Permalänk
Medlem

Bra e-posttjänst?

Jag har under en längre tid kört med Tutanota vilket har fungerat bra nog för mig. Nu börjar jag dock närma mig gränsen på 1 GB. (Måste ha fått några riktigt stora mejl senaste tiden då jag bara låg på strax över 600 MB för någon månad sedan.) Om jag skulle uppgradera till deras premiumtjänst kostar det 1,2 EUR per månad vilket känns rätt så absurt för enbart en e-posttjänst, särskilt då Tutanota inte direkt har varit så starka funktionsmässigt.

Min fråga är då vad det finns för några bra andra alternativ. Gmail lockar inte särskilt mycket då jag tycker att jag använder Googles tjänster tillräckligt redan, och inte vill bli mer beroende av dem. Tänker att jag helst vill ha någonting med POP3 stöd och inte någon online-inkorg så att jag har mina mejl lagrade lokalt ifall någonting dumt skulle hända.

Vill minnas att Hover även inkluderade en e-posttjänst om man köpte domän. Kan ändå motivera $15 om året om jag får både ett domän och en mejltjänst för pengarna. Någon som har erfarenhet av detta? Annars kanske hosting själv? Har en Banana Pi liggandes som tidigare var fil- och webbserver. Även en Raspberry Pi. Har dock hört att det är en dålig idé att vara sin egen e-post host.

Är öppen för förslag - både gratis och betalda, så länge man får någonting för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag har under en längre tid kört med Tutanota vilket har fungerat bra nog för mig. Nu börjar jag dock närma mig gränsen på 1 GB. (Måste ha fått några riktigt stora mejl senaste tiden då jag bara låg på strax över 600 MB för någon månad sedan.) Om jag skulle uppgradera till deras premiumtjänst kostar det 1,2 EUR per månad vilket känns rätt så absurt för enbart en e-posttjänst, särskilt då Tutanota inte direkt har varit så starka funktionsmässigt.

Min fråga är då vad det finns för några bra andra alternativ. Gmail lockar inte särskilt mycket då jag tycker att jag använder Googles tjänster tillräckligt redan, och inte vill bli mer beroende av dem. Tänker att jag helst vill ha någonting med POP3 stöd och inte någon online-inkorg så att jag har mina mejl lagrade lokalt ifall någonting dumt skulle hända.

Vill minnas att Hover även inkluderade en e-posttjänst om man köpte domän. Kan ändå motivera $15 om året om jag får både ett domän och en mejltjänst för pengarna. Någon som har erfarenhet av detta? Annars kanske hosting själv? Har en Banana Pi liggandes som tidigare var fil- och webbserver. Även en Raspberry Pi. Har dock hört att det är en dålig idé att vara sin egen e-post host.

Är öppen för förslag - både gratis och betalda, så länge man får någonting för pengarna.

Kan säga att skippa hostningen av epost själv då du troligen komemr få hålal på och dribbla med whitelista din epost domän etc.

Jag kör en domän på zoho deras gratis tillåter 5GB. Men måste du ha kvar all epost? Skulle gissa att en hel del går att rensa ut som inte gäller nu.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Inaktiv

Outlook med 365 paketet så får du 1TB molnlagring med

Permalänk
Medlem

Proton mail?

Vet ärligt inte hur det är upplagt då jag sällan/aldrig använder den numer men var ett namn som poppade upp i huvudet

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Posteo har 2 GB för cirka 10 kr per månad (betalas årsvis) och till skillnad från Tutanota, kör Posteo med grön el och de tillåter även SMTP/IMAP. Om du är intresserad av kryptering, så kan du välja i dina kontoinställningar att kryptera allt, inklusive metadatan.

Att skaffa mer utrymme till ens e-post kostar 0,25 EUR per GB per månad. 20 GB kostar 5,50 EUR per månad + 1 EUR för själva e-posttjänsten (om inte jag har uppfattat allt helt fel). Om jag har tolkat det hela rätt, så kostar Posteo med 20 GB 799,60 kr per år.

Och till skillnad från Microsoft, Google och andra Big Tech-företag, spårar inte Posteo dig och visar ingen reklam alls, precis som hos Tutanota. Både Tutanota och Posteo är baserade i Tyskland och därmed i EU. GDPR är ett mycket stor del hos dom, större än hos till exempel Microsoft och Google.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Proton mail?

