Helgsnack: Hur viktig är vikten på dina prylar?

Permalänk
Medlem

Är det inte skidor, pjäxor eller annan skidutrustning så spelar det ingen roll. Men i skidutrustning har jag verkligen snöat in på ultralight 😅

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem

Rätt så vikt(igt) Hade xtrfy m4 som byttes till en Superlight x pro.
Sen Lurar Sennheiser HD599 250gram.
Tangentbord är väl tyngre slaget men ett tkl iaf.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , LG 27" UltraGear 27GX790A OLED QHD 480 Hz, Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight 2, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Avstängd

Lätta möss brukar tyvärr inte vara tysta.. och de jag har provat på har sämre glid än den jag har nu..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Vikt viktigt? Inte ett dugg.

Kört med Logitechs MX Revolution/Master-möss sedan lång tid tillbaka. Knappast lätta men passar mig perfekt. Tangentbordet är ett Varmilo VA88M med MX Brown. Hade hellre haft Blue hemma men den åsikten är jag ensam om...
Hörlurarna vid datorn är ett par B&W P7, med sina 290 gram är de ganska lätta men de valdes absolut inte pga vikten.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Jag föredrar tyngre grejor.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Musen vill jag ha så lätt som möjligt. Kör med en Cooler Master MM720. Tangentbordet får gärna vara tungt. Hörlurarna är jag inte så kinkig med på den fronten.

Visa signatur

Mommas, don't let your babies grow up to be cowboys.

Permalänk
Medlem

Får man inte träningsvärk efter att ha pillat på musen så gör man det inte rätt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Titanium glasögon, låg vikt. Mycket trevligt!
Mus - har logitech superlight pro mus. Låg vikt, mycket trevligt!
Hörlurar - bryr mig inte
Mobil - har en iphone 14 pro - lite för tung (ca 200g). Tycker mobiler på 150g är perfekt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

MM710, 51Gram och kostade runt 300kr.
https://www.coolermaster.com/catalog/peripheral/mice/mm710/

Sladden är extremt mjuk och lätt med, utan tvekan en av dom bästa mössen.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte nämnvärt om vikten.
Men tycker dock att min Logitech Pro X Superlight är jävligt nice.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Musens vikt är viktig för mig, ingen aning om vilken vikt min G502 har, men en 3.6 gram vikt i bakänden och den har perfekt balans , och friktion på en tygmatta. Oh ja, musen ska ha lite motstånd på musmattan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag lägger ingen större vikt vid massan.

Frågan är om massan viktar vikten viktigt.

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fenrisulvfan:

Mitt gamla Chieftech chassi Fulltower var kanon att det vägde ganska mycket, 16Kg om jag inte minns fel, det skyddade datorn från att bli stulen på festival eftersom ingen orkade kånka iväg det.

Det är dock skönt om skärmen inte väger så mycket, min 46" väger nog 50Kg medans 27"-aren nog väger cirka 3Kg.

På en mobiltelefon är nog jämvikten av största vikt, helst ska den vara tyngst i mitten, så att den inte trillar ur fickan.

Haha kollade för skojs skull upp vad mitt gamla Aopen HX08 vägde. 13Kg netto! Undrar om det är med nätagget. Sen in med massa komponenter, säkert 17kg totalt. Eller kan det vara mer? Hade ju massa diskar i det på gamla [BBB]-tiden

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Beror väl helt på. Mus? Lätt. Hörlurar? Definitivt så lätt som möjligt. Tangentbord? Tungt som satan. Osv...

Grafikkort? Spelar ingen roll, sätter vattenblock på ändå. Men radiatorerna? Tungt, för att få så mycket koppar som möjligt. Chassit? Ptja, är det aluminium behöver det ju inte vara så tungt för att ändå vara bra kvalitet

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Det ligger väl en viss vikt i att vikten ska av vara av rätt vikt, men det är inte det viktigaste att vikten är rätt.

