Netflix streamar inte 4K på datorn?

Permalänk
Medlem

Netflix streamar inte 4K på datorn?

Någon som vet varför man inte får igång 4K på datorn när man streamar Netflix?
Jag använder Netflix egna app och betalar för att kunna streama 4K.
Ingen av filmerna har loggan "Ultra HD" på beskrivningen. Kollar jag från min Sony TV går det bra.

Varför?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Har du testat Edge och Netflix egna app från Microsoft store? Antar att du sitter med Windows?

Edit: https://help.netflix.com/sv/node/13444

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Har du testat Edge och Netflix egna app från Microsoft store? Antar att du sitter med Windows?

Edit: https://help.netflix.com/sv/node/13444

Check på alla punkterna. Det enda jag inte testat är att byta från 120hz till 60hz.

”Dessa datorer kräver en 60Hz-skärm för att spela upp innehåll i Ultra HD.”

Men de kan väll inte vara orsaken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Check på alla punkterna. Det enda jag inte testat är att byta från 120hz till 60hz.

”Dessa datorer kräver en 60Hz-skärm för att spela upp innehåll i Ultra HD.”

Men de kan väll inte vara orsaken.

"In order to successfully access and play 4K video content via Netflix, your computer environment must meet the following requirements: Display (TV or monitor) supporting 4K@60hz. HDMI cable and HDMI ports (display and computer) must be HDCP 2.2 certified. A Netflix plan that supports streaming in Ultra HD."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

"In order to successfully access and play 4K video content via Netflix, your computer environment must meet the following requirements: Display (TV or monitor) supporting 4K@60hz. HDMI cable and HDMI ports (display and computer) must be HDCP 2.2 certified. A Netflix plan that supports streaming in Ultra HD."

Jag har följande specs och det fungerar ändå inte,
RTX 3080 Strix
Belkin 8K Ultra High Speed HDMI 2.1 med HDCP 2.2 (Certifierad)
LG OLED42C2

Måste man ha en dator byggd av NASA för att kunna spela upp lite 4K film på datorn?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte heller ha flera olika skärmar inkopplade till datorn?

Nu var det ett tag sedan jag provade själv, men det räckte med att sekundärskärmen saknade HDCP 2.2 för att Netflix skulle neka UHD-streaming. Så var tvungen att koppla ur allt förutom huvudskärmen med HDCP 2.2, men även då kunde den ibland tvärneka om skärmen råkade hamna i viloläge eller liknande.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Måste man ha en dator byggd av NASA för att kunna spela upp lite 4K film på datorn?

Nej allt har att göra med att ha rätt saker och inställningar, Netflix är rädd för pirater så man har många lager av DRM. Vilket uppenbarligen kan ställa till det för användarna.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleves:

Du råkar inte heller ha flera olika skärmar inkopplade till datorn?

Nu var det ett tag sedan jag provade själv, men det räckte med att sekundärskärmen saknade HDCP 2.2 för att Netflix skulle neka UHD-streaming. Så var tvungen att koppla ur allt förutom huvudskärmen med HDCP 2.2, men även då kunde den ibland tvärneka om skärmen råkade hamna i viloläge eller liknande.

Bara C2 teven som är inkopplad via HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag har följande specs och det fungerar ändå inte,
RTX 3080 Strix
Belkin 8K Ultra High Speed HDMI 2.1 med HDCP 2.2 (Certifierad)
LG OLED42C2

Måste man ha en dator byggd av NASA för att kunna spela upp lite 4K film på datorn?

Tydligen ^^
Var på grund av detta jag skaffade en nvidia shield tv och sedan en apple tv istället för att köra dator vid tvn då det alltid funkar

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Tydligen ^^
Var på grund av detta jag skaffade en nvidia shield tv och sedan en apple tv istället för att köra dator vid tvn då det alltid funkar

Samma. Gav upp alla "roliga" lösningar och köpte en sköld.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

HDCP är inte en egenskap hos HDMI-kabeln, utan hos kretsarna i båda ändarna av kablarna. HDCP-Användningen bestäms av källan som kräver rätt sorts HDCP hos mottagaren/Displayen. Vanligaste orsaken till att en modern TV lämnar inaktuell metadata om HDCP 2.2/2.3 är för att TV:ns inställning inte är på "Deep Color" (som det kallas i LG:s fall) för den HDMI-anslutning som används. Då identifierar sig TV:n som endast HDCP 1.4-kapabel för att inte mormors gamla digitalbox ska vägra ge bild.

