Söndagsmatiné: Automatisera Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hur menar du?

Går det inte att schemalägga jobb som man bygger i Power Automate? (vore himla konstigt)

Vet inte, men videon visar ju så.
Tycker ju också att schemaläggning borde finnas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Jag har egentligen inte så avancerade alls, F6-F10 för att sköta Spotify o höja o sänka volymen i Windows, men trycker win-B för att starta Blender, win-A för Adobe Photoshop, win-S för Signal osv med hjälp av AutoHotKey, men skulle vilja ha en för att snabbt kunna byta skalning i Windows, alltså nåt som med ett knapptryck får upp den inställningsrutan, ändrar till 150% om den står på 125% o vice versa o sen stänga ner den rutan. Får nästan till det med AHK men inte riktigt, så skulle gärna vilja testa det här programmet istället men det failar ju på bl a att man måste logga in för att köra programmet ens.
Så ja inte så flashigt, men oavsett väldigt händigt!

Det här verkar ju smidigt! Själv har jag fått in rutinen att göra genvägar till alla mina program och spel i "Windows-mappen" och döpa dessa till korta namn. Genom detta kan man köra win+r (run) och sedan skriva in "smeknamnet" på det man vill starta och klicka enter. Detta har gjort upplevelsen betydligt trevligare samt att man i princip kan ha oändligt många program på "snabbstart".

Själv har jag använt "soundswitch" under flera år för att snabbt kunna byta från vilken ljudkälla mitt ljud ska komma men ska nog göra ett försök att automatisera processen för att slippa ha fler "onödiga" program i bakgrunden än vad som behövs.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizccc:

Det här verkar ju smidigt! Själv har jag fått in rutinen att göra genvägar till alla mina program och spel i "Windows-mappen" och döpa dessa till korta namn. Genom detta kan man köra win+r (run) och sedan skriva in "smeknamnet" på det man vill starta och klicka enter. Detta har gjort upplevelsen betydligt trevligare samt att man i princip kan ha oändligt många program på "snabbstart".

Själv har jag använt "soundswitch" under flera år för att snabbt kunna byta från vilken ljudkälla mitt ljud ska komma men ska nog göra ett försök att automatisera processen för att slippa ha fler "onödiga" program i bakgrunden än vad som behövs.

Ja det var ett rätt smidigt sätt att starta programmen! Jag kör Open-Shell Start Menu jag o tryckte bara Win o sen skrev Blen eller Phot etc för att starta programmen, sökfunktionen i Open-Shell är så pass bra Men AHK-genvägarna är ännnnnu snabbare så nu används start-menyn typ inte alls längre, smutt det ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Fast det är supersmidigt, kör Linux, och skulle aldrig vilja gå tillbaka till att behöva ladda hem och installera uppdateringar från program hela tiden.
Hur många skulle vilja leta och installera updateringar för alla spel istället för att köra Steam? (Eller GOG, Epic, etc).

Det kommer ju inte vara problemet, problemet kommer ju vara att Microsoft kommer att göra som i ios eller Android, antingen göra det helt omöjligt att installera andras program genom annat än den officiella butiken, eller göra det väldigt omständigt.

Ja, men nu är ju det den enda fördelen, med de nackdelar som du även skriver i din kommentar. Vilket skulle, i mitt tycke, döda Windows helt för mig (Även om det redan nu hänger löst)
Argumentet var inte emot automatiska uppdateringar, argumentet var emot att Windows Stores enda USP är automatiska uppdateringar.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Microsoft Store är den sämsta av alla butiker. Detta trots att Microsoft har haft med den sen Win8 för evigheter sedan. Att inte kunna göra ett bra system och front för denna på alla dessa år är risigt.

För mig tar Microsoft Store 6-8 sekunder att starta, en snurrande pil under tiden. Jag har felsökt detta på alla sätt och letat felorsaker och testat flera olika lösningar online men inget har hjälpt. Folk som har problem med Windows Store är vanligt, det märke jag när jag började söka på mitt fel.

