Två 970 EVO trasiga samtidigt, oflyt eller inte fel på riktigt?

Permalänk
Medlem

Två 970 EVO trasiga samtidigt, oflyt eller inte fel på riktigt?

Två stycken 970 EVO i raid 1 på ett Strix B450-I, Windows server installerat.

En dag misslyckades boot, något fel om saknade filer har jag för mig. Minns inte riktigt. Har inget viktigt på så jag tänker att jag bara blåser om, men skippar raid eftersom jag som sagt ändå inte har något viktigt på systemdiskarna.

Bootar upp med bara en disk och får varning vid post:

WARNING: Please back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent and cause unpredictable fail. Press F1 to Run SETUP

Struntar i det och fortsätter ändå för att se om jag kan installera Windows och köra Crystaldiskinfo. Disken utgråad i Windows setup, det går inte att installera då disken inte är GPT. Kör diskpart clean, men får "data error (cyclic redundancy check)".

Ger upp på det och stoppar i en annan disk som redan har OS och kör cystaldiskinfo från den, och nedan är informationen:

Tänker att disken är väl kass då, problem solved, och eftersom den är mindre än 5 år och har mindre än 600TBW (vilket är vad Samsung specar för garantin för modellen) så slänger jag iväg en garantiförfrågan till ÅF.

Sen går jag vidare och stoppar i disk nr 2 och möts av exakt samma varning, dvs

WARNING: Please back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent and cause unpredictable fail. Press F1 to Run SETUP

Skippar att försöka installera och går direkt på Crystaldiskinfo och nedan är den infon:

Har jag bara haft oflyt att båda diskarna gått sönder samtidigt (till synes samma batch) så jag ska skicka in en till garantiförfrågan på disk 2, eller ökar risken med en raid-konfig, eller är diskarna kanske inte trasiga öht? Borde jag kolla något mer?

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk

Oflyt svårt att veta.
Själv har jag krachat 2st samsung ssd var av den ena var 970EVO. Ingen har gått som raid, använt dom till att köra VM-Ware från.

Så numera köper jag inte samsung.

Visa signatur

Main Computer:
CPU Intel I9 12900K: MB Asus Prime Z690-P D4: Chassi Obsidian 750D: PSU Corsair RM850x V2: CPU FAN Noctua NH-U12A Chromax black: GPU Intel ARC B580 LE: Skärm ASUS ROG PG348Q 3440*1440: RAM 64GB DDR4: HD1 OS MSI SPATIUM M480 PCIe 4.0 NVMe M.2 1TB: HD2 VmWare Kingston SSDNow A400 960GB: HD3 Lagring Western Digital Black - 2TB: Chassi FAN Noctuna 4x120mm

Permalänk
Medlem

Dåliga serier/batcher kan man få med alla tillverkare. För mig har både Intel och kingston-SSD rasat eller gett läsfel men hittills inte Samsung.

Är det garanti kvar så använd dessa då varken ålder räknat online-tid eller skrivmängd motiverar att den redan nu har ätit upp det mesta av reservsektorerna.

En sak som många underskattar till lagringars förtidiga död är att strömförsörjningen inte är tillräckligt bra och stabilt, speciellt det i fall när flera diskar havererar nära samtidigt parallellt.

I RAID på tex NAS så har man ofta olika disktillverkare på diskarna i var RAID1-par - det har åtminstone för mig räddat innehållen på NAS när ena disken havererade (WD-RED) och den andre gick igång som tänkt (Seagate) och det likadant i båda RAID-paren efter en helg med flera strömavbrott i fastigheten.

Snurrdiskar har samma bekymmer ifall när flertal diskar rasar samtidigt i en NAS/server under kort tid och med byte av nätaggregatet kan den typen av problem försvinna helt.

Permalänk
Medlem

Kan följa upp med att felet kunde bekräftas och jag för full återbetalning. Inte dumt med tanke på att det är diskar jag inte längre behöver.

Även mitt första garantiärende hos computersalg, kan inte säga annat än att det sköttes snyggt. Uppdateringar i varje steg och relativt OK handläggningstid.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450