Vad vi använder Windows till i vardagen skiljer sig kanske åt: Jag behöver många gånger om dagen starta kommandotolkar i adminläge. Du vet, högerklick på en ikon som ibland men inte alltid ger mig valet: ibland behöver jag vänster- eller högerklicka en gång till i en undermeny eller på ett underobjekt för att få valet att köra som Admin, och jag ser aldrig någon omedelbar logik i varför det ibland är på det ena och ibland det andra sättet.
Jag behöver också titt som tätt pilla på nätverksinställningarna på servrar; något som numera gömmer sig flera strata ner i Windows inställningssystem.
I mångt och mycket har min workaround blivit att alltid göra saker från PowerShell när det är praktiskt, eftersom det inte sällan går snabbare än att klicka sig till rätt ställe i GUI:t.
Menyraden uppe i macOS är tvärt om tänkt att spara skärmutrymme: genom att ha en kombinerad system- och applikationsmeny i toppen av skärmen behöver du inte ha en meny per fönster, vilket kumulativt stjäl mycket mer utrymme på skärmen. Moderna Windowsversioner har naturligtvis kommit runt slöseriet genom att inte visa menyn förrän du trycker Alt i många program.
På moderna Mac-laptops (där skärmutrymmet faktiskt spelar roll), har man numera också gjort så menyraden har fått en extra uppsättning pixlar längst upp, medan arbetsytan under menyn utgör en full 16:10-skärm, så menyn tar i praktiken ingen plats alls.
Dockan kan precis som Windows taskbar flyttas, sättas till mindre storlek eller gömmas, så den stör inte om man inte vill.