Permalänk
Medlem

DHT 22 och Raspberry Pi

Fick en tanke om att väcka ett "projekt" till liv igen. Ett projekt som jag tydligen lade på hyllan våren 2021 (enl. ett foruminlägg i annat forum)
Jag har en Raspberry Pi 4B och där kan jag köra antingen Raspberry Pi OS eller Ubuntu MATE beroende vilket minneskort jag sätter i. Eller.. hm.. jag har nog formaterat det ena men det löser sig med det.

Jag har även en DHT22 Temperature Sensor Module. Alltså en "färdig" enhet där man inte behöver ett extra motstånd.
https://components101.com/sensors/dht22-pinout-specs-datashee...

Då när jag startade projektet trodde jag att det skulle bli svårt att välja vilken av alla mjukvaror man skulle använda sig av.
Tänkte att detta med en temperaturgivare + Raspberry Pi var det mest grundläggande som fanns, att det skulle finnas massor med "appar" för det. Så var det ju inte riktigt.. Några enstaka sidor som beskrev hur man skulle kunna skriva kod i Python för detta. Gemensamt för all information var att det inte fungerade i praktiken. Någon temperaturvisning erhölls icke! Diverse kontroller visade att det VAR rätt pinne som sensorn var ansluten till.

Så här 1½ år senare funderar jag då på om det nu kan tänkas finnas något "färdigt" program som hanterar detta?
Jag har inte plockat fram vare sig Raspberryn eller modulen än och jag har inte på nytt sökt något på nätet än.

Någon som kan tänkas ge lite hopp?

Visa signatur

LMDE6 Faye @Mintbox Mini 2 Pro

Permalänk
Medlem

Du har alltså redan följt guider som den här t.ex.?

Vill du ha något riktigt enkelt (för praktisk applicering snarare än att lära sig) så kan jag verkligen rekommendera en ESP8266/ESP32 och ESPhome (med DHT-integrationen) som du kör antingen direkt på Pi:n eller genom Home Assistant. Enklare än så blir det nog inte.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Du har alltså redan följt guider som den här t.ex.?

Ja precis såna bra skrivna guider men som i slutändan inte fungerar...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade nu denna:

https://learn.adafruit.com/dht-humidity-sensing-on-raspberry-pi-with-gdocs-logging/python-setup

DEN fungerar!

Nu behöver jag hitta någon som kan Python...

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...