Geforce RTX 4090 från partnertillverkare dyker upp hos Proshop

Permalänk
Melding Plague

Geforce RTX 4090 från partnertillverkare dyker upp hos Proshop

Lanseringen av RTX 4090 är bara någon vecka bort och återförsäljaren Proshop har lagt upp värstingkort från partnertillverkare – inklusive priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fy fean vilka priser...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

joråsåatte

Permalänk
Medlem

Jag tippade på priser närmare 25000 kr. Dock trodde jag faktiskt att Founders Edition-versionerna skulle vara lite dyrare. I övrigt tycker jag Founders är helt klart snyggast och om jag nu skulle uppgradera skulle jag försöka få tag i en Founders igen.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

Kan man delbetala med sin njure hos klarna?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

hahaha
allt jag har att säga

Permalänk
Medlem

Priserna liknar de jag har sett från andra delar av Europa, så det stämmer nog skulle jag tro.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

yikes 😳💥 , folk får avvakta i 1år så lär priset gå ner xxxx kr 😅.

Permalänk
Medlem

Känns som försäljningen inte kommer bli så stor denna gång pga

*Priser
*Omvärldssituationen med höga priser / folk har det tajt
*"Mining boomen" verkar ha lagt sig

Jag hoppar denna generation, mest pga av priserna.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem

Det var ett ordentligt påslag för ROG Strix får man säga. Är det normalt sett lätt att få tag på FE? Har bara köpt partnerkort tidigare.

Permalänk
Medlem

Har man inte rejäl nytta i sitt jobb av dessa är det nog svårmotiverade summor i dagsläget, speciellt när det inte går att tjäna in delar av kostnaderna på crypto längre.

Permalänk
Medlem

För 3000-serien var det väldigt svårt att få tag i FE eftersom de inte ville sälja här. Hur det blir denna lanseringen är osäkert.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Gött att 3000-serien kommer bli det sista Nvidia man äger då. Får bli AMD nästa gång.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Kommer FE släppas i Sverige tro?

Permalänk
Medlem

RTX 4090 presenteras i samarbete med Euro Jackpot.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Lycka till med försäljningen om priserna är ens i närheten av det där. Folk är fattiga och inflationen fortsätter vara helt galen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Även det billigaste kortet kostar dubbelt så mycket som hela min dator haha
Bara att köra komplett flex då?

Kommer väl sälja slut som vanligt dag 1.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

-Asus är dyrast. Därför måste de vara bäst! xD

Permalänk
Medlem

Jovisst lätt värt att betala 5800:- extra för Asus Strix mot Asus TUF. Den är så mycket bättre.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Fyfan vad man hoppas på att AMD's 7000 serie ska sopa mattan med dem nu.

Och första gången på länge känner jag också "SNÄLLA Intel gör något vettigt!" ifall de lyckas ta tummen ur ordentligt, och skapa en bra bas för 770 att stå på drivrutinsmässigt.

Då kanske AMD och Intel tillsammans kan kapa fötterna på Nvidia ordentligt, där Intel skapar en bra grund för budgetsegmentet (2000 - 4000 SEK) medan AMD tar hand om övre segmentet (4000 - 8000 SEK) och Nvidia blir helt jävla meningslösa.

Det var längesedan jag kände ett sådant agg mot ett företag. Marknaden måste lösa detta på det enda sättet den kan; rösta med plånboken och köp inte.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Mithras:

Fyfan vad man hoppas på att AMD's 7000 serie ska sopa mattan med dem nu.

Och första gången på länge känner jag också "SNÄLLA Intel gör något vettigt!" ifall de lyckas ta tummen ur ordentligt, och skapa en bra bas för 770 att stå på drivrutinsmässigt.

Då kanske AMD och Intel tillsammans kan kapa fötterna på Nvidia ordentligt, där Intel skapar en bra grund för budgetsegmentet (2000 - 4000 SEK) medan AMD tar hand om övre segmentet (4000 - 8000 SEK) och Nvidia blir helt jävla meningslösa.

Det var längesedan jag kände ett sådant agg mot ett företag. Marknaden måste lösa detta på det enda sättet den kan; rösta med plånboken och köp inte.

Amd prissätter mot Nvidia så förvänta dig inga rabatter 😰

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Nej tack!

