PTS: "Svårt att uppnå bredbandsmål till år 2025"

Permalänk
Melding Plague

PTS: "Svårt att uppnå bredbandsmål till år 2025"

Till år 2025 finns ett mål om att 98 procent av befolkningen ska ha tillgång till bredbandsinfrastruktur som medger 1 Gbps, något PTS bedömer som svårt.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dum prioritering. Nästan ingen behöver den kapaciteten. Det hade varit bättre att se till att 99.99 procent har tillgång till en alls fungerande, stabil anslutning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dum prioritering. Nästan ingen behöver den kapaciteten. Det hade varit bättre att se till att 99.99 procent har tillgång till en alls fungerande, stabil anslutning.

Har man väl dragit kabeln så är hastighet inget problem.
Problemen är väl att det finns "många" (inte sett till sverige, men ändå ett större antal) som bara har tillgång till trådlösa bredband. Visst på en bra dag kan man nå 100+Mbit men det kan också svaja och vara i princip 0 också en del av dagen.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Har man väl dragit kabeln så är hastighet inget problem.
Problemen är väl att det finns "många" (inte sett till sverige, men ändå ett större antal) som bara har tillgång till trådlösa bredband. Visst på en bra dag kan man nå 100+Mbit men det kan också svaja och vara i princip 0 också en del av dagen.

Det stora problemet är alla stadsnät som drivs av giriga driftoperatörer som vill ha sin stora del av kakan och som lånar ut sitt överbelastade nät till tjänsteoperatörer där de alla tar samma höga pris. Noll konkurrens och vilja att hålla låga priser. En trögflytande soppa som inte fungerar bra i praktiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Har man väl dragit kabeln så är hastighet inget problem.
Problemen är väl att det finns "många" (inte sett till sverige, men ändå ett större antal) som bara har tillgång till trådlösa bredband. Visst på en bra dag kan man nå 100+Mbit men det kan också svaja och vara i princip 0 också en del av dagen.

Ja, men det är ju det jag menar. Bättre att fokusera på att i princip alla ska ha en fast, stabil anslutning framför att den ska vara snabb för en majoritet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ska vara fiber, 5G / Satellit borde inte få godkännas om dom inte gör lag på att det ska vara riktig flatrate, inga begränsningar alls. Till samma kostnad som ett fiber abonnemang hade kostat i månaden.

Och även då ska det bara ses som temporärt tills dom fått in fiber. Avskyr att dom försöker sliska ur sig det på detta sättet.
Samma med koppar nätet, borde inte få tas bort förrän fiber är klart.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

De får väl sätta upp Ericssons Mini-link eller andra dedikerade lösningar till hushåll som ligger avskiljt

Permalänk
Medlem

Hur länge har vi haft dessa mål, 20 år? Samtidigt lägger operatörerna ned telekommunikationer i glesbyggden.

Om dessa mål skulle vara intressanta skulle det kunna lagstiftas att operatörerna tvingas att förse alla på glesbyggden med 100 Mbit. Det kan de gott bekosta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ja, men det är ju det jag menar. Bättre att fokusera på att i princip alla ska ha en fast, stabil anslutning framför att den ska vara snabb för en majoritet.

Och det jag menar att så fort man har en rock solid stabil anslutning så är man redan i gigabit+ hastigheter.
Arbetet som kostar och är kabeln nere så är den nere. Går liksom inte att spara några pengar för att "man inte behöver gigabit".

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Och det jag menar att så fort man har en rock solid stabil anslutning så är man redan i gigabit+ hastigheter.
Arbetet som kostar och är kabeln nere så är den nere. Går liksom inte att spara några pengar för att "man inte behöver gigabit".

Där är jag inte överens med dig. Det finns enklare anslutningar som är stabila utan att medge gigabit+.

Men alldeles oavsett är det fel att lägga pengar på att de miljoner hushåll som i dag har en stabil anslutning över koppar ska ha fiber, före att ansluta de sista procenten till en fast anslutning som fungerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Har själv bara mobilt bredband fastän jag bor i en tätort.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyklonen:

Dum prioritering. Nästan ingen behöver den kapaciteten. Det hade varit bättre att se till att 99.99 procent har tillgång till en alls fungerande, stabil anslutning.

Lika bra göra bägge, den hastigheten kommer ändå också vara utdaterad förmodligen snabbare än vi tror.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Lika bra göra bägge, den hastigheten kommer ändå också vara utdaterad förmodligen snabbare än vi tror.

Fast det blir inte bägge. Det blir det ena eller det andra, av ekonomiska skäl. Och då anser jag att i princip full täckning är bättre än att ge kapacitetshöjningar som nästan ingen behöver.

