Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Wow.
Från 0-100% självklart.

Din bil måste vara någon slags superbil då MG själva påstår sig ladda till 80% på samma tid som du krämar in 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Wow.
Från 0-100% självklart.

I elfordonsvärlden är det inte alls självklart. Allt som oftast anges det intervall där bilen kan kräma på som bäst, brukar vara i intervallet 10-90 eller 20-80% laddning.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Curik:

Din bil måste vara någon slags superbil då MG själva påstår sig ladda till 80% på samma tid som du krämar in 100%.

Sist jag kollade betydde ~ "ungefär".
Hemsidans exempel använder en laddare på 50kW men maximal kapacitet är 76kW. Men alright:
"Utöver det är det en bekväm bil med snabbladdning på exakt 40 minuter från 10-80% med en 50kW DC-laddare. Hur snabbt det tar med full kapacitet att ladda bilen fullt är inte intressant"

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av stgr:

Helt värdelös info, 40 minuter för vad? 2% laddat eller vadå?

Uppdaterade inlägget åt dig

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har också reagerat på att Santander inte skriver ut räntan någonstans på mina fakturor.. Min Mazda handlare kör Santander Finans. Min bil blir 3 år med företagsleasing i December så i somras hade jag provkört CX60 hybriden, fått inbytespris (jag hade då 100.000 att lägga in från den gamla bilen in till den nya dessutom) - kom överrens med VD'n, skakade hand och skrev papper. Får sedan beskedet att Santander inte vill finansiera bilen "tuffare ekonomiska tider där de är stenhårda", räntan ville de inte berätta, men råd hade jag tydligen inte längre. Inte en sen faktura på 3 år. De hämtade in exakt noll ekonomisk information om mig sist jag leasade bil, men det var inga problem så länge man kunde lägga in 20% kontant. Nu lämnar man in allt och lite till och de gjorde kreditkoll privat till och med och får fortfarande nej. Inga skulder eller betalningsanmärkningar privat.

Kommer aldrig i mitt liv att använda Santander Finans igen.

Tack för infon! Bra att veta vilka bolag man ska akta sig för framöver när det är dags för en bil.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

I elfordonsvärlden är det inte alls självklart. Allt som oftast anges det intervall där bilen kan kräma på som bäst, brukar vara i intervallet 10-90 eller 20-80% laddning.

Jo, men det handlar inte (bara) om att ange det intervall som ser bäst ut för tillverkaren utan också det intervall som flest använder för att inte slita på batterierna i onödan och förstås för att inte slösa onödig tid på att ladda långsamt.

Permalänk
Medlem

VW skrotar hatiska touchknappar på ratten: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Oklart när, och om det kommer till nuvarande modeller eller vid en face-lift. Bra att dom lyssnat på kritiken i alla fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

VW skrotar hatiska touchknappar på ratten: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Oklart när, och om det kommer till nuvarande modeller eller vid en face-lift. Bra att dom lyssnat på kritiken i alla fall!

Svårt att tro att det kommer till nuvarande modeller, gissningsvis när det är dags för MY24 eller MY25. Men det är på tiden, har en ID.4 GTX nu och svär över dom där knapparna!

Vinterdäck på bilen för övrigt, 255/45R20 bak och 235/40R20 fram. Rätt maffigt för att vara vinterdäck kan jag tycka, men det ser ju bra ut på bild, vilket jag antar är hela tanken

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Svårt att tro att det kommer till nuvarande modeller, gissningsvis när det är dags för MY24 eller MY25. Men det är på tiden, har en ID.4 GTX nu och svär över dom där knapparna!

Vinterdäck på bilen för övrigt, 255/45R20 bak och 235/40R20 fram. Rätt maffigt för att vara vinterdäck kan jag tycka, men det ser ju bra ut på bild, vilket jag antar är hela tanken

Det bästa hade väl varit en kombination, fysiska knappar men med kapacitiv yta så att man kunde göra lite olika saker när man tryckte ner beroende på om man drog åt olika håll med fingret när knappen var nedtryckt eller så. Men jag föredrar absolut rent fysiska knappar över rent "digitala".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Sist jag kollade betydde ~ "ungefär".
Hemsidans exempel använder en laddare på 50kW men maximal kapacitet är 76kW. Men alright:
"Utöver det är det en bekväm bil med snabbladdning på exakt 40 minuter från 10-80% med en 50kW DC-laddare. Hur snabbt det tar med full kapacitet att ladda bilen fullt är inte intressant"

När Björn Nyland testat MG ZS EV så är det ca 38 min 10-80% på Ionity, 10-90% tar 52 minuter så 10-100% hade tagit markant längre då den laddar riktigt segt vid 90%. Finns andra som verkar få samma resultat som han får när de testat också så du har verkar ha en unik superbil.

