PTS: "Svårt att uppnå bredbandsmål till år 2025"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Vi kan nationalisera branschen också, inte mig emot.

Som tur är finns inte tillräckligt många med dina åsikter i beslutande positioner. Antar att du inte var med på den tiden när Televerket existerade som en kvävande filt över telekomsektorn i Sverige, den tiden när det kostade flera tusen i månaden (med dåtidens penningvärde dessutom) för en knackig modemuppkoppling med timtaxa trots att det fanns teknik för bredbandsuppkoppling redan då.

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till 1000 Mbit men kostar typ 950kr/mån. Inte alls värt det priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag borde ha kontrollerat innan jag åkte, men naivt nog utgick jag från att alla bolag borde ha täckning längs europavägarna och i byarna om inte annat. Tre har ju funnits i snart 20 år och borde ha hunnit bygga upp ett nät. Nu hade jag naturligtvis inte kunnat byta leverantör för några dagars resa, men jag hade i alla fall laddat ner offlinekartor.

Men för 5-10 år sedan här i den Skaraborgska folkrepubliken var det nästan omöjligt att få täckning där jag bor. Telenor var de enda som lyckades. Bytte till Tre förra året efter ett bra erbjudande och efter att ha verifierat att täckningskartan visade att det fanns bra mottagning. Men borde kanske ha tänkt på det faktum att man ibland är på resande fot, även norr om Tiveden.

Jag har ett Telia kontantkortsnummer ifall jag skulle hamna på något ställe där bara Telia har täckning. På dom 6 år jag haft kontantkortet har jag inte behövt använda det för den anledningen. Däremot är det trevligt att ha ett telefonnummer som man kan ange på ställen man inte vet vad de tänker använda numret till

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som tur är finns inte tillräckligt många med dina åsikter i beslutande positioner. Antar att du inte var med på den tiden när Televerket existerade som en kvävande filt över telekomsektorn i Sverige, den tiden när det kostade flera tusen i månaden (med dåtidens penningvärde dessutom) för en knackig modemuppkoppling med timtaxa trots att det fanns teknik för bredbandsuppkoppling redan då.

Du menar på den tiden telefonerna alltid fungerade och det inte fanns några förbud att bygga datanätverk ? Det var ju fritt fram att bygga nätverk/bredband för de som ville och på en del ställen skedde det men de flesta ville ju inte bygga egna nät utan använda telenätet och långsamma modem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Håller inte med. Det är inte rimligt att förvänta sig att du ska kunna ha en fast anslutning mitt ute i ett träsk i norra Sverige med 20 mil till närmaste anslutningspunkt. Kostanden i förhållande till värdet är på tok för hög. Ge folk 100Mbit lina där det går att genomföra till rimlig kostnad, sedan Gbit där det går och folk är beredda att betala för det.
PTS skriver ju att det är svårt rent teknisk att lösa det hela för de sista procenten.
Väljer man att bo ute på tundran så kan man inte förvänta sig en anslutning tycker jag.

Nu är det ju inte riktigt några 20 mil vi talar om.
Byn där jag har mitt fritidshus är 1,5 km från fiberacces. Men 3 hushåll är för lite för att fiberägaren ska finna lönsamhet för att gräva fiber. Grannbyn har 8 hushåll med 3 km till samma access. Samma sak där. Vi talar alltså om att det behövs mer än 30 hushåll/mil grävning för att uppnå lönsamhet i glesbygd. Det är bara 350 meter mellan varje hus om du nu inte ska vidare med kabeln någon annan stans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Jag borde ha kontrollerat innan jag åkte, men naivt nog utgick jag från att alla bolag borde ha täckning längs europavägarna och i byarna om inte annat. Tre har ju funnits i snart 20 år och borde ha hunnit bygga upp ett nät. .