Library i Store har kvar gamla appar från en bärbar från 2012 som är offline sedan många år. Dessutom program för en gammal skrivare som skrotades för 4 år sedan. Dessa går inte ens att dölja, än mindre att ta bort.

Dessutom har Microsoft Store sitt eget uppdateringssystem. Det gör att min Windows nu har tre olika uppdateringssystem bara för Microsoftprodukter. Windows Update, Store och Office (uppdaterar inte via Windows Update, trots markerat att "Uppdatera andra MS produkter").

Du glömde "Software Center" som företagsadministrerade datorer använder, den värsta av dem alla (beroende på ditt företag antar jag). Den uppdaterar och startar om med korta förvarningar och inte bara MS produkter utan all möjlig skit som jobbet tycker jag behöver. Jag lyckades få den att sluta installera Adobe Reader varje dag genom att ta ägandeskap över katalogen och ta bort alla skrivrättigheter förutom för mig, men den försöker likväl varje dag. På samma sätt lyckades jag ta bort något "spionprogram" från företaget, men vissa mjukvaror krävs för att man ska vara "compliant" och få tillgång till företagsnätet och så.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Ja, men nu är ju det den enda fördelen, med de nackdelar som du även skriver i din kommentar. Vilket skulle, i mitt tycke, döda Windows helt för mig (Även om det redan nu hänger löst)
Argumentet var inte emot automatiska uppdateringar, argumentet var emot att Windows Stores enda USP är automatiska uppdateringar.

Nja det finns ju andra fördelar med synkning mellan datorer exempelvis, jag köpte Dolby Atmos för hörlurar (Dolby Access?) på XB och den var bara att installera på mina datorer till exempel. För "moderna appar" får man också fördelen att de är sandboxade och därmed inte kan ställa till det så mycket eller smyga in någon malware.

Dock finns ju winget så det är numera mitt förstahandsval för installationer av program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Du glömde "Software Center" som företagsadministrerade datorer använder, den värsta av dem alla (beroende på ditt företag antar jag). Den uppdaterar och startar om med korta förvarningar och inte bara MS produkter utan all möjlig skit som jobbet tycker jag behöver. Jag lyckades få den att sluta installera Adobe Reader varje dag genom att ta ägandeskap över katalogen och ta bort alla skrivrättigheter förutom för mig, men den försöker likväl varje dag. På samma sätt lyckades jag ta bort något "spionprogram" från företaget, men vissa mjukvaror krävs för att man ska vara "compliant" och få tillgång till företagsnätet och så.

Har Software Center på jobbet, och håller med. Har haft flera problem med installationer från den. Microsoft kommer undan med halvmesyrer allt för ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja, men nu är ju det den enda fördelen, med de nackdelar som du även skriver i din kommentar. Vilket skulle, i mitt tycke, döda Windows helt för mig (Även om det redan nu hänger löst)
Argumentet var inte emot automatiska uppdateringar, argumentet var emot att Windows Stores enda USP är automatiska uppdateringar.

Finns ju fler. Microsoft kommer ju säga att det är säkrare, att risken att man installerar något skadligt minskar. Att sen skadlig kod har tagit in sig i program distributerade genom då programbutiker är en annan sak. En annan är att sluta ta betalt för operativsystemet. Hur många kommer att bry sig vart pengarna man betalar för saker hamnar?

Och vill man inte ha det, vad skall man göra då?
Byta till MacOS? Kräver ju ett totalt hårdvarubyte också. Och beroende på vad man gör så kanske det inte riktigt fungerar heller. Få som köper Apple för att primärt spela annat än mobilspel.
Byta till Linux? Behåller hårdvaran, men massor av program som finns till Windows och MacOS finns helt enkelt inte till Linux. Möjligheterna till att spela har blivit klart bättre. Men mer arbete att få saker att fungera, iallafall i början.
Vägra uppdatera? Kommer att fungera ett tag.

USP:n mot Microsofts aktieägare är ju enkel. 30%.