Netflix ska få bukt med kontodelning – breda insatser efter årsskiftet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Dom satsar på kundflykt efter årsskiftet alltså! Lika bra när deras senaste ändringar tagits emot så bra, då kan man lika gärna fortsätta åt samma håll

Tror du att de bryr sig om kundflykt som inte betalar? Hahahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Tror du att de bryr sig om kundflykt som inte betalar? Hahahaha

Nej verkligen inte, men tror många som delar kommer säga upp istället för att betala extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Kostar dom 1000 kr där du bor eller?

Jag gissar att du precis som med Alphabet äger aktier i Netflix och sprider misinformation även om detta? Lite dålig känsla i magen när man ser sig basha ner på alla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Curik:

Jag gissar att du precis som med Alphabet äger aktier i Netflix och sprider misinformation även om detta? Lite dålig känsla i magen när man ser sig basha ner på alla.

Har inga aktier i Netflix, för högt värderat för min smak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Nej verkligen inte, men tror många som delar kommer säga upp istället för att betala extra

Kanske det, men bara 1 av alla de som delar behöver hålla tjänsten för att det ska vara värt det för dom.

Permalänk
Medlem

Hmm känns som att man nu gör "fel" om man skapar ett "moderkonto". Klart man ska fråga någon annan att lägga till en. Det är ju designat att det är så man ska göra. Vad är det jag missar?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Kostar dom 1000 kr där du bor eller?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag tror lösningen på något sätt är att skaffa mervärde på att ha ett eget konto. Jag ser det lite som piratkopieringen strax efter år 2000. Där en stor grupp slutade att köpa mjukvara, spel, musik, filmer etc. Det gick att argumentera för olika motgärder, men alla var dåliga.
Lösningen var att erbjuda bättre film, speltjänster etc för att få ner piratkopieringen, de andra försöken var bara dåliga.

Samma sak borde gälla filmer. Fast nu har man problemet med familjer. Det är inte enkelt. Men det finns inte så mycket annat de kan göra. För "alla" åtgärder jag kommer på gör filmtjänsterna bara dåliga för legalt bruk. -Bortsett från att stoppa extrem delning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

............kan vi be dig att verifiera enheten innan det går att använda den för att titta på Netflix..................

Verifiera hur?
Gissningvis så har dom man delar med inloggnignsuppgifterna, så vad mer kan verifieras?
Skickar dom ett email med länk man måste klicka? Då sätter man upp en familjemail enbart för detta så alla kan klicka på det.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Dom borde få bukt på sina överdrivna priser istället som bara fortsätter att öka och öka medan utbudet bara blir sämre och sämre

Verkligen. Deras tjänst är inte värd fullpris, enda skälet till att vi har kvar Netflix är för att vi delar på ett konto, ryker den möjligheten så blir det uppsägning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Verifiera hur?
Gissningvis så har dom man delar med inloggnignsuppgifterna, så vad mer kan verifieras?
Skickar dom ett email med länk man måste klicka? Då sätter man upp en familjemail enbart för detta så alla kan klicka på det.

antagligen email ja…
jag tycker så länge man nyttjar max antal simultana strömmar gör man inget fel
ip-adressen kan ju vara ipad på tåget eller annan av tusen olika skäl
ser inget fel i att dela, från deras sida är man ju begränsad till 4 strömmar, skit samma vilken destination
hela grejen med hushåll blir svårt att efterfölja, jag har själv fler än 4 enheter som skulle kunna strömma samtidigt, men vi använder i stort sett bara 3 (2 tv-apparater hemma + farsans i samma stad) & dessutom har jag en server som delar ut internet till tv:n i vardagsrummet som byter ip varje vecka

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Medlem

Varför man inte begränsar konton till max 1 inloggad enhet och sedan låter den enheten vara vilken som helst förstår jag inte. Delar man sitt konto med någon så straffas man ju genom att det man tittar på avbryts när någon annan loggar in på samma konto.
Skulle man köpa fysisk videofilm, så har dom ju i alla tider lånats ut till höger och vänster. Varför skulle man inte få göra likadant med digital? Korkat maktbegär från Netflix.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Verifiera hur?
Gissningvis så har dom man delar med inloggnignsuppgifterna, så vad mer kan verifieras?
Skickar dom ett email med länk man måste klicka? Då sätter man upp en familjemail enbart för detta så alla kan klicka på det.

