Intel uppges säga upp tusentals anställda

Permalänk
Melding Plague

Intel uppges säga upp tusentals anställda

Intel finner sig i svåra tider med förlust och rekordlåg försäljning. För att sänka kostnaderna kan en våg av uppsägningar vänta.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är väl nu vi får se hur det går med Arc-gruppen, om de får kicken allihop eller hur det går.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Lågkonjukturen ligger runt hörnet...

Permalänk
Medlem

Trippelmardröm för intel
- Tappat gräddfilen med försäljningen till Apple
- Rejäl konkurrens från AMD på CPU-sidan
- Mardröm på grafikkorts-divisionen, något som inte verkar finnas någon snabb vändning på

...lägg därtill på vikande konjunktur, försämrad köpkraft för folk samt att många som sitter med datorer för att t.ex spela på kan känna sig nöjda med billiga processorer ur tidigare generation.

Permalänk
Medlem

Så här brukar det ju i regel kunna vara när man har avslutat stora projekt. Intel har lanserat både Arc och Raptor Lake nu under hösten, och PR-folket har gjort sitt inför lanseringarna, och då är det klart att många får gå nu när hjulet är i rullning.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Just deras marknadsföring har ju varit genomgående låg kvalitet på i flera år. Mest lögner, skryt och trash talk som bitit dem I rumpan när produkterna väl lanseras. Så för konsumenter är det förhoppningsvis en positiv förändring men är såklart tråkigt när folk blir av med jobbet på grund av att ledningen är dålig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Samma sak kommer säkert att komma från andra stora företag under kvarande år och näst kommande år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Just deras marknadsföring har ju varit genomgående låg kvalitet på i flera år. ...

... så det blir lite spännande att se var de avskedar personal.
De borde i alla fall omsätta en del folk på PR-avdelningen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Just deras marknadsföring har ju varit genomgående låg kvalitet på i flera år. Mest lögner, skryt och trash talk som bitit dem I rumpan när produkterna väl lanseras. Så för konsumenter är det förhoppningsvis en positiv förändring men är såklart tråkigt när folk blir av med jobbet på grund av att ledningen är dålig.

Allt är pga två stora orsaker:

  • De spenderade pengar på share buybacks istället för nya fabs.

  • De misslyckades med övergången från 14nm, de gjorde framsteg, men tyvärr misslyckades vissa saker... :/

Nu med Pat Gelsinger som CEO så känns det bättre. IDM 2.0 verkar hittills gå bra, får väl hoppas att det går vägen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Olle P:

... så det blir lite spännande att se var de avskedar personal.
De borde i alla fall omsätta en del folk på PR-avdelningen.

PR har ju gjort ett bra jobb det senaste?

Permalänk
Medlem

Jag tror att datorkonsumenterna köper lite bättre produkter med längre hållbarhet. Lågkonjunktur innebär också att slit-och-slängtiden kulturen är borta, i alla fall för ett tag framöver. Att det blir längre period mellan inköpen är inget Intel och de andra stora aktörer på datormarknaden gillar.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Lågkonjukturen ligger runt hörnet...

Jag har aldrig varit mindre intresserad att uppgradera datorn trots att mina komponenter är mellan 6-8 år gamla. Priserna i Sverige har blivit helgalna på i princip alla datorkomponenter det om något går ju emot lågkonjukturen när de istället ska vara lägre än normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag har aldrig varit mindre intresserad att uppgradera datorn trots att mina komponenter är mellan 6-8 år gamla. Priserna i Sverige har blivit helgalna på i princip alla datorkomponenter det om något går ju emot lågkonjukturen när de istället ska vara lägre än normalt.

Tror att den svaga kronan och den generalla instabiliteten i omvärlden gör mycket till. Senast det var lågkonjunktur (2008) vill jag minnas att dollarn var nere och nosade på 5kr/USD. Men om folk slutar köpa tvingas priserna förr eller senare neråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Allt är pga två stora orsaker:

  • De spenderade pengar på share buybacks istället för nya fabs.

  • De misslyckades med övergången från 14nm, de gjorde framsteg, men tyvärr misslyckades vissa saker... :/

Nu med Pat Gelsinger som CEO så känns det bättre. IDM 2.0 verkar hittills gå bra, får väl hoppas att det går vägen.