Permalänk
Medlem

Blir det som 3000 serien med ett par modeller runt MSRP som tar slut direkt och aldrig kommer tillbaka? Känns ju iaf suspekt när TUF är 22k och TUF OC är 26k, luktar subventionerat hehe.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Amd prissätter mot Nvidia så förvänta dig inga rabatter 😰

Troligtvis har du rätt men hoppet är det sista som dör.

Finns en jävla massa yta för AMD att nu sätta ganska mycket lägre, samtidigt som man ökar marginalerna per kort. Det är ett win-win för AMD, då de ökar både marginaler och absoluta säljsiffror.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Vi får väl se hur snabbt dessa säljer slut. Hoppas på RX7000-serien med men det verkar bara bli Navi31 i år och är prestanda i närheten av " The RTX 4080 16GB is to feature an AD103 GPU with 9728 CUDA cores, a total of 16GB of GDDR6X memory clocked at 22.5 Gbps and TDP of 320W. This model is set to launch in November for at least 1199 USD." så lär priset hamnat där med. Därtill har Nvidia ett till "RTX 4080" som kostar mindre och kommer antagligen placera sig både över och under Navi31 i pris och prestanda.

Men jag hoppas som sagt ändå på RX7000 för det är en intressant approach med chiplets.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Fyfan vad man hoppas på att AMD's 7000 serie ska sopa mattan med dem nu.

Och första gången på länge känner jag också "SNÄLLA Intel gör något vettigt!" ifall de lyckas ta tummen ur ordentligt, och skapa en bra bas för 770 att stå på drivrutinsmässigt.

Då kanske AMD och Intel tillsammans kan kapa fötterna på Nvidia ordentligt, där Intel skapar en bra grund för budgetsegmentet (2000 - 4000 SEK) medan AMD tar hand om övre segmentet (4000 - 8000 SEK) och Nvidia blir helt jävla meningslösa.

Det var längesedan jag kände ett sådant agg mot ett företag. Marknaden måste lösa detta på det enda sättet den kan; rösta med plånboken och köp inte.

Kan inte se att AMD prisätter sina kort mycket mindre om de är lika bra. Kolla bara på deras processorpriser när de kom ikapp intel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ang3r:

Kan man delbetala med sin njure hos klarna?

Ja. Verkar så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Amd prissätter mot Nvidia så förvänta dig inga rabatter 😰

Nja, det är nog möjligt att AMD kommer in lägre. Så som världsekonomin ser ut nu så lär inte marknaden för grafikkort på 25 000kr bli väldans stor, speciellt med tanke på att mining har dött. Om AMD ser på saken lite mera realistiskt så är det nog möjligt att de istället väljer att komma in med lägre pris relativt till prestandan, istället för att som Nvidia komma in högt och sen tvingas sänka priserna.

Men vi får se!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Jovisst lätt värt att betala 5800:- extra för Asus Strix mot Asus TUF. Den är så mycket bättre.

RGB vettu, dyr teknik xD

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Känns som försäljningen inte kommer bli så stor denna gång pga

*Priser
*Omvärldssituationen med höga priser / folk har det tajt
*"Mining boomen" verkar ha lagt sig

Jag hoppar denna generation, mest pga av priserna.

Och att isolering på grund av Corona är betydligt mindre nu, vilket leder till att det kommer spenderas mycket mer pengar på upplevelser och saker utanför hemmet. Senaste 2 åren har ju varit en guldgruva för produkter/tjänster i hemmet med extrema priser och försäljningsrekord, tror inte att det kommer hålla i sig.
Byggbranschen kommer nog också bli lidande då det förmodligen inte kommer byggas lika mycket altaner eller göras lika många renoveringar heller.
Det kommer nog bli lite besvärligt för Nvidia framöver, AMD får ju i alla fall fortsätta pumpa ut grafikkretsar till Deck, PS5 och series X/S. Säljer AMD mindre vanliga grafikkort så kan de helt enkelt lägga fokus på att komma ifatt konsolernas efterfrågan.

Själv så är jag dock sugen på att uppgradera ganska snart, har väntat länge på AM5, HDMI 2.1 och DDR5. Dock så kan jag vänta lite till för jag vill ha nästa generations VR, osäker på om det blir Quest 3 eller nästa Index. Så nästa höst kanske?