Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Vilka spel har styrt dina uppgraderingar?

Permalänk
Medlem

3080 ti till escape from tarkov. även war thunder.. gick upp till 4k.

Permalänk
Medlem

Snarare blev det att jag spelade nya spel för att jag uppgraderade.
1070: Doom 2016, Resident Evil 7
3080: Control, Horizon Zero Dawn, Mechwarrior 5, Death Stranding och många fler

Permalänk
Medlem

Rust redan vid alphan. Sedan Battlefield 1 som jag var så oerhört taggad på. Sen kom det en fix som gjorde att min CPU uppgradering var helt onödig i BF1

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Enda spelet som jag uppgraderat datorn för (skaffade ett till Ati5850 för Crossfire + 2 skärmar till för Eyefinity) är Battlefield 3. Annars uppgraderar jag ungefär när utrustningen börjar bli 3-4 generationer gammal.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Det är väl inget specifikt spel för min del. Det är snarare när burken inte längre orkar att driva dom flesta nya spel som jag vill spela (i 1080p/60fps, som är vad min nuvarande burk är byggd för). Hade inte hela grejen med pandemin, miners, scalpers o.s.v. hänt så hade jag nog byggt nytt redan för nåt år sen. Mitt mål med nästa bygge är att jag ska upp till 1440p och minst 60fps (och upp till vad skärmen klarar), i nyare och ganska krävande spel.

Permalänk

Warcraft 3, civilization 4, heroes of might and magic 3. Så när jag uppgraderar köper jag 7 år begagnat.

Permalänk

Två minnesvärda tillfällen.
Det ena var 512kB extra minne till Amiga 500 för att lira Civilization (om jag inte missminner mig) och det andra var 4MB mer minne till 486:an för att spela Beneath a Steel Sky.

Nu har man inte behövt uppgradera sedan Geforce 2000-serien. Skönt och trist.

Permalänk
Medlem

Quake 1 (köpte monster voodoo 1 4 mb) så gick det att spela i hela 640x480 i nära 60 fps med 3d-fx glide.
Turok och unreal (körde med voodoo 2 på hempc:n), flöt på helt ok.
Quake 3 (flöt på bra med geforce 256). Voodoo 5 var ju alldeles för dyrt, kostade runt 5000 kr+, vilket var mycket då runt 1999-2000. Om man bara visste hur mycket värre allt skulle bli 22 år senare.....
Doom 3 (hade ett x850 xt pe på den tiden) som det var spelbart på i 1024x768. Fick ge cirka 3500 kr för det 2005.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Har alltid köpt nya datorer i samband med släpp av nya Battlefield. Köpte min första egna dator enbart för att kunna köra Battlefield 2 på hyfsade inställningar. Nästa egna dator byggde jag till BC2 och därefter blev det uppgraderingar till BF3. BF4 hoppade jag över, men till BF 1 byggde jag återigen nytt. För BFV uppgrader jag GPU:n.

Dessvärre är det nog sista gången som ett BF kommer styra mina uppgraderingar. Men det finns andra spel att uppgradera för.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Wow, mer krävande ST spel får man leta efter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har inte haft en så dålig dator så jag inte kunnat spela senaste spelen ok på ett bra tag.

Uppgraderar då och då bara.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Turrican 2 på Amiga gjorde en uppgradering oifrånkomlig från c64. Måste varit ett av de största klivet tekniskt och visuellt . Så det blev en Atari st.
Diablo när det kom till pc krävde sin uppgradering för att fungera.
Voodookort blev det pga turok som sög tavelram. Tur det kom andra bra spel med glide support
Därefter har det inte någonsin varit kris pga 1 spel då pcn alltid presterat good enough och inga spel kräver att jag spelar dem på högsta inställningen

Permalänk
Medlem

I början var det x-plane men nu är det ACC i VR som driver på uppgraderingarna.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Spelar själv nästan inte alls. Men minns när minecraft slutade fungera på barnens laptop när de började ställa krav på någon högre version av opengl som inte stöddes av intels integrerade grafik.

Satte ihop en stationär dator då så att de kunde spela minecraft.

Permalänk
Medlem

Tittar massvis med Youtube så måste ha det senaste.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem

Quake 1 -> Voodo1
Crysis -> 9800GX2

Permalänk
Medlem

Action quake2 ... Det vart en pII 450Mhz samt ett matroxkort för att driva mitt dualscreen system. Året måste ha vart runt millennieskiftet eller lite före.
Pentium4an med geforce4 4400 kom sig av BF1942.
Mitt nuvarande system, kom efter år av platsbrist och tråkiga laptops. Äntligen så får man spela något annat än Sims3. Har inte stött på något spel som vart ospelbart ännu ja förutom Minecraft rtx, har ett RX770 tillsammans med en Ryzen. Är dock lite sugen på att byta ut mitt snart 5år gamla grafikkort mot ett 6650 eller 3060Ti. (Sonen vill spela Minecraft rtx tillsammans med mig.)

Skrivet av Roger W:

Det mest uppenbara exemplet är väl gamla hederliga Doom:
Där och då var 16 bitars ”hemdator”-eran över för min del och det blev inköp av min första pc!
(486 dx2)

I min värld så körde du väl fortfarande ett 16bitars system i alla fall delvis. Jag byggde min första dos maskin, (en pentium 90mhz) för att spela decent. Tyckte då att det mesta var ett kliv ned från den där commodore maskinen som jag använt. Med undantag för att jag fick en himla massa mera lagringsutrymme.

Permalänk
Medlem

Det är endast två gånger det hänt att jag uppgraderat för ett specifikt spel. En gång köpte jag lite extra RAM för att kunna spela Oblivion, och en gång fick en kompis mig att köpa ett sunkigt grafikkort (ATi 9200?) för att kunna vara med och spela WoW, men på det buggade hela Stormwind ur, och jag hade ändå inte råd med prenumerationen. 🤷

Permalänk
Medlem

Drog till med ett HD7970 när jag började spela Battlefield 3, ungefär samtidigt som 3dje DLCn kom om jag inte missminner mig. Det fick hålla hela vägen till mitt nuvarande 3080 som köptes för att kunna spela bl.a. No Mans Sky efter att jag köpte det på en steamrea.

Om man bortser från grafikkort har det dock i perioder varit RAM som varit begränsande för mig så när det begav sig köpte jag 32GB för nya datorn och uppgraderade sedan till 64. Detta då spelet Kerbal Space Program käkar RAM-minne till frukost, lunch, middag och gärna två-tre mellanmål också när man börjar modda det. 32 räckte men i väntan på KSP2 och när det kom en bra deal på nån swecrea förra året så kändes 64 ändå mer framtidssäkert.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Mass effect 2 - gtx 560
DOOM- 1070
Cyberpunk- rtx 3060

Permalänk
Medlem

Nu senast så var det Cyberpunk för 3080, och Cyberpunk för 4090. Nu kommer ju ett nytt RT läge snart så troligen kommer det bli Cyberpunk även för 50X0.

Fint med spel som har grafikinställningar som skalar.

Permalänk

Mass Effect 3 och Mass Effect Andromeda.
När Horizon Forbidden West kommer till PC kommer det bli nytt grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

På rak arm kan jag nog själv peka på 5 spel som (mer eller mindre) fått mig att gå "Näe detta duger inte":
- Skyrim fick mig att köpa en helt ny dator med HD 6870, mitt Radeon 2600 XT orkade inte riktigt.
- Assassins Creed 3 + Far Cry 3 fick mig att uppgradera från HD 6870 till GTX 670.
- Witcher 3 fick mig att uppgradera från R9 290 till GTX 980 Ti.
- Battlefield V fick mig att uppgradera från GTX 1070 Ti till RTX 2080 Ti.

Detta ämne fick mig också att inse hur ofta jag bytte grafikkort mellan 2011-2019.

Intressant, du gjorde alltså grafikkortsbyte även när du inte kunde peka på ett spel.

För min del bytte jag från en desktop med GTX 1050 till en laptop med RTX 3070 pga Cyberpunk 2077 så egentligen blev det en helt annan annan dator med ett ganska stort hopp i prestanda sedan har jag knappt spelat spelet. 😊

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Spel som styrt mina uppgraderingar Wing commander III, Strike Commander och Wing commander IV.

Permalänk
Medlem

Minns bara ett spel som fick mig att uppgradera och det var Doom 3, satt med ett Geforce 4 ti4200 när betan kom och det presterade uruselt så det blev ett Radeon 9700Pro.

Permalänk
Medlem

Sparade i ca ett år bara för Cyberpunk, allt byttes. Innan det var det mer generella uppgraderingar för att det var dags.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheesen:

I min värld så körde du väl fortfarande ett 16bitars system i alla fall delvis.

Nja, hårdvaran var ju 32 bits åtminstone..
Fast du har ju rätt i att själva OS et inte blev 32 bitars från grunden förrän Win 2K (eller var det redan NT 4.0?) på affärssidan och Win XP på konsumentsidan om jag minns rätt nu.

Å andra sidan fanns det extenders före dess:
Tex Doom och Descent kunde såvitt jag vet adressera 32 bitars via dos-extendern DOS4GW.
*edit*
Övergången från 16 bitars var inte lika jobbig för mig, men beror ju delvis på att jag hade atari Ste och därmed inte behövde gå från ett multitaskande os och tex ett kompetent inbyggt ljudkort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Främsta största var väl Voodoo2 för att skjuta quake/quake2 back in the days.
Har för mig jag var riktigt sugen på Gta typ.. 4? också. Har inte minne av vad som kan ha införskaffats då.
Battlefield 3 kan ha påverkat om det kom i tiden med 7970.
Escape from Tarkov samt Pubg spelades friskt förra året och jag drog till med uppgradering ifrån 1060 till 2070s samtidigt som min monitor dog.

Permalänk
Medlem

Quake 3. Ville hålla 125Hz framerate stabilt, i god upplösning.
Efter det har det varit teknologiintresse mer än något annat, men gränsen för sådana inköp går vid några tusenlappar, kul är det inte att köra 3DMark.

Kopplingen till spelprestanda är i praktiken borta nu, blir inte roligare att spela pga ett par settings.

Permalänk
Medlem

Zelda styr familjens konsolluppgraderingar. Hoppas nästa Zelda som kommer i typ Maj går att spela på en vanlig Switch så jag slipper köpa en burk till.

Inga spel har styrt när jag uppgraderat datorn till dual core / quad core, ssd och 4K-skärm tidigare än var min övriga utrustning och kanske inkomst motiverat. Jag har alltid kört rätt svaga och gamla burkar, pga pris, och inte spelat så mycket. Men SSD skaffade jag 2010, quad core i samma vända, och 4K-skärm för några år sedan. Oerhört lyft i allmän datorupplevelse. Nu känns det dock "good enough" för mig, och undantaget smärre uppgraderingar har jag svårt att motivera större inköp. Kanske hugger jag till på en 10 år nyare mb+cpu+ram om rätt modell dyker upp till rätt pris, omöjlig är jag inte

Lite grand styr OS också. Vill kunna köra senaste Windows och MacOS egentligen, även om jag just nu inte görs det eller ser behov.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7