Jag är tämligen säker på att det var runt 2000 som jag tecknade tre för att få en "gratis" Ericsson Z1010

Permalänk

När vi drog in fiber i bostadsrättsföreningen fick vi 100/100 Mbit/s för 300kr i månaden per lägenhet.
När det var dags att omförhandla fick 1/1 Gb/s för 150kr/mån så det finns både hastighet och marginal i stadsnätet.
Får ut 950 Mb/s i båda riktningarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayth:

Man behöver inte ens ta sig långt. Kan räcka med någon mil utanför de större städerna, även söder om Dalarna för att man ska tappa all täckning med Tre. De fungerar väl brukligt i städerna. Men för en annan som rör en hel del på sig så är de inte ens ett alternativ.

Jobba från tåg tex är helt kört, medans med Telia/Telenor/Tele2 så fungerar det, även om det kan vara lite slött vissa sträckor.

Har fixat mobiltäckningen hemma i huset med fiber, tyvärr Telias "öppen fiber" med Bahnhof som ISP. (1000/1000) Funderar på skaffa Bahnhofs fiber också, då den kan leverera 10000/10000. (Det klarar inte Telias "öppen fiber".)

Dvs mobilerna här hemma kör VOIP via WiFi. 3 har en basstation ("mast") på ett hustak cirka 70 meter från mitt hus, och "HF:ar ut" Tele2/Comviq och Telia. Kör med Tele2/Comviq då. Samtal bryts titt som tätt beroende på störningarna från Tres basstation, 4G ger som mest 10Mb/s. Telenor verkar dela stationen med Tre.

Haft Comviq sedan 90-talet, störningarna kom först när Tre/Telenor satte upp sin "mast". Det var kanske för 10-15 år sedan. Innan mobilerna fick VOIP via WiFi, var det ett rent helvete att försöka ringa med mobil här. Internet via mobil var som uppringt v90-modem. (Om någon minns gamla hederliga v90)..

Vet att i Nordamerika kan man få tillstånd att sätta upp egen basstation för 4G, hemma. Dvs. om man har fiber, och mobiltäckning saknas. Har för mig att Linus Sebastian (LTT) har gjort det hemma hos sig. Fast VOIP via Wifi, där WiFi:t är kopplat till fiber funkar ju lika bra. Och "kostar inget" i extra hårdvara, hårdvaran har man ju redan i telefonen och i wifi-AP.

Brukar åka pendeltåg mellan Göteborg-Alingsås. Netflix i HD funkar hela vägen. (Utom i tunnlarna). Har Comviq. Hade Tre ett kort tag (kontantkort för att testa om "tre funkade"). Nej, det funkade inte klanderfritt på tåget. Telia (jobbtelefon) funkade, Comviq funkade. Klanderfritt.

kom på lite till
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Som tur är finns inte tillräckligt många med dina åsikter i beslutande positioner. Antar att du inte var med på den tiden när Televerket existerade som en kvävande filt över telekomsektorn i Sverige, den tiden när det kostade flera tusen i månaden (med dåtidens penningvärde dessutom) för en knackig modemuppkoppling med timtaxa trots att det fanns teknik för bredbandsuppkoppling redan då.

Det finns sätt att bedriva ett nationaliserat nät på ett rationellt sett utan att för den saken gå full Televerket. En bra modell är Stokab-modellen, som används i Stockholm.

Stokab är ett kommunalt bolag som bygger, underhåller och upplåter ett svartfibernät och driver ett antal knutpunkter för fibernätet där operatörer kan hyra in sig med plats. Utöver detta så tillhandahåller de inga tjänster, och differentierar inte sina priser mellan olika kunder. På det sättet kan alla operatörer, stora som små, leverera tjänster på samma villkor.

Det viktiga i sammanhanget här är alltså att Stokab endast tillhandahåller själva fiberkablarna. Det du får om du beställer av dem är en uthängd fiberpatch på ena sidan, och en annan på andra sidan, som du sedan får ansluta valfri utrustning till. Det enda som är mellan är fiberkablar och kontakter. På det sättet hämmas inte teknikutveckling, och det är inget som styr vilka slags tjänter man kan bygga upp över detta nät, annat än vad som är fysikaliskt möjligt.

