Flytande element möjlig design för Windows 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av AReal_Human:

Finns det personer som klipper hörn i sina böcker? Varför?

Så du vet precis vilket kapitel i boken du är i. Det fick vi göra i matteböckerna i lågstadiet på 90-talet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så du vet precis vilket kapitel i boken du är i. Det fick vi göra i matteböckerna i lågstadiet på 90-talet.

Tack för flashbacken, hade helt glömt att man gjorde detta i skolan
Tiden då skolböcker var engångsvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Vad vi använder Windows till i vardagen skiljer sig kanske åt: Jag behöver många gånger om dagen starta kommandotolkar i adminläge. Du vet, högerklick på en ikon som ibland men inte alltid ger mig valet: ibland behöver jag vänster- eller högerklicka en gång till i en undermeny eller på ett underobjekt för att få valet att köra som Admin, och jag ser aldrig någon omedelbar logik i varför det ibland är på det ena och ibland det andra sättet.
Jag behöver också titt som tätt pilla på nätverksinställningarna på servrar; något som numera gömmer sig flera strata ner i Windows inställningssystem.
I mångt och mycket har min workaround blivit att alltid göra saker från PowerShell när det är praktiskt, eftersom det inte sällan går snabbare än att klicka sig till rätt ställe i GUI:t.

Menyraden uppe i macOS är tvärt om tänkt att spara skärmutrymme: genom att ha en kombinerad system- och applikationsmeny i toppen av skärmen behöver du inte ha en meny per fönster, vilket kumulativt stjäl mycket mer utrymme på skärmen. Moderna Windowsversioner har naturligtvis kommit runt slöseriet genom att inte visa menyn förrän du trycker Alt i många program.
På moderna Mac-laptops (där skärmutrymmet faktiskt spelar roll), har man numera också gjort så menyraden har fått en extra uppsättning pixlar längst upp, medan arbetsytan under menyn utgör en full 16:10-skärm, så menyn tar i praktiken ingen plats alls.
Dockan kan precis som Windows taskbar flyttas, sättas till mindre storlek eller gömmas, så den stör inte om man inte vill.

Ja säkert lite annorlunda, därför jag frågade Låter märkligt iaf med adminläget där, trist att MS inte kan få till en så enkelt grej. Nätverksinställningarna o inställningar i allmänthet är ett virrvarv ja, ska väl kanske blivit lite bättre i elvan, men förstår ändå inte hur dom kunde fått det så fel från första början, trots deras bakåtkompabilitet som det alltid tjatas om. Jag minns fortfarande WinXP hur mycket enklare det var att hitta bland alla inställningar, härliga tider det!

Att menyraden inte är låst till nåt exakt ställe i Windows är verkligen kung, för som tidigare sagt så kan varje program göra precis som dom vill så det är sällan som menyraden tar nån plats alls i Windows längre, väldigt gött!
Att moderna Mac-laptops fått mer skärm uppåt är väl fint, men att notchen o menyn tar upp den platsen trots att även det hade kunnat användas som extra arbetsyta gör det inte bättre oavsett. Dessutom är den fortfarande ful imo, speciellt då den blivit tjockare tack vare notchen. O dockan känns som sagt lite plottrig oavsett, o nästan lite barnslig också. Sen hur funktionerna är i praktiken vet jag inte då jag egentligen har ganska lite erfarenhet av att jobba med den själv, så jag har säkert missat en del fördelar med den.
Oavsett är det inte mycket alls jag saknar i tians taskbar med 7+ taskbar tweaker installerad o autohide igång. Enda jag kan önska i Windows är att man kan köra program i borderless fullscreen utan att man tappar enkel åtkomst till taskbaren, allt för att få ännu lite mer skärm då man slipper hela den tomma kanten högst uppe i fönstrerna.

Permalänk
Entusiast

Bara de återinför möjligheten att slänga upp aktivitetsfältet i toppen. Fått den dit på andra sätt, men då funkar det inte att trycka på sakerna i tray utan måste gå via start vilket är ofantligt irriterande...