Hittills har din Intelinvestering inte varit särskilt lönsam, när blir det vändning tror du?

Skrivet av cresoll:

Jag tror att datorkonsumenterna köper lite bättre produkter med längre hållbarhet. Lågkonjunktur innebär också att slit-och-slängtiden kulturen är borta, i alla fall för ett tag framöver. Att det blir längre period mellan inköpen är inget Intel och de andra stora aktörer på datormarknaden gillar.

Processorer har aldrig varit en slit-och-slängprodukt, de håller hur länge som helst.

Permalänk
Medlem

Det är fråga om eventuella uppsägningar. I Sverige skulle det kallas uppsägning på grund av arbetsbrist. Avskedande är något helt annat. Då har man misskött sig grovt eller stulit saker mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hittills har din Intelinvestering inte varit särskilt lönsam, när blir det vändning tror du?
Processorer har aldrig varit en slit-och-slängprodukt, de håller hur länge som helst.

Ja, och nej. Jag kör en 12 år gammal Intel Core i7 (3/9 2010) som absolut fungerar och fortfarande är tillräckligt snabb, oftast i alla fall. Men den måste bytas ut om jag vill köra Windows 11. Så även om processorn inte slits ut kan den bli för gammal ändå.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Trippelmardröm för intel
- Tappat gräddfilen med försäljningen till Apple
- Rejäl konkurrens från AMD på CPU-sidan
- Mardröm på grafikkorts-divisionen, något som inte verkar finnas någon snabb vändning på

...lägg därtill på vikande konjunktur, försämrad köpkraft för folk samt att många som sitter med datorer för att t.ex spela på kan känna sig nöjda med billiga processorer ur tidigare generation.

Samt att x86 generellt börjar vekna rätt hårt. Den tog sig aldrig utanför PC marknaden, och även där börjar det knaka med chromebooks, Apple, ARM-servrar osv.

Inte mig emot. Dags för lite nytt säger jag.

Permalänk
Medlem

De behöver ju plats åt alla DX11-drivare-programmerare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill50x:

Ja, och nej. Jag kör en 12 år gammal Intel Core i7 (3/9 2010) som absolut fungerar och fortfarande är tillräckligt snabb, oftast i alla fall. Men den måste bytas ut om jag vill köra Windows 11. Så även om processorn inte slits ut kan den bli för gammal ändå.

/ B

Den måste inte bytas. Det måste du bara om du vill att din CPU ska ha officiellt stöd. Jag kör Windows 11 med 2 datorer som inte officiellt stöds av Windows 11. Både i5 6300u och en i5 3320M, både fungerar utan problem med Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Administrativ avgift

Finns extremt stora overhead/dåliga personer på företaget så om dom trimmar bort dom så är detta bara bra. Finns alltid bakgrundspersoner på stora företag som inte bidrar med något 🧐

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är fråga om eventuella uppsägningar. I Sverige skulle det kallas uppsägning på grund av arbetsbrist. Avskedande är något helt annat. Då har man misskött sig grovt eller stulit saker mm.

Tack!

Som journalist måste man lära sig skillnaden mellan avsked och uppsägning kan jag tycka. Det ser inte professionellt ut att använda dessa synonymt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Den måste inte bytas. Det måste du bara om du vill att din CPU ska ha officiellt stöd. Jag kör Windows 11 med 2 datorer som inte officiellt stöds av Windows 11. Både i5 6300u och en i5 3320M, både fungerar utan problem med Windows 11

Det fungerar absolut att installera w11 på vad som helst, typ, men alla tredjepartsutvecklare förväntar sig att din dator klarade kraven. Spelet Valorant kräver TPM 2.0 för att ens starta om du kör Windows 11.

Märkte också med Win 11 2H22 att de tog bort snällheten med att låta installeraren (utan modifikation) godkänna TPM 1.2 samt att de nu checkar av processorns namn mot en lista. Plus att "core isolation" nu rekommenderas att vara påslaget (stort prestandatapp). Dystra tider.

Skrivet av Jaevel:

Tack!

Som journalist måste man lära sig skillnaden mellan avsked och uppsägning kan jag tycka. Det ser inte professionellt ut att använda dessa synonymt.

