Rekommenderad PSU vs verkligheten

Permalänk
Medlem

Rekommenderad PSU vs verkligheten

Jag sitter på en Inet Taurus dator med en Ryzen 5 5600X och ett MSI Gaming 3070. I den sitter ett Corsair nätagg på 650 Watt. Nu har jag precis uppgraderat mitt grafikkort till ett 3080 Ti. Jag blev lite orolig om det skulle funka eftersom rekommendationen för 3080 är minst ett 750 watts agg men tänkte jag skulle testa iaf. Än så länge verkar det flyta på har kört några spel ett par timmar och även kört ett par rundor 3DMark och får förväntade resultat. Jag skaffade även en wattmätare för att se vad hela systemet drar och det ligger på 480-500 watt som mest. Så jag tycker det verkar som jag inte behöver byta nätagg?

Eller tänker jag fel på ngt sätt, är det ngn tankevurpa jag gör, kommer skiten att paja plötsligt

Permalänk
Avstängd

Mycket beror förstås på vad du har för andra komponenter. Att säga att ett grafikkort kräver minst X är ju antingen fel eller så räknar man väldigt högt för att ta höjd för folk med tio snurrdiskar, en massa instickskort, vattenkylning, belysning och så vidare.

Permalänk

Dumsnålt men det värsta som kan hända är väll att datorn stängs av när den inte får tillräckligt med ström eller att ditt nätagg dör i förtid så du kan köpa ett ordentligt. Grafikkort kan spikea upp ganska ordentligt korta perioder, om man då har noll marginal så kommer det sluta fungera men om din faktiska topp på systemet över längre tid är 500W så ligger du ok till.

Permalänk
Skrivet av osborn666:

Dumsnålt men det värsta som kan hända är väll att datorn stängs av när den inte får tillräckligt med ström eller att ditt nätagg dör i förtid så du kan köpa ett ordentligt. Grafikkort kan spikea upp ganska ordentligt korta perioder, om man då har noll marginal så kommer det sluta fungera men om din faktiska topp på systemet över längre tid är 500W så ligger du ok till.

Ett nätagg på säg 650W kan leverera högre effekt än så under korta stunder. Så det bör inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Har kört samma ett tag och har inga som helst problem.
Det där med att man minst måste ha typ 850w för att det plötsligt "spikar" verkar vara någon slags "bro science" som spridits men som inte har någon dokumentation eller bevis.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av osborn666:

Dumsnålt men det värsta som kan hända är väll att datorn stängs av när den inte får tillräckligt med ström eller att ditt nätagg dör i förtid så du kan köpa ett ordentligt. Grafikkort kan spikea upp ganska ordentligt korta perioder, om man då har noll marginal så kommer det sluta fungera men om din faktiska topp på systemet över längre tid är 500W så ligger du ok till.

Dumsnålt att inte köpa en ny PSU trots att han har en som fungerar ypperligt?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Det finns alltid dem som förespråkar 1200-1500W agg men det är extremt överdrivet.
Min dator i sign drar max 556W (när GPUn är maxad på 350W) så det skulle inte vara något problem för mig att skaffa ett 450W kort. 600W däremot hade varit för lite bara som exempel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Gamer Nexus tog upp ämnet för ett tag sedan https://www.youtube.com/watch?v=wnRyyCsuHFQ

Permalänk

Tror deras rekomendationpå 750w är för att det ska finnas marginal p 12v linan beroende på hur nåtaggtillverkaren valt att märka sitt agg.

Vissa tillverkare skriver ju ut en klumpeffekt för alla spänningarna och andra märker sina agg med effekten på 12v linan då det till typ 90% är den som belastas ngot nämnvärt i en modern dator.

Så ett 750w agg från x till verkare har säg 550w på 12v linan och 200w på 5 och 3v linan

Medans y tillverkare har faktiska 750w på 12v linan och resten är utöver märkningen.

Samt att de lägger på lite marginal för att deras rekommendation i princip ska täcka alla möjliga datorkombinationer utan att skapa problem.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Tror deras rekomendationpå 750w är för att det ska finnas marginal p 12v linan beroende på hur nåtaggtillverkaren valt att märka sitt agg.

Vissa tillverkare skriver ju ut en klumpeffekt för alla spänningarna och andra märker sina agg med effekten på 12v linan då det till typ 90% är den som belastas ngot nämnvärt i en modern dator.

Nej, den angivna effekten på ett nätagg är ALLTID maximal total uteffekt, oavsett spänningar. Dels är det hur man normalt märker nätagg, dels finns det ingen som helst anledning för nätaggstillverkare att ange någon lägre siffra för maxeffekten.
Sedan så varierar det ju hur den effekten är fördelad mellan olika spänningar. Ibland så är angiven total maxeffekt samma som maxeffekten för 12V, men då finns det ingen marginal för att dra någonting från 3.3V eller 5V ledningarna samtidigit.

Permalänk
Inaktiv

Optimum tech gjorde en bra video på detta, vill minnas han körde överklockad 10900k och RTX 3080/90. 600W SFX gold var inga problem men 450W platinum slocknade genast han belastade systemet.

Din dator borde dra mindre ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jörgen:

Gamer Nexus tog upp ämnet för ett tag sedan https://www.youtube.com/watch?v=wnRyyCsuHFQ

Tack för länken, mycket intressant. Jobbar själv inom området och blev lite orolig när han tidigt nämnde att spänningsregleringen var specad till att ligga inom ett visst intervall - dvs mätte dom på allvar inte spänningen?! - men det löste sig i slutet av videon där han förtydligade att de mätte spänningen parallellt med strömmätningen.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux