Google lägger ned Stadia

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Allexz:

Alltså, varför sitta här med en översittar attityd och gotta sig över att det lägger ner, för att sedan smutskasta google för att de investerar miljard efter miljard för att utveckla nya produkter, teknologier och rent generellt köra en "ah fuck it" attityd och låta utvecklare och projekt arbeta 'out of the box'?

Vill ni verkligen spela samma COD tills ni är 80år eller? Är ju helt underbart att det finns företag som vågar ta sina pengahögar och faktiskt satsa på allt och ingenting och hoppas på ett stjärnskott istället för att sälja samma mjölk år efter år...

Google till och med ger pengarna tillbaka till kunderna som lagt pengar på det, har nog aldrig hört något liknande ske förr av något annat bolag? Men nej, pyttsan. Det är ju google. klart som fan att de skulle göra det, varför inte behöva böta lite till användarna också för att det tyvärr inte gick som planerat?

Ja, det är ju lite av mentaliteten här tycker jag, google är ju synonymet med projekt, det verkar folk inte fatta riktigt, och de har råd att skrota sina projekt. Önskar det fanns fler bolag som google som vågar satsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Kan nog tycka google maps, gmail, android, youtube, chrome, chromium, sökmotorn google, google ads, analytics, google docs, google drive, pixeltelefonerna, , nexustelefonerna deras routrar och chromecast kan räknas som ganska lyckade.

Hahaha. Svar på tal!

Permalänk
Medlem

Google skicka ut reklam till Google Home / nest användare med Google tv och handkontroll till ett bra pris, igår kom grejerna i brevlådan idag får man reda på de lägger ned skiten VAFAN!!

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Ja, det är ju lite av mentaliteten här tycker jag, google är ju synonymet med projekt, det verkar folk inte fatta riktigt, och de har råd att skrota sina projekt. Önskar det fanns fler bolag som google som vågar satsa.

Det är bra, men jag kan tycka att det förändrar och dödar lite snabbt ibland

Flera gånger jag suttit där med lösningar jag gillar och använde som de döda rakt av bara. Å kvar blir jag som användare utan en lösning som kan ersätta de jag blivit av med.

Gäller inte bara Google, de går för snabbt, Microsoft är en sådan å, så jävla trött på att Azure förändras ,77 gånger i månaden

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Javisst, nu väntar vi bara på att quantum entanglement communication ska uppfinnas så att vi kan skicka information snabbare än ljusets hastighet, vilket är begränsningen som gör att det funkar dåligt att strömma spel från en server i Långtbortistan.

Även konsolspelare förväntar sig 60 FPS idag, och det kravet kommer nog inte minska över tid.

Hoppla, nu får du nog läsa vad jag skrev igen, utan att lägga ord i min mun, tack

Jag skrev:

Skrivet av NordhNet:

Mja, tror snarare streaming är något av #framtiden, sen kan man ju såklart ha åsikter om hur det används i just geforcenow.
Men det är svårt att kalla geforcenow, steam link, xcloud för floppar

I sammanhanget tror jag mer och mer av spelen kommer att strömmas (inte nödvändigtvis hela spel) i framtiden.
Jag kan ha fel, jag kan ha rätt men med utvecklingen vi ser nu där hårdvara blir dyrare och svårare att få tag på så är det inte ologiskt att utvecklare tittar på möjligheter som möjliggör att fler kan ta del av deras produkter till en ”lägre” instegskostnad och en ökad tillgänglighet.

I samband med ovan uttalande så ansåg jag att det var missvisande att kalla samtliga spelströmningstjänster för ett misslyckande då Google Stadia läggs ned.

Ingenstans sa jag att all fungerar perfekt och där inte finns hinder, något som ditt citat antyder på att du lyckades utläsa från mitt inlägg 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av WDac:

Google skicka ut reklam till Google Home / nest användare med Google tv och handkontroll till ett bra pris, igår kom grejerna i brevlådan idag får man reda på de lägger ned skiten VAFAN!!

Nu ser det dock ut som att du kanske får pengarna tillbaka och samtidigt behålla hårdvaran, om jag inte missuppfattat något.

En helt okej deal ju

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

Tror ni nu att xcloud kommer få FIFA och Red Ded någon gång under 2023?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Att man skulle ha fått hela bibloteket?
Alla spel behövdes konverteras till Stadia vilket var en extrem kostnad och jag tror Google betalade vissa bolag för det, så det hade aldrig någonsin var ekonomiskt.
Vad skulle steam få för det? Etc?
Var tjänsten verkligen bra?

Tja konverteringen du snackar om är en ren Linux portning, hade inte vart omöjligt att få med steam, stora affärer ju, kanske mobiliteten skadar steamdeck, i övrigt fet win för Steam om de hade jobbat ihop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså, varför sitta här med en översittar attityd och gotta sig över att det lägger ner, för att sedan smutskasta google för att de investerar miljard efter miljard för att utveckla nya produkter, teknologier och rent generellt köra en "ah fuck it" attityd och låta utvecklare och projekt arbeta 'out of the box'?

Vill ni verkligen spela samma COD tills ni är 80år eller? Är ju helt underbart att det finns företag som vågar ta sina pengahögar och faktiskt satsa på allt och ingenting och hoppas på ett stjärnskott istället för att sälja samma mjölk år efter år...

Google till och med ger pengarna tillbaka till kunderna som lagt pengar på det, har nog aldrig hört något liknande ske förr av något annat bolag? Men nej, pyttsan. Det är ju google. klart som fan att de skulle göra det, varför inte behöva böta lite till användarna också för att det tyvärr inte gick som planerat?

De ger tillbaka pengarna till kunderna, men hur blir det med utvecklarna? Det krävs ju att det finns spel för att användarna ska köpa Stadia från första början. Problemet Google har är att folk börjar anta att de kommer lägga ner ett projekt de har investerat i och då vill folk kanske inte ens ta risken att utveckla spel åt plattformen från första början. Det blir svårt att skapa framgångsrika projekt på det här sättet, om både utbuds- och efterfrågan sidan börjar bli tveksamma till Googles strategi.

Permalänk

Jag tyckte Stadia funkade väldigt bra. Köpt spel och tillägg för ca 6000kr så jag får tillbaks det sen. Jag tycker det är tråkigt dock

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Det gick undan

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Alla inblandade på Google har redan fått sina befodringar och bonusar, så nu finns det inget incitament att fortsätta utvecklingen av tjänsten.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt. Använder det ej, men streaming av spel kan bli aktuellt för mig i framtiden då jag tycker pc gaming blivit en rikemanshobby.

Samtidigt har jag knappt spelat senaste halvåret. Kanske ännu bättre då med en liten investering.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av deeshu:

Men det gör det ju? Har använt min till PC många gånger 😊

Ja den funkar men inte trådlöst bara med sladd

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad är så fånigt med konceptet?
De erbjöd samma sak som de övriga konsolerna - men man slapp köpa en konsol med renderingsprestanda utan streamade istället spelen från servrar.

Billigare och lägre tröskel - med uppoffringen att det inte var perfekta letenser.

Själv tycker jag det låter som ett ganska rimligt koncept faktiskt.

Får väl hoppas att Xbox kommer med någon tv skicka som ger access till xcloud-gamepass

Permalänk
Skrivet av NordhNet:

Nu ser det dock ut som att du kanske får pengarna tillbaka och samtidigt behålla hårdvaran, om jag inte missuppfattat något.

En helt okej deal ju

Håller med

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Har en oöppnad.
Går den att använda som en Xbox kontroll?

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Har en oöppnad.
Går den att använda som en Xbox kontroll?

<Uppladdad bildlänk>

Senast jag testade gick den bara att använda till PC och mobiler, och då med kabel.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ihåg när Stadia ryktena kom, jag sa då på jobbet att jag förvänta mig att Google skulle döda Stadia innom några år...ack så rätt jag hade.

Bra att Google betalar tillbaka de som investerat i Stadia men det visar sig att man inte kan likta på Google för fem öre.

Vi kan ju minnas Phil Harrison och hans svar:

Citat:

Is this just another ambitious Google project that will disappear in a few years, like Google Plus? “I understand the concern. But I think that all you have to do is look at the level of investment that we have made and continue to make in Stadia. This is not a trivial project by any means. This is a very, very significant cross-company effort that isn’t just my team, but it’s also across YouTube, it’s across our technical infrastructure and networking team. It represents thousands of people who are working on this business.”

Referens till citatet här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omega5509:

Japp lite ai-assistering på kvantinternet så kommer vi få negativa latenser. alltså bättre upplevelse via streaming än att spela lokalt! eller?

Ja det beror ju i grunden på vilken hårdvara man har och vilken man får låna, alternativt vilken nivå av grafik man nöjer sig med. Nu har ju många internetuppkopplingar långt ifrån så korta latenser som en fast fiber, och de situationer där man kan tänkas ha nytta av att strömma ett spel riskerar att sammanfalla med de tillfällen då man bara har tillgång till ett skakigt hotell-wifi.

Det är av allt att döma flera decennier bort innan vi ser någon lösning som kan emulera en lokal dator över distans på ett övertygande sätt. Den andra möjligheten är nog om folk efterfrågar gaming as a service i den omfattningen att det blir en populär grej för exempelvis hotell att hosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Lite tråkigt. Använder det ej, men streaming av spel kan bli aktuellt för mig i framtiden då jag tycker pc gaming blivit en rikemanshobby.

Du kan inte ha haft så många hobbies om du tycker att PC-gaming är en rikemanshobby ens med dagens priser.

Testa golf, segling, ridsport eller skytte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Ja, det var ju något iaf, jämfört med företag som bara tar bort digitala köp.

Lite förvånad faktiskt att de gjorde så. Bra ändå.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Du kan inte ha haft så många hobbies om du tycker att PC-gaming är en rikemanshobby ens med dagens priser.

Testa golf, segling, ridsport eller skytte.

Kul att du jämför med några av de dyraste sporterna...
Jämför istället med fotboll, karate eller liknande så är PC-gaming väldigt dyrt.