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av Aktsu:

När Björn Nyland testat MG ZS EV så är det ca 38 min 10-80% på Ionity, 10-90% tar 52 minuter så 10-100% hade tagit markant längre då den laddar riktigt segt vid 90%. Finns andra som verkar få samma resultat som han får när de testat också så du har verkar ha en unik superbil.

Nice

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

VW skrotar hatiska touchknappar på ratten: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Oklart när, och om det kommer till nuvarande modeller eller vid en face-lift. Bra att dom lyssnat på kritiken i alla fall!

Bara jag som tycker knapparna är bra? Vill man ha tillbaka knappsatserna på mobiltelfonerna också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

VW skrotar hatiska touchknappar på ratten: https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/2022...

Oklart när, och om det kommer till nuvarande modeller eller vid en face-lift. Bra att dom lyssnat på kritiken i alla fall!

Föga förvånande, det är rent av en dealbreaker på id4 och q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Bara jag som tycker knapparna är bra? Vill man ha tillbaka knappsatserna på mobiltelfonerna också?

Skillnaden är väl att knapparna i bilen vill man använda utan att behöva titta på vad man håller på med och att de inte ska råka "trycka" bara för att man lägger handen lite på.
På en mobil sitter man ju ändå och direkt tittar på det man gör, inte tummarna i sig kanske men direkt text/UI-responsen man får. Det gör man inte direkt i en bil.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infigo:

Skillnaden är väl att knapparna i bilen vill man använda utan att behöva titta på vad man håller på med och att de inte ska råka "trycka" bara för att man lägger handen lite på.
På en mobil sitter man ju ändå och direkt tittar på det man gör, inte tummarna i sig kanske men direkt text/UI-responsen man får. Det gör man inte direkt i en bil.

"Titta på knapparna" är väl inte ett så stort problem här då de är tydligt uppdelade och har sina fasta positioner. Men att råka ändra en massa saker när man vrider på ratten är förstås ett problem, och att de inte är så responsiva när man faktiskt vill använda dem. Skillnaden mellan vad som tolkas som ett tryck och en swipe är också ganska diffus emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Svårt att tro att det kommer till nuvarande modeller, gissningsvis när det är dags för MY24 eller MY25. Men det är på tiden, har en ID.4 GTX nu och svär över dom där knapparna!

Vinterdäck på bilen för övrigt, 255/45R20 bak och 235/40R20 fram. Rätt maffigt för att vara vinterdäck kan jag tycka, men det ser ju bra ut på bild, vilket jag antar är hela tanken

Har du förpassat Mustangen till de sälla jaktmarkerna?

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Föga förvånande, det är rent av en dealbreaker på id4 och q4

Ja sambon blev så förbannad på ID4:an vi fick låna att hon vägrade köra den. Rattknapparna var kanske minsta problemet men i kombination med allt annat så hade jag en jäkla uppförsbacke med att få henne att vilja prova fler bilar. Men då dömde hon ut ioniq 5 så fort hon provade dörrhandtaget så hon är inte direkt lätt att övertyga, men då märker man skillnad när hon faktiskt kan tolerera en bil...

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dunde:

Bara jag som tycker knapparna är bra? Vill man ha tillbaka knappsatserna på mobiltelfonerna också?

Touchskärmar kan vara bra! Man tappar visserligen möjligheten att "känna sig fram" till knappen, men man får en anpassningsbarhet man inte kan få med knappar. (det går ju att anpassa/uppdatera interfacet).

Knappar är också bra! Man kan alltid känna sig fram till dem och man får en tydlig haptisk feedback på om man tryckt ner dem eller inte.

VWs Touch-knappar på ratten däremot: det är det sämsta av två världar: Man får ingen haptisk feedback, det går inte att känna sig fram till rätt knapp (eftersom man då kommer åt alla andra) och man kan ändå inte ändra dem eller anpassa dem eftersom varje knapp ändå bara kan göra en sak.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Touchskärmar kan vara bra! Man tappar visserligen möjligheten att "känna sig fram" till knappen, men man får en anpassningsbarhet man inte kan få med knappar. (det går ju att anpassa/uppdatera interfacet).

Knappar är också bra! Man kan alltid känna sig fram till dem och man får en tydlig haptisk feedback på om man tryckt ner dem eller inte.

VWs Touch-knappar på ratten däremot: det är det sämsta av två världar: Man får ingen haptisk feedback, det går inte att känna sig fram till rätt knapp (eftersom man då kommer åt alla andra) och man kan ändå inte ändra dem eller anpassa dem eftersom varje knapp ändå bara kan göra en sak.

En variant vore ju knappar med någon form av OLED-display på som visar en symbol för vilken funktion knappen har just nu. Då skulle man kunna anpassa en knappsats efter kontext. Men å andra sidan måste man ju ändå titta på knappen då för att veta vad den gör, men det går ju uppdatera mellan programvaruversioner eller flytta runt funktioner efter egen smak. Men då tappar man ju kostnadsvinsten som oftast är en anledning till touchknappar, tillsammans med att de är lättare att hålla fria från skräp (inga skarvar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Har du förpassat Mustangen till de sälla jaktmarkerna?

haha nädå, den lurar runt och kommer när man visslar Men jag har möjligheten att låna pressbilar från vissa bilmärken och åker därför en hel del olika bilar Förra veckan var det BMW, Nu ID.4, nästa Mazda MX-30 Men Mustangen kvarstår!

Tycker att knapparna på just ratten bör vara knappar och inget annat, touch fungerar ju uppenbarligen dåligt (lägger handen på så ändras något) och förslaget om att dom ska ändras beroende på vilket läge man har eller så tycker jag verkar rätt kass, då måste man alltid kolla vad knappen gör just nu i det här läget etc. Klart man lär sig men blir förvirrande tror jag. Så just ratten föredrar jag vanliga knappar som alltid gör samma sak

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

haha nädå, den lurar runt och kommer när man visslar Men jag har möjligheten att låna pressbilar från vissa bilmärken och åker därför en hel del olika bilar Förra veckan var det BMW, Nu ID.4, nästa Mazda MX-30 Men Mustangen kvarstår!

Tycker att knapparna på just ratten bör vara knappar och inget annat, touch fungerar ju uppenbarligen dåligt (lägger handen på så ändras något) och förslaget om att dom ska ändras beroende på vilket läge man har eller så tycker jag verkar rätt kass, då måste man alltid kolla vad knappen gör just nu i det här läget etc. Klart man lär sig men blir förvirrande tror jag. Så just ratten föredrar jag vanliga knappar som alltid gör samma sak

offtopic:

Va kul att höra att du vuxit så pass med dina tester osv att du får access till pressbilar, grattis till det

slut offtopic

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Någon annan som hört om leveransstopp från Peugeot? Enligt min handlare står min bil hos dom på lager men pga någon tvist mot Stellantis så kan dom inte leverera några bilar, känns ju lite töligt att bilen bara står där och väntar efter att jag väntat så länge på att den ska tillverkas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Föga förvånande, det är rent av en dealbreaker på id4 och q4

Nu har jag bara provkört Q4 vid ett tillfälle (iD4 ingen gång) men så farliga tyckte jag dom inte var, upplevde det som att det bara var spåren i mitten som var touch medans övriga kunde man trycka på.
Får se hur man upplever det när bilen väl kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Nu har jag bara provkört Q4 vid ett tillfälle (iD4 ingen gång) men så farliga tyckte jag dom inte var, upplevde det som att det bara var spåren i mitten som var touch medans övriga kunde man trycka på.
Får se hur man upplever det när bilen väl kommer.