Vet ärligt inte hur det är upplagt då jag sällan/aldrig använder den numer men var ett namn som poppade upp i huvudet

Protonmail är svindyrt jämfört med Posteo och Tutanota. En månad kostar cirka 30 kr per månad för 15 GB (cirka 360 kr per år). 500 GB kostar cirka 100 kr per månad (cirka 1 200 kr per år). Dock får du mer för priset då Protonmail även petar in VPN och en molntjänst. Dock tar molntjänsten upp samma lagringsutrymme som vad e-posten gör och är ämnad huvudsakligen för och kunna lagra filer som du sen kan enkelt dela till andra via e-post (vad jag har förstått det som).

Sen om man är ute efter en e-posttjänst som är mån om ens integritet, är Protonmail både bra och inte bra. Tjänsten är bra då den är krypterad (tvåvägskrypterad (E2EE) om du skickar e-post från ditt Protonmail-konto till ett annat Protonmail-konto), men tjänsten är dålig för att den är baserad i USA (rättelse: användardata skickas till USA) och i Schweiz, och du äger inte krypteringsnycklarna. Krypteringsnyckeln för åtminstone Posteo är ditt lösenord.

Personer som faktiskt använder Protonmail och har märkt att jag har skrivit fel om något någonstans i detta inlägg, snälla, rätta mig

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Jag har under en längre tid kört med Tutanota vilket har fungerat bra nog för mig. Nu börjar jag dock närma mig gränsen på 1 GB. (Måste ha fått några riktigt stora mejl senaste tiden då jag bara låg på strax över 600 MB för någon månad sedan.) Om jag skulle uppgradera till deras premiumtjänst kostar det 1,2 EUR per månad vilket känns rätt så absurt för enbart en e-posttjänst, särskilt då Tutanota inte direkt har varit så starka funktionsmässigt.

Min fråga är då vad det finns för några bra andra alternativ. Gmail lockar inte särskilt mycket då jag tycker att jag använder Googles tjänster tillräckligt redan, och inte vill bli mer beroende av dem. Tänker att jag helst vill ha någonting med POP3 stöd och inte någon online-inkorg så att jag har mina mejl lagrade lokalt ifall någonting dumt skulle hända.

Vill minnas att Hover även inkluderade en e-posttjänst om man köpte domän. Kan ändå motivera $15 om året om jag får både ett domän och en mejltjänst för pengarna. Någon som har erfarenhet av detta? Annars kanske hosting själv? Har en Banana Pi liggandes som tidigare var fil- och webbserver. Även en Raspberry Pi. Har dock hört att det är en dålig idé att vara sin egen e-post host.

Är öppen för förslag - både gratis och betalda, så länge man får någonting för pengarna.

Jag hostar min mail själv och när man väl satt upp allt korrekt är det i princip bara att låta det stå och gå tills strax innan operativsystemet når end-of-life, så länge man inte dummar sig och bestämmer sig för att köra Exchange, där folk verkar upptäcka och utnyttja kritiska säkerhetshål stup i kvarten.

Jag skulle dock aldrig hosta min mail på hårdvara som jag inte var oerhört trygg med och där jag inte hade bra backup. Och börjar man köra servrar själv inser man snart att en tia eller två i månaden inte är ett oresonligt pris att betala någon för hårdvarans värdeminskning och elen och det lilla jobb som inte går att undvika. Orsaken att vissa tjänster är gratis är ju att de som driver dem räknar med att tjäna mer än så på att förmedla reklam till dig.

Alternativa mailtjänster inkluderar exempelvis Fastmail och Proton.

Vad gäller POP3 skulle jag säga att det ställer till mer problem än det löser: kör en bra IMAP-klient som håller mail i lokal cache istället, och ta regelbundna backuper av datorn där klienten går istället.

Permalänk
Medlem

Jag har kört mailbox.org ett tag och kan inte klaga. Funkar kanon!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Kan säga att skippa hostningen av epost själv då du troligen komemr få hålal på och dribbla med whitelista din epost domän etc.

Jag kör en domän på zoho deras gratis tillåter 5GB. Men måste du ha kvar all epost? Skulle gissa att en hel del går att rensa ut som inte gäller nu.

Problemet för min del är att jag inte kan sortera på storlek i Tutanotas webbtjänst. Annars skulle det vara lätt nog att plocka bort några hundra av de mejl som tar upp mest plats, men att gå igenom hela inkorgen och bedöma vad jag bör ha kvar och vad jag inte behöver skulle ta allt för lång tid.

Verkar inte heller finnas något sätt att massexportera mejlen, utan går endast att exportera ett åt gången, vilket likaså skulle ta evigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Posteo har 2 GB för cirka 10 kr per månad (betalas årsvis) och till skillnad från Tutanota, kör Posteo med grön el och de tillåter även SMTP/IMAP. Om du är intresserad av kryptering, så kan du välja i dina kontoinställningar att kryptera allt, inklusive metadatan.

Att skaffa mer utrymme till ens e-post kostar 0,25 EUR per GB per månad. 20 GB kostar 5,50 EUR per månad + 1 EUR för själva e-posttjänsten (om inte jag har uppfattat allt helt fel). Om jag har tolkat det hela rätt, så kostar Posteo med 20 GB 799,60 kr per år.

Och till skillnad från Microsoft, Google och andra Big Tech-företag, spårar inte Posteo dig och visar ingen reklam alls, precis som hos Tutanota. Både Tutanota och Posteo är baserade i Tyskland och därmed i EU. GDPR är ett mycket stor del hos dom, större än hos till exempel Microsoft och Google.

Visserligen mer rimligt än många andra tjänster, men 3 EUR per månad för 10 GB känns fortfarande dyrt. Lagringsutrymme är ju nästan gratis i dagsläget om man inte når upp till terabytenivå. Tänker att man säkerligen kan få en riktigt klen VPS för 2 EUR per månad, och då har man så mycket mer funktionalitet än vad man får med bara en e-posttjänst.

Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag hostar min mail själv och när man väl satt upp allt korrekt är det i princip bara att låta det stå och gå tills strax innan operativsystemet når end-of-life, så länge man inte dummar sig och bestämmer sig för att köra Exchange, där folk verkar upptäcka och utnyttja kritiska säkerhetshål stup i kvarten.

Jag skulle dock aldrig hosta min mail på hårdvara som jag inte var oerhört trygg med och där jag inte hade bra backup. Och börjar man köra servrar själv inser man snart att en tia eller två i månaden inte är ett oresonligt pris att betala någon för hårdvarans värdeminskning och elen och det lilla jobb som inte går att undvika. Orsaken att vissa tjänster är gratis är ju att de som driver dem räknar med att tjäna mer än så på att förmedla reklam till dig.

Alternativa mailtjänster inkluderar exempelvis Fastmail och Proton.

Vad gäller POP3 skulle jag säga att det ställer till mer problem än det löser: kör en bra IMAP-klient som håller mail i lokal cache istället, och ta regelbundna backuper av datorn där klienten går istället.

Använder du någon VPS eller liknande då, om du inte har servern själv?

Har inte kollat så mycket på IMAP jämfört med POP3 sedan sådär 2009, men om man kan köra IMAP och ändå konfigurera det för att spara en lokal kopia verkar ju det smidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Problemet för min del är att jag inte kan sortera på storlek i Tutanotas webbtjänst. Annars skulle det vara lätt nog att plocka bort några hundra av de mejl som tar upp mest plats, men att gå igenom hela inkorgen och bedöma vad jag bör ha kvar och vad jag inte behöver skulle ta allt för lång tid.

Verkar inte heller finnas något sätt att massexportera mejlen, utan går endast att exportera ett åt gången, vilket likaså skulle ta evigheter.

Ok, då skulle jag byta tjänst helt. Fanns någon svensk ha rjag för mig men kommer ej ihåg vad den hette.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Skrivet av TMG:

Använder du någon VPS eller liknande då, om du inte har servern själv?

Jag är ”dum” nog att köra servern själv; annars hade jag nog valt något i stil med Linode som hosting provider. Jag gillar att själv ha koll på mina grejer men det är ju inte alla som har det intresset.

Skrivet av TMG:

Har inte kollat så mycket på IMAP jämfört med POP3 sedan sådär 2009, men om man kan köra IMAP och ändå konfigurera det för att spara en lokal kopia verkar ju det smidigare.

Japp; POP3 var OK på den tiden man realistiskt sett hade en dator, men vill man ha koll på mailen från flera enheter är det ju IMAP eller webbmail av något slag som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Protonmail är svindyrt jämfört med Posteo och Tutanota. En månad kostar cirka 30 kr per månad för 15 GB (cirka 360 kr per år). 500 GB kostar cirka 100 kr per månad (cirka 1 200 kr per år). Dock får du mer för priset då Protonmail även petar in VPN och en molntjänst. Dock tar molntjänsten upp samma lagringsutrymme som vad e-posten gör och är ämnad huvudsakligen för och kunna lagra filer som du sen kan enkelt dela till andra via e-post (vad jag har förstått det som).

Sen om man är ute efter en e-posttjänst som är mån om ens integritet, är Protonmail både bra och inte bra. Tjänsten är bra då den är krypterad (tvåvägskrypterad (E2EE) om du skickar e-post från ditt Protonmail-konto till ett annat Protonmail-konto), men tjänsten är dålig för att den är baserad i USA och i Schweiz, och du äger inte krypteringsnycklarna. Krypteringsnyckeln för åtminstone Posteo är ditt lösenord.

Personer som faktiskt använder Protonmail och har märkt att jag har skrivit fel om något någonstans i detta inlägg, snälla, rätta mig

Jag har aldrig tidigare sett att Protonmail skulle vara baserad i USA. Vad baserar du detta på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kanskedet:

Jag har aldrig tidigare sett att Protonmail skulle vara baserad i USA. Vad baserar du detta på?

Jag hade fel med att Protonmail är baserat i USA. Det var snarare användardatan som delades till USA.

Källa: https://borncity.com/win/2021/08/05/protonmail-und-die-nutzer...
Bonus gällande lagring av användardata: https://restoreprivacy.com/protonmail-logs-users/

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Visserligen mer rimligt än många andra tjänster, men 3 EUR per månad för 10 GB känns fortfarande dyrt. Lagringsutrymme är ju nästan gratis i dagsläget om man inte når upp till terabytenivå. Tänker att man säkerligen kan få en riktigt klen VPS för 2 EUR per månad, och då har man så mycket mer funktionalitet än vad man får med bara en e-posttjänst.

Gratis är ju alltid gott.

Men 3 € i månaden för en mail tjänst med 10 GB lagringsutrymme är inte alls så blodigt.
Att "tycka" att lagring är billigt och att man kan få en VPS för 2 € - vilket betyder att du tycker att det är dyrt att betala någon annan att sköta mailtjänsten och allt som den hör till för 1€ i månaden är mycket.

Det är nog så att du inte får tag på en "bra" E-post tjänst till 0€/kr om du inte är villigt att se reklam/bli produkten (dvs E-post tjänsten säljer data om dig och ditt surfbeteende som en "betalning" för tjänsten).

Och finns det en sådan gratis tjänst så är den säkert begränsad på något sätt jämfört med de avgiftsbelagda nivåerna i samma tjänst. Som de säger "The first one is free..."

Egentligen är det så att du själv bestämmer hur viktig E-posten är för dig. Jag tycker du har fått några bra tips i tråden.

Har inte några tips själv, snarare att kan jag avråda från en viss leverantör just nu. Men det är en annan historia (de nyfikna få titta på en av mina andra trådar).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Protonmail sedan ett par år tillbaka med tillkopplat eget domännamn och kan inte bli mer nöjdare. Lägger hellre pengarna där än att ha en egen server hemma och slippa allt strul.

Permalänk
Medlem

Använder Posteo och kan rekommendera. Laddar på någon gång om året med 12€ och använder det för mail samt kontakter och kalender som synkas till telefon. Web-interfacet är dock extremt daterat så jag rekommenderar att köra lokal epostklient.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag har haft Protonmail sedan ett par år tillbaka med tillkopplat eget domännamn och kan inte bli mer nöjdare. Lägger hellre pengarna där än att ha en egen server hemma och slippa allt strul.

Jag har också använt Protonmail nu i över fem år och jag är helt klart nöjd än så länge. Jag tycker det är viktigt att man använder ett eget domännamn oavsett eposttjänst, eftersom man då "enkelt" kan byta till en ny tjänst utan att behöva byta epostadress.