Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dator startar inte efter nytt moderkort och cpu! Hjälp

Permalänk
Skrivet av Viita:

Som flera redan kommenterat så verkar PSU:n på 400W vara för klen.

Vad flera verkar ha missat är att det är en "Trippel Rail"-PSU, dvs, med ett maximalt uttag på 216W (12V*18A) per rail eller 384W (12V*32A) kombinerat.
Hur dessa 12V-rails är fördelade bland kablaget har jag ingen aning om men det är mest troligt orsaken till ditt problem.

Tillägg:
"Trippel Rail" är: 12V1, 12V2, 12V3

Ahaaa okej!! Får köpa ny psu å testa då! Återkommer direkt jag gjort det😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Chassit har den som sitter i och sen hdd-led. Vad är det? Ska jag bry mig om den?

Power-led och Hdd-led är alltså kablar som går till dioder på chassit som lyser/blinkar när datorn är på respektive hårddisken/ssd:n arbetar. Inget måste att ha dem inkopplade dock.

Skrivet av 80Million:

Är nån i5 3570 med 12gb ram. Ja så kan det vara, får köpa ny psu

Och de tillsammans med nätaget på 400w fungerar? Hade du RX570 inkopplat tillsammans med dessa delar och kunde få igång datorn då?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Är nån i5 3570 med 12gb ram. Ja så kan det vara, får köpa ny psu

Köp inte 450w nu köp minst ett 650w psu
Sen hoppas du köper på nått ställe du kan lämna tillbaka sakerna om det inte är det som är problemet.
Dock är psu bra uppgradering hur som helst.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Power-led och Hdd-led är alltså kablar som går till dioder på chassit som lyser/blinkar när datorn är på respektive hårddisken/ssd:n arbetar. Inget måste att ha dem inkopplade dock.

Och de tillsammans med nätaget på 400w fungerar? Hade du RX570 inkopplat tillsammans med dessa delar och kunde få igång datorn då?

Ja de funka utan problem. Ja de hade jag och de var inga problem!

Permalänk
Skrivet av zogez:

Köp inte 450w nu köp minst ett 650w psu
Sen hoppas du köper på nått ställe du kan lämna tillbaka sakerna om det inte är det som är problemet.
Dock är psu bra uppgradering hur som helst.

Ja det är klart jag gör det! Köper nog 650-700

Permalänk

Funkar fortfarande inte med en 750w psu. Här är en bild ovanfrån. Nån som vet vad problemet är? Blir galen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Funkar fortfarande inte med en 750w psu. Här är en bild ovanfrån. Nån som vet vad problemet är? Blir galen

Du ska ha grafikkortet i den översta pci ingången på moderkortet, Närmast processorn.

Sen kör du bara med en ddr sticka? Tror du iallafall ska byta plats på den. sen prestanda mesigt är det bättre med två.
[/quote]

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Funkar fortfarande inte med en 750w psu. Här är en bild ovanfrån. Nån som vet vad problemet är? Blir galen

Den röda LED nere i hörnet som lyser, VAD är det den lyser för? CPU, RAM, VGA, eller BOOT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Funkar fortfarande inte med en 750w psu. Här är en bild ovanfrån. Nån som vet vad problemet är? Blir galen

Skrivet av zogez:

Du ska ha grafikkortet i den översta pci ingången på moderkortet, Närmast processorn.

Och om man kör 1 minnesticka så rekommenderas att man sätter stickan i A2, dvs den som är näst närmast processorn.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Viita:

Den röda LED nere i hörnet som lyser, VAD är det den lyser för? CPU, RAM, VGA, eller BOOT?

Den lyser för alla 4, dvs cpu, vga, boot, dram. Den skiftar mellan dom

Permalänk
Permalänk
Skrivet av shugge:

Och om man kör 1 minnesticka så rekommenderas att man sätter stickan i A2, dvs den som är näst närmast processorn.

