Dator startar inte efter nytt moderkort och cpu! Hjälp

Permalänk
Skrivet av Password:

Titta på batteriet, gissar att det kanske står CR2032 om de inte börjat med andra batterier på senare år. Borde gå att köpa likadant på ditt lokala kjells kompani. Kan inte garantera att batteribyte kommer hjälpa.

Okej! Alltid värt ett försök

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Ja jag är rätt säker att det inte tar i chassit. För att vara säker så ska jag ta ur allt ur chassit och testa löst på bordet å se om de vill funka då

Okej ska testa byta plats på fläktarna å se vad som händer

Det är bra, testa dom enklaste grejerna först innan du går vidare till mer invecklat.

Skrivet av 80Million:

Nej jag har inga andra ramstickor å testa. Mobo är ddr4 och ram är ddr4 så borde väll funka?

Inte nödvändigtvis. Vad är det för ram du har?

Skrivet av 80Million:

Hur flashar jag en annan bios?

Har du provat om du kommer in i bios?
Enligt manualen kan du använda vad dom kallar Q-Flash, men osäker om det funkar om du inte kommer in i bios. Hur som helst så medan datorn bootar så knappar du på <End> för att komma direkt till Q-Flash där du kan flasha bios från usb-minne.
Q-FLASH

Permalänk
Medlem

Min tolkning i hur felet utspelar sig är att fläktar och lampor lyser upp på moderkortet men inga lampor på USB anslutet tangentbord eller mus. Du får heller ingen bild på skärmen.

Det får mig att tro att frontpanelen är tillräckligt rätt ansluten då du kan använda on/off knappen och få liv i datorn. Om batteriet är dött så kommer datorn ändå starta men klockan och eventuella ändringar i bios kommer vara default. Om CPU fläkten är felkopplad så kommer ändå datorn starta upp men du får ett felmeddelande på skärmen.

Som andra säger så är det ju saker som behöver fixas i slutändan, men det viktigaste är ju att du faktiskt får bild först. Annars slösar du bara massa tid på saker som ändå inte kommer hjälpa.

Vad jag ser så ska moderkortet stödja CPUn från start så uppdatering av bios ska inte vara nödvändigt men kan ändå vara bra efter du fått igång allt. En reset av bios/cmos skadar inte heller. Inte heller minneskonfigurationen ska vara några problem och ser ut som all hårdvara matchar varann.

Jag tror inte det är PSU som är felet här. Som nämnts så kan det vara att några pins råkat böjas när du stoppade in CPUn. Om du ändå ska plocka ut allt och köra löst på bordet så kan du även kolla under processorn och se hur det ser ut. Det är ovanligt att moderkort inte fungerar när man köper dom, men det händer. Oftast är det dock fysiska skador eller vatten som är orsaken.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Dött batteri hade bara gjort att bios-inställningarna återställts och dators klocka gått fel efter uppstart, hade inte orsakat dessa problem.

Dessutom, dött batteri i sprillans nytt moderkort känns väldigt osannolikt.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Skrivet av Maskaren:

Min tolkning i hur felet utspelar sig är att fläktar och lampor lyser upp på moderkortet men inga lampor på USB anslutet tangentbord eller mus. Du får heller ingen bild på skärmen.

Det får mig att tro att frontpanelen är tillräckligt rätt ansluten då du kan använda on/off knappen och få liv i datorn. Om batteriet är dött så kommer datorn ändå starta men klockan och eventuella ändringar i bios kommer vara default. Om CPU fläkten är felkopplad så kommer ändå datorn starta upp men du får ett felmeddelande på skärmen.

Som andra säger så är det ju saker som behöver fixas i slutändan, men det viktigaste är ju att du faktiskt får bild först. Annars slösar du bara massa tid på saker som ändå inte kommer hjälpa.

Vad jag ser så ska moderkortet stödja CPUn från start så uppdatering av bios ska inte vara nödvändigt men kan ändå vara bra efter du fått igång allt. En reset av bios/cmos skadar inte heller. Inte heller minneskonfigurationen ska vara några problem och ser ut som all hårdvara matchar varann.

Jag tror inte det är PSU som är felet här. Som nämnts så kan det vara att några pins råkat böjas när du stoppade in CPUn. Om du ändå ska plocka ut allt och köra löst på bordet så kan du även kolla under processorn och se hur det ser ut. Det är ovanligt att moderkort inte fungerar när man köper dom, men det händer. Oftast är det dock fysiska skador eller vatten som är orsaken.