Kan vara en förklaring. På det kommer det med en dator av sin natur vara mer krångel att få till exakt rätt med webbläsare, Windows-versioner samt CPU&GPU där det dessutom kan finnas ytterligare problem där bortom HDCP, likt att cachad info i webbläsaren stör processen att identifiera rätt.

Sedan kan det också mycket väl vara ytterligare ett problem att få till processen med 120 Hz. Kan finnas hårdkodade begränsningar där.

Permalänk
Medlem

När det gäller webläsare så är det endast Edge som kan visa 4K med Netflix ... och om jag kommer ihåg rätt så måste man även köpa en codec från Microsoft store också.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

HDCP är inte en egenskap hos HDMI-kabeln, utan hos kretsarna i båda ändarna av kablarna. HDCP-Användningen bestäms av källan som kräver rätt sorts HDCP hos mottagaren/Displayen. Vanligaste orsaken till att en modern TV lämnar inaktuell metadata om HDCP 2.2/2.3 är för att TV:ns inställning inte är på "Deep Color" (som det kallas i LG:s fall) för den HDMI-anslutning som används. Då identifierar sig TV:n som endast HDCP 1.4-kapabel för att inte mormors gamla digitalbox ska vägra ge bild.

Kan vara en förklaring. På det kommer det med en dator av sin natur vara mer krångel att få till exakt rätt med webbläsare, Windows-versioner samt CPU&GPU där det dessutom kan finnas ytterligare problem där bortom HDCP, likt att cachad info i webbläsaren stör processen att identifiera rätt.

Sedan kan det också mycket väl vara ytterligare ett problem att få till processen med 120 Hz. Kan finnas hårdkodade begränsningar där.

Skrivet av Stefan_JL:

När det gäller webläsare så är det endast Edge som kan visa 4K med Netflix ... och om jag kommer ihåg rätt så måste man även köpa en codec från Microsoft store också.

YES! Fick fixa till båda era lösningar för att det skulle fungera.

För att få Netflix att streama 4K på en PC ska man alltså ha följande
1. TV med HDMI som klarar minst HDCP 2.2 och 4K @ 60Hz
2. Grafikkort som har HDMI med HDCP 2.2
3. Ultra High Speed 8K HDMI 2.1 kabel
4. Köpa "HEVC Video Extensions" för 10kr från Microsoft Store
5. Ställa in HDMI ingången på teven för att köra Deep Color (LG)
6. Ha ett Netflix premium medlemsskap
7. Använda Netflix-appen eller Edge

Ganska galet för lite film, men det fungerar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

När det gäller webläsare så är det endast Edge som kan visa 4K med Netflix ... och om jag kommer ihåg rätt så måste man även köpa en codec från Microsoft store också.

Det är denna codec som behövs: https://apps.microsoft.com/store/detail/hevc-video-extensions...

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av xSean145:

YES! Fick fixa till båda era lösningar för att det skulle fungera.

För att få Netflix att streama 4K på en PC ska man alltså ha följande
1. TV med HDMI som klarar minst HDCP 2.2 och 4K @ 60Hz
2. Grafikkort som har HDMI med HDCP 2.2
3. Ultra High Speed 8K HDMI 2.1 kabel
4. Köpa "HEVC Video Extensions" för 10kr från Microsoft Store
5. Ställa in HDMI ingången på teven för att köra Deep Color (LG)
6. Ha ett Netflix premium medlemsskap
7. Använda Netflix-appen eller Edge

Ganska galet för lite film, men det fungerar!

https://i.imgur.com/qhqReGj.jpg

Snyggt! På min dator är "our planet" bara taggad med "DA" Vilket jag antar är Dolby Atmos. Ingen 4k-logga.

Dock är t.ex . norsemen taggad med UHD 4k. Skumt detta?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com