win 10 då prestandatappet var påtagligt vid release genom div.tester.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

att öppna två utforskare bredvid varandra om man ska göra några mer komplicerade operationer så man får översikt över båda katalogerna samtidigt,

Är det inte detta man har en klassisk Commander till?

Total Commander till exempel på windows numera då eftersom Norton Commander är lite utdaterad

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Flikar är väl fint, men det har ju blivit naturligt för mig att öppna två utforskare bredvid varandra om man ska göra några mer komplicerade operationer så man får översikt över båda katalogerna samtidigt, om man inte gör det via CMD/Powershell eller så, så jag vet inte om det kommer att bli så mycket användning av detta för min del. Jag vet inte hur det fungerar med flikarna än men jag antar att man kan dra filer till en annan flik och det fungerar som att dra dem till ett annat fönster (med val om man drar med högerknappen och så).

Jag var ju väldigt glad att få flikar i terminalen exempelvis, och det är nice att kunna ha en powershell och en linuxterminal i samma fönster eller så, men egentligen ger det ju inte så mycket mer än att ha flera fönster öppna. Men det handlar ju också om mina användningsmönster, jag har ofta en powershell igång som jag hanterar git, docker och liknande med, och en i admin-läge som inte kan ligga som en flik om inte allt är admin, sen ett par linuxterminaler mot olika containers, servrar eller så men de startar ju i egna fönster så som jag använder dem i alla fall.

Håller med

Skulle velat ha ett Norton Commander för windows med "drag and drop" stöd

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Total Commander till exempel på windows numera då eftersom Norton Commander är lite utdaterad

Eller Directory Opus för oss vill ha det bästa av båda världar Microsoft har långt kvar innan jag ser Windows Explorer som användbart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Eller Directory Opus för oss vill ha det bästa av båda världar Microsoft har långt kvar innan jag ser Windows Explorer som användbart.

Hur mycket tid spenderar ni i utforskaren? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Håller med

Skulle velat ha ett Norton Commander för windows med "drag and drop" stöd

Testa FAR commander, tror den stöder drag and drop

Permalänk
Medlem
Skrivet av roo:

Någon som faktiskt gjort några prestandaskillander mellan win10 och win11? Minnesanvändning, spelande, rendering etc?

Jag tänker nu på senare tid nu när win11 har mognat lite? Kanske lite OT men ändå intressant. Jag har aktivt inte valt att gå över till win11 för jag är rädd för massa barnsjukdomar och onödig bloat av systemet.

stänger man väl av nya antivirus funktionerna så har prestandan i windows 11 varit samma eller aningen bättre än 10an sen innan release

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av norrby89:

stänger man väl av nya antivirus funktionerna så har prestandan i windows 11 varit samma eller aningen bättre än 10an sen innan release

Försumbar prestandavinst. Urdumt tips.

Permalänk
Medlem

"När Windows 11 lanserades saknade Utforskaren de tidigare flikarna från Windows 10, något som väckt missnöje hos flera användare."

Det har väl aldrig funnits flikar till Win10?
Det fanns ett tag för Insider men lades ner.

https://www.howtogeek.com/411932/windows-10s-sets-app-tabs-ar...

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Eller Directory Opus för oss vill ha det bästa av båda världar Microsoft har långt kvar innan jag ser Windows Explorer som användbart.

Jaaaa så otroligt bra. Det jag saknat mest i mina försök att använda macOS.
Har inte hittat någon filhanterare som kommer i närheten av DOpus.