Bahnhof har blivit dyra funderar på att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Sekretess är väldigt bra. Men källor på att Telia säljer ens uppgifter?

Här är en start i letandet: https://utpressningskollen.se/

Permalänk
Medlem

Det är så himla standard att man får ringa och klaga. Telia får jag ringa en gång om året och säga upp när dom smyghöjer med flera undra. Då hoppar dom snabbt ner på 299 igen för 500/500. Dyrt i guess, men finns inget billigare på min adress...

Permalänk
Medlem

Telia lämnar ut ip adresser hej vilt. Skulle aldrig välja dom. Halebop skulle jag inte heller välja då dom kan hålla sig till mobilt och inte fiber. Lika med Telenor och boxer och dom företagen.

Jag har bredband2 och betalar 429kr för 500/500.

Inte så billigt kanske men i detta stadsnät får man inte billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Här är en start i letandet: https://utpressningskollen.se/

Drivs av Bahnhof btw, så inte någon oberoende tredje part utan är ju del av deras reklambudget.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Men integritet och skysst spel är viktigt. Jag har ingen lust att välja en ISP som lämnar ut min IP adress hur som helst. Jag förstår inte varför jag inte kunde få erbjudandet 379 kr i månaden som nya kunder får hos Bahnhof. Det alternativet fanns inte.

@Bahnhof är ni med här på forumet?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Men integritet och skysst spel är viktigt. Jag har ingen lust att välja en ISP som lämnar ut min IP adress hur som helst. Jag förstår inte varför jag inte kunde få erbjudandet 379 kr i månaden som nya kunder får hos Bahnhof. Det alternativet fanns inte.

@Bahnhof är ni med här på forumet?

I min erfarenhet beror det där på vilken säljare man har tur/oturen att komma i kontakt med. Ska man vara paragrafryttare är ju inte du en "ny" kund iom att du har Bahnhof i dagsläget. Då får man helt enkelt vara fyrkantig tillbaka o typ: "Men då säger jag upp mitt abonnemang och återkommer dagen efter det gått ut". I värsta fall får man leva 2-3 dagar utan nät, men förhoppningsvis trillar polletten ner för säljaren och man får nykundspris

När jag skulle förnya mitt telefonabonnemang senast var jag tvungen att ringa 3 gånger innan jag fick en säljare som gav mig nykundserbjudande på min förlängning, helt klart värt det

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem

Skippa skräpet som är ip-telefoni o koppla ditt hemlarm till gsm-nätet istället?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

1. Hur ersätter jag Integrity ST VPN på ett bra sätt, kanske finns en gratis version av något liknande som är krypterad till och med?

Jag har använt Mullvad ganska länge nu och är helnöjd. 50 spänn i månaden. Kan vara värt att testa innan du binder dig på någon annan tjänsts årsprenumeration för att få ner priset

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

@Bazisten instämmer.

Det skiljer sig från stadsnät till stadsnät, jag tror det har en del att göra med vilket nät det är och vilka kostnader dom tar ut för det fysiska nätet. Har sett information i ett annat stadsnät frän en leverantör där dom sa att avgiften skulle höjas med 40kr per månade pga kostanden att vara vara med i stadsnätet hade ändrats (höjts). Det är sällan man får reda på något sådant men jag antar att priserna justeras med vissa intervall då man säkert skriver avtal på en viss tid för att vara med i stadsnätet och kunna erbjuda sina tjänster.

Mitt stadsnät som ägs av IP-Only (har själv bredband2) där tar dom ordinarie pris 364kr för 500/500

Jag skulle säga att 100/100 för över 400kr månaden ordinarie pris, stadsnät eller inte är dyrt. Annars är intervallet 300-400kr normalt men det skiljer vilken fart man kan få. Har man flyt kan man få betydligt billigare via någon form av gruppanslutning etc men det tillhör nog inte det vanliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SotarnAnton:

Ring till deras avdelning där dom säger upp abonnemang, säg att du ska byta till annan ISP, då ska du se att du får andra priser hos bahnhof

Jag ringde och sa att jag tänkte byta pga priset. Fick bara ett ok tillbaka. Dom hade inget att erbjuda. Sen tog det 1 timme att nå dom per telefon. Kändes värt att säga upp bara pga den långsamma kundtjänsten.