Okej tack! Får kolla pinsen om nån har blivit böjd. Vilket dom inte borde ha blivit då jag va väldigt försiktigt och la den rätt. Men jag får kika när jag tar ut allt

Permalänk
Skrivet av aniron:

Dött batteri hade bara gjort att bios-inställningarna återställts och dators klocka gått fel efter uppstart, hade inte orsakat dessa problem.

Dessutom, dött batteri i sprillans nytt moderkort känns väldigt osannolikt.

Ja jsg tycker också det känns väldigt konstigt att det skulle hända

Permalänk
Skrivet av weenan:

Det är bra, testa dom enklaste grejerna först innan du går vidare till mer invecklat.

Inte nödvändigtvis. Vad är det för ram du har?

Har du provat om du kommer in i bios?
Enligt manualen kan du använda vad dom kallar Q-Flash, men osäker om det funkar om du inte kommer in i bios. Hur som helst så medan datorn bootar så knappar du på <End> för att komma direkt till Q-Flash där du kan flasha bios från usb-minne.
Q-FLASH

Hur ska jag göra det om jag inte ens får bild på skärmen? Grafikkortet visar inget på skärmen. Men grafikkortet lyser upp å snurrar

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska testa plocka ur moderkortet ur datorn, och testa det utanför datorn, Lägg moderkortet tex på ett bord. så man kan utesluta att det är nått med dator chassit som ställer till det.

För att starta dator ta du tex mejsel och nuddar kontakterna på moderkortet där man startar datorn (power)
Prat om byta batteri.. Lägg inte nån tid på det just nu. Det är inte problemet att det inte blir nån bild.

Permalänk
Medlem

Jag tror det är nätaggregatet som är felet. Kablarna ser väldigt nötta ut på bilderna.

Visa signatur

Dator: Asus Z370 Plus Gaming/ MSi DUKE RTX 2080 / i7-8700k med Pure Rock kylning / 16GB Corsair DDR4 3000 MHz CL15 / FD Define R7 TG / Zalman 850W / Logitech TGB / Sony WH-1000XM3 / Razer Deathadder 2013 / Svive 35" D501 / Samsung 960 Pro 512GB (OS) / Seagate Barracuda 3 TB / Windows 11 Pro / Laptop: HP Compaq CQ-57 401EO /

Permalänk
Skrivet av zogez:

Jag tycker du ska testa plocka ur moderkortet ur datorn, och testa det utanför datorn, Lägg moderkortet tex på ett bord. så man kan utesluta att det är nått med dator chassit som ställer till det.

För att starta dator ta du tex mejsel och nuddar kontakterna på moderkortet där man startar datorn (power)
Prat om byta batteri.. Lägg inte nån tid på det just nu. Det är inte problemet att det inte blir nån bild.

Okej! Får testa det. Så återkommer jag när de är gjort

Permalänk
Skrivet av Anti1oop:

Jag tror det är nätaggregatet som är felet. Kablarna ser väldigt nötta ut på bilderna.

Har tänkt på det jag med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anti1oop:

Tycker de ser spraymålade ut...

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Vad är det för PSU du har? (Hittade ingen info i tråden, kan ha missat.)

Kommer datorlådan från en "Pre-build"? Det råkar inte finnas en PC-speaker i datorlådan som du kan koppla in?

För övrigt så kan det vara bra att veta att USB-enheter ofta initeras efter POST. (Power On Self Test)
När du startar datorn så sker POST (utom i specialfall) enligt följande:
Test av CPU -> RAM -> VGA -> BOOT-media.
Eftersom du inte får någon bild så måste vi anta att den stannar på något FÖRE eller PÅ VGA.
Endel moderkort har LEDs där man kan få info om denna sekvens, på andra kan man använda en PC-speaker om man har tillfång till en sådan.

Om det är en modulär PSU, kontrollera att kontakter sitter fast som de skall i BÅDA ändar.

Rekommendation vid felsökning.
Börja med minsta antal nödvändiga komponenter, dvs, PSU, moderkort, CPU, RAM, GPU bara för att snabbt och enkelt utesluta allt annat. Dvs, ingen lagringsmedia, inga extra USB-portar eller något sådant inkopplat.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Vad är det för PSU du har? (Hittade ingen info i tråden, kan ha missat.)

Kommer datorlådan från en "Pre-build"? Det råkar inte finnas en PC-speaker i datorlådan som du kan koppla in?

