Geforce RTX 4090 råkar ut för smälta 12VHPWR-adaptrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Det är ett handhavandefel så fort kunden gör något som produkten inte är designad för. Därför som det finns manualer, men dagens kids "orkar" inte läsa den.

O om det inte går att läsa nånstans då, är det fortfarande handhavandefel?:

Skrivet av källarinvånare:

Noll information, det fanns inte ett endaste papper i hela min kartong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Nej. Det står klart och tydligt att man inte ska böja kabeln närmare än 35 mm från kontakten. Att kunden inte tar till sig detta är kundens fel och således ett handhavandefel. Precis som om du tankar diesel istället för bensin. Det är ett handhavandefel.

Om jag går fram till dig och visar att jag kommer ge dig en smäll på käften. Yrkar hos domstolen att det är ditt eget handhavande fel då du inte undvek eller använder dina händer för skydda dig själv. 100% jag blir friad från domstolen då?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Om jag går fram till dig och visar att jag kommer ge dig en smäll på käften. Yrkar hos domstolen att det är ditt eget handhavande fel då du inte undvek eller använder dina händer för skydda dig själv. 100% jag blir friad från domstolen då?

Nej, du kommer bli dömd för misshandel. Sluta dumma dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Det blir teoretiskt mer värme ju tunnare kabel och ju lägre spänning du har men varmgång i kablarna hos en ledinstallation har jag aldrig hört talas om.
35w som du skrev är 3A och du ska ha en bra tunn kabel innan det blir problem kabelmässigt.

Det som låter som huvudproblemet i installationen hos dig är att både kopplingar och armaturer som ej är gjorda för det verkar vara upptryckt direkt i isolering. Då ökar ju värmen i kvadrat och det finns ofta ganska mycket damm och annat mysigt brännbart dirket mot isolering.

Kabel ledningsresistens 1ohm/m, kortsluten.
I=U/R, I=1V/1ohm, I=1A, P=UxI, P=1W
I=U/R, I=230V/1ohm, I=230A, P=UxI, P=52,9kW

Blir kabeln varmare ju lägre spänning du har(exemplet ovan tar inte hänsyn till värmeutvecklingen i ledaren)?

Induktiva laster typ dammsugaren ökar dock sin strömförbrukning vid sänkt spänning, induktiva laster ids jag inte räkna på mycket enklare med resistiva.

Vad jag tror som händer är att det bildas överslag mellan han-stift och hon-stift pga dålig kontakt...tänk svets.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Kabel ledningsresistens 1ohm/m, kortsluten.
I=U/R, I=1V/1ohm, I=1A, P=UxI, P=1W
I=U/R, I=230V/1ohm, I=230A, P=UxI, P=52,9kW

Blir kabeln varmare ju lägre spänning du har(exemplet ovan tar inte hänsyn till värmeutvecklingen i ledaren)?

Induktiva laster typ dammsugaren ökar dock sin strömförbrukning vid sänkt spänning, induktiva laster ids jag inte räkna på mycket enklare med resistiva.

Vad jag tror som händer är att det bildas överslag mellan han-stift och hon-stift pga dålig kontakt...tänk svets.

Vid kortslutning kanske, men med en given last på säg 200W är strömstyrkan mycket högre vid 12V jämfört med 230V, därmed mer förluster i en lika klen kabel

Permalänk
Medlem

P=U*I
200÷12=16,6A
200÷230=0.86A
Väldigt stor skillnad 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av anCOOL:

Kabel ledningsresistens 1ohm/m, kortsluten.
I=U/R, I=1V/1ohm, I=1A, P=UxI, P=1W
I=U/R, I=230V/1ohm, I=230A, P=UxI, P=52,9kW

Blir kabeln varmare ju lägre spänning du har(exemplet ovan tar inte hänsyn till värmeutvecklingen i ledaren)?

Induktiva laster typ dammsugaren ökar dock sin strömförbrukning vid sänkt spänning, induktiva laster ids jag inte räkna på mycket enklare med resistiva.

Vad jag tror som händer är att det bildas överslag mellan han-stift och hon-stift pga dålig kontakt...tänk svets.

Ja är lite förvirrad om du ställde en fråga till mig eller inte. Hur som hälst ja kabeln blir varmare ju lägre spänning du har vid samma effekt. Detta eftersom att lastens resistans kommer närmare ledarens resistans vilket resulterar i en större effektförlust/väremeutveckling i ledaren. Ledaren och lasten är ju seriekopplad.

Permalänk
Medlem

Här är Jay igen med en ny video. Han lyckas inte få problem med kontakten trots att han misshandlar den. Nästan så man kan tro att det är bättre att testa först, innan man drar en massa slutsatser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här är Jay igen med en ny video. Han lyckas inte få problem med kontakten trots att han misshandlar den. Nästan så man kan tro att det är bättre att testa först, innan man drar en massa slutsatser.

https://youtu.be/_z58lEnnX1k

Ett fel med det där testet är att han inte applicerar konstant tryck mot kabelböjen vilket i sin tur kan få kontaktpinnarna att hamna på sniskan och trycka på en punkt i connectorn och det är ju det som genererar värmen som får kontakten att smälta. Han skulle applicerat nån form av vikt mot kontakten i testbänken tex lägga på en sidopanel och lägga på nån vikt typ tegelsten så att det motsvarar trycket från en stängd panel. Dessutom skulle han behöva testa under längre tid typ minst 2 timmar med konstant load för att simulera en gaming session.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Ett fel med det där testet är att han inte applicerar konstant tryck mot kabelböjen vilket i sin tur kan få kontaktpinnarna att hamna på sniskan och trycka på en punkt i connectorn och det är ju det som genererar värmen som får kontakten att smälta. Han skulle applicerat nån form av vikt mot kontakten i testbänken tex lägga på en sidopanel och lägga på nån vikt typ tegelsten så att det motsvarar trycket från en stängd panel. Dessutom skulle han behöva testa under längre tid typ minst 2 timmar med konstant load för att simulera en gaming session.

Han har ett test av kabeln där den både sitter dåligt och är ordentligt böjd. Den lär inte prestera sämre om kontakten trycks in konstant. Sen är det inte heller troligt att temperaturen plötsligt börjar skena efter att den har stabiliserats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Ryktet säger att AMD också kommer att använda sig av den kontakten, dock får vi se om lite mer än en vecka.

Samtidigt känns det lite läskigt med en sådan kabel då faktumet att den är böjd 90 grader borde bli ytterligare en felkälla för resistan?

Dom kommer inte anvönd den kontakten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Putte9:

Dom kommer inte anvönd den kontakten

Precis, blev lite nya bud nu under veckan. Skönt för AMD och alla potentiella RDNA3 köpare.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Intressant om än lite svårläst med Igors Google-engelska:
https://www.igorslab.de/en/adapter-of-the-gray-analyzed-nvidi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Intressant om än lite svårläst med Igors Google-engelska:
https://www.igorslab.de/en/adapter-of-the-gray-analyzed-nvidi...

Ok, det där ser rätt risigt ut med tanke på vilken strömstyrka det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, det där ser rätt risigt ut med tanke på vilken strömstyrka det handlar om.

Nä, det ser väl inte jättesnyggt ut. Behöver ju dock inte vara det som är orsaken till problemen, men helt klart något som bör undersökas vidare.

Verkar annars inte som Igor är helt neutral här. Ser ju ut att mer eller mindre vara sponsrat av Be quiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Testas inte sånt här innan produkten lanseras? Känns som en märklig upptäck på redit liksom...

Helt otroligt faktiskt att de släpper kort i den prisklassen utan någon som helst endurance-test.
Nvidia har enbart gått på pappersspecifikationer och hörsägen vid tillverkningen, det är helt uppenbart.

Permalänk
Medlem

Verkar som om Nvidia tar rapporterna på allvar.

https://wccftech.com/nvidia-is-working-with-aib-partners-to-q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Helt otroligt faktiskt att de släpper kort i den prisklassen utan någon som helst endurance-test.
Nvidia har enbart gått på pappersspecifikationer och hörsägen vid tillverkningen, det är helt uppenbart.

Fast enligt i alla fall igor'sLAB så är det ju inget problem med varken kontakten eller korten, utan att adaptern bara är dåligt konstruerad.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Så nu är ju frågan är det adaptern eller kontakten hm … känns som adaptern … jag har kontaktat seasonic de säljer ju en psu med de nya 12VHPWR kontakten direkt in till psun…så slipper man kör med någon adapter… troligen är det mest sannolikt att det är adaptern som är felet här… men såklart enligt dem så ska man alltid vara noga med att inte böja kablarna för nära kontakten utan 3-5cm är inga problem på deras kablar.. adaptern verkar vara boven i dramat här ser det ut som.

De nämnde också att kör man med adaptern så måste man vara noga med att 1 pcie/kontakt är inkopplad och att man inte använder pcie kabel som är splittrad så 1 kontakt per adapter kontakt sen se till att den sitter som den ska innan start

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast enligt i alla fall igor'sLAB så är det ju inget problem med varken kontakten eller korten, utan att adaptern bara är dåligt konstruerad.

Och vem satte dit adaptern?
Nvidia då är det Nvidias fel att den suger för de har hela ansvaret för alla komponenter oavsett om de köpt kontakten av Kalle Anka.

Har Pelle satt dit adaptern är hans fel, sen kan Pelle i sin tur ta det med den han köpt den av om de garanterat att den ska fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SFF:

Nej, du kommer bli dömd för misshandel. Sluta dumma dig.

Nej. Enligt din logik kommer jag bli friad. För det är ditt eget fel att inte försvara dig. Så du får skylla dig själv helt enkelt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Hur kan detta ens vara godkänt från t.ex. elsäkerhetsverket och motsvarande myndigheter i EU/andra länder? Normalt sett ställs det tydliga krav på detta?

Borde stoppats tidigare, men har någon anmält hur det faktiskt står till?

Permalänk
Medlem

Detta problem känns i mina ögon något uppblåst. Ett fåtal kort har fått en smält kontakt, kan vara från kalllödningar från fabrik eller sönderböjda kablar. Vilket som så känns det som en väldigt liten del av användare som troligtvis lär få både nytt grafikkort och kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Detta problem känns i mina ögon något uppblåst. Ett fåtal kort har fått en smält kontakt, kan vara från kalllödningar från fabrik eller sönderböjda kablar. Vilket som så känns det som en väldigt liten del av användare som troligtvis lär få både nytt grafikkort och kabel.

Problemet är inte omfattningen utan det faktum att kablarnas anslutning till kontaktdon i grunden är emot gängse praxis för säker anslutningen. Kraftkablage ska aldrig lödas.

Permalänk
Medlem

Hade vart intressant att se ett test med ett trångt chassi med undermålig ventilation och horisontal och vertikal monterade kort. Det kan ju vara extremt mycket värme som lagras i chassit/runt grafikkortet då. Dessutom stiger ju denna värme som bekant, kanske utsätts kabeln extra mycket vid vertikalt monterade kort? Och värme medför som bekant mer motstånd… som i sin tur genererar ytterligare värme.

Bör ju rimligtvis vara en enorm skillnad om man ser på jayz2cents som har ett helt öppet kort och en rumstemp på 20c jämfört med ett chassi som har en temperatur på 70-80c.