Permalänk
Medlem

USB-C till bärbar dator?

I veckan kom ju EU med ett direktiv att USB-C ska vara standard för mobil elektronikutrustning fr.o.m. 2024. Det gäller telefoner, mobilkameror, surfplattor OCH bärbara datorer enligt vad som rapporterades på nyheterna.
Min fråga är om de då tänker sig att bärbara datorer ska matas med 5 volt - vilket inte verkar realistiskt. Eller? De menar antagligen att anslutningsportar på bärbara datorer ska vara USB-C men då är jag lite förbryllad eftersom de inte sa datorer utan specifikt bärbara.

Och det skulle det vara oerhört välkommet även med en standardisering för strömmatning till bärbara.

Permalänk
Medlem

USB-C har stöd för upp till 48V och 5A (240W), det finns redan mängder av laptops som kan ladda via USB-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dynaflux:

I veckan kom ju EU med ett direktiv att USB-C ska vara standard för mobil elektronikutrustning fr.o.m. 2024. Det gäller telefoner, mobilkameror, surfplattor OCH bärbara datorer enligt vad som rapporterades på nyheterna.
Min fråga är om de då tänker sig att bärbara datorer ska matas med 5 volt - vilket inte verkar realistiskt. Eller? De menar antagligen att anslutningsportar på bärbara datorer ska vara USB-C men då är jag lite förbryllad eftersom de inte sa datorer utan specifikt bärbara.

Och det skulle det vara oerhört välkommet även med en standardisering för strömmatning till bärbara.

Min senaste Lenovo laddas via USB-C med en 65W laddare. Det är inget nytt eller särskilt alltså, och apparaturen gör sitt jobb.

Kontakten är liten men nog sitter den fasen där, när den väl är inpluggad också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dynaflux:

I veckan kom ju EU med ett direktiv att USB-C ska vara standard för mobil elektronikutrustning fr.o.m. 2024. Det gäller telefoner, mobilkameror, surfplattor OCH bärbara datorer enligt vad som rapporterades på nyheterna.
Min fråga är om de då tänker sig att bärbara datorer ska matas med 5 volt - vilket inte verkar realistiskt. Eller? De menar antagligen att anslutningsportar på bärbara datorer ska vara USB-C men då är jag lite förbryllad eftersom de inte sa datorer utan specifikt bärbara.

Och det skulle det vara oerhört välkommet även med en standardisering för strömmatning till bärbara.

Direktivet gäller inte laptops än, först 2026, för telefoner och det andra som innefattas gäller det från 2024, men vi är ju på ganska god väg dit redan ändå. Och det handlar bara om laddning tvingat, även om det förstås hade varit konstigt att implementera laddning den vägen i en laptop utan att också stöda annat. För stationära räcker inte USB C till riktigt, eller för mindre snålare maskiner hade det förstås funkat (och de hade gärna fått standardisera där med) men för gamingdatorer och liknande så räcker inte 240W på långa vägar.

Och jag håller med om att det är väldigt trevligt. Exempelvis hade jag en Dell på jobbet, som jag fick utbytt till en Thinkpad när den började bli lite gammal, men jag fick bara med en docka förstås (de kostar ju pengar) och med hemarbetet hade jag gärna haft en hemma och en på kontoret, men den gamla Dell-dockan (som de inte samlat in än) körde USB C precis som den nya så den funkade utmärkt på kontoret. Dock kräver min dator en adapter till om man kör den hårt, dess original-docka har ingång för en extra strömadapter och kabeln har en USB C och en "thinkpad kontakt, vilket Dell-dockan förstås inte har, men lite ström får jag ju ändå och alla skärmar och allt fungerar som de ska. Och hade datorn kommit idag så hade den kanske haft stöd för 240W via USB C och därmed klarat sig på bara den. Mina chefer har klenare Thinkpads som bara kör USB C (eller, de har stöd för den andra adaptern med men den behövs inte alls) exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Direktivet gäller inte laptops än, först 2026, för telefoner och det andra som innefattas gäller det från 2024, men vi är ju på ganska god väg dit redan ändå. Och det handlar bara om laddning tvingat, även om det förstås hade varit konstigt att implementera laddning den vägen i en laptop utan att också stöda annat. För stationära räcker inte USB C till riktigt, eller för mindre snålare maskiner hade det förstås funkat (och de hade gärna fått standardisera där med) men för gamingdatorer och liknande så räcker inte 240W på långa vägar.

Och jag håller med om att det är väldigt trevligt. Exempelvis hade jag en Dell på jobbet, som jag fick utbytt till en Thinkpad när den började bli lite gammal, men jag fick bara med en docka förstås (de kostar ju pengar) och med hemarbetet hade jag gärna haft en hemma och en på kontoret, men den gamla Dell-dockan (som de inte samlat in än) körde USB C precis som den nya så den funkade utmärkt på kontoret. Dock kräver min dator en adapter till om man kör den hårt, dess original-docka har ingång för en extra strömadapter och kabeln har en USB C och en "thinkpad kontakt, vilket Dell-dockan förstås inte har, men lite ström får jag ju ändå och alla skärmar och allt fungerar som de ska. Och hade datorn kommit idag så hade den kanske haft stöd för 240W via USB C och därmed klarat sig på bara den. Mina chefer har klenare Thinkpads som bara kör USB C (eller, de har stöd för den andra adaptern med men den behövs inte alls) exempelvis.