Jag har 250 Mbps hemma, och har svårt att förstå hur man ens kan maxa det i dag utan att ha specialbehov som konstant fildelning, eller ett jobb där man ständigt behöver överföra enorma datamängder.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyklonen:

Där är jag inte överens med dig. Det finns enklare anslutningar som är stabila utan att medge gigabit+.

Men alldeles oavsett är det fel att lägga pengar på att de miljoner hushåll som i dag har en stabil anslutning över koppar ska ha fiber, före att ansluta de sista procenten till en fast anslutning som fungerar.

Så fort du går över viss CAT på kablen efter fiber boxen så har du ju teoretiskt MINST 1Gb möjlighet.
Fiber till centralen klarar ju massa mer än gigabit.

Tror inte dom fokuserar på att alla ska få gigabit stabilt...

Du pratar om ha kvar koppar kommer inte hända sjukt dyrt underhålla och kräver MASSA mellancentraler.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast det blir inte bägge. Det blir det ena eller det andra, av ekonomiska skäl. Och då anser jag att i princip full täckning är bättre än att ge kapacitetshöjningar som nästan ingen behöver.

Jag har 250 Mbps hemma, och har svårt att förstå hur man ens kan maxa det i dag utan att ha specialbehov som konstant fildelning, eller ett jobb där man ständigt behöver överföra enorma datamängder.

Nu var det inte tjänsten det handlade om utan infrastrukturen. Går i princip inte att bygga fibernät med 100 Mbit/s-switchar/SFP:er idag eller omvandlare hos kunden på max 100 Mbit/s. Kör du koppar som last mile? Nuvarande EuroDOCSIS-standard möjliggör 1-2 Gbit/s uppströms. Vanlig kopparbaserat ethernet kommer du inte riktigt kunna köpa switchar gjorda för fastighetsbruk på mindre än 1 Gbit/s.

Att leverantören begränsar abonnemanget om du inte väljer högsta hastighet och att du inte behöver abonnera på 1 Gbit/s är en annan fråga.

Du kan köra traktor på 100 km/h-väg också.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Petterk:

Nu var det inte tjänsten det handlade om utan infrastrukturen. Går i princip inte att bygga fibernät med 100 Mbit/s-switchar/SFP:er idag eller omvandlare hos kunden på max 100 Mbit/s. Kör du koppar som last mile? Nuvarande EuroDOCSIS-standard möjliggör 1-2 Gbit/s uppströms. Vanlig kopparbaserat ethernet kommer du inte riktigt kunna köpa switchar gjorda för fastighetsbruk på mindre än 1 Gbit/s.

Att leverantören begränsar abonnemanget om du inte väljer högsta hastighet och att du inte behöver abonnera på 1 Gbit/s är en annan fråga.

Du kan köra traktor på 100 km/h-väg också.

Tack någon som förklara bättre innan jag han lägga mitt inlägg

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Rekordmedlem

Gbit är ett mycket bra mål för det säger egentligen mest nått annat nämligen att det bör vara en fiberanslutning för det är den teknik som fungerar för att uppnå det.
Koppar och radio går inte att använda för det annat än på korta avstånd och då måste man ändå ha täta fibernät för att de sämre näten som täcker sista biten ska kunna fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu var det inte tjänsten det handlade om utan infrastrukturen. Går i princip inte att bygga fibernät med 100 Mbit/s-switchar/SFP:er idag eller omvandlare hos kunden på max 100 Mbit/s. Kör du koppar som last mile? Nuvarande EuroDOCSIS-standard möjliggör 1-2 Gbit/s uppströms. Vanlig kopparbaserat ethernet kommer du inte riktigt kunna köpa switchar gjorda för fastighetsbruk på mindre än 1 Gbit/s.

Att leverantören begränsar abonnemanget om du inte väljer högsta hastighet och att du inte behöver abonnera på 1 Gbit/s är en annan fråga.

Du kan köra traktor på 100 km/h-väg också.

Alla har inte fiber till lägenheten, utan man kan dela på en "trång" fiberanslutning till ett helt lägenhetshus. Teori och praktik går inte alltid hand i hand.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag gav upp hoppet på fiber för tre år sen och vi bor inte ens i nått glesbygd. Tycker det synd att man la ner dsl nätet. Man kunde ju istället satsad på vdsl om det nu är så svårt att lägga fiber... (Fibern ligger i början och i slutet av vår gata men man har hoppat över vårt område för att vi gäller inte mer som en del av nästa orten...) Hade varit mer än nöjd med stabila 100 mbit i början. Bättre än mobilt som går ner till 1 mbit hela tiden. Bor exakt bredvid telestationen som inte mer används men ändå är påslagen hela tiden...

Permalänk
Medlem

Ja jag väntar fortfarande på fiber. Kommunen hade en deal med Telia men sen drog sig telia ur. Och jag bor i tätbebyggt område.

Som tur är har jag mobilt bredband som ger 160 Mb ner men det är inte alltid stabilt.