Permalänk
Medlem

Mus så lätt som möjligt.. skönare för vristen längre stunder. Samma med headset..lätt headset försvinner på huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Haha kollade för skojs skull upp vad mitt gamla Aopen HX08 vägde. 13Kg netto! Undrar om det är med nätagget. Sen in med massa komponenter, säkert 17kg totalt. Eller kan det vara mer? Hade ju massa diskar i det på gamla [BBB]-tiden

Ja, det var inte aluminium på den tiden, jag hade en Pentium 4 i mitt chassi också men med ett 360W PSU som följde med chassit.
Jag hade inte så många diskar tror jag hade en 8GB och en 40GB, men 2 optiska enheter och en diskettstation.

Visa signatur

*5800X|B550M|64GB|RX7800XT|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB|1440p 240Hz

AMD Ryzen 7 @4,95GHz|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x32 LPX Vengeance 2666C16 @3600C20|Asus DUAL OC @990mV, 3,2/2,6GHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0|Acer Nitro XV272Uz 27" IPS 270Hz @240Hz.

Permalänk
Skrivet av highspeed:

Mus så lätt som möjligt.. skönare för vristen längre stunder. Samma med headset..lätt headset försvinner på huvudet.

Jasså en som styr pekdonet med foten, intressant!

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem

Hörlurar är komforten viktig och där spelar givetvis vikten in.
Tangentbord spelar ingen roll då mitt väger över 1,6kg.
Möss ska va lätta, mina väger 48 och 55 gram

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Det varierar.

Mus: inte för lätt
Tangentbord: tungt och stabilt, ska inte röra på sig alls
Brytare: "lätta" (Bobagum 52g bottom-out, dvs i praktiken mindre än MX Red), låter mig skriva fortare (och väldigt tyst)

Visa signatur

9950X3D | 3090

Permalänk
Medlem

Gillar tunga prylar! Tangentbordet får gärna väga över 1 Kg, mitt Roccat AIMO121 väger 1.15 Kg, mitt gamla Razer BlackWidow väger kring 2 Kg, så i den jämförelsen är mitt nya en lättviktare men ändå tillräckligt tung. Min Roccat Kone AIMO Remastered mus väger 130 gram vilket jag tycker är lagom. Sen när det gäller möss så är ju också kabeln viktig (om man inte kör trådlöst förstås), hur flexibel den är samt prestandan på glidytorna påverkar också i högsta grad känslan. Gillar inte för lätta möss de rör sig för lätt, en mus måste självklart klara tryckluftstestet, om den blåser bort är den för lätt:

Vad gäller datorn i sig självt så gillar jag om den är tung, får gärna väga kring 19-20Kg eller mer med alla komponenter i dvs ungefär som en större packad resväska.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Det enda jag gillade med min Microsoft Surface Pro 4 var att den vägde just under 1 kg inklusive tangentbord. Det gjorde att man inte behövde lägga den i handbagaget vid start och landning. Gränsen för vad man får ha i facket framför flygplansstolen går just vid 1 kg.

Nu har jag bytt den mot en MacBook air, och den väger 200 gram mer, så den måste man packa in. Men bättre i alla andra avseenden, och den extra tyngden märks inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det enda jag gillade med min Microsoft Surface Pro 4 var att den vägde just under 1 kg inklusive tangentbord. Det gjorde att man inte behövde lägga den i handbagaget vid start och landning. Gränsen för vad man får ha i facket framför flygplansstolen går just vid 1 kg.

Nu har jag bytt den mot en MacBook air, och den väger 200 gram mer, så den måste man packa in. Men bättre i alla andra avseenden, och den extra tyngden märks inte så mycket.

Vilket flygbolag begränsar vikten i stolsfacket till 1Kg? Har jag inte hört om tidigare. Brukar klämma in min flight bag där (om den går in) och den väger nog ett par Kg.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Vilket flygbolag begränsar vikten i stolsfacket till 1Kg? Har jag inte hört om tidigare. Brukar klämma in min flight bag där (om den går in) och den väger nog ett par Kg.