Laddporten i min Lenovo kan ta en dongle med HDMI-port, kortläsare osv. Skillnaden blir att nätladdaren kopplas in i adaptern så laptopen laddas, men den verkar dock inte kunna trycka igenom samma typ av laddning via dongle.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GooGeL:

Laddporten i min Lenovo kan ta en dongle med HDMI-port, kortläsare osv. Skillnaden blir att nätladdaren kopplas in i adaptern så laptopen laddas, men den verkar dock inte kunna trycka igenom samma typ av laddning via dongle.

Det varierar nog beroende på hur strömkrävande modellen är. Min kan absolut laddas via USB C men om jag använder den samtidigt så blir det ju inte laddat även om batteriet nog håller längre än utan anslutning förstås. Jag har också testat med en billig USB C-hub/docka med pass-through av ström och det blir ju typ samma som att använda samma laddare utan den "dockan", men ethernet, kortläsare, HDMI och så funkar ju bra. Men datorn klagar ju hela tiden på att strömmen inte räcker till och att jag bör ansluta en fetare laddare.

Men dockan har två ingångar för "Thinkpad"-kontakt med ström, en för att liksom driva dockan (65W) och en som bara är pass-through av ström till den tvådelade kontakten, som alltså är en "Thinkpad"-kontakt som sitter ihop med en USB C. Som så:

Permalänk
Medlem

Den här tråden understryker ju bara hur idiotiskt det är att standardisera på USB-C som i sig inte garanterar någonting,
thinkpad-lösningen ovan kan ju vara usb-c, usb4, thunderbolt 3, thunderbolt 2, displayport over usb eller någon kombination av dessa med en drivrutin som bara fungerar med thinkpads.

Annars så har de flesta nyare bärbara jag sett möjlighet till laddning via USB-C även om de normalt sett har en standard laddare så i nödfall klarar man sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pacc:

Den här tråden understryker ju bara hur idiotiskt det är att standardisera på USB-C som i sig inte garanterar någonting,
thinkpad-lösningen ovan kan ju vara usb-c, usb4, thunderbolt 3, thunderbolt 2, displayport over usb eller någon kombination av dessa med en drivrutin som bara fungerar med thinkpads.

Det kan inte vara TB2 för det är en annan kontakt, och DP över USB är inte en sak som har en egen kontakt, däremot är det klarlagt att det är USB C i ena halvan av den här kontakten. Annars spelar det väl mindre roll vad det är av de övriga. Datorn kan laddas, jag får fyra extra skärmutgångar och en massa andra portar, USB 3 eller 4, eller TB 3 eller 4 har ingen betydelse. Att min dator inte snurrar bra på endast USB C är ju för att den behöver mer ström än vad USB C kunde ge när den byggdes, men nästa generation lär slippa det för 240W hade räckt, så länge inte den blir mer strömkrävande förstås.

Sen håller jag förstås med om att det inte är helt enkelt att veta vad en viss port klarar av, men det är inget lätt problem att lösa. Hade de hittat på en ny standardiserad kontakt för laptops exempelvis och krävt att alla som hade kontakten stödde allt den erbjöd så hade det antingen blivit en kontakt bara för laddning eller så hade den fördyrat alla produkter som hade behövts göras mycket mer avancerade. Kräver man att alla med USB C ska stöda allt den kan stöda så hade telefoner och dylikt blivit mycket dyrare, många telefoner (dock inte alla) med USB C stöder exempelvis video, mus och tangentbord om de kopplas till en docka, men det är nog inga telefoner som stöder mer än en extern skärm, eller typ ett externt grafikkort. Så det enda realistiska alternativet till en något rörig standard är ju ett knippe standarder och då tappar man ju mycket av poängen med att ha en standard.

Citat:

Annars så har de flesta nyare bärbara jag sett möjlighet till laddning via USB-C även om de normalt sett har en standard laddare så i nödfall klarar man sig.

Jo jag var borta över en helg och glömde laddaren till jobbdatorn, eller snarare struntade jag i den för jag hade tänkt göra andra saker och hade bara med datorn för en liten grej jag behövde fixa. Men det jag tänkte göra blev inget av så då var jag glad att jag hade datorn att underhålla mig med, men utan laddare hade ju nöjet kunnat bli kortvarigt förstås, men mobilladdaren funkade så pass bra att jag kunde ladda den avstängd en timme och sen köra några timmar med laddaren i innan jag fick stänga av igen, och på morgonen var den förstås fulladdad.