Okej! Har testat alla jag kan sätta minnena i. Samma med grafikkortet

Permalänk
Medlem

Normalt förfarande för dessa leds är "CPU LED" tänds, sedan släcks, sedan tänds "RAM LED", sedan släcks, ... VGA ... BOOT.
Har man inget bootmedia inkopplat så kan BOOT fortsätta lysa.
Eftersom du säger att alla tänds och släcks kan jag bara utgå ifrån att den BOOT-loopar efter att "BOOT LED" har slocknat...

Jag tittade för övrigt lite närmare på bilden du tog på undersidan på CPU:n och måste säga att det finns ett flertal saker som gör mig lite fundersam men det kan vara på grund av kameran då du tagit en vinklad bild istället för en direkt "ovanifrån".
Det finns fler intressanta "märken" på CPU:n än jag markerat.
Är det en ny eller begagnad CPU?

Permalänk
Skrivet av Viita:

Normalt förfarande för dessa leds är "CPU LED" tänds, sedan släcks, sedan tänds "RAM LED", sedan släcks, ... VGA ... BOOT.
Har man inget bootmedia inkopplat så kan BOOT fortsätta lysa.
Eftersom du säger att alla tänds och släcks kan jag bara utgå ifrån att den BOOT-loopar efter att "BOOT LED" har slocknat...

Jag tittade för övrigt lite närmare på bilden du tog på undersidan på CPU:n och måste säga att det finns ett flertal saker som gör mig lite fundersam men det kan vara på grund av kameran då du tagit en vinklad bild istället för en direkt "ovanifrån".
Det finns fler intressanta "märken" på CPU:n än jag markerat.
Är det en ny eller begagnad CPU?

https://i.imgur.com/7uhXqKg.png

Okejjj. Cpun är ny och tog den vinkeln för att det blänkte så mkt från kamera blixten annars. Tycker väll att det inte borde vara något med cpun för har alltid hållt den på sidan. Kan det vara fel på cpun från start kanske? Finns det något jag kan göra nu för tillfället för att lösa det?

Permalänk
Medlem

Det borde inte vara något med nya komponenter men ibland har man otur, det kan likväl vara just den kombination av CPU och RAM som är problemet.

Ett sätt att ta en bild där blixten orsakar problem är att stänga av blixten och nyttja ljuset från en annan lampa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

<Uppladdad bildlänk>

Uhum...

Det där ser inte rätt inkopplat.
Kolla manualen och på moderkortet hur kablarna ska kopplas in.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Uhum...

Det där ser inte rätt inkopplat.
Kolla manualen och på moderkortet hur kablarna ska kopplas in.

Har gjort det och det ska vara rätt inkopplat. Datorn startar ju också så borde vara de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithos:

Uhum...

Det där ser inte rätt inkopplat.
Kolla manualen och på moderkortet hur kablarna ska kopplas in.

Nä det är ju fel, Dock borde det ju ge bild om han får igång datorn..Men vem vet, datorer kan man ju bli tokig på ibland, Kanske e där det e nått skumt oväntat fel blir när det är felkopplat.

Permalänk

Nu satt jag i mina gamla grejer och det blev samma fel.. blir tokig på dehär. Satt i gamla grejerna igår och kolla om de funka å då funka de utan bekymmer men nu är de samma fel som med dom nya sakerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Har gjort det och det ska vara rätt inkopplat. Datorn startar ju också så borde vara de

Du kopplar ihop övre raden pins med nedre raden pins, enligt trycket på moderkortet byglar du olika saker tillsamman.
Ser ut som du byglar ihop "power button" med "reset button" och "power led" med "speakern".

Kopplingssschema taget ur manualen för ditt moderkort (Gigabyte B660 DS3H), där ser du precis som på moderkortet hur kablarna ska kopplas in.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Du kopplar ihop övre raden pins med nedre raden pins, enligt trycket på moderkortet byglar du olika saker tillsamman.
Ser ut som du byglar ihop "power button" med "reset button" och "power led" med "speakern".

