Addera nätverksuttag/"splitta" från befintligt?

Permalänk
Hedersmedlem

Addera nätverksuttag/"splitta" från befintligt?

Nu skäms jag för jag kan det här så pass dåligt att jag inte ens vet hur jag ska googla för att hitta ett svar på egen hand.

Bor i ganska ny lägenhet med fiber och uttag utduttade I väggarna. Inte alltid på de bästa ställena dock, exempelvis finns det inget på den enda platsen där det är självklart att ställa tv:n. MEN, det finns ett precis på andra sidan väggen i sovrummet bredvid. Kan jag använda det på något vis för att dra kabel till andra sidan väggen och få uttag där också? Bra/dålig idé? Varför/varför inte? Snälla ELI5 och vad det är jag skulle behöva. Vad är "rätt" sätt att göra det på? Dra kabel genom väggar och tak hela vägen från patchpanelen?

Permalänk
Medlem

Kolla med hyresvärd/brf vad dom anser vara bäst. kan dom blåsa en till kabel från patchpanel så är det bästa lösningen, annars kanske du inte behöver den i sovrummet och det går att byta till andra sidan väggen?

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan/bör inte passivt dela på kabeln, det finns visserligen passiva "splitters" men det är ingen bra ide.
Man kan montera nytt uttag och ta hål i väggen till andra sidan och flytta kabeln ev dra om den om den blir för kort.
Man skulle kunna sätta en switch vid befintligt uttag och dra vidare från.
Det finns tex väggmonterade switchar som drivs via poe-
Man kan dra patchkabeln genom väggen.
Är det ett dubbeluttag och i så fall är det 2 kablar framdragna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tonii:

Kolla med hyresvärd/brf vad dom anser vara bäst. kan dom blåsa en till kabel från patchpanel så är det bästa lösningen, annars kanske du inte behöver den i sovrummet och det går att byta till andra sidan väggen?

Det lär kosta flis, patchpanelen är I andra ändan av lägenheten :/

Skrivet av mrqaffe:

Du kan/bör inte passivt dela på kabeln, det finns visserligen passiva "splitters" men det är ingen bra ide.
Man kan montera nytt uttag och ta hål i väggen till andra sidan och flytta kabeln ev dra om den om den blir för kort.
Man skulle kunna sätta en switch vid befintligt uttag och dra vidare från.
Det finns tex väggmonterade switchar som drivs via poe-
Man kan dra patchkabeln genom väggen.
Är det ett dubbeluttag och i så fall är det 2 kablar framdragna.

Tack för tips, typ den här? Kanske finns någon enklare variant som inte behöver manageras https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... Då bredvid befintligt uttag och sen tillbaks ut till andra sidan väggen? Eller skulle den till och med kunna sitta... inuti väggen? Det är bara ett enkeluttag och är nog inte fel att ha kvar i sovrummet också. Men har inga grejer jag behöver driva med poe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Andreaz1:

Det lär kosta flis, patchpanelen är I andra ändan av lägenheten :/
Tack för tips, typ den här? Kanske finns någon enklare variant som inte behöver manageras https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradburet-natverk/... Då bredvid befintligt uttag och sen tillbaks ut till andra sidan väggen? Eller skulle den till och med kunna sitta... inuti väggen? Det är bara ett enkeluttag och är nog inte fel att ha kvar i sovrummet också. Men har inga grejer jag behöver driva med poe.

Det finns switchar för dosmontage men kan du få in nått inuti väggen så... går väl att sätta en platta över som täcker hålet.
Och poe för att driva switchen för att slippa en separat strömmatning vid switchen men en utan poe blir billigare och det kanske duger med en nätdel nånstans också i stället för att ha nätdelen vis patchpanelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du behöver en switch så kör jag med en
Netgear gs105 (behöver du större så kolla på gs108) Fungerar hur bra som helst så kan varmt rekommendera den.
TP-LINK har en nästan edentisk TL-sg105 också så välj en som har bra pris för tillfället

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Är det ett enkeluttag i sovrummet? För visst kan du plugga uttaget i sovrummet och fiska upp kabeln för att sätta nytt uttag (om det är en ihålig innervägg) på andra sidan väggen, men det är inte säkert värden vill att du tar bort uttaget i sovrummet.

Är det dubbeluttag är det två kablar som går till uttaget och det går givetvis att göra om till enkeluttag. Jag tror byggstandarden är dubbeluttag, men i praktiken installeras enkeluttag i.a.f. i flerfamiljshus.

Oavsett så kommer värden kräva att det görs fackmannamässigt, så ta in offert från el/datanäts-firma.

Dra nytt från central till tv vill du nog inte göra, VP-rör/slang har säkert byggts in när fastigheten byggdes så det hade då kanske blivit utanpåliggande och då kan du redan dra utanpåliggande från ditt andra uttag i rummet exempelvis med kabellist/kanal.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack för tipsen, blir att tänka till på de olika alternativen.