För övrigt så kan det vara bra att veta att USB-enheter ofta initeras efter POST. (Power On Self Test)
När du startar datorn så sker POST (utom i specialfall) enligt följande:
Test av CPU -> RAM -> VGA -> BOOT-media.
Eftersom du inte får någon bild så måste vi anta att den stannar på något FÖRE eller PÅ VGA.
Endel moderkort har LEDs där man kan få info om denna sekvens, på andra kan man använda en PC-speaker om man har tillfång till en sådan.

Om det är en modulär PSU, kontrollera att kontakter sitter fast som de skall i BÅDA ändar.

Rekommendation vid felsökning.
Börja med minsta antal nödvändiga komponenter, dvs, PSU, moderkort, CPU, RAM, GPU bara för att snabbt och enkelt utesluta allt annat. Dvs, ingen lagringsmedia, inga extra USB-portar eller något sådant inkopplat.

Okej tack för svar! Har ingen speaker kabel verkar de som. Men har testat å plocka ur chassit nu och starta. Om jag trycker på knappen på moderkortet så startar den och då lyser tagentbordet, men inte musen eller skärmen. Men när den har stått på i 5sek så dör den.

Och om jag trycker igång datorn på knappen så tänds inte tagentbordet eller nått. Men då håller sig datorn levande. Och hitta inga böjda pins på cpun eller moderkortet

Tror jag åker iväg å köper nytt moderkort och testar med det

Permalänk

Vet inte psu då jag inte är hemma nu längre. Men det är nån bequiet iallafall

Permalänk

Testade med nytt moderkort nu och exakt samma fel. Nån som vet vad det kan vara då? Blir galen

Permalänk

Ser på moderkortet att det är ett rött ljus och mellan dom så skiftar det mellan (boot dram) och (vga, cpu)

Permalänk

Stoppade i mina gamla delar och då funka allt utan problem. Vad kan det vara då? Är ju nånting med moderkort/cpu/ram

Permalänk

Denna psu har jag

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan du ge fullständig spec på vilka komponenter du använder?

Är det någon debug led som lyser hela tiden?

Permalänk
Skrivet av weenan:

Kan du ge fullständig spec på vilka komponenter du använder?

Är det någon debug led som lyser hela tiden?

Rx570 8gb
Vengeance 2x8 gb lpx
B660 DS3H
I5-12400f
Bequiet 80 plus gold procent 400w

2 lampor på moderkortet lyser och dom heter (boot dram) och (vga, cpu)

Dom 2 blinkar rött på moderkortet

Permalänk
Medlem

400w nätag är ju lite för klent.. Dock ska det ju bli bild ändå.

Har du testat nån annan monitor? eller andra kablar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Rx570 8gb
Vengeance 2x8 gb lpx
B660 DS3H
I5-12400f

Det är väl 4st debug leds, en för vardera cpu, vga, boot och dram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Rx570 8gb
Vengeance 2x8 gb lpx
B660 DS3H
I5-12400f

Och vad är de gamla delarna som funkar att starta med?

400W psu kan vara för lite. Minimum rekommenderat för RX570 är 450W.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Rx570 8gb
Vengeance 2x8 gb lpx
B660 DS3H
I5-12400f

Hur gammal är nätdelen? Kan det vara så att den har för låg effekt?

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

400w nätag är ju lite för klent.. Dock ska det ju bli bild ändå.

Har du testat nån annan monitor? eller andra kablar?

Håller med.. klen psu som är på gränsen och om den har en del år på nacken så kan det mycket väl vara att den inte räcker till.

Prova koppla ur allt som inte är nödvändigt och se om du kommer in i bios.

Permalänk
Medlem

Du har ju laddat upp lite bilder ,Det är bra, Men ta en bild så man ser allt moderkort, grafkort på samma bild. Hittills har man inte sett nån bild på grafikkortet hur det är inkopplat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Denna psu har jag

Som flera redan kommenterat så verkar PSU:n på 400W vara för klen.

Vad flera verkar ha missat är att det är en "Trippel Rail"-PSU, dvs, med ett maximalt uttag på 216W (12V*18A) per rail eller 384W (12V*32A) kombinerat.
Hur dessa 12V-rails är fördelade bland kablaget har jag ingen aning om men det är mest troligt orsaken till ditt problem.

Tillägg:
"Trippel Rail" är: 12V1, 12V2, 12V3

Permalänk
Skrivet av shugge:

Och vad är de gamla delarna som funkar att starta med?

400W psu kan vara för lite. Minimum rekommenderat för RX570 är 450W.

Är nån i5 3570 med 12gb ram. Ja så kan det vara, får köpa ny psu