Intel uppges säga upp tusentals anställda

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det är väl nu vi får se hur det går med Arc-gruppen, om de får kicken allihop eller hur det går.

Nu stod det ju i nyheten att det är främst försäljnings- och marknadsavdelningarna som påverkas. Vilket är helt rimligt enligt mig.

För ska man säga upp folk så är det kanske dumt att kika i RnD grupperna i första hand eller typ öht eftersom det är RnD som gör att de har något att sälja öht. Klart det säkert kan effektiviseras där också förstås. Men andra områden inom organisationen hänger ju klart lösare, kan inte tänka mig annat.

Och visst, just Arc kan ju hänga löst. Men de har investerat så pass mycket i det nu och lär ju tagit höjd för att det blir inte mer än att få bollen i rullning nu med första generationerna, eller iaf första generationen.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Allt är pga två stora orsaker:

  • De spenderade pengar på share buybacks istället för nya fabs.

  • De misslyckades med övergången från 14nm, de gjorde framsteg, men tyvärr misslyckades vissa saker... :/

Nu med Pat Gelsinger som CEO så känns det bättre. IDM 2.0 verkar hittills gå bra, får väl hoppas att det går vägen.

Nu när både EU och USA i princip ger dem gratis fabs så borde väl inte buybacks påverka så nycket. Men det är klart att med en inkompetent ledning som inte har minsta insikt om framtiden så kanske det påverkar mer. Jag tycker det är synd att det är så många kompetenta människor som jobbar där men det blir ändå kräftgång för att de som ska leda inte vet hur man gör. Pärlor för svin.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

Jag tänker lite som så att detta nog hade varit ganska naturligt även utan lågkonjunktur, så som spelindustrin ser ut.

En alldeles för lång period var det så att man hade 4 kärnor som mest för spel, punkt.
Detta ledde antagligen till en viss konsensus inom spelindustrin att man inte skulle göra spel hur tungdrivna som helst.

Nu går det visserligen driva fantastiska spel redan på en Ryzen 2600 i acceptabel framerate, men det finns rätt god marginal uppåt.
Intel och AMD har egentligen inte mycket för att släppa konumentprocessorer med ännu fler kärnor, eftersom det inte gör någon som helst nytta i spel. Man har nog mer eller mindre stagnerat på 6-8 kärnor där, även om 10-12 kärnor i praktiken kan göra lite skillnad också då i princip hela systemet med lätthet kan köras på de kärnor som inte driver spelet.
Men det är absolut ingen gamer som "måste" ha över 8 bra kärnor idag, såvida de inte tänkte streama och driva webbserver på samma låda också.

Även om det är schysst med att vissa nya spel fortfarande kan drivas på en viss basnivå på 4 kärnor så kunde det vara trevligt om man gick ännu längre och satsade på riktigt riktigt bra fysikmotorer i vissa sandlådespel som i princip kräver 8 bra kärnor för att drivas över 60 FPS.
Hur många sandlådespel har vi inte varit med om där objekt antingen inte faller fortare än en relativt låg hastighet, och eller så gör de det men muppar sig totalt vid kollision?

Permalänk
Medlem

Jobbar själv på ett större företag och det händer liknande grejer just nu. Blir tyvärr själv påverkad av det. Jobbiga tider, men det kommer väl bli bättre snart igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Detta beror helt på vilken avdelning och om man väljer korrekt personer, vet ett arbetslag att X person är värdelös så kommer dom inte söka sig vidare om dom vet att den personen för sparken pga den är just värdelös...

Fast nu gällde det en generell neddragning på Intel och inte en person som får sparken på grund av att den är "värdelös".

Jag har själv varit i situationen att neddragningar planerades på en arbetsplats där jag jobbade. Jag och många andra yngre anställda som hade lätt att skaffa andra jobb sökte bort därifrån. De behövde aldrig säga upp någon eftersom tillräckligt många sökte bort, men de fick istället brist på personer med rätt kompetens.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Nu när både EU och USA i princip ger dem gratis fabs så borde väl inte buybacks påverka så nycket. Men det är klart att med en inkompetent ledning som inte har minsta insikt om framtiden så kanske det påverkar mer. Jag tycker det är synd att det är så många kompetenta människor som jobbar där men det blir ändå kräftgång för att de som ska leda inte vet hur man gör. Pärlor för svin.

Det kommer nog att bli bra tillslut, men tyvärr påverkar det mycket i närtid eftersom det påbörjas så sent, är nog dock synnerligen komplicerat att både välja plats och att bygga fabs, inte bara pengarna som varit problemet och den gamla CEOn var mer en "finance guy"; share buybacks i säg är ju inte dåligt, det är ju faktiskt väldigt bra om man har pengar över och inte behöver göra capex, men de underskattade hur svårt det skulle vara att gå från 14nm. Lätt att säga i efterhand att man borde gjort något annat, skönt att nya CEO är en ingenjör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Nu stod det ju i nyheten att det är främst försäljnings- och marknadsavdelningarna som påverkas. Vilket är helt rimligt enligt mig.