Så på laptopen kör jag den i botten medan alla andra datorer har den i toppen. På grund av det så sitter jag ofta och drar upp musen i toppen och förväntar mig att aktivitetsfältet ska dyka upp (kör att den döljs). Om nån har en lösning för detta så får ni gärna förklara hur

Permalänk
Medlem

Mkt är ju en vanesak när det gäller GUI, kan tycka det är lite mysigt med rundade hörn men det gör mig inte mer produktiv.
Tycker Windows 10 känns rätt bra ut designmässigt men å andra sidan så sa jag samma sak om XP när jag nyttjade det.

Detta inlägg har ju lite runda/avklippta hörn, ser rätt ok ut...även om det inte tillför något.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Högerklick på start ger ju direktåtkomst till konsolen, med admin och utan, och vilken konsol som visas där kan man välja men det finns ingen anledning att köra kommandotolken längre när Terminal finns.

Dagens nybörjartips. Tack!
(Jo, jag håller med om Terminal: det är - förutom det idiotiska beteendet där Ctrl+C ibland inte avbryter pågående kommandon i PowerShell - den enskilt största förbättringen i Windows sen WSL2).

Nu har jag också rekonstruerat vad som händer:
Start -> PowerShell: Högerklick ger run as admin som alternativ.
Start -> Terminal: Högerklick ger run as admin som alternativ.
PowerShell (pinned to taskbar): Högerklick ger run as admin som alternativ.
Terminal (pinned to taskbar): Högerklick tar fram en meny med de konsoler man kan plocka fram. Därifrån måste man högerklicka en gång till - specifikt på ikonen för Terminal inuti kontextmenyn för att få run as admin. Man kan inte starta något av de andra alternativen som admin av någon anledning.

Skrivet av snajk:

Jo nåt skulle de väl använda ytan vid sidan av deras stora notch till.

😆

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Dagens nybörjartips. Tack!
(Jo, jag håller med om Terminal: det är - förutom det idiotiska beteendet där Ctrl+C ibland inte avbryter pågående kommandon i PowerShell - den enskilt största förbättringen i Windows sen WSL2).

Nu har jag också rekonstruerat vad som händer:
Start -> PowerShell: Högerklick ger run as admin som alternativ.
Start -> Terminal: Högerklick ger run as admin som alternativ.
PowerShell (pinned to taskbar): Högerklick ger run as admin som alternativ.
Terminal (pinned to taskbar): Högerklick tar fram en meny med de konsoler man kan plocka fram. Därifrån måste man högerklicka en gång till - specifikt på ikonen för Terminal inuti kontextmenyn för att få run as admin. Man kan inte starta något av de andra alternativen som admin av någon anledning.

😆

Jo, jag antar att de har för mycket funktionalitet i Terminal för att kunna ha både "kör som admin" och alla terminal-varianter i samma högerklicksmeny, vilket har irriterat mig också, men jag har sju olika konsoler där nu så om alla ska ha ett admin-alternativ hade det blivit en ganska lång meny. Men högerklick på start är ju bara ett klick i alla fall och där finns ju som admin och utan admin. Det hjälper förstås inte om man behöver köra typ Azure Cloud Shell som admin eller så, om man inte har det som default, men för det mesta har man ju en typ av konsol som man behöver admin på och då kan man ha den som default i högerklick på start (Win+X funkar också för den menyn förresten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Nu har jag också rekonstruerat vad som händer:
Start -> PowerShell: Högerklick ger run as admin som alternativ.
Start -> Terminal: Högerklick ger run as admin som alternativ.
PowerShell (pinned to taskbar): Högerklick ger run as admin som alternativ.
Terminal (pinned to taskbar): Högerklick tar fram en meny med de konsoler man kan plocka fram. Därifrån måste man högerklicka en gång till - specifikt på ikonen för Terminal inuti kontextmenyn för att få run as admin. Man kan inte starta något av de andra alternativen som admin av någon anledning.

😆

Som @snajk är inne på, så är Win+X din vän!

Har fixat till min meny som ovan för att göra den mer effektiv utifrån hur jag använder Windows mha https://winaero.com/winx-menu-editor-for-windows-10-and-windo...

Dockan som skymtas i bakgrunden är en del av DOpus. Tyckte det var lite kul då Windows 12 antagligen får en liknande funktion

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Som @snajk är inne på, så är Win+X din vän!

https://i.imgur.com/2qalNWw.png

Har fixat till min meny som ovan för att göra den mer effektiv utifrån hur jag använder Windows mha https://winaero.com/winx-menu-editor-for-windows-10-and-windo...