Blir väll som på Disney+ och Prime, man loggar in sen kommer man till en ruta vi har nu skickat verifieringskod till din mail slå in den här. Så det blir väll bara ett moment extra att man får höra av sig till ägaren om denna har fått den koden till sin mail.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför man inte begränsar konton till max 1 inloggad enhet och sedan låter den enheten vara vilken som helst förstår jag inte. Delar man sitt konto med någon så straffas man ju genom att det man tittar på avbryts när någon annan loggar in på samma konto.
Skulle man köpa fysisk videofilm, så har dom ju i alla tider lånats ut till höger och vänster. Varför skulle man inte få göra likadant med digital? Korkat maktbegär från Netflix.

exakt så det funkar nu fast 4 samtidigt (premium)… dom vill ha mer pengar helt enkelt
om dom skickar 4 strömmar till samma ip, eller 4 olika ip kostar dom samma peng
därför anser dom att ett ”hushåll” är 4 strömmar till samma lokal, trots att nån kanske använder mobilt internet osv.

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bael:

<Uppladdad bildlänk>

🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Dom borde få bukt på sina överdrivna priser istället som bara fortsätter att öka och öka medan utbudet bara blir sämre och sämre

Jag fattar inte det här. När färre köper tjänsten så borde de sänka priset så att fler köper, istället för att höja priset så ännu fler lämnar och de kvarvarande får betala för förluseten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Kanske det, men bara 1 av alla de som delar behöver hålla tjänsten för att det ska vara värt det för dom.

Min magkänsla är nog mer att folk redan är på väg bort pga priser och andra tjänsters konkurrens, detta kan vara sista droppen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag minns när folk skaffade kabel-TV för typ 500 kr per månad för 20 år sedan å då tjänade folk betydligt sämre! Överdrivna priser? Kostar ju som en pizza för fan.

Oavsett vad man tycker om priser på Netflix så är jag trött på "kostar som en pizza" eller "kostar som en öl".

Med det resonemanget konstant med allt har man snart köpt 40 öl och 14 pizzor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gelantious:

Verifiera hur?
Gissningvis så har dom man delar med inloggnignsuppgifterna, så vad mer kan verifieras?
Skickar dom ett email med länk man måste klicka? Då sätter man upp en familjemail enbart för detta så alla kan klicka på det.

De skulle väl kunna låsa ner det lite genom att kräva att du sitter på samma ip som din huvudenhet när du loggar in från tex en ny mobil. Kod via mail är väl enkelt att gå runt - någon vill ju aktivt dela kontot med dig och att då också ge dig en engångskod är ju chill.
Ju drygare de för detta ju fler ”konverterar” (eller avslutar helt för att kostnaden är för hög för en person).

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hur blir det för mig som reser mycket i tjänsten och bor ca 100 nätter på hotell per år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Hur blir det för mig som reser mycket i tjänsten och bor ca 100 nätter på hotell per år?

skulle tro dom gör som apple, en token per enhet… för många enheter & man får avregga
att låsa till ip funkar inte

Visa signatur

i9 13900KS, RTX 4090,64GB DDR5 7000MHz CL34, 2 + 2 TB NVMe Gen4 x4 - Win11 @ LG OLED42C3 💦 - kyld
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 32GB | RTX 3070 | 1 + 2 TB NVMe | 165Hz | QHD
Xbox Series X - 3 TB intern, Nintendo Switch <- dammsamlare
HTPC - Mac mini M1 | 16 GB | 2 TB SSD, sovrum: i7 2600K 1080 Ti

Permalänk
Inaktiv

Tycker det hade varit ok om de haft samma abonnemang som idag men alltid med högsta kvalitet, dvs 99 kr för en 4K-stream, 129 för två och 179 för fyra. Med dagens eller deras kommande system känner man sig lurad oavsett vilket abonnemang man har.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Varför man inte begränsar konton till max 1 inloggad enhet och sedan låter den enheten vara vilken som helst förstår jag inte. Delar man sitt konto med någon så straffas man ju genom att det man tittar på avbryts när någon annan loggar in på samma konto.
Skulle man köpa fysisk videofilm, så har dom ju i alla tider lånats ut till höger och vänster. Varför skulle man inte få göra likadant med digital? Korkat maktbegär från Netflix.

Flera anledningar.
Många familjer vill idag se på fler enheter samtidigt, behov av fler än en inloggad samtidigt finns. De skaffar då konto som har denna möjlighet. Och detta konto "missbrukas" enligt reglerna. När det gäller filmtjänsterna så har de endast intresse att maximera deras vinster och de försöker då genom olika åtgärder minska missbruket.

När det gäller din analogi. Så har utlåning av fysiska saker en begränsad spridning, olika metoder har i tiden gjorts för att minska detta. Samma utdelning finns av andra saker som gymkort som jag nämnde. Det känns som risken är extremt liten att åka dit, men ska det vara tillåtet för detta?

Vi får se vad som händer. Jag själv tror att filmtjänsterna inte idagsläget har ett enkelt sätt att begränsa spridning som inte samtidigt leder till att deras tjänst blir mycket sämre och folk väljer andra. Filmtjänster är i sin tur ute efter en balans och det baserat på deras egen gissning.
Det blir lite som fildelningsargument förr i tiden, där vissa påstod att fildelning alltid ökade försäljningen av allt, andra med raka motsatsen. I verkligenheten är det något där emellan och det beror på vilken produkt.

Min metod är att ha vettiga filmtjänster för folk. Netflex svindyra 4k med 4st användare är ju som gjord för att missbruka, för många finns inget vettigt alternativ för 1st användare som vill ha 4k.
Andra är att på olika sätt anpassa tjänsten för en, detta till den grad att man ej vill dela sin användare.
Sedan hur ska de komma tillrätta med att 4st polare betalar samma som en familj på 4st personer. Så kan man egentligen se det som rättvis kostnad per person. Kanske skulle filmtjänster kunna göra så att vissa användare endast kan se "barnprogram" för att göra det billigare för familjer.

Alltså en familj får 4st konto. 2st kan se allt, 2st kan endast se "barnprogram". Och vops har de skapat ett konto får betydligt mindre spridning till vuxna än ett där alla 4st stöder allt.

Permalänk
Medlem

De borde låta detta vara, folk blir bara irriterade.
Obegripligt.
Satsa på att göra tjänsten bättre istället.

Det samma pågick ju innan med piratkopieringen, till slut kom Spotify och Netflix och löste det "problemet".

Nu känns det som det är påväg åt fel håll igen.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Min magkänsla är nog mer att folk redan är på väg bort pga priser och andra tjänsters konkurrens, detta kan vara sista droppen

Varför skulle jag sluta betala för Netflix för att svärmor inte kan leecha på mitt abonnemang längre? Oklart vilka alla dessa bättre konkurrenter är; jag har alla större tjänster och Netflix är typ det enda jag skulle behålla om jag fick välja en enda. En grym konkurrent är förstås de sju haven.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Sa precis upp abonnemanget för 2dagar sedan, inte för det är speciellt dyrt mer princip av att jag inte har tid att titta. Blir mest att det drar pengar varje månad utan att man ens tänker på det. Men dessa nyhetsartiklar om tjänsten på senaste tiden har väl påmint mig och börjat tänka på om en paus inte vore på tiden.

Permalänk
Medlem

Alltså hur dyrt är det egentligen? Vi fick från Canal Digital Parabol 500 kr / mån till streaming för något år sen, trodde det skulle bli stora problem men det finns ju hur mycket som helst att se, dessutom när man själv vill. Kör idag 4 tjänster och det är fortfarande billigare än Canal Digital, dessutom ser vi klart mer på serier nu än tidigare.

Men jo jag vet, det är svårt att bli nöjd. det ser man ju bara på ungarna, spelar ingen roll om de har alla konsoler och alla streaming tjänster, det saknas alltid något.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

De skulle väl kunna låsa ner det lite genom att kräva att du sitter på samma ip som din huvudenhet när du loggar in från tex en ny mobil. Kod via mail är väl enkelt att gå runt - någon vill ju aktivt dela kontot med dig och att då också ge dig en engångskod är ju chill.
Ju drygare de för detta ju fler ”konverterar” (eller avslutar helt för att kostnaden är för hög för en person).

Ska man sticka och ta med sig sin smarttv från stugan och bära hem den för att aktivera kontot där? Nej det lär inte gå...
Tänka dig dom arga samtalen deras support lär få när någon åkt på semester och är på andra sidan planeten och så kan dom inte starta netflix på hotellet för det måste veriferas så dom får åka hem igen för det

Plus majoriteten av människor har inte statisk IP, jävla gnäll om dom måste verifera om alla enheter en gång i veckan för att routern fick ny IP från leverantören.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Flera anledningar.
Många familjer vill idag se på fler enheter samtidigt, behov av fler än en inloggad samtidigt finns. De skaffar då konto som har denna möjlighet. Och detta konto "missbrukas" enligt reglerna. När det gäller filmtjänsterna så har de endast intresse att maximera deras vinster och de försöker då genom olika åtgärder minska missbruket.

När det gäller din analogi. Så har utlåning av fysiska saker en begränsad spridning, olika metoder har i tiden gjorts för att minska detta. Samma utdelning finns av andra saker som gymkort som jag nämnde. Det känns som risken är extremt liten att åka dit, men ska det vara tillåtet för detta?

Vi får se vad som händer. Jag själv tror att filmtjänsterna inte idagsläget har ett enkelt sätt att begränsa spridning som inte samtidigt leder till att deras tjänst blir mycket sämre och folk väljer andra. Filmtjänster är i sin tur ute efter en balans och det baserat på deras egen gissning.
Det blir lite som fildelningsargument förr i tiden, där vissa påstod att fildelning alltid ökade försäljningen av allt, andra med raka motsatsen. I verkligenheten är det något där emellan och det beror på vilken produkt.

Min metod är att ha vettiga filmtjänster för folk. Netflex svindyra 4k med 4st användare är ju som gjord för att missbruka, för många finns inget vettigt alternativ för 1st användare som vill ha 4k.
Andra är att på olika sätt anpassa tjänsten för en, detta till den grad att man ej vill dela sin användare.
Sedan hur ska de komma tillrätta med att 4st polare betalar samma som en familj på 4st personer. Så kan man egentligen se det som rättvis kostnad per person. Kanske skulle filmtjänster kunna göra så att vissa användare endast kan se "barnprogram" för att göra det billigare för familjer.

Alltså en familj får 4st konto. 2st kan se allt, 2st kan endast se "barnprogram". Och vops har de skapat ett konto får betydligt mindre spridning till vuxna än ett där alla 4st stöder allt.

Utlåning av sitt konto får ju begränsad spridning också, om Netflix vill tillåta 4 inloggningar på samma konto för mindre än priset av 4 konton, så ligger det ju på dem att ta betalt för vad som brukas.
Missbruk i den här kontexten är ju bara ett skällsord, lite som att gnälla på att någon tar flera portioner när det är buffé.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Massy:

Oavsett vad man tycker om priser på Netflix så är jag trött på "kostar som en pizza" eller "kostar som en öl".

Med det resonemanget konstant med allt har man snart köpt 40 öl och 14 pizzor.

Men vem har sagt att du måste ha ALLT?

Klicka för mer information

Var nöjd med
Allt som livet ger
Och allt det som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer sorger och besvär
Var glad och nöjd
För vet du vad
En björntjänst gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här
Varthän jag än strävar
Varthän jag än går
Står ljung och snår
Kring mina spår
Jag älskar bin och deras bon
För honung är ju min passion
Och vill du av myror få munnen full
Så ta en till under sten och mull
Och kanske Smaka på dom
"Äta myror"
Det är världens käk
Kittlar dödsskönt i kistan
"Mowgli se upp"
Var nöjd med allt du ser och allt som livet ger
"Men när"
Allt livet ger
Var nöjd med
Allt som livet ger
Och allt det som du kring dig ser
Glöm bort bekymmer sorger och besvär
Var glad och nöjd
För vet du vad
En björntjänst gör ju ingen glad
Var nöjd med livet som vi lever här
Om frukter de lockar
Banan eller bär
Se till att du plockar
Dom utan besvär
Vill du plocka frukter av bästa klass
Så använd din höger och vänster tass
Men klorna dom ska du dra in
Så fort du ska ta en fin apelsin
Hoppas att du har förståt
"O ja Tack Baloo"
"Oj oj Så utomordentligt fånigt"
Kom an katten det svänger ju
Var nöjd med livet som vi alla lever här
"Bland träd och bär"
Vi lever här

Visa mer
[Expander][/Expander] infogat /Vzano, Mod