Kopplingssschema taget ur manualen för ditt moderkort (Gigabyte B660 DS3H), där ser du precis som på moderkortet hur kablarna ska kopplas in.

https://i.imgur.com/0Qrb95C.png

Okej tack. Men det ska väll ändå inte ha något å göra med att skärmen, musen, tagentbordet inte funkar? Eller har jag fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Okej tack. Men det ska väll ändå inte ha något å göra med att skärmen, musen, tagentbordet inte funkar? Eller har jag fel

Datorn måste starta innan de där sakrna börjar funka dock, och om du inte har startknappen inkopplat till rätt pins så startar inte datorn när du trycker på den.

Visa signatur

| R7 3800x | be quiet! Dark Rock 4 Pro | Gigabyte X570 Aorus Elite | Aorus RGB 2x8GB 3200mhz cl16 |
| Nvidia RTX 2060 Super | Kingston A2000 250GB + A2000 1TB + KC2500 2TB | Corsair RM750 | Fractal Design Meshify C |

Permalänk
Skrivet av Mithos:

Datorn måste starta innan de där sakrna börjar funka dock, och om du inte har startknappen inkopplat till rätt pins så startar inte datorn när du trycker på den.

Ja men datorn startar ju. Alla fläktar och grafikkortet snurrar osv. Men ingen bild, tagentbordet lyser inte upp eller musen

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Ja men datorn startar ju. Alla fläktar och grafikkortet snurrar osv. Men ingen bild, tagentbordet lyser inte upp eller musen

Länk till det första svaret du fick på din första post.
#19740981

Efter mer än 100 poster i tråden verkar du fortfarande inte ha rättat till det...
Kan man ha förtroende för det övriga du säger dig ha gjort eller kontrollerat?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Länk till det första svaret du fick på din första post.
#19740981

Efter mer än 100 poster i tråden verkar du fortfarande inte ha rättat till det...
Kan man ha förtroende för det övriga du säger dig ha gjort eller kontrollerat?

Ja det är klart jag har testat allt som alla har skrivit till mig. Så har nu ingen aning vad det kan vara men tar fortfarande emot alla tips

Fick det och funka igen med mina gamla grejer nu igen. Jag som var slarvig och glömde en kabel.. men tycker fortfarande det är sjukt skumt att mina nya saker inte fungerar alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Ja det är klart jag har testat allt som alla har skrivit till mig. Så har nu ingen aning vad det kan vara men tar fortfarande emot alla tips

Fick det och funka igen med mina gamla grejer nu igen. Jag som var slarvig och glömde en kabel.. men tycker fortfarande det är sjukt skumt att mina nya saker inte fungerar alls

Får jag besvära om en ny bild eller två på undersidan av CPU:n samt modellnumret på RAM-modulerna?
Modellnumret på modulerna är viktigare.

Min gissning ligger antingen på defekt CPU eller mer troligt kompatibilitetsproblem mellan CPU och RAM.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Får jag besvära om en ny bild eller två på undersidan av CPU:n samt modellnumret på RAM-modulerna?
Modellnumret på modulerna är viktigare.

Min gissning ligger antingen på defekt CPU eller mer troligt kompatibilitetsproblem mellan CPU och RAM.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Får jag besvära om en ny bild eller två på undersidan av CPU:n samt modellnumret på RAM-modulerna?
Modellnumret på modulerna är viktigare.

Min gissning ligger antingen på defekt CPU eller mer troligt kompatibilitetsproblem mellan CPU och RAM.

Funkar dom bilderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 80Million:

Ja det är klart jag har testat allt som alla har skrivit till mig. Så har nu ingen aning vad det kan vara men tar fortfarande emot alla tips

Fick det och funka igen med mina gamla grejer nu igen. Jag som var slarvig och glömde en kabel.. men tycker fortfarande det är sjukt skumt att mina nya saker inte fungerar alls

Så nu har du alltså kopplat in startknappen korrekt?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Så nu har du alltså kopplat in startknappen korrekt?

ja det har jag