Råkade koppla vattnet i fel riktning i CPU-blocket

Permalänk
Medlem

Råkade koppla vattnet i fel riktning i CPU-blocket

Byggde om min loop igår och bytte ut nästan all kylning (inklusive CPU-block) men även moderkort + CPU. När jag var klar och drog igång burken för att installera om windows så fick jag bluescreen två gånger och fläktarna som var kopplade på CPU-headern gick på högvarv så jag misstänkte att något blivit fel med kylningen och mycket riktigt så kom CPU-tempen upp i närmare 60C bara av att jag var inne och pillade i bios så något är helt klart fel.

Jag gick då in för att dubbellkolla vilken riktning som vattnet är tänkt att gå i det nya CPU-blocket vilket visade sig vara det omvända från mitt tidigare block så jag har alltså kopplat in vattnet i outlet hålet. Jag kunde dock inte i min vildaste fantasi tänka mig att det skulle leda till så dålig kylning att man skulle få en blåskärm vid en windowsinstallation? Några grader visst, men att den faktiskt kraschar? Kraschen var båda gångerna en blåskärm Clock_Watchdog. Vattnet var på runt 27C och flowmontitorn varnade inte för låg hastighet på vattnet.

Till saken hör att jag aldrig använt moderkort + CPU tidigare utan de har varit delar som jag fick från ett företag som skulle slänga komponenter efter uppgradering (personen som gav delarna till mig viste inte om de var funktionsdugliga) och jag har på förhand bara startat upp och sett att det bootar (dumt av mig såklart, men andra delar som jag fick samtidigt har funkar bra).

Jag står nu lite i valet och kvalet om det över huvud taget är värt att testa att bara byta direction på CPU-blocket? Känns ju nästan overkligt att det skulle vara så stor skillnad på vattnets riktning eller om jag ska dra ur vattnet, ta bort blocket och prova med en luftkylare.

Speccs:
Moderkort: Asus Strix Z590-F
CPU: Intel 11900K
Ram: G Skill Neo 3600Mhz (Använda sen tidigare med min 5800X).
CPU-block: Bitspower Summit M Premium
Pump/res: EK Kinitec FLT 240
Radiatorer: 360mm + 420mm

Någon som har några tankar eller reflektioner på vad som kan vara problemt och vad jag bör göra?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Kolla i bios vilken temp du har, låt den stå på ett tag och se hur hög den blir.
Inte direkt stresstest, men har du väldigt låga värden så är det troligen inte relaterat.

Permalänk

Körde mitt förra system med cpu-blocket åt fel håll (annat block, corsair xc7) och tror inte det gjorde någon skillnad på tempen alls, så får nog hålla med om att 60 grader i bios låter väldigt konstigt för att bara vara ett felvänt block. Du kan ju vända på det men alltså det är ju större risk att det är något konstigt med din applicering av kylpasta (t.ex.) än att det är blocket som är problemet.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av JohanFlodqvist:

Byggde om min loop igår och bytte ut nästan all kylning (inklusive CPU-block) men även moderkort + CPU. När jag var klar och drog igång burken för att installera om windows så fick jag bluescreen två gånger och fläktarna som var kopplade på CPU-headern gick på högvarv så jag misstänkte att något blivit fel med kylningen och mycket riktigt så kom CPU-tempen upp i närmare 60C bara av att jag var inne och pillade i bios så något är helt klart fel.

Jag gick då in för att dubbellkolla vilken riktning som vattnet är tänkt att gå i det nya CPU-blocket vilket visade sig vara det omvända från mitt tidigare block så jag har alltså kopplat in vattnet i outlet hålet. Jag kunde dock inte i min vildaste fantasi tänka mig att det skulle leda till så dålig kylning att man skulle få en blåskärm vid en windowsinstallation? Några grader visst, men att den faktiskt kraschar? Kraschen var båda gångerna en blåskärm Clock_Watchdog. Vattnet var på runt 27C och flowmontitorn varnade inte för låg hastighet på vattnet.

Till saken hör att jag aldrig använt moderkort + CPU tidigare utan de har varit delar som jag fick från ett företag som skulle slänga komponenter efter uppgradering (personen som gav delarna till mig viste inte om de var funktionsdugliga) och jag har på förhand bara startat upp och sett att det bootar (dumt av mig såklart, men andra delar som jag fick samtidigt har funkar bra).

Jag står nu lite i valet och kvalet om det över huvud taget är värt att testa att bara byta direction på CPU-blocket? Känns ju nästan overkligt att det skulle vara så stor skillnad på vattnets riktning eller om jag ska dra ur vattnet, ta bort blocket och prova med en luftkylare.

Speccs:
Moderkort: Asus Strix Z590-F
CPU: Intel 11900K
Ram: G Skill Neo 3600Mhz (Använda sen tidigare med min 5800X).
CPU-block: Bitspower Summit M Premium
Pump/res: EK Kinitec FLT 240
Radiatorer: 360mm + 420mm

Någon som har några tankar eller reflektioner på vad som kan vara problemt och vad jag bör göra?

Du tänker i helt fel spår här... Blåskärmar får du inte av temperaturer utan att något är instabilt i din setup, minne, grafikkort ja you name it.

Att du har flödet åt fel håll är inte optimalt men det ska inte vara några enorma temperaturförändringar med ett BP block, vänd på loopen när du får tid men det är inte anledningen till din blåskärm. Så din titel bör snarare vara hur felsöka min BSOD ?

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Låter som dom andra säger att du har andra problem.
Jag skulle börja med att kolla att du inte monterat cpublock för tight alt felmonterat och dålig kontakt.

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.

Permalänk
Medlem

Jag har varit med om precis samma sak att slangarna hamnat fel, dock gällde det min gamla 4790k rig och ett EK Supreme. Det gjorde väl så där 20C(?) skillnad att vända allting till rätta vid load, vet också att idle sänktes ganska så betydligt.

Kommer du se ett liknande resultat? Vetefasen. Det där blocket har lite annan design på innandömet som ser väldigt lik och restriktivt ut, oavsett var vattnet kommer in/ut. Men det finns säkert en god idé med den där expansionen(?) innan vattnet ska förbi andra hälften av flänsarna. Nej.

Med en bättre analys så lär det göra RÄTT stor skillnad. Med tanke på att vattnet ska föras igenom en liten kanal i blocket mot jetplåten(i akryl?) som dumpar allt vatten rätt över kylflänsarna som förmedlar CPU-kärnornas värme. Det uppvärmda vattnet kan sedan evakuera åt två olika håll, för att ta sig till utloppet.

I ditt fall går allt vatten in från sidan, det som inte kryper direkt genom flänsarna på blockets högra sida, tar en omväg runt om i blocket sedan genom kylflänsarna, sedan uppåt genom den här jetplåten osv. Helt fanders och inte särskilt effekt. I och med att allt vatten som plockat upp värmen, troligen bara stockar upp inne i vattenblocket.

https://www.techpowerup.com/review/bitspower-premium-summit-m...

Permalänk
Medlem

Jag hade missat att ta bort plastfilmen på CPU-blocket..... fan vad trött man blir på sig själv ibland ändå!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.