Permalänk
Skrivet av HKBY:

Kul att du jämför med några av de dyraste sporterna...
Jämför istället med fotboll, karate eller liknande så är PC-gaming väldigt dyrt.

Med tanke på att PC-gaming blivit något att alla bara vill starta ett spel och skruva upp allt på max, så ja, det är dyrt.
Men om man lägger lite tid på att optimera kan man komma undan relativt billigt, med äldre eller begagnade komponenter.
Snällare mot elräkningen att gå mid/low-end i dessa tider också

Det kallades också för rikemanshobby, därför det jämfördes med andra rikemanshobbys...

Visa signatur

Huvudburk: POP_OS! 22.04 | Ryzen 3900X | Asus Prime B350m-a | 32GB RAM | Sapphire RX 6800 | Sleeper-chassi (Tänk P4)
Xbox: POP_OS! 22.04 | Ryzen 5600G | B550I AORUS PRO AX | 16GB RAM | Urholkad OG Xbox som chassi

Permalänk
Medlem

Jag sa detta dag ett när Stadia släpptes. Google har extremt dålig track record att upprätthålla sina tjänster och satsningar, så fort tjänsterna blöder pengar eller inte skapar mervärde för företaget, drar de ur pluggen. Att dessutom investera i ett spelbibliotek på en obeprövad onlinetjänst skapad av Google är ju tyvärr som kasta pengar på ett luftslott. Jag kanske kan förstå pro-varianten då man prenumererar på ett stort spelbibliotek. Men har man faktiskt köpt spel via tjänsten så skulle jag känna mig otroligt lurad. Nu får man tack och lov tillbaka pengarna, vilket är fantastiskt för de som satsat på tjänsten.

I jämförelse har Steam varit väldigt tydliga med hur de skulle hantera en eventuell avveckling. Jag har haft tjänsten sedan 2004. har fortfarande kvar alla mina spel. Men jag har enbart kunnat göra det då Valve har också gått ut med att de har en "depricated plan" ifall tjänsten kommer att avvecklas, där de ska möjliggöra att backa upp sitt spelbibliotek (vilket går i dagsläget) men att de också lyfter Steam's egna DRM eller gör om klienten till en offline-klient... Google var aldrig tydliga med hur de skulle hantera detta så det hade kunnat svida rejält ifall de inte hanterade detta så bra som de nu gjort.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltså, varför sitta här med en översittar attityd och gotta sig över att det lägger ner, för att sedan smutskasta google för att de investerar miljard efter miljard för att utveckla nya produkter, teknologier och rent generellt köra en "ah fuck it" attityd och låta utvecklare och projekt arbeta 'out of the box'?

Vill ni verkligen spela samma COD tills ni är 80år eller? Är ju helt underbart att det finns företag som vågar ta sina pengahögar och faktiskt satsa på allt och ingenting och hoppas på ett stjärnskott istället för att sälja samma mjölk år efter år...

Google till och med ger pengarna tillbaka till kunderna som lagt pengar på det, har nog aldrig hört något liknande ske förr av något annat bolag? Men nej, pyttsan. Det är ju google. klart som fan att de skulle göra det, varför inte behöva böta lite till användarna också för att det tyvärr inte gick som planerat?

Instämmer till 100%

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grilljohan:

Det kallades också för rikemanshobby, därför det jämfördes med andra rikemanshobbys...

Precis min poäng, och då är ändå den största andelen utövare i de jag räknade upp vanliga knegare.

Sen går det spela på höga inställningar utan att behöva ett grafikkort för 20k. Det går ju fortfarande köpa en kompetent gamingburk för under 15k, och om man räknar att man byter allt efter 3 år (samt kastar den föregående datorn på sortergården istället för att sälja den) så handlar det om knappt 420 kr/månad.

Jag känner inte att det är någon rikemanshobby.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HKBY:

Kul att du jämför med några av de dyraste sporterna...
Jämför istället med fotboll, karate eller liknande så är PC-gaming väldigt dyrt.

Jo, idrotter som går runt på statliga bidrag är ju väldigt jämförbara.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Sveklockarn:

Precis min poäng, och då är ändå den största andelen utövare i de jag räknade upp vanliga knegare.

Sen går det spela på höga inställningar utan att behöva ett grafikkort för 20k. Det går ju fortfarande köpa en kompetent gamingburk för under 15k, och om man räknar att man byter allt efter 3 år (samt kastar den föregående datorn på sortergården istället för att sälja den) så handlar det om knappt 420 kr/månad.

Jag känner inte att det är någon rikemanshobby.

Jag tänker såhär: när folk diskuterar att kostnaden är hög för många så tror jag inte att man har en vuxen svensk man med jobb i tankarna utan mer i det yngre segmentet i resten av världen.

Det är såklart kanon att du inte känner att det är hög kostnad men jag misstänker att det finns väldigt många ungdomar i resten av världen som tyvärr inte har det lika gott ställt ekonomiskt som vi har det här

På den globala marknaden så räknas pc Gaming som dyrt

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Något som sett något om du har köpt hårdvara av annan person, om det går att via t ex serienummer etc få något åter?

/Markus