Permalänk

Jag ser inte målet att år 2025 ska 98 procent av befolkningen ska ha tillgång till bredbandsinfrastruktur som medger 1 Gbit/s som superviktigt.
Värre är det att det fortfarande på många platser är riktigt kass mobiltäckning för telefonsamtal och jag pratar inte om extrema ödemarker i Norrland. Sedan kommer det mobila bredbandet som också är väldigt dåligt många ställen.

Det som förstör mobilt bredband i tätorter är att det finns många som kör mycket mobilt i onödan bara för de kan. För mig är det lite som att sätta på vattnet i kranen och låta det rinna bara för att man kan och säga vattnet är gratis för en. (man har obegränsad vattenuttag)

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av cyklonen:

Alla har inte fiber till lägenheten, utan man kan dela på en "trång" fiberanslutning till ett helt lägenhetshus. Teori och praktik går inte alltid hand i hand.

Jävligt sällan det är koppar till centralen, dock efter i switchar spelar det ingen roll en 48 Gbit switch kostar ingenting för koppar.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Tack någon som förklara bättre innan jag han lägga mitt inlägg

Helt rätt att teleledningar är dyrt och tekniken med DSLAMs i telestationerna är helt död och saknar framtid.

På landsbygden i USA bygger de fiber eller HFC-nät alltså (fiber och) koax med kabel-tv och bredband. I Storbritannien har de envisats med att ha kvar koppar till gatan, då står dyr utrustning i skåp utanför flerfamiljs- och enfamiljshusen och de begränsas till max 100 Mbit/s (uppströms åtminstone) i infrastrukturen. I USA får de alltså högre hastighet på en avskild gård/stuga en du får mitt i ett större samhälle i Storbritannien p.g.a. dessa val – även om du har koppar du ansluter kundutrustningen till i USA.

Infrastruktur har betydelse, Storbritanniens lösning (som är utbredd, men de har givetvis också FTTH) har ingen uppgraderingsväg då själva tekniken är VDSL2-baserad med nästan ingen utvecklingsmöjlighet alls så om ett par år eller fem måste de ändå dra in fiber i husen.

I Australien valde de att rulla ut G.fast som FTTC-lösning med teletrådar in i bostäderna, tekniken möjliggör upp till 1 Gbit/s om förhållande är rätt, men för att gå upp till högre hastigheter (250 Mbit/s) har ju NBN bestämt sig för att istället gå över till fiber för att det är mer kostnadseffektivt.

Till slut kommer ju tillverkarna sluta producera VDSL2-utrustning och G.fast-utrustning för kabinetter vid gatan och då har nätägarna inget annat val än att avveckla då man inte kan köra på osäker utrustning och utrustning utan support eller reservdelar. Detta hände med DSLAMs (DSL-utrustning) som var placerad i telestationerna redan, det kom nya tillverkare men varför migrera till helt ny plattform från annan tillverkare med alla kostnader det innebär (vilket är mer än hårdvaran) om det inte finns någon framtid och användarna/slutkunderna inte vill ha tjänsten.

Skrivet av cyklonen:

Alla har inte fiber till lägenheten, utan man kan dela på en "trång" fiberanslutning till ett helt lägenhetshus. Teori och praktik går inte alltid hand i hand.

Om en trappuppgång på 10 lägenheter delar på en gammal switch från 10-15 år sedan med 10 Gbit/s upplänk så kan alla fortfarande få ut 1 Gbit/s när alla samtidigt använder det. Ny utrustning kan stödja flera hundra Gbit/s till i princip ingen kostnad att tala om.

Finns det flaskhals är det sällan i fastighetsnätet. Finns det bara en fibertråd in i huset går det att köra utrustning innan det delas upp till fastighetens switchar, det ger dig upp till flera hundra Gbit/s idag, ofta finns det två eller fler att dela upp det på.

Med fiber kan du dessutom byta SFP:er, switch (och omvandlare för de som har FTTH). Det finns ingen utrustning att byta om du kör teleledningar för att ge kunderna 1 Gbit/s eller mer.

Som sagt du kan köra traktor (40/50 km/h) på 100 km/h-väg, eller om du så föredrar a-traktor i 30 km/h på dito. Vägen klarar högre hastigheter även om du väljer att begränsa hastigheten på fordonet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Värre är det att det fortfarande på många platser är riktigt kass mobiltäckning för telefonsamtal och jag pratar inte om extrema ödemarker i Norrland. Sedan kommer det mobila bredbandet som också är väldigt dåligt många ställen.