Operatörer kan leverera och levererar 10 Gbit/s och mer till de kunder som efterfrågar det, om de har en direkt anslutning till Stokab i sin bostad eller lokal. Kablarna i sig kan leverera hundratals gigabit per sekund med dagens teknik, och den som vill betala för en tjänst med rätt ändutrustning, och betala vad det kostar, kan även beställa detta. Detta är möjligt eftersom det är tjänsteleverantören som styr utrustningen, och att själva nätet är neutralt. Det är resultatet av sann konkurrens, och att man hanterar ett naturligt monopol (själva kablarna) som det monopol det faktiskt är, och förvaltar det på ett sätt så att den monopolställningen inte missbrukas.

Det blir inget bra av att kommersiella aktörer som t.ex. IP-Only går och bygger fibernät över stora delar Sverige som sedan endast de får styra över genom att de agerar kommunikationsoperatör. IP-Only bygger inte sina nät på samma sätt som Stokab. Deras affärsmodell är att de själva styr inte bara över kablarna, utan även ändutrustningen, ända från tjänstefördelaren i ditt hus som du inte får byta ut (hallå, Televerket, någon?) till switcharna i ditt lokalområde, till deras egna IP-nät, som sedan operatörerna får ansluta på vid en enstaka punkt.

Denna typen av kommersiellt vertikalt integrerat monopol leder till teknikstagnation. Försök få en tjänst på 10 Gbit/s via en IP-Only-anslutning. Det går inte, och du har inte möjlighet att byta till en operatör som levererar det, med mer än att du gräver ner dina egna fiberkablar. I många fall stödjer inte IP-Onlys stadsnät ens IPv6, vilket är ett protokoll som standardiserades redan 2004.

Den som inte vill ha monopol som hämmar teknikutveckling bör vara mer intresserad av hur monopolställningen kontrolleras, att monopolet inte styr och diskriminerar mer än nödvändigt. Det är missbruk av monopolställningar leder till teknikstagnation, oavsett om det är från statligt håll (Televerket) eller privat håll (IP-Only med flera), inte främst om det är statligt eller privat.

Jag hade haft mycket mindre mot IP-Only om de istället byggde svartfibernät som de hyr ut kapacitet i till olika aktörer till offentliga, rättvisa priser. Är det inte lönsamt att göra så, well, då kanske staten ska gå in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har fixat mobiltäckningen hemma i huset med fiber, tyvärr Telias "öppen fiber" med Bahnhof som ISP. (1000/1000) Funderar på skaffa Bahnhofs fiber också, då den kan leverera 10000/10000. (Det klarar inte Telias "öppen fiber".)

Dvs mobilerna här hemma kör VOIP via WiFi. 3 har en basstation ("mast") på ett hustak cirka 70 meter från mitt hus, och "HF:ar ut" Tele2/Comviq och Telia. Kör med Tele2/Comviq då. Samtal bryts titt som tätt beroende på störningarna från Tres basstation, 4G ger som mest 10Mb/s. Telenor verkar dela stationen med Tre.

Haft Comviq sedan 90-talet, störningarna kom först när Tre/Telenor satte upp sin "mast". Det var kanske för 10-15 år sedan. Innan mobilerna fick VOIP via WiFi, var det ett rent helvete att försöka ringa med mobil här. Internet via mobil var som uppringt v90-modem. (Om någon minns gamla hederliga v90)..

Om både Tre och Telenor fungerar men inte Tele2, så är det troligtvis en 3G mast på 2100 bandet som masten har, då Tre och Telenor har byggt 3G 2100 tillsammans när det gäller själva täckningen. Det nätet håller dock på att stängas ner. Kanske ersätts med annat där, eller inte.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaaphodBleebronx:

När vi drog in fiber i bostadsrättsföreningen fick vi 100/100 Mbit/s för 300kr i månaden per lägenhet.
När det var dags att omförhandla fick 1/1 Gb/s för 150kr/mån så det finns både hastighet och marginal i stadsnätet.
Får ut 950 Mb/s i båda riktningarna

Ganska säker att du inte ligger i ett stadsnät för dessa pengarna. Oftast är det en svartfiber ut till er BRF med switch i källaren och på det sättet kan man pressa dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Om både Tre och Telenor fungerar men inte Tele2, så är det troligtvis en 3G mast på 2100 bandet som masten har, då Tre och Telenor har byggt 3G 2100 tillsammans när det gäller själva täckningen. Det nätet håller dock på att stängas ner. Kanske ersätts med annat där, eller inte.

Funkar gör det ju, men får skitdålig signal. Samma på Telia. Telia och Tele2 byggde ju 3G tillsammans, så dessa två delar väl i sin tur mast. Den masten ligger kanske 500m bort, möjligen mer. Men 3G-signalen funkar bättre än 4G. Så det är lite knepigt. Bra i alla fall att det gick att kringgå med fibern. Tråkigt med missade samtal!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Funkar gör det ju, men får skitdålig signal. Samma på Telia. Telia och Tele2 byggde ju 3G tillsammans, så dessa två delar väl i sin tur mast. Den masten ligger kanske 500m bort, möjligen mer. Men 3G-signalen funkar bättre än 4G. Så det är lite knepigt. Bra i alla fall att det gick att kringgå med fibern. Tråkigt med missade samtal!

Ok, Tele2 och Telias gemensamma 3G 2100 (Telia har också de senaste minst 7 åren också haft 3G 900 som inte byggts tillsammans med någon) håller på att stängas ner också, och Tele2 och Telia har kommit längre i nedstängningen av 3G än Tre och Telenor.

Enligt Tele2 så har dom stängs ner ca 40% av deras 3G nät. Bilden kommer ifrån deras möte om nedstängningen av 2G och 3G den 4:e oktober 2022

Lika så Telias egna 3G 900 håller på att stängas ner

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Ganska säker att du inte ligger i ett stadsnät för dessa pengarna. Oftast är det en svartfiber ut till er BRF med switch i källaren och på det sättet kan man pressa dessa priser.

Hade valt svartfiber om jag haft det alternativet. Något man inte tänkte på med öppen fiber är att Telia tar en dold "nätavgift" genom att ISP-avgiften blir dyrare. I alla fall gjorde jag inte det. Men hade inget annat val än öppen fiber. Påminner en hel del om elnätsavgiften faktiskt. Fördelen med fiber är dock att man kan (om man ha tur) dra in Bahnhofs fiber. Fast då får man slänga iväg pengar som motsvarar en hyfsat bra burk.. Och det tar emot lite, speciellt under rådande tider.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ok, Tele2 och Telias gemensamma 3G 2100 (Telia har också de senaste minst 7 åren också haft 3G 900 som inte byggts tillsammans med någon) håller på att stängas ner också, och Tele2 och Telia har kommit längre i nedstängningen av 3G än Tre och Telenor.
https://swedroid.se/forum/attachments/upload_2022-10-5_9-22-49-png.145957/
Enligt Tele2 så har dom stängs ner ca 40% av deras 3G nät. Bilden kommer ifrån deras möte om nedstängningen av 2G och 3G den 4:e oktober 2022

Antar att de inte river ner masterna, så vi får väl se.

Masterna måste ju också ha fiber. Ute i "Tjotahejti" har basstationerna radiolänk, inte fiber. Därav slött mobilt bredband i glesbygd, även om signalen är bra i telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Antar att de inte river ner masterna, så vi får väl se.

Det beror nog på hur/var dom är i förhållande till andra master. Telia och Tele2 har ju inget samarbete på någon annan frekvens så man kanske har andra 4G mastar i närheten och således inte behöver något på det ställe där 3G masten varit.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det beror nog på hur/var dom är i förhållande till andra master. Telia och Tele2 har ju inget samarbete på någon annan frekvens så man kanske har andra 4G mastar i närheten och således inte behöver något på det ställe där 3G masten varit.

Det är ju sant. Men riva en mast som har fiberanslutning tror jag man drar sig för. Det är väl enklare att plocka ner 3G-utrustningen och (förmodligen) ersätta den med 5G i dess ställe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det finns sätt att bedriva ett nationaliserat nät på ett rationellt sett utan att för den saken gå full Televerket. En bra modell är Stokab-modellen, som används i Stockholm.