För ska man säga upp folk så är det kanske dumt att kika i RnD grupperna i första hand eller typ öht eftersom det är RnD som gör att de har något att sälja öht. Klart det säkert kan effektiviseras där också förstås. Men andra områden inom organisationen hänger ju klart lösare, kan inte tänka mig annat.

Och visst, just Arc kan ju hänga löst. Men de har investerat så pass mycket i det nu och lär ju tagit höjd för att det blir inte mer än att få bollen i rullning nu med första generationerna, eller iaf första generationen.

Refererade till att Moore’s Law is Dead påstod för några veckor sen att Arc är död - att det blir ett enda chip i Battlemage-generationen, och om inte det kortet överträffar alla förväntningar så blir det inga lösa kort i generationen efter. Han var iofs tydlig med att Intel fortsätter att sikta på datacenter-marknaden och därmed säkert kommer att göra fler chip, men fokuset på just grafikkort (ej integrerade) skall alltså vara helt borta. Om han nu har rätt, alltså. Skulle det hända så hade en sån här våg av uppsägningar varit helt rätt tillfälle att göra det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Det kommer nog att bli bra tillslut, men tyvärr påverkar det mycket i närtid eftersom det påbörjas så sent, är nog dock synnerligen komplicerat att både välja plats och att bygga fabs, inte bara pengarna som varit problemet och den gamla CEOn var mer en "finance guy"; share buybacks i säg är ju inte dåligt, det är ju faktiskt väldigt bra om man har pengar över och inte behöver göra capex, men de underskattade hur svårt det skulle vara att gå från 14nm. Lätt att säga i efterhand att man borde gjort något annat, skönt att nya CEO är en ingenjör.

Ja det är inte Pat som är problemet. Han har ändå lyft Intel rejält från Swans dagar. Men verkar vara andra i styrelsen som lyssnar för mycket på vad investerare vill kortsiktigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Sötast

Svårt att sälja glödande el-slukande cpuer när vi går emot energibrist? nähe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Svårt att sälja glödande el-slukande cpuer när vi går emot energibrist? nähe?

Energipriserna är ju bara en sak i det stora hela med "skenande" räntor, inflation, mättnad pga Covid-försäljning etc. Alla skriker ju att vargen kommer nu, idag senast TSMC som drar ned sina investeringar och sänker lagernivår.
Förr eller senare får vi se utförsäljningar på PC-marknaden, kan tänka mig riktiga "Black Friday" at ske Q1-Q2 2023, för försäljningen kommer inte vara vacker för butikerna framöver.

Permalänk
Medlem

Jag tror Meteor lake blir en viktig punkt för Intel när de går över till sina tiles och kan bygga IO med en större och billigare nod och bara använda den bästa på det som är viktigast.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Sorten:

Jag tror Meteor lake blir en viktig punkt för Intel när de går över till sina tiles och kan bygga IO med en större och billigare nod och bara använda den bästa på det som är viktigast.

Pyttsan, är väl bara AMD som limmar sina processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Lågkonjukturen ligger runt hörnet...

Sverige är inte bara i låkonjunktur, utan per definition i depression efter trejde kvartalets början.
Börsen har förlorat mer än en tredjedel av sitt värde i kronor trots enorm inflation, realinflation över 10%, ett kopiöst ökande av KPI och stigande räntor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_depression

Edit: USA är inte riktigt i depression ännu med sin inflation på 8% och -18% på börsen, men förväntas vara i depression likväl nästa eller där nästa kvartal.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ricerunner:

Jag tänker lite som så att detta nog hade varit ganska naturligt även utan lågkonjunktur, så som spelindustrin ser ut.

En alldeles för lång period var det så att man hade 4 kärnor som mest för spel, punkt.
Detta ledde antagligen till en viss konsensus inom spelindustrin att man inte skulle göra spel hur tungdrivna som helst.

Nu går det visserligen driva fantastiska spel redan på en Ryzen 2600 i acceptabel framerate, men det finns rätt god marginal uppåt.
Intel och AMD har egentligen inte mycket för att släppa konumentprocessorer med ännu fler kärnor, eftersom det inte gör någon som helst nytta i spel. Man har nog mer eller mindre stagnerat på 6-8 kärnor där, även om 10-12 kärnor i praktiken kan göra lite skillnad också då i princip hela systemet med lätthet kan köras på de kärnor som inte driver spelet.
Men det är absolut ingen gamer som "måste" ha över 8 bra kärnor idag, såvida de inte tänkte streama och driva webbserver på samma låda också.

