Test program till vintage dator med 1,89ghz cpu och Windows Vista Ultimate 32.

Permalänk

Hur fungerar Super Pi? Testar man och kopierar txt filen till en sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Hur fungerar Super Pi? Testar man och kopierar txt filen till en sida?

Ställ in testet/benchmark på 32M och logga temperaturen, är temperaturen OK och du får ett giltigt resultat så är systemet hyfsat stabilt med belastning på processorn.

Är datorn också stabil under grafikkortstest så kanske du får titta på annat än minne/processor/grafikkort.

Permalänk

Hur loggar man temperaturen?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett minne som var defekt men aldrig visade något fel i memtest86+, även efter över 24h.

Hittade istället HCI Memtest, som tyvärr inte är gratis, men har en begränsad trial. Så jag körde så många instanser som fick plats i minnet utan att det började swappa till disk (det förstör effektiviteten till obrukbara nivåer, så trial & error där).

Efter att ha bråkat med dom där minnena i ett halvår så var det till slut detta som gjorde att jag kunde få det ersatt på garanti, då det pålitligt hittade defekten. Provade även med ett kit som inte hade defekter, så det var inte någon tillfällighet.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd.
Är själv för ung för att kunna svara på vilken mjukvara man ska använda som test, men googlade fram en review från 2002 för din CPU och där tar dem med en del olika program.

Några av dem kanske är användbara
https://techreport.com/review/3988/amds-athlon-xp-2600-proces...

Permalänk

Ett stort tack ska kika på programmen. I HWinfo så ligger temp utan användning på 28/41 utan någon värme i rummet. Håller på att testa 32M nu.

Permalänk

Att köra 32M fungerar ej, ej 16M, 8M, Den fastnar vid loop 18 i 4M under 6.30Min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Att köra 32M fungerar ej, ej 16M, 8M, Den fastnar vid loop 18 i 4M under 6.30Min.

Error eller att datorn fryser sig?

Permalänk

Den fungerar men programmet står kvar på samma nivå. Man kan stänga ner de och öppna igen. Inga problem med omstarter eller frysningar. 2M blir 3min 24sec.

Permalänk

Skulle testa HDD led sedan den röda lampan inte fungerade, hade bara en gul och den fungerade så får köpa: https://www.amazon.se/Jopto-effekt%C3%A5terst%C3%A4llningsbry...

Passade på att testa datorn i BIOS utan Hårddisk och omstarter vart de flera st. Ska jag testa att ha datorn på i BIOS och se temp för moderkort och BIOS? Rucklade lite på 24pin ström kontakten och de fungerade bättre. Börjar misstänka att intaget till moderkortet kan vara glappt. Mitt nätagg fungerar helt perfekt i en annan dator. De finns ett val Shutdown temperature 60/65/70. Den var av. Vad ska värdet vara på?

Permalänk
Medlem

Hade du två minnesstickor? Kör Super Pi med ett minne och rapportera om det blir någon skillnad.

Permalänk

De finns även 2st sata markeringar på moderkortet, antar att man kan löda dit sata kontakter på detta gamla? Måste vara ganska exklusivt för sin ålder.

Permalänk

Ja har 2st 1gb minnen. Ska testa det senare

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Ja har 2st 1gb minnen. Ska testa det senare

Du hade heller inte rapporterat processortemperaturen?

Permalänk

En kondensator ser lite öppen ut. Dom andra ser normala ut.

Permalänk

De finns även AGP Aperture size i BIOS upp till 256 men då jag har ett Nvidia Geforce Fx 5200 på 128mb så ska det nog vara 128? Antar även att ett kort på 256 är de högsta. De finns VGA share memory size med upp till 64mb. CPU går att få upp från 166mhz till 199 men då krävs en större fläkt. CPU temp i normal rumstemperatur ligger på 41 och sys på 29. CPU fan speed verkar ligga på 2556.

CPU Vcoure 1.60V, +3.3V - 3.28. +5V 4.94. +12V 12.40V.

Permalänk

Har haft ljudkortet under grafikkortet i flera år. Kanske dags att flytta ner de ett steg? Har en fläkt ligger under så de lägsta faket går inte.

Permalänk

En kondensator till som ser ut att bli öppnad.

Permalänk
Medlem

Kondensatorn kan du nog strunta i just nu.

Sätt ett minne (DIMM) i datorn. Kör en reset to CMOS defaults i BIOS, stäng av det integrerad grafikkortet och kör Super Pi medans du håller koll på temperaturen Open Hardware Monitor eller HWMonitor är simpelt och ger dig min, avg och max.