Det är en föreskrift från Europeiska flygsäkerhetsförvaltningen, EASA, så det gäller på alla flygbolag (om de inte har mer restriktiva regler själva). Se t.ex. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/fritt-fram-for-pas...

Men det är alltså vid start och landning, och det gäller specifikt datorer så om du har annat i din "flight bag" går det kanske bra.

Permalänk
Medlem

Tungt och stabilt vinner alla dagar i veckan i min bok, att det krävs lite att trycka ner tangenter gör ingenting, tungt får det gärna vara så det står där det står. Hade jätte gärna använt ett av mina IBM model M med buckling springs till primära arbetsstationen om jag inte tyckte avsaknaden av Windows tangenten för snabbkommandon var så förskräckligt jobbig.

Musen får gärna ha lite vikt och storlek med, jätte äckligt med en lätt mus, och för liten är hemskt det med.

Fick en raser något något för närmare 2k på jobbet, tog med mig en gammal hederlig intellimouse (har ett 20 tal, köpt alla jag kommer över för att ha dem kvar, har många retrodatorer med.) dagen efter och gav bort musen jag fick.

Översta är den gamla jag köpt massor av, u detta är primära för arbetsstationen hemma.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Beror helt på vad det är för prylar. Generellt gör det inget om stationära grejor typ tangentbord, dator, etc är tungt och gediget. Laptop, möss, osv, vill jag däremot ha så lätt som möjligt. Det är en funktionsfråga.

Skrivet av phlopydisk:

Är det inte skidor, pjäxor eller annan skidutrustning så spelar det ingen roll. Men i skidutrustning har jag verkligen snöat in på ultralight 😅

Samma här. Med all mountain-lagg i kolfiber, lätta pjäxor, och lager-på-lager-tänk vad det gäller kläderna, väger min packning för en veckas åkning runt 20 kilo, och går ner i Douchebags "snowroller". Laptop, hjälm och småplock man kan behöva under resan i lavinryggan som kabinbagage. Perfekt att bara ha en stor väska att släpa på, och dessutom slippa betala för extrabagage/övervikt

Då har jag ändå inte optimerat andra prylar, finns nog ytterligare kilon att skala av på lättare sängkläder, handduk, etc.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

För mig så är det här med tyngd beroende på vad vi pratar om.

Tyngd ger ofta en subjektiv kvalitetskänsla, det tror jag många redan antytt ovan. Tangentbord verkar vara ett populärt exempel. Men hur ofta lyfter du ditt tangentbord? Hur bedömer man tyngden på tangenterna? Att de kan vara tröga eller kräva viss kraft, mer eller mindre, är ju inte riktigt samma sak som att själva tangenten är tung. Ju.

Vad gäller möss, också en återkommande enhet, så föredrar jag tunga. Dessutom så ser man ju trenden med perforerade skal för at minska vikt och kanske öka grepp? Jag vill inte tänka på hur skitigt där kan bli, men de går väl att spola av i varmvatten?

I övrigt så ser jag inte hur tyngd är relevant för en stationär dator eller stationär utrustning, det kan väga i princip vad som helst så länger det fyller sin funktion och är bekvämt när det behövs. Grafikkort? Ja, men där är det ju storleken som har viss betydelse för vad man får plats med, inte tyngden!? Kylare, där är materialvalet sådant att tyngre material, koppar exempelvis, kyler bättre än lätta material som aluminium. Sedan finns det ju andra high tech lösningar på just den utmaningen.

Men, vikt har givetvis betydelse i ett stort avseende : bärbar dator/enhet/platta. Fast det är kanske en annan diskussion.

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Prestanda, RGB och utseende i allmänhet är viktigare (heh) än vikten.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Senaste 4 mössen har varit ultralätta och kommer nog inte gå tillbaka till någonting annat, upplever att det är en rejäl fördel som känn bättre i de titlar jag spelar mest.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Medlem

Musen och klockan ska vara lätt.