Även om det är schysst med att vissa nya spel fortfarande kan drivas på en viss basnivå på 4 kärnor så kunde det vara trevligt om man gick ännu längre och satsade på riktigt riktigt bra fysikmotorer i vissa sandlådespel som i princip kräver 8 bra kärnor för att drivas över 60 FPS.
Hur många sandlådespel har vi inte varit med om där objekt antingen inte faller fortare än en relativt låg hastighet, och eller så gör de det men muppar sig totalt vid kollision?

Vilket sandbox har fullt stöd för 8 cores? Jag vill prova. Minecraft till exempel så ser jag inte nån prestandaökning från 6 cores till åtta eller 44 cores. Eller nja, det är väl inte helt sant.. EXE versionen av minecraft tjänar inget på fler än 6 cores, men i javaversionen i linux så når jag några hundra till FPS med alla 44 cores påslagna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Tuffa tider väntas.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Sverige är inte bara i låkonjunktur, utan per definition i depression efter trejde kvartalets början.
Börsen har förlorat mer än en tredjedel av sitt värde i kronor trots enorm inflation, realinflation över 10%, ett kopiöst ökande av KPI och stigande räntor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_depression

Edit: USA är inte riktigt i depression ännu med sin inflation på 8% och -18% på börsen, men förväntas vara i depression likväl nästa eller där nästa kvartal.

Det finns två definitioner där i länken. Vi har ingen GDP minskning med 10%, så då behöver vi två års recession. Det tror jag inte heller är uppfylld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det finns två definitioner där i länken. Vi har ingen GDP minskning med 10%, så då behöver vi två års recession. Det tror jag inte heller är uppfylld?

God poäng, jag tänkte inte på den aspekten. Men GDP i utländsk valuta har sjunkit, kanske inte med 10% men andå. Tror ej heller att två års recession är nödgat om man ser historiskt. Tulpanfebern (1634-1637), den långa depressionen (1873-1896) och den stora depressionen (1929-39) kom som ett blixtnedslag och katastroferna var ett faktum efter bara dagar.

Stavning
Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Alla depressioner i modern tid historiskt har sammanfallit med börskrasher, men vilken sektor som utlöser det har varierat. Jag tror personligen att IT bubblan är övermogen och de har fantasivärderingar på företag som inte ens går med vinst. Även Pharma är vansinnigt övervärderat pga pandemin. Och den branchen lider av massor med scamföretag som Theranos, som inte ens hade en produkt och tjuvarna i Solyndra som stal amerikanska skattepengar genom statliga lånegarantier.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Processorer har aldrig varit en slit-och-slängprodukt, de håller hur länge som helst.

Det var längesen datorkomponenter var slit-och-släng, men minns fortfarande tiden när ingen höjde på ögonbrynen av att ett grafikkort eller moderkort bara höll ett par år. Idag är ju kvalitén såpass hög att en dator i allmänhet inte byts ut för att den går sönder utan för att den blir oanvändbar med modern programvara p.g.a. dess ökande systemkrav.

Det är en klen tröst att 386:an fungerar och fortfarande utför samma arbete som när den var ny, så att säga.

Permalänk
Inaktiv

Trist såklart men några tusen anställda är inte en särskilt stor procent av Intels totala lönelista

Permalänk
Medlem

Börsen brukar gilla när företag sparkar så det är nog så att de gör detta för kvartalsrapporten.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det var längesen datorkomponenter var slit-och-släng, men minns fortfarande tiden när ingen höjde på ögonbrynen av att ett grafikkort eller moderkort bara höll ett par år. Idag är ju kvalitén såpass hög att en dator i allmänhet inte byts ut för att den går sönder utan för att den blir oanvändbar med modern programvara p.g.a. dess ökande systemkrav.

Det är en klen tröst att 386:an fungerar och fortfarande utför samma arbete som när den var ny, så att säga.

Så sant.. men just lite modernare 386-system har problem med att tangentbordskontrollern dör. Troligvis pga korrosion inne i kretsen. Lite tråkigt för 386 retro-folket.

Permalänk
Skrivet av Sarato:

Med tanke på att de slagit rekord efter rekord i vinster så borde de väl ha buffert att behålla personal vid dåliga tider?
Eller så får de göra som Nintendo där VD:n gick ner i lön för att slippa säga upp sina anställda.
Det är vad en riktig ledare bör göra.

Det är omtänksamt med tanke på att Nintendo skulle kunna gå med förlust i 20-50 år innan konkurs

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hatesunday:

Det är omtänksamt med tanke på att Nintendo skulle kunna gå med förlust i 20-50 år innan konkurs

Tror det är ännu längre:

Visa signatur

På Internet sedan 1997.