Permalänk

Hur stänger man av intergrerade grafikkortet? Gjorde rent cpu fläkten och nu går cpu fläkten på 2766rpm med 39 i temp. Sys ligger på 33 efter att jag satte in en annan fläkt till 3pin på moderkortet. Hade en 120mm PWM fläkt innan som gick på samma varvtal. De var en till sak man kan sätta så datorn stängs av när temp uppnår mellan 60-75 vad ska den helst stå på i bios? Har smart off till hårddisken i bios men den har innan kunnat visa smart i HDD Regenerator även med smart off i bios.

Permalänk
Medlem

Har din modell av moderkort ens ett integrerat grafikkort? Processorer av den här åldern har nämligen inget.

Jag kan se ett antal kondensatorer (speciellt ett par stycken runt CPU-socketen) som absolut kan skapa problem.

Temp-stoppen i BIOS är endast där för att skydda CPU:n från skada ifall kylningen är otillräcklig eller felmonterad (eller saknas helt).
Det bör inte vara svårt att hålla temperaturen under detta oavsett.
Processorer av den här åldern hade inte alltid ett eget, inbyggt skydd, därav inställningen i BIOS.

Permalänk

Ja det finns ett inbyggt men de slutade att fungera så använde ett Nvidia Geforce Fx 5200 128 vilket var onekligen bättre. I rumstemperatur 30grader så blir cpu 45 och sys 36 i bios.

Permalänk
Medlem

Var i landet finns du?
Har lite gammal go teknik liggandes hemma, och kan om du tröttnar på felsökning se om jag inte kan bistå på något vis.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

I Stockholm. Tack de var mycket vänligt av dig men börjar att lösa det. Kom på att de finns något fyndigt som kallas Hiren's boot cd med en massa program. Ska kolla minnena och Cpu och Grafikkortet igen. Har en Compaq d530 ochså som nu har stått på och sökt efter filer på en hårddisk som förlorade indexet. Så jag antar att den fungerar helt perfekt, har aldrig haft en omstart på den faktiskt även med bara 2gb minne. Då 1gb minne gick sönder så fick jag ta ett extra från den till den som jag krånglar med nu. Det verkar vara en bra kompakt Compaq D530. Har även gjort om video filer i Wondershare under flera veckor och den fungerar perfekt. Ska testa mitt Nvidia Geforce Fx 5200 i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

En kondensator ser lite öppen ut. Dom andra ser normala ut.

https://thumbs4.imagebam.com/a0/44/12/MEEYHMC_t.JPG

Set två st med nåt gult på toppen på den bilden och sen två av de stora till vänster ser misstänkta ut.
Alla som har lite uppsvälld topp är klart misstänkta.

Permalänk

Hur ställer man in så de visas en blåskärm istället för att datorn startas om i Vista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldSchool297:

Hur ställer man in så de visas en blåskärm istället för att datorn startas om i Vista?

Jag tror att du kan ställa in det i msconfig

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Har ochså en äldre 7-in-1 Card Reader https://www.manualslib.com/manual/1230/Acer-Aspire-T120.html?... De kunde läsa ett Canon MultiMediaCard MMC-16M. Antar att de kan läsa M2 med om adapter finns? Tror att jag börjar att förstå vart felet ligger. Ett 3 pins uttag till fläkten ger bara led ljus. Dom två andra till Cpu och Chassi fungerar men inte tillsammans. Driver man en 120mm fläkt så börjar led ljuset till 120mm att blinka och fläkten att snurra sakta och cpu fläkten slutar att snurra för att sedan börja igen. Antar att de inte går att driva 2st fläktar i mina 2 fungerande 3 pins uttag på moderkortet. Kan man ta sensor kabeln och fästa den på någon pin och sedan driva fläkten med molex. De finns både molex och 3 pin. Annars kanske de är fel på cpu 3 pins uttaget med eftersom att de verkar få fläkten att snurra långsamt ibland. Kanske behöver ha sensor kabeln där med och koppla röd och svart till molex.

Permalänk

Antar att man inte kan köra Cpu fläkten utan sensor då den inte varvar som den ska. Men det borde vara möjligt att fästa sensor kabeln till 3pins cpu uttag?

Permalänk
Medlem

Gamla datorer i all ära, men ibland är det dags att dom går i pension.
Ska du ändå lägga pengar på att få igång den kan du lika gärna lägga 200kr på denna och slippa problemet.
https://www.blocket.se/annons/stockholm/dell_optiplex_gx620_m...

Edit:
Om jag istället för försöka hjälpa dig med problemet. Jag är ganska säker att 4gb stickor vid den tidpunkten endast var ECC minne. Du kör en väldigt gammal 320gb IDE disk. Random krasch när du öppnar en mapp t.ex kan bero på dåliga sektorer. Minns inte om man brukade få bluescreen förr eller om den körde reboot direkt. Det kan även vara mjukvarurelaterat.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX