Geforce RTX 4090 råkar ut för smälta 12VHPWR-adaptrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

<Uppladdad bildlänk>

Om jag förstår allt rätt sitter den här kabeln på kortets långsida och är ca 100mm lång. Den får inte böjas utan ska monteras rakt ut från GPU. Är det någon som har den platsen till sidopanelen? Hur ska sen kabeln kunna hantera vikten av dom fyra kablar som den kopplas till utan att böja sig??

Helt obegripligt..

Kanske med en borrmaskin och ett plasrör i lämplig dimension/längd? Borra två hål i sidopanelen. Limma fast plaströret i kanalen som ska leda till grafikkortet och led in adapterkablarna där till grafikkortet. Led ut dina PCIE-kablar ur det andra hålet och koppla samman med adapterkabeln. Om det är jultema du är ute efter så kan du passa på att fästa en RGB-slinga runt PCIE-kablarna/rördelen som sticker ut, annars kan du med fördel stoppa in hela datorlådan i ett ventilerat utrymme, typ en gammal byrå/mindre skåp eller liknande. Lätt som en plätt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Skrota den förbannade molexkontakten nu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

<Uppladdad bildlänk>

Om jag förstår allt rätt sitter den här kabeln på kortets långsida och är ca 100mm lång. Den får inte böjas utan ska monteras rakt ut från GPU. Är det någon som har den platsen till sidopanelen? Hur ska sen kabeln kunna hantera vikten av dom fyra kablar som den kopplas till utan att böja sig??

Helt obegripligt..

Enl instruktionerna (som någon länkade?) så får den böjas nedåt efter 3,5cm. Sen kan det nog vara tillräckligt utmanande i de flesta chassi med sidan på. Men mellan raderna kan man väl anta att man inte skall pressa kabeln nedåt direkt vid kontaktdonet. Hur stort problem detta är i praktiken bör snart visa sig. Måste vara 10.000-tals kort ”in the wild”. Håller tummarna för att det är ett mindre problem i praktiken. (Men håller min dator under uppsikt vid benchmarks)

Permalänk
Medlem

JayTwoCentz sa att även AMD kommer använda denna typ av connector, antingen en slip up av honom eller ett antagande.

Samtidigt: AMD Won’t Use Gen5 16-Pin “12VHPWR” Power Connectors On Radeon RX 7000 “RDNA 3” GPUs

Visa signatur

MSI MPG X870E Carbon WiFi| AMD Ryzen 9 9800X3D@5,4 GHz locked| MSI MAG Coreliquid A15 360| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-37-37-50| MSI RTX 4090 Suprim X| Asus ROG PG32UCDM QD-OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

På frågan (i J2C video) om hur många nätagg man bränt vid testning av 40-serien, så sade Johnny Guru (på Corsair) att det inte var några brända agg öht, men däremot smälte kablar ibland, som man bara bytte ut. Ha ha ha - va fan..?

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

Kanske dags för lite bättre kontakter överlag som sprider belastningen bättre. På bilderna verkade det vara få stift som främst smält plasten. Hellre 3 pcie än en av dessa. Gör om gör rätt.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Kanske skulle flyttat lite av budgeten från kartongen. 🤦

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Om det nu inte får bli någon snedbelastning i kontakten vid grafikkortet kanske de borde börja med en fast sladd, säg 10-15 cm lång, ut från kortet där man kopplar in sladdarna från nätagget. Skulle väl göra det mindre trångt på PCB:n också.

Permalänk
Medlem

Om man har ett chassi som inte har nog med utrymme så man blir tvungen att dra/böja kabeln för att det ska rymmas så är nog risken stor för att kontakten glider ut lite och det uppstår glappkontakt som resulterar i hög värme/brand.

Edit: Nog med utrymme mot sidopanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Factorial112:

har svårt att se vad böjningen på kabeln spelar roll... kontakten är uppenbart totalt värdelös/rent av farlig, om kabeln riskerar kortslutning pga snäv böjning är kontakten uppenbart underdimensionerad

ska inte uppgradera min spelmaskin förrän 14xxxk ev. 50xx & framförallt ATX 3.0 som verkar svårt att hitta

har en känsla att detta är en bådande katastrof för 4090 ägare..

Det är inte kortslutning som sker såvitt jag förstått, det är för liten kontaktyta mellan blecken när kontakten hamnar lite snett pga kabelböjning. Det ger hög resistans och det blir varmt. Jag har sett detta även i 240V säkringsskåp med felaktigt monterade kablar.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man ska kunna ha dom i ett chassi alls om man inte kan böja sladden, som andra sagt skulle det vart bättre å bara löda sladden på kortet, haft en kabelstoppare eller nått på kylflänsen å kontakten 10-15cm bort så man inte böjer kontaktstiften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

JayTwoCentz sa att även AMD kommer använda denna typ av connector, antingen en slip up av honom eller ett antagande.

Samtidigt: AMD Won’t Use Gen5 16-Pin “12VHPWR” Power Connectors On Radeon RX 7000 “RDNA 3” GPUs

Lustigt det där, låter nästan i artikeln som att partnertillverkarna inte börjat bygga korten än trots reveal om en vecka. Tar väl ett bra tag att bygga ihop ett grafikkort (även om kylaren redan är klar), sen paketering, sen logistiken till grossisterna osv med tullar/hamnar och allt vad det innebär.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad spelar det för roll menar du? Både gamla 8-pin och nya 12-pin har brunnit, men det återstår att se om 12-pin faktiskt är värre på den punkten eller ej. Det vet vi inte än, någon enstaka rapport om en bränd 12-pin är förväntat eftersom det händer med i stort sett alla strömkontakter i datorer.

Chansen/risken för att pinnarna lossnar med minimal kontaktyta som följd verkar vara väldigt stor i och med den nya kontakten. Färre pins, mer effekt, styvare kabel samt minimalt med plats i allt annat än monster chassin (som det verkar) gör att sannolikheten vekar ha ökat markant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Betalar jag 25-30k för något så förväntar jag mig att det inte ska vara Lidl kvalle.

Nej så bra som kvaliteten är på Lidl det får du bevisligen inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smygolf:

På en av bilderna på en bränd kontakt så ser man klara skador på dom fyrkantiga hylsor, inte konstigt att det har gått varmt.
Sen tycker jag att valet av fyrkantiga stift/hylsor är ett konstigt val, risken för deformering är långt större än med runda stift o expanderande hona.

Synliga skador på flera av honorna.
https://cdn.videocardz.com/1/2022/10/RTX4090-FIRE-CONNECTOR-2.jpg

Molex hona som expanderar
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/31/Molex_female_connector.jpg/1200px-Molex_female_connector.jpg

Väldigt intressant. På den bilden är det ju dom undre kontakterna som har bränt inte dom övre som är mer naturligt om man böjer kabeln neråt in under grafikkortet. Eller tittar jag fel?

Permalänk
Medlem

När man ser den lilla kontakten och inser att den är tänkt att förmedla närmare 40 ampere så förstår man att det fort blir fel...
Vill minnas att man rekommenderar 6 kvadratmillimeter till 40 ampere.. det är en ganska grov kabel.

Permalänk
Skrivet av cheesen:

När man ser den lilla kontakten och inser att den är tänkt att förmedla närmare 40 ampere så förstår man att det fort blir fel...
Vill minnas att man rekommenderar 6 kvadratmillimeter till 40 ampere.. det är en ganska grov kabel.

Hänger på längden, och acceptabel drop i krämen.
Du kan skjutsa på massa ampere i tunna kablar också, om det är momentärt. Tror dom har specat för normalt spelande och inte monster OC med burnintest i flera timmar.
Det till trots tycker jag kontakten är en skitdålig ide ändå.

Hade hellre sett 4x 8 i bakkant av kortet.

Inte för att jag kommer ha råd med 4090 på 10-15år ändå😂

Visa signatur

2500K@4,5ghz,16gb 1866mhz hyperx, rx590 nitro+ SE,850evo. funkar fint till att surfa youtube

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheesen:

Ingen elektriker här, men enligt databladet så ska en 12pin MINI-FIT MOLEX vara specifierad för 10.5A per pin med 16awg kabel (1,3mm2). 12VHPWR har 6 pin för 12v, och klarar sig då med 8,3A för 600W. Ser ju ut att vara inom god marginal, eller missar jag något?

Tror fortfarande det är den där bläckfiskadaptern nvidia kör med som är känslig, och inte 12VHPWR i sig, om det inte är handhavande fel dvs. Kontakten ser ordentligt misshandlad ut på ena bilden som smygolf var inne på.

En annan teori skulle väl vara att det är något med power-sense som spökat? Det ska väl funka så att kortet känner av om inte alla fyra kontakterna är inkopplade och att strömbudgeten då inte ska kunna gå över 450W, sedan 300W osv. Om denna funktionen slutar funka, kommer den då försöka dra mer över färre pins?

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Betalar jag 25-30k för något så förväntar jag mig att det inte ska vara Lidl kvalle.

Inget fel på Lidl... snobb!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

spännande med min egna lilla låda..

Nya kabeln är inte jätte smidig blir att fixa nån 90 graders framöver.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 9950X3D, Asus X870E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9 , Samsung 49" G9 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur kan detta ens vara godkänt från t.ex. elsäkerhetsverket och motsvarande myndigheter i EU/andra länder? Normalt sett ställs det tydliga krav på detta?

Är detta något Sweclockers borde lyfta till rätt myndighet i Sverige?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Många av oss som varit med länge och byggt datorer, har sprungit på enskilda och närmast anekdotiska fel och felkonstruktionen, men risk för en brand, är allvarligt.
Det här kan inte vara skoj för nVidia eller Amd, då det här kommer få rejäl spridning.
Hela övre segment har väl samma typ av anslutning?

Permalänk
Medlem

Radeon RX 7000 Series Won't Use 16-pin 12VHPWR, AMD Confirms

Intressant. De kanske inväntar tills det finns PSUs som är ATX 3.0 innan de hoppar på tåget, så mest troligt nästa generation.

Visa signatur

AMD 9800X3D ▪ MSI B850 Tomahawk Max ▪ Corsair 32GB 6000MT/s CL28 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define North XL ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Avstängd

Förtenta ytor + stela ledare med mekanisk spänning + temperaturcykler (eller vibration) = fretting corrosion.
Kontaktresistansen ökar successivt och ger uppvärmning vilket snabbar på förloppet, kontakten smälter.

Lösningen är att låsa fast kontaktelementen stumt i höljet och att använda mjuk kabel som inte kan dra i stiften. Kabeln dras aldrig spikrakt utan i mjuka böjar så att temperaturen inte ger drag/tryck på stiften. Standardregler som alla konstruktörer borde känna till om man kör med snik-komponenter (förtenta, inte förgyllda stift).

https://connectorsupplier.com/connector-degradation-mechanism...
https://www.corrosionpedia.com/understanding-and-preventing-f...

Permalänk

Nvidia kommer inkludera en L adapter i sina lådor framöver och sen dela ut sådana gratis till de som har 4090 FE.
Jag vet inte det här men är rätt säker på att det kommer bli så.
Ännu en pudel från Nvidia..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

Ingen elektriker här, men enligt databladet så ska en 12pin MINI-FIT MOLEX vara specifierad för 10.5A per pin med 16awg kabel (1,3mm2). 12VHPWR har 6 pin för 12v, och klarar sig då med 8,3A för 600W. Ser ju ut att vara inom god marginal, eller missar jag något?

Tror fortfarande det är den där bläckfiskadaptern nvidia kör med som är känslig, och inte 12VHPWR i sig, om det inte är handhavande fel dvs. Kontakten ser ordentligt misshandlad ut på ena bilden som smygolf var inne på.

En annan teori skulle väl vara att det är något med power-sense som spökat? Det ska väl funka så att kortet känner av om inte alla fyra kontakterna är inkopplade och att strömbudgeten då inte ska kunna gå över 450W, sedan 300W osv. Om denna funktionen slutar funka, kommer den då försöka dra mer över färre pins?

Håller med dig att det troligtvis är adaptern som är boven i dramat.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Väldigt intressant. På den bilden är det ju dom undre kontakterna som har bränt inte dom övre som är mer naturligt om man böjer kabeln neråt in under grafikkortet. Eller tittar jag fel?

Skadorna på den bilden ser mer ut att komma ifrån dåliga honor, se honorna närmst där det har gått varmt, ingen är fyrkantig.

Visa signatur

Är det här man ska skriva upp vilken dator man använder?
Ballongmoddat hopkok som kyls med vatten och kopplat till ett gäng skärmar med en massa pixlar.
Duger det??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Inte heller denna gången verkar Jay haft rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Så länge det är rätt avsäkrat och plasten är självsläckande så är det ju ok. Elsäkerhetsverket har i övrigt inte speciellt mycket att säga om 12v och annan klenspänning.

Enligt vår elektriker så riskerar 12V att bli mycket varmare än högspänning. Således är där större brandrisk om något blir fel.

Vi fick nämligen det utbytt när vi köpte vår bostad då tidigare ägare bara tryckt upp 12V/35W LED i isoleringen och snurrat ihop kablarna med eltejp (finns dock de som är avsedda för detta vilket är det vi fick bytt till men de har egen kapsel). Säljarna menade också att det bara var 12V och lagligt men 3 oberoende elektriker menade på att så inte var fallet.

Kan inte regelverket så kan inte säga vad som gäller en dator. Men en strömkabel som inte orkar bära strömmen blir extremt varm och bränns till sist av. Det borde det rimligtvis finnas krav på kan jag tycka.

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon75480:

12VHPWR specad till 9.2A per pin, också med 16awg, men kvittar ju om kontakten skadas eller används fel.