Permalänk
Medlem

Jag ringde till Bahnhof uppsägning vid 3 olika tillfällen i tro om att jag skulle få bättre pris, men alla var riktigt dryga och kunde inte bry sig mindre om jag lämnade. Jag bad då att få prata med killen jag skrev avtalet med några år tidigare, han ringde upp mig några dagar senare och kunde inte göra jättemycket tyvärr, men han var iaf supertrevlig som alltid! Jag bytte sen till Halebop.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad händer med ens publika IP om man säger upp och sen kommer tillbaks? Just nu är den "gratis" men nya kunder får väl pröjsa extra för att ISP:n inte ska ha sönder deras Internet med CGN.

Betalar 549:- just nu för 500/500 så är definitivt inne på att försöka få ner priset antingen genom att byta eller "byta".

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Har fungerat för mig dem senaste 5 åren iafa.

Skrivet av lAvliden:

Tänk på att Telias erbjudande gäller första året, sen är det ordinariepris. Kan gå att få lägre pris vid byte till annan ISP men det inte varje år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Drivs av Bahnhof btw, så inte någon oberoende tredje part utan är ju del av deras reklambudget.

Så du tror alltså inte ens på detta?:

"Denna sida är publicerad av internetoperatören Bahnhof. Vi värnar om individen och friheten på nätet. Vi står för nätneutralitet, kommunikationsfrihet och rätten till ett privatliv. Detta är för oss inte tomma ord. Bahnhof står upp för sina kunder, och vi tar ställning även i kontroversiella frågor."

För att vara reklam måste jag säga att den sticker ut på ett ovanligt sätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tilläggsinformation.

Jag är medlem i en fiberförening, vi har IP Onlys utbud. Därav priserna, vad skulle vi byta till i så fall för att få ner priserna?

Bind inte upp dig nu, Telia har tidigare haft rätt bra erbjudanden under black friday, 500/500 för 299 kr under ett år fick jag sist.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

@FireFox det låter bra.

Jag byter dock inte till Telia, Comhem eller Tele2 för dom har alltid haft betydligt dyrare ordinarie pris. Även om jag inte behöver höga hastigheter tycker jag det blir för dyrt om det kostar över 400kr per månad. Visserligen ska jag byta från 100 till 250 men det är bara för att den högre hastigheten kostar 10kr mer per månad och jag känner att jag behöver lite mer.

Fick prova på under pandemin med maxfarten men jag fick inte ut så hög fart och noterade efter ett tag att runt 250-300Mbit är ungefär det jag kan dra nytta av då och då. Det går betydligt fortare när man ska ladda ner saker men i övrigt märkte jag inget av den tillfälliga gigabitfart jag hade, inget jag kan dra nytta av och då tänker jag inte betala för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Vad händer med ens publika IP om man säger upp och sen kommer tillbaks? Just nu är den "gratis" men nya kunder får väl pröjsa extra för att ISP:n inte ska ha sönder deras Internet med CGN.

Betalar 549:- just nu för 500/500 så är definitivt inne på att försöka få ner priset antingen genom att byta eller "byta".

Ska inte säga säkert men tror det beror på vilket stadsnät du är en del av. Jag beställde en publik IP från Bahnhof för ett par månader sedan och då var det gratis.

Permalänk
Medlem

Haft Telenor och Ownit senaste åren.
Tecknade Telias 500/500 BF för 299kr, men efter de misslyckades att aktivera mitt bredband 2 veckor blev jag förbannad o ringde Ownit som aktiverade det under samtalet.

Sen fortsatte Telia att skicka faktura i 4 månader efter jag annulerat beställningen, flera samtal där de "nu är det löst" men sen kom faktura efter faktura ändå.
Rör aldrig mer Telia, jävla skräp.

Bahnhof har jag också haft långvarigt faktura strul med för några år sedan.

Håller mig till Telenor eller Ownit. Haft noll bekymmer med dessa (och samma routing/"nät" som fungerar bra)
Ownit har också "winback" där de iaf sänkte priset 50kr månaden, inte så mycket men bättre än inget

Men det går ut efter Jul så jag hoppas Telenor kör en BF kampanj igen så hoppar jag på Telenor igen.

Permalänk
Medlem

Om du är med i en fiberförening och har IP-Only kan du söka alla tjänster och erbjudanden här: https://www.ip-only.se/privat/tjanster/ så får du upp allt på en och samma gång.