Stokab är ett kommunalt bolag som bygger, underhåller och upplåter ett svartfibernät och driver ett antal knutpunkter för fibernätet där operatörer kan hyra in sig med plats. Utöver detta så tillhandahåller de inga tjänster, och differentierar inte sina priser mellan olika kunder. På det sättet kan alla operatörer, stora som små, leverera tjänster på samma villkor.

Det viktiga i sammanhanget här är alltså att Stokab endast tillhandahåller själva fiberkablarna. Det du får om du beställer av dem är en uthängd fiberpatch på ena sidan, och en annan på andra sidan, som du sedan får ansluta valfri utrustning till. Det enda som är mellan är fiberkablar och kontakter. På det sättet hämmas inte teknikutveckling, och det är inget som styr vilka slags tjänter man kan bygga upp över detta nät, annat än vad som är fysikaliskt möjligt.

Operatörer kan leverera och levererar 10 Gbit/s och mer till de kunder som efterfrågar det, om de har en direkt anslutning till Stokab i sin bostad eller lokal. Kablarna i sig kan leverera hundratals gigabit per sekund med dagens teknik, och den som vill betala för en tjänst med rätt ändutrustning, och betala vad det kostar, kan även beställa detta. Detta är möjligt eftersom det är tjänsteleverantören som styr utrustningen, och att själva nätet är neutralt. Det är resultatet av sann konkurrens, och att man hanterar ett naturligt monopol (själva kablarna) som det monopol det faktiskt är, och förvaltar det på ett sätt så att den monopolställningen inte missbrukas.

Det blir inget bra av att kommersiella aktörer som t.ex. IP-Only går och bygger fibernät över stora delar Sverige som sedan endast de får styra över genom att de agerar kommunikationsoperatör. IP-Only bygger inte sina nät på samma sätt som Stokab. Deras affärsmodell är att de själva styr inte bara över kablarna, utan även ändutrustningen, ända från tjänstefördelaren i ditt hus som du inte får byta ut (hallå, Televerket, någon?) till switcharna i ditt lokalområde, till deras egna IP-nät, som sedan operatörerna får ansluta på vid en enstaka punkt.

Denna typen av kommersiellt vertikalt integrerat monopol leder till teknikstagnation. Försök få en tjänst på 10 Gbit/s via en IP-Only-anslutning. Det går inte, och du har inte möjlighet att byta till en operatör som levererar det, med mer än att du gräver ner dina egna fiberkablar. I många fall stödjer inte IP-Onlys stadsnät ens IPv6, vilket är ett protokoll som standardiserades redan 2004.

Den som inte vill ha monopol som hämmar teknikutveckling bör vara mer intresserad av hur monopolställningen kontrolleras, att monopolet inte styr och diskriminerar mer än nödvändigt. Det är missbruk av monopolställningar leder till teknikstagnation, oavsett om det är från statligt håll (Televerket) eller privat håll (IP-Only med flera), inte främst om det är statligt eller privat.

Jag hade haft mycket mindre mot IP-Only om de istället byggde svartfibernät som de hyr ut kapacitet i till olika aktörer till offentliga, rättvisa priser. Är det inte lönsamt att göra så, well, då kanske staten ska gå in.

Det var detta jag for efter, att det går ha ett statligt stöd utan det blir ’statligt internet’ (som vissa vill ha). Jag vill också tillägga att staten beskattat (och beskattar) alla kostnader för telekommunikation med 25% moms, så pengar att bygga ut nätet med lär ju finnas i tillräcklig mängd.

Det är också en infrastruktur som är samhällsnyttig och bl.a. gör oss mer konkurrenskraftiga, så jag tycker att nätverksutbyggnad inte bör räknas som en kostnad utan snarare som en investering i samhället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Det är ju sant. Men riva en mast som har fiberanslutning tror jag man drar sig för. Det är väl enklare att plocka ner 3G-utrustningen och (förmodligen) ersätta den med 5G i dess ställe.

Ja, om det finns fiber så ja. Däremot vetifan om en 3G mast har fiber förutom i städer, de är nog några år sedan den sista 3G 2100 hos Tele2/Telia byggdes.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Ja, om det finns fiber så ja. Däremot vetifan om en 3G mast har fiber förutom i städer, de är nog några år sedan den sista 3G 2100 hos Tele2/Telia byggdes.