Avskeda är när man vänder en sked upp och ned så att innehållet trillar av =o)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Märkte också med Win 11 2H22 att de tog bort snällheten med att låta installeraren (utan modifikation) godkänna TPM 1.2 samt att de nu checkar av processorns namn mot en lista. Plus att "core isolation" nu rekommenderas att vara påslaget (stort prestandatapp). Dystra tider.

Nope. Jag har installerat Windows 11 22H2 på en dator där CPU:n inte har officiellt för Windows 11 och jag fick ingen varning eller felmeddelande under installationen. Datorn har TPM 2.0 men en i3 7100u som inte är med hos MS lista över officiellt stöd och som sagt, inga varningar, felmeddelanden eller andra meddelanden som avbröt installationen. Gjorde en clean install.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

Finns extremt stora overhead/dåliga personer på företaget så om dom trimmar bort dom så är detta bara bra. Finns alltid bakgrundspersoner på stora företag som inte bidrar med något 🧐

När man drar ned på personal så tenderar de med den mest gångbara kompetensen att söka sig bort från det sjunkande skeppet, och man får kvar de som är mindre kompetenta eftersom de har svårare att söka sig bort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

Hittills har din Intelinvestering inte varit särskilt lönsam, när blir det vändning tror du?
Processorer har aldrig varit en slit-och-slängprodukt, de håller hur länge som helst.

Nä, har helt klart gått sämre än väntat.

Vändning på börsen eller vändning för bolaget? Vändning för bolaget har man redan börjat se, men det tar lång tid att se effekterna.

Trots alla problem de haft de senaste 5 åren eller så är det först nu som marginalen tagit riktigt stryk och därmed vinsten, men det är också så att de nästan är ikapp igen. Raptor lake ser ganska bra ut, men det blir intressant att se Meteor lake. Finns förmodligen finns det stor tillväxtpotential för deras GPU:er, förhoppningsvis är Battlemage mer relevant än Alchemist, samt att drivers blivit bättre. Om schemat verkar hållas fram till 2025 - då deras nya fabs kommer stå klara (vilket är då jag tror tillväxten kommer börja ta fart igen), tror jag att en återhämtning av aktiepriset kan ske gradvis innan dess ju mer säkera investerare blir. Men med en ökande efterfrågan på semiconductors globalt, ökad medelklass i framförallt asien och afrika och allas beroende av digitala liv och med nya generationer som är ännu mer inbitna än oss tror jag att Intel kommer att ge en ganska god avkastning de kommande årtiondena.

Ska dock tillägga att Korean Apple - Samsung ser ut som en ganska trevlig investering, ₩370 trillion market cap, ca ₩40 trillion i vinst senaste 5 åren. De bygger många nya fabs nu också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Samt att x86 generellt börjar vekna rätt hårt. Den tog sig aldrig utanför PC marknaden, och även där börjar det knaka med chromebooks, Apple, ARM-servrar osv.

Inte mig emot. Dags för lite nytt säger jag.

Fast servrar kan väl inte räknas in i PC-marknaden?
Även om linjerna suddats en del rent hårdvarumässigt, särskilt i och med just x86 framfart på serversidan, så är det ju inte samma segment.

Det jag känner viss oro för sett till förändring gällande PC-marknaden har egentligen inte med x86 i sig att göra utan snarast risken att man vid en större förändring "på köpet" förlorar traditionen av modulär hårdvara och frihet vad gäller val av mjukvara. Sådan är ju den övergripande trenden.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Med tanke på att de slagit rekord efter rekord i vinster så borde de väl ha buffert att behålla personal vid dåliga tider?
Eller så får de göra som Nintendo där VD:n gick ner i lön för att slippa säga upp sina anställda.
Det är vad en riktig ledare bör göra.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Mörka tider överallt för alla företag :/

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Iskra:

När man drar ned på personal så tenderar de med den mest gångbara kompetensen att söka sig bort från det sjunkande skeppet, och man får kvar de som är mindre kompetenta eftersom de har svårare att söka sig bort.

Detta beror helt på vilken avdelning och om man väljer korrekt personer, vet ett arbetslag att X person är värdelös så kommer dom inte söka sig vidare om dom vet att den personen för sparken pga den är just värdelös...

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är fråga om eventuella uppsägningar. I Sverige skulle det kallas uppsägning på grund av arbetsbrist. Avskedande är något helt annat. Då har man misskött sig grovt eller stulit saker mm.

Det har åtgärdats nu. Ursäktar misstaget.