Har er föreningen inget gruppavtal med en tjänsteleverantör?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk

Intressant det där med priser. Inga priser stämmer för våran adress. Samt att flera som man kollar på hemsidor vad dom ska ta betalt på adressen visar sig sedan inte kunna leverera. Så för oss är Bahnhof överlägset billigast på 100/100. (överlägset = 20.-/månad ), visst, några har kampanjer med lockpriser i några månader men blir sedan dyrare.
Däremot märkligt nog har jag bara bra erfarenheter från bahnhofs support.

Vi är tuxade ute på landet i fiberförening.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Sekretess är väldigt bra. Men källor på att Telia säljer ens uppgifter?

När njord law hade sina utpressningsbrev om nedladdning av film så var det primärt telia-kunder som fick smaka. Kanske inte riktigt samma sak, men inga bahnhof kunder fick smaka. Mest för att ge en bild av det hela.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Intressant det där med priser. Inga priser stämmer för våran adress. Samt att flera som man kollar på hemsidor vad dom ska ta betalt på adressen visar sig sedan inte kunna leverera. Så för oss är Bahnhof överlägset billigast på 100/100. (överlägset = 20.-/månad ), visst, några har kampanjer med lockpriser i några månader men blir sedan dyrare.
Däremot märkligt nog har jag bara bra erfarenheter från bahnhofs support.

Vi är tuxade ute på landet i fiberförening.

Tuxade? Syftar du på iTux?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem

Bahnhof har en tendens att höja sina priser lite då och då för befintliga kunder, två gånger har jag det senaste året ringt och påtalat att ordinariepriset för kunder som tecknar sig nu är lägre än det jag fått betala. Då har de sänkt direkt till vad de själva annonserar att deras tjänst kostar. Det här kan man ju ha synpunkter på men just nu betalar jag ungefär vad övriga ISP tar i vårt nät undantaget Telia då som lägger sig rätt mycket över och siktar på att vara dyrast. Har lagt en påminnelse om att kolla prisnivån en gång i kvartalet iaf för att undvika det här framöver.

Permalänk
Skrivet av Beta:

Tuxade? Syftar du på iTux?

Si

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

Skulle jag kunna skicka ett PM med lite frågor till dig?

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Sekretess är väldigt bra. Men källor på att Telia säljer ens uppgifter?

Var en artikel om detta för inte allt för länge sedan.
Tänk dig för en extra gång när en kontantkorts aktör hoppar in i fiber branchen för billigast pris… om du tycker det är en bra idee själv..

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Tjabba!

Som rubriken lyder, Bahnhof har höjt till 439 kr i månaden, jag funderar på att byta ISP till någon annan. Telia eller Halebop skickar med jämna rum ut erbjudanden om 299 kr i måndaden. Senast förra veckan.

Jag använder de gratistjänster som föjler med Bahnhof. Gratis VPN och gratis hemtelefon. Hur ersätter jag dessa smidigast utan att vara låst till en och samma ISP?

Jag stöder gärna Bahnhof i sitt arbete att jobba mot ett friare internet med hög integritet. Men jag vet inte om jag är villig att betala 1680 kr mer per år för att ha Bahnhof bara för det Även om det är en väldigt bra och omtyckt ISP av många.

1. Hur ersätter jag Integrity ST VPN på ett bra sätt, kanske finns en gratis version av något liknande som är krypterad till och med?
2. Hur ersätter jag min hemtelefon? Mitt villalarm ska kunna ringa ut på det är tanken.

va? är detta ett problem? jag har nu haft sen jag fick in fiber i kåken Bahnhof i 4 år, de har inte en ända gång begärt höjning.
Men bolaget som äger fibern (stadsnätet) de har höjt kostnaden för fibern med 5:- per månad.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Vadå får du separat räkning från stadsnätet menar du? Jag tillhör en fiberförening vilket ger helt andra möjligheter med låga kostnader eftersom föreningen sköts snyggt.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Så du tror alltså inte ens på detta?:

"Denna sida är publicerad av internetoperatören Bahnhof. Vi värnar om individen och friheten på nätet. Vi står för nätneutralitet, kommunikationsfrihet och rätten till ett privatliv. Detta är för oss inte tomma ord. Bahnhof står upp för sina kunder, och vi tar ställning även i kontroversiella frågor."

För att vara reklam måste jag säga att den sticker ut på ett ovanligt sätt

Jag tror inte på ett ord från Bahnhof, eftersom de har en lång historia av att ljuga och hålla på med fulspel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av Beta:

Skulle jag kunna skicka ett PM med lite frågor till dig?

Kör på

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här