Tror de har radiolänk "ute på landet". Fiber längs riksvägarna och Europavägarna.
Betydligt sämre hastighet och svarstid ute på landet även om man står precis intill en basstation.
Basstationerna behöver ju el också, och är inte sällan uppe på en kulle. Tror inte man förstör befintlig infrastruktur.
HSPA+ funkade rätt bra. Fick väl 20Mb/s någonting för några år sedan (kan varit 10) när jag körde 3.5G. Men ute på landet med bra signal, så slocknade HSPA+-symbolen. Fick väl 2Mbit/s kanske. Så troligen radiolänk samt gammal utrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Tror de har radiolänk "ute på landet". Fiber längs riksvägarna och Europavägarna.
Betydligt sämre hastighet och svarstid ute på landet även om man står precis intill en basstation.
Basstationerna behöver ju el också, och är inte sällan uppe på en kulle. Tror inte man förstör befintlig infrastruktur.
HSPA+ funkade rätt bra. Fick väl 20Mb/s någonting för några år sedan (kan varit 10) när jag körde 3.5G. Men ute på landet med bra signal, så slocknade HSPA+-symbolen. Fick väl 2Mbit/s kanske. Så troligen radiolänk samt gammal utrustning.

Beror nog mycket på, som jag sa innan, hur täckningen i området på 4G är för operatörerna då dom inte delar täckning med varandra på någon annan frekvens

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Dum prioritering. Nästan ingen behöver den kapaciteten. Det hade varit bättre att se till att 99.99 procent har tillgång till en alls fungerande, stabil anslutning.

Får jag möjigheten så betalar jag gärna upp mot 2.000kr för det. Men jämför ditt wifi med det du.

Vi överlät ju detta till marknaden, det skulle reglera sig självt? Att majoriteten av nät går med förlust spelar ingen roll.
Att Vänsterfolk skulle erkänna att de hade fel, det spelar faktiskt en del roll.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

Får jag möjigheten så betalar jag gärna upp mot 2.000kr för det. Men jämför ditt wifi med det du.

???

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Trackmaster:

Dock används inte vanliga enterprise switchar i stadsnät. Det är oftast switchar av högre krav för denna miljön och kostar en del mer.

Inte inne i lägenhetshusen nej... varit inne i flera kollat switch miljöer är rena skit prylar vs vad som finns.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

500-1000Mbps borde vara minimum nuförtiden, själv har jag även tillgång till 2.5Gbps/5Gbps/10Gbps här ute på vischan(1500 invånare).

Är målet 1Gbps full spätta år 2025 eller bara neråt t.ex? Ser inget om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gick lite djupt i flaskan tror jag. Jag hade gärna betalat upp mot 2000kr/månaden för snabbare internet än jag har nu (530/530).
Ingen aning vad jag menade med Wifi.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Stadsnätet erbjuder 10 Gbit, men tyvärr har föreningen egen utrustning så får inte ens ut 600 Mbit.. Himla tråkigt imo.

Permalänk
Medlem

Gick det en gång att dra ut dyr kopparkabel för el och tele (inte alltid i den ordningen) går det såklart att dra ut billig fiberkabel. (inte alla hus fick el/tele, oftast ser man på sin höjd husgrunden av dem nu).

Men visst är kostnadsfördelningen diskuterbar, och kan man inte ansluta sig direkt kan det bli dyrare att göra det sedan.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Släktingar väntar fortfarande på fiber de redan betalt för och de redan grävt ned. Förstår verkligen inte problemet. Det har gått flera år nu.

Permalänk
Medlem

Jag har 100 Mb och är helt nöjd. Det är väl bara de som spelar som behöver hastighet. I tidernas begynnelse tror jag det var Bredbandsbolaget som marknadsförde hög hastighet. Någon belackare liknade det vid att ha motorväg mellan gatan och garaget. De som webbsurfar kanske nyttjar en server samtidigt som tusen andra. Då behöver man inte 500Mb. Har man företag med många anställda kanske bättre bredband kan löna sig?