Dockan som skymtas i bakgrunden är en del av DOpus. Tyckte det var lite kul då Windows 12 antagligen får en liknande funktion

Så här ser min omoddade (och svenska) ut (jag har dock valt bort kontrollpanelen där, minns inte om den var på som default):

Permalänk
Skrivet av walkir:

Dockan som skymtas i bakgrunden är en del av DOpus. Tyckte det var lite kul då Windows 12 antagligen får en liknande funktion

Så vad du säger är att du använder Amiga-reliker i Windows för att få ett mer NeXTSTEP-liknande gränssnitt? 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så vad du säger är att du använder Amiga-reliker i Windows för att få ett mer NeXTSTEP-liknande gränssnitt? 😆

Att kalla Directory Opus för "Amiga-relik" är dock inte helt rättvist direkt. DOpus är kung o jag skulle aldrig nånsin har en Windows-installation utan det!

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Att kalla Directory Opus för "Amiga-relik" är dock inte helt rättvist direkt. DOpus är kung o jag skulle aldrig nånsin har en Windows-installation utan det!

Det var naturligtvis inte illa menat - jag bara tycker det är intressant hur långt folk är beredda att gå för att få operativsystem att uppföra sig på andra sätt än tillverkaren tänkt sig. Såna här mods har som sagt hängt med ett tag: vi som körde Commodore 64 pluggade ju in hårdvara (cartridges) för att utöka operativsystemet med funktionalitet som saknades eller var undermålig ur box. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Så vad du säger är att du använder Amiga-reliker i Windows för att få ett mer NeXTSTEP-liknande gränssnitt? 😆

Precis! Hade gärna kört LiteStep eller GeoShell, men känns som att dessa inte uppdaterats på ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det var naturligtvis inte illa menat - jag bara tycker det är intressant hur långt folk är beredda att gå för att få operativsystem att uppföra sig på andra sätt än tillverkaren tänkt sig. Såna här mods har som sagt hängt med ett tag: vi som körde Commodore 64 pluggade ju in hårdvara (cartridges) för att utöka operativsystemet med funktionalitet som saknades eller var undermålig ur box. 🙂

Pja jag vill gärna möblera o fixa min dator så jag trivs bra där utan någe extra lullull som jag tycker är fult eller inte använder, precis på samma sätt som jag vill möbler o fixa i mitt eget hem så jag trivs där. Tänk om våra hem skulle vara som en Apple-produkt så skulle alla hem vara helvita med exakt o fungera exakt likadant utan nån möjlighet att ändra nånting alls, hemska tanke!

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Pja jag vill gärna möblera o fixa min dator så jag trivs bra där utan någe extra lullull som jag tycker är fult eller inte använder, precis på samma sätt som jag vill möbler o fixa i mitt eget hem så jag trivs där. Tänk om våra hem skulle vara som en Apple-produkt så skulle alla hem vara helvita med exakt o fungera exakt likadant utan nån möjlighet att ändra nånting alls, hemska tanke!

Jo; jag har förståelse för det men gör sedan många år inte så själv: a) frustrationen vid uppdateringar tenderar att bli mycket större om man lagt tid på att få allt precis rätt och något man är beroende av slutar supporteras, b) min filosofi är att löpande gradvis förändringar är lättare att hantera än plötsliga stora förändringar även om deltat över tid är likadant.

Permalänk
Medlem

Urk! Rundade hörn och friliggande element får det att kännas som outnyttjat skärmutrymme (även om det inte nödvändigtvis är så).

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Så du vet precis vilket kapitel i boken du är i. Det fick vi göra i matteböckerna i lågstadiet på 90-talet.

Det har jag också gjort i ju i och för sig, tänkte mer på skönlitteratur. Har själv vikt hörn för att veta var jag är.

Visa signatur

Win 10 maskin: Core 2500 | Integra M 550W | Ryzen 5 3600 | MSI B450 A Pro max | GTX 1060 6GB | Vengeance LPX 2x16GB
Win XP maskin: Core 1100 | 550W | AMD Athlon II | MSI GF615M-P33 | ATI HD5670 | 2x2GB
Laptop: Lenovo Flex 3-1580