Varför kan man inte skilja på de och dem

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Phod:

Nej tack!

Men det är det jag menar. Jag vet inte hur många bilder jag sett på meddelanden från Linux under boot-processen där lösningen är en googling bort. Det som gör mig extra upprörd i det fallet är att man vet att det är just de människorna som utropade "Linux är så bra!" fem minuter efter att de installerat det.

Precis. Det är lite samma här på programmeringsdelen av forumet. Det verkar som en del lärare hänvisar hit för det kommer vågor med okunniga (med nya konton) som ställer typ samma fråga om och om igen. Använd sökfunktionen, "amerikanen i bastun" här kommer att hitta en massa trådar som lär ha svar på alla frågor exempelvis.

Permalänk
Medlem

Det kanske redan har skrivits, men så som jag lär mina elever är:

De = vi
Dem = oss

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Jag har aldrig förstått mig på människor som gör fel med mening.

Äh, jag tycker det är lite trevliga med lite mer talspråkitg kommunikation. Det är inte SÅ nog heller, iaf inte till en viss nivå. Asså helt sär skriven dislecksi tekst e jobigt att lesa, precis som helt och hållet überkorrekt lagbokssvenska äro ofantligt mödosamt att avkänna bokstavskonstellationer på ett korrekt och hedersamt förfarande utav.
En lite mer avslappnad mittemellan-grej tycker jag rullar på fint det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Äh, jag tycker det är lite trevliga med lite mer talspråkitg kommunikation. Det är inte SÅ nog heller, iaf inte till en viss nivå. Asså helt sär skriven dislecksi tekst e jobigt att lesa, precis som helt och hållet überkorrekt lagbokssvenska äro ofantligt mödosamt att avkänna bokstavskonstellationer på ett korrekt och hedersamt förfarande utav.
En lite mer avslappnad mittemellan-grej tycker jag rullar på fint det

Det håller jag med om, men det går att skriva "avslappnat" och ändå språkligt korrekt. I slutändan kokar det väl ned till hur man vill uppfattas av andra människor, antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Varför folk har svårt att skilja dem åt skulle jag tro beror på att man inte läser tillräckligt mycket. Känns som att jag plockade upp många grammatiska regler genom att läsa mängder av böcker som ung.

Jag läser kanske 20 böcker per år. Jag skriver inte rätt med de och dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrillthebill:

Det kanske redan har skrivits, men så som jag lär mina elever är:

De = vi
Dem = oss

Ett tips som ramlade in från något håll är att använda engelskans "they" och "them" som signalement för att få det rätt. Två ord som är lättare att lirka in i leken mellan de och dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Det håller jag med om, men det går att skriva "avslappnat" och ändå språkligt korrekt. I slutändan kokar det väl ned till hur man vill uppfattas av andra människor, antar jag.

Är ju så! Men i slutändan är dock det _vad_ man skriver som påverkar mest, inte hur man gör det. Men såklart, är det för mycket felstavning osv som sticker i ögonen så kommer det påverka negativt också, vare sig man vill eller inte.

Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Är ju så! Men i slutändan är dock det _vad_ man skriver som påverkar mest, inte hur man gör det. Men såklart, är det för mycket felstavning osv som sticker i ögonen så kommer det påverka negativt också, vare sig man vill eller inte.

Vad man skriver är relevant men hur man skriver det är också "vad man skriver".
Ditt jobb när du skriver något är generellt sett att göra det enkelt och bekvämt för läsaren att ta till sig vad du försöker förmedla och troligen att ta ställning till förmån för din sida av saken. Känner du inte att det är värt jobbet att skriva tydligt är chansen stor att jag inte tycker det är värt jobbet att läsa vad du skrivit.

Skriv hellre "dom" än att felanvända de/dem - det hakar upp läsningen i mycket mindre utsträckning att använda talspråksform än om man först måste dechiffrera en felaktig syftning innan man kan fortsätta läsa meningen. Jag kan nästan garantera att det finns läshastighetsstudier som stöder min hypotes.

(Och @Gurrrra - tro inte att felanvända pluralformer som "äro" eller "äga" få herrns språk att se mer ålderdomligt ut, i de fall herrn insisterar på att bruka dem ehuru herrn åsyftar ett singulärt objekt. 😆 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Det finns tre felstavningar jag reagerar på.
1. De och Dem som används helt tokigt, precis som vi diskuterar här
2. ordet "verkar" blir ofta värkar.
3. ordet "enda" som blir "ända" Blir så kul när det blir galet "Jag tittade på mitt svampställe, men det fanns inte en ända" (denna är från verkligheten i kantarellgruppen på FB.)

Sen är jag absolut inte bra på att stava själv...men just dessa tre orden har folk ofta problem med.

När det kommer till felstavade ord har jag reagerat på bl.a. följande här på Sweclockers forum:
Jämföra, inte gemföra
Abonnemang, inte abbonemang. Är lurigt då det ofta förkortas abb.
Egentligen, inte igentligen.
Förrän, inte förens.
Väsentlig, inte vesentlig eller vesäntlig. Kan gissningsvis bero på s.k. Stockholms-e (ä uttalas som e).
Stod, inte stog.

Ett annat språkligt fel som man ser ganska ofta är:
Och som infinitivmärke istället för att. Båda orden blir i talspråk ofta å, vilket sannolikt ligger bakom att folk gör fel. Exempelvis "Skaffa sig något att göra" skrivs ofta, och felaktigt, "Skaffa sig något och göra".

Ett teknikrelaterat fel som man ibland ser är att man skriver laddningscyklar när man talar om ett batteri. Ordet cykel har två olika betydelser. Dels är det ett tvåhjuligt fordon försett med trampor, och dels är det ett kretslopp/omlopp. Dessa två betydelser har olika pluralform. Fordonet benämns cyklar i plural, medan kretsloppet/omloppet benämns cykler i plural. Det heter alltså laddningscykler.

Till sist mitt eget personliga hatobjekt:
Uttrycket "fylld till brädden" (brädd = kant, rand, gräns) skrivs ofta felaktigt "fylld till bredden" (bredd = utsträckning i en dimension). Såg senast detta vid ett flertal tillfällen i en bok av en av världens mest lästa författare, så t.o.m. översättare, som ju arbetar med språk, gör detta fel.

------

Skrivet av Chrillthebill:

Det kanske redan har skrivits, men så som jag lär mina elever är:

De = vi
Dem = oss

Det fungerar dock inte när dom används som bestämd artikel plural och inte som pronomen. Ta exempelvis meningen "Dom röda rosorna stod i blom.", vilket av de/dem skulle dina elever välja utifrån det verktyg du gett dem? "Vi röda rosorna stod i blom." eller "Oss röda rosorna stod i blom."?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Jämföra, inte gemföra

Och sen har vi otyget "jämnföra" 🤐

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

När var det? Du-reformen fick sin start 1967, så jag antar att du gick i skolan som senast tidigt 70-tal? Men det låter ändå lite konstigt – innan reformen var ju det artiga att tilltala folk med titel, och "ni" sade man till mindre viktiga människor.

Det är en gammal vänstertolkning av språket. Man niade av respekt för andra man inte kände. Inte för att man såg ner på dem.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Man niade av respekt för andra man inte kände. Inte för att man såg ner på dem.

Att nia främmande människor var förstås artigare än att dua dem, men som jag förstått det skulle det vara titlar när man tilltalade fint folk, och det gjorde det svårt när t ex personal på en restaurang skulle servera okända gäster. Jag har alltid fått höra att det är just därför som svenskan har så många egendomliga uttryck helt utan personliga pronomen: "Hur står det till?", "Vad får det lov att vara?", "Får jag be om notan?", "Är det till att ha varit på semester?", "Önskas socker till kaffet?", etc. I och med att folk gick så långt för att hitta omskrivningar där man slapp säga "ni" så drar jag slutsatsen att "ni" inte var ett passande tilltal till okända människor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ureet:

Att nia främmande människor var förstås artigare än att dua dem, men som jag förstått det skulle det vara titlar när man tilltalade fint folk, och det gjorde det svårt när t ex personal på en restaurang skulle servera okända gäster. Jag har alltid fått höra att det är just därför som svenskan har så många egendomliga uttryck helt utan personliga pronomen: "Hur står det till?", "Vad får det lov att vara?", "Får jag be om notan?", "Är det till att ha varit på semester?", "Önskas socker till kaffet?", etc. I och med att folk gick så långt för att hitta omskrivningar där man slapp säga "ni" så drar jag slutsatsen att "ni" inte var ett passande tilltal till okända människor.

Jag skulle aldrig få för mig att nia någon, ingen har gjort sig förtjänt av det vad det gäller mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Att nia främmande människor var förstås artigare än att dua dem, men som jag förstått det skulle det vara titlar när man tilltalade fint folk, och det gjorde det svårt när t ex personal på en restaurang skulle servera okända gäster. Jag har alltid fått höra att det är just därför som svenskan har så många egendomliga uttryck helt utan personliga pronomen: "Hur står det till?", "Vad får det lov att vara?", "Får jag be om notan?", "Är det till att ha varit på semester?", "Önskas socker till kaffet?", etc. I och med att folk gick så långt för att hitta omskrivningar där man slapp säga "ni" så drar jag slutsatsen att "ni" inte var ett passande tilltal till okända människor.

En läsbar genomgång av hela historien om du/ni/titlar och hur tillkrånglat det kunde bli kan man hitta här:
https://popularhistoria.se/kultur/sprak/du-eller-ni

Permalänk

Vart har folk lärt sig att skriva vart istället för var?

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Det är en gammal vänstertolkning av språket. Man niade av respekt för andra man inte kände. Inte för att man såg ner på dem.

Nej, det är det inte och nej, så var det inte. Det är bara titta på gamla långfilmer. Direktörer och liknande niar sina anställda medan de anställda säger "direktörn" osv.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Nej, det är det inte och nej, så var det inte. Det är bara titta på gamla långfilmer. Direktörer och liknande niar sina anställda medan de anställda säger "direktörn" osv.

"Inom den växande arbetarrörelsen var allmogens gamla duande på frammarsch och niandet tolkades som snobberi och uttryck för ett förhatligt klassamhälle. Eftersom bruket att säga ni var de bildade kretsarnas – på landet levde det gamla I med dialektala varianter kvar – var det niandet som uppfattades negativt."

Källa är länken i inlägget ovanför

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av chksix:

"Inom den växande arbetarrörelsen var allmogens gamla duande på frammarsch och niandet tolkades som snobberi och uttryck för ett förhatligt klassamhälle. Eftersom bruket att säga ni var de bildade kretsarnas – på landet levde det gamla I med dialektala varianter kvar – var det niandet som uppfattades negativt."

Källa är länken i inlägget ovanför

Det har gått i vågor absolut, men från artonhundratalet någon gång så har niande använts för att tilltala någon lägre stående. Personer ovanför en tilltalade man med titel och, om man kände till det, efternamnet. Detta gör att många, inte bara de som var med på femtiotalet eller så, känner att dagens niande av butikspersonal till sina kunder och liknande är fel. Än mer fel blir det förstås när dessa niare inte förstår skillnaden på ni i ental och ni som benämning på flera personer och därmed fortsätter med plural när de pratar med en person: "Vill ni ha kvitto?" "Ja tack" "Varsågoda, är ni intresserade av att köpa..." etc.

Permalänk
Inaktiv

Fler ord att störa sig på: lixom oxå, va istället för var/vad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

"Inom den växande arbetarrörelsen var allmogens gamla duande på frammarsch och niandet tolkades som snobberi och uttryck för ett förhatligt klassamhälle. Eftersom bruket att säga ni var de bildade kretsarnas – på landet levde det gamla I med dialektala varianter kvar – var det niandet som uppfattades negativt."

Källa är länken i inlägget ovanför

En Bonnierägd sajt. Jag skulle inte ta det som skrivs där som någon absolut sanning. Sedan beror det ju lite på hur man tolkar texten du citerar också, den säger ju inte direkt emot det jag hävdade.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Vart har folk lärt sig att skriva vart istället för var?

"Vart" = hit/dit.
"Var" = här/där.

Man kan skriva "vart har du åkt?".

Man kan inte skriva "vart är du?".

Sedan kan folk uppe i norr säga "jag vart uppe i bergen och skjöt en ren".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FattarNiInte:

Vart har folk lärt sig att skriva vart istället för var?

Därt

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIZNIZ:

Sedan kan folk uppe i norr säga "jag vart uppe i bergen och skjöt en ren".

Skjuter man verkligen renar? Vi har väl ingen renjakt?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skjuter man verkligen renar? Vi har väl ingen renjakt?

Det har jag ingen koll på, aldrig sett en ren själv. Tänkte väl främst på Pistvakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Var har folk lärt sig att skriva vart istället för var?

Fixade åt dig.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BIZNIZ:

"Vart" = hit/dit.
"Var" = här/där.

Man kan skriva "vart har du åkt?".

Man kan inte skriva "vart är du?".

Sedan kan folk uppe i norr säga "jag vart uppe i bergen och skjöt en ren".

Det är skillnad på skrift och talspråk. Det du beskriver är mer dialektalt.
Det är många amerikaner som pratar fel grammatiskt i och med slang/dialekt men skriver helt korrekt.

Ex talspråk: "I axed you a question", "gonna get got" mfl.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Onödigt komplicerat.

"Dom ville inte gå över ån!"

"Såg du dom?"

Såg du dem!

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Onödigt komplicerat.

"Dom ville inte gå över ån!"

"Såg du dom?"
50%kan imtebens texta vanliga ord

Såg du dem!

Vad gör ungdomarna i skolan förutom att kolla på TikTolk och YouTube. Det är för mig en gåta! Dom kan inte ens skriva skrivstil och knappt dtava till mjälk utan ordbehanlare,var ät samhället på väg?
Alla jag känner.som ät 25år och ygnre så kan dom inte ens skruva i en skruv i en planka i dagens läge. Någon som är lver 24vssom håller med???????

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Det är skillnad på skrift och talspråk. Det du beskriver är mer dialektalt.
Det är många amerikaner som pratar fel grammatiskt i och med slang/dialekt men skriver helt korrekt.

Ex talspråk: "I axed you a question", "gonna get got" mfl.

Det var därför jag skrev "uppe i norr", dvs dialekten. Sedan var det med glimten i ögat men det når förstås inte alltid fram.

Permalänk
Medlem

Någon har säkert redan nämnt de.
Men något jag stör mig på är folk som skriver de när det egentligen är det de menar.

(Ja, jag skrev fel med mening).... ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.