Jo, bor själv i en litet mindre samhälle och här har man tur om man ens får 5Mbit över 4G, går vanliga nätet ner så har man i snitt ca 5kb/s över 4G i det här området som enligt de båda två stora nätaktörerna har full god teckning, och vist tekning har man ~3/5 typ men det betyder inte ett skit på hastigheten, Även i själva centrum i denna kommun har exakt samma problem och ja jag bor i Västra Götaland inte i Norrland så vill inte ens veta hur illa det är där för här ljugs det fullt på kartorna.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Först är det ganska dumt att kalla all uppkoppling med upp till 2,5MBit/s, för bredband.
Det folk behöver är en stabil kabelanslutning även om den bara är på 1MBit/s, sedan behöver datatrafiken vara fri från Bit-taxa.

Gällande 98 Procent är det också väldigt korkat, det viktiga måste väl ändå vara att alla som vill ha Internet ska kunna få det, inte pracka på Samer eller enstöringar som ändå inte vill ha det, medans någon som bor i Tjottahejti aldrig får sin kabel dragen.

I dagens läge är dessutom elnätet troligen viktigare än Internet, utan el, inget internet ändå.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag inbillade mig att regeringen uppdaterade den nominella standarden för bredband i kontexten bredbandsutbyggnad för ett par år sedan, från de här 2-4 Mbit/s (från 90-talet) till någon mer realistisk definition (100+ Mbit/s) idag, men kanske kommer ihåg fel? Kanske bara varit tal om att den borde/ska uppdateras…?

Notera även ordföljden "tillgång till bredbandsinfrastruktur som medger minst 1 Gbit/s", det är alltså inte lika med att alla ska kunna få 1000 Mbit/s-uppkoppling.

Både här och i förra lägenheten är det Gigabit Ethernet-standard på kablar och routers, men stadsnätet verkar begränsa privatkunder till 250 Mbit/s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

I dagens läge är dessutom elnätet troligen viktigare än Internet, utan el, inget internet ändå.

Det är betydligt enklare att leva utan anslutning till el och vatten/avlopp än utan riktigt bredband om du behöver en förbindelse med låg och stabil svarstid.

El går att köra off-grid, avloppsverk för enskilt bruk finns, enskild brunn eller vattenleveranser går att ordna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Om dessa mål skulle vara intressanta skulle det kunna lagstiftas att operatörerna tvingas att förse alla på glesbyggden med 100 Mbit. Det kan de gott bekosta.

Den kostnaden kommer att tas ut av abbonenterna på ett eller annat sätt, finns inget "det får leverantören bekosta" någonstans i samhället sålänge vi inte går över till kommunism som statsskick.

Skrivet av Fenrisulvfan:

sedan behöver datatrafiken vara fri från Bit-taxa.

Det går ju dock fortfarande att begränsa trafiken kraftigt genom att bara sätta höga priser på snabbare uppkopplingar. Priset är inte heller något som går att reglera från regeringshåll, om man nu vill att folk ska få bredband vill säga.

Däremot borde man kanske ta detta med internetuppkoppling på större allvar och inse att det tillhör samma kategori av kritisk infrastruktur som t.ex. elnät (som av ett rent sammanträffande är underdimensionerade för dagens samhälle), och att det behövs långsiktiga satsningar som kan garantera att det inte bara står kvar utan även byggs ut tillräckligt för att ta hand om ökade kapacitetskrav när samhället växer.

Här är jag, för ovanlighets skull, för en användning av skattmedel för att trygga såna system.

Permalänk

Enligt PTS räknar de med att 95 procent av "ytor där användare normalt befinner sig" ska ha en mobiltäckning av god kvalitet nästa år.

Då vill det till att ha rätt leverantör. En semesterresa till Jämtland och Västerbotten fick mig till min förvåning att inse att Tre i princip inte har någon täckning alls, även om man var i bebodda trakter. Infödingarna använder enbart Telia eller Telenor. Märk väl att jag inte var ute på ett kalfjäll eller i ett björngryt.

Extra jobbigt var att jag förlitade mig på Google maps och min telefon som GPS, så jag fick läsa vägskyltarna likt någon sorts grottmänniska.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Alltså där jag har mitt fritidshus så finns det bara ett alternativ för mig mina bofasta grannar. 4G och när man då kör på 4G så kommer man ibland upp i 10Mbit... Det är en bra bit kvar till att man kan kalla det för stabil internet uppkoppling i alla fall. Utan extern riktantenn är det helt hopplöst. Har själv testat kanske 10 olika mobila lösningar dom senaste 20 åren och om jag haft farten jag har idag för 20 år sen hade jag vart nöjd.. Men som alla vet så går ju utvecklingen framåt. Att strömma ett tv-program är fortfarande hopplöst. Grannen blev erbjuden och tecknade ett sånt där tv via bredbandet från Telia när denne tecknade sitt "fast mobilt bredband" problemet är bara att Telias tekniker klarade inte av att nå utlovad hastighet så TV:n funkar ej. Fiber var planerat men statens stöd drogs in.