Det är en vanesak, lite som att lära sig använda gester på telefonen. Tyvärr kräver det lite mer intresse än vanliga knappar, det blir lätt en känsla av "jaha, vad kom jag åt nu då?" för alla som vill att saker bara ska funka. Samt att åtminstone på ID4 sitter några funktioner nära varandra på samma fysiska knapp vilket gör att åtminstone jag råkar trycka fel ganska ofta.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Chippen2188:

haha nädå, den lurar runt och kommer när man visslar Men jag har möjligheten att låna pressbilar från vissa bilmärken och åker därför en hel del olika bilar Förra veckan var det BMW, Nu ID.4, nästa Mazda MX-30 Men Mustangen kvarstår!

Tycker att knapparna på just ratten bör vara knappar och inget annat, touch fungerar ju uppenbarligen dåligt (lägger handen på så ändras något) och förslaget om att dom ska ändras beroende på vilket läge man har eller så tycker jag verkar rätt kass, då måste man alltid kolla vad knappen gör just nu i det här läget etc. Klart man lär sig men blir förvirrande tror jag. Så just ratten föredrar jag vanliga knappar som alltid gör samma sak

När testar du Ioniq 6 och N vision 74 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det är en vanesak, lite som att lära sig använda gester på telefonen. Tyvärr kräver det lite mer intresse än vanliga knappar, det blir lätt en känsla av "jaha, vad kom jag åt nu då?" för alla som vill att saker bara ska funka. Samt att åtminstone på ID4 sitter några funktioner nära varandra på samma fysiska knapp vilket gör att åtminstone jag råkar trycka fel ganska ofta.

This. Klagat på det flera gånger tidigare och fått kommentarer som ”en vecka så har man vant sig”.

Skrivet av Geckod:

När testar du Ioniq 6 och N vision 74 ?

Jag får inte ens en Kona från dom i dagsläget, det är väl en hint

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja sambon blev så förbannad på ID4:an vi fick låna att hon vägrade köra den. Rattknapparna var kanske minsta problemet men i kombination med allt annat så hade jag en jäkla uppförsbacke med att få henne att vilja prova fler bilar. Men då dömde hon ut ioniq 5 så fort hon provade dörrhandtaget så hon är inte direkt lätt att övertyga, men då märker man skillnad när hon faktiskt kan tolerera en bil...

Undrar om det är bilarna det är fel på.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Undrar om det är bilarna det är fel på.

Nä det är hennes trasiga högeraxels fel, som gör att hon inte riktigt kan lyfta armen och bråka med omarkerade, okänsliga touchknappar eller gå in i undermenyer för att komma åt sätesvärme som hon gärna använder året runt. Just dörrhandtagen berodde på att hon inte kan vrida underarmen på det sätt som krävs för att fippla ut den där flärpen och öppna dörren. Teslas dörrar funkar bättre pga den där knixen på ena sidan.

Det är dock lite orättvist att helt skylla på bilarna, ja, men samtidigt gillar hon inte förändring då man ändrar på nåt som fungerar bra till nåt som fungerar mindre bra, men inte tillför nåt bättre, bara för att ändra på det. Och jag håller med. Om man ska behöva bli irriterad innan man ens har satt sig i bilen så blir man inte direkt köpsugen. Om man inte ens hinner lägga I växeln innan man är irriterad på nåt annat så är oddsen rätt dåliga också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Nä det är hennes trasiga högeraxels fel, som gör att hon inte riktigt kan lyfta armen och bråka med omarkerade, okänsliga touchknappar eller gå in i undermenyer för att komma åt sätesvärme som hon gärna använder året runt. Just dörrhandtagen berodde på att hon inte kan vrida underarmen på det sätt som krävs för att fippla ut den där flärpen och öppna dörren. Teslas dörrar funkar bättre pga den där knixen på ena sidan.

Det är dock lite orättvist att helt skylla på bilarna, ja, men samtidigt gillar hon inte förändring då man ändrar på nåt som fungerar bra till nåt som fungerar mindre bra, men inte tillför nåt bättre, bara för att ändra på det. Och jag håller med. Om man ska behöva bli irriterad innan man ens har satt sig i bilen så blir man inte direkt köpsugen. Om man inte ens hinner lägga I växeln innan man är irriterad på nåt annat så är oddsen rätt dåliga också.

Jobbigt